Concessie Veluwe (Syntus)
Concessie Veluwe (Syntus)
Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 12:19
Laatst bijgewerkt: dinsdag 2 maart 2010 12:21
Vervoersbedrijf Syntus verzorgt vanaf 12 december 2010 het busvervoer op de Veluwe. Syntus kwam als beste uit de bus bij de aanbesteding van het openbaar vervoer voor dit gebied. Het vervoerberijf neemt het busvervoer over van Veolia. De concessie heeft een looptijd van zes jaar met een mogelijkheid om deze met nog eens vier jaar te verlengen.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 12:19
Laatst bijgewerkt: dinsdag 2 maart 2010 12:21
Vervoersbedrijf Syntus verzorgt vanaf 12 december 2010 het busvervoer op de Veluwe. Syntus kwam als beste uit de bus bij de aanbesteding van het openbaar vervoer voor dit gebied. Het vervoerberijf neemt het busvervoer over van Veolia. De concessie heeft een looptijd van zes jaar met een mogelijkheid om deze met nog eens vier jaar te verlengen.
Lees verder
Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Kijk kijk, dat is heel mooi! Zo houdt Syntus toch een behoorlijk gebied over. Ik vraag me dan af of de bussen die nu in de Achterhoek rijden dan op de Veluwe dienst gaan doen...
Ik doe ook maar wat
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Technisch gezien mag dat wel, er hoeft geen splinternieuw materieel op de Veluwe te rijden volgens de concessie-eisen.
Ben ook benieuwd in hoeverre dat 'vraag-afgestemde' vervoer doorgevoerd wordt. Als dat betekent dat er meer van die busjes op de stadsdienst Apd komen :N. Alles behalve vraag-afgestemd; de lijnen met grote bus hebben 1-3 passagiers, terwijl het proppen is in het 8-persoons busje van zo'n op de vraag afgestemde lijn.
Qua reisinformatie gaat het er in ieder geval op vooruit als je de website van Syntus met die van Veolia vergelijkt.
Ben ook benieuwd in hoeverre dat 'vraag-afgestemde' vervoer doorgevoerd wordt. Als dat betekent dat er meer van die busjes op de stadsdienst Apd komen :N. Alles behalve vraag-afgestemd; de lijnen met grote bus hebben 1-3 passagiers, terwijl het proppen is in het 8-persoons busje van zo'n op de vraag afgestemde lijn.
Qua reisinformatie gaat het er in ieder geval op vooruit als je de website van Syntus met die van Veolia vergelijkt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Weer een Syntus concessie. Zijn er voor de Veluwe leuke eisen aan kleurtjes voor de bus gesteld?
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Niets bijzonders, alleen een afwijkende huisstijl voor de stadsbus van Apeldoorn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
En de speciale kleurstelling voor de nieuwe HOV-as Zwolle - Apeldoorn. Die wordt hetzelfde als de Valleilijn, maar dan met de naam "Veluwelijn". Het materieel wordt ook geleed, maar of het ook MAN's worden is de vraag.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Lichtblauw dus? Het leek me juist zo leuk om eens Syntus-kleuren over de Veluwe te zien rijden, door Arnhem, over de A50, of geleed... In Salland moeten ze ook al provinciale kleuren nemen...
Ik doe ook maar wat
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Voor de streeklijnen, dus dat wat over de Veluwe gaat, mag Syntus zijn eigen kleurstelling gebruiken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Wel irritant dat je dan weer 6 weken moet wachten tot er wat duidelijk wordt hoe men het in gaat richten. De huidige dienstregeling handhaven is namelijk heel breed.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Een quote uit een berichtje in de Gelderlander van 27-1. Hoezo vooruitziende blik ?De Gelderlander schreef:Ook zei Van Haaren dat ze veel bewondering voor Syntus heeft en dat ze bepaald niet uitsluit dat het Achterhoekse bedrijf binnenkort de aanbesteding voor de Veluwe wel wint.
Pommes.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Een grote verrassing noem ik het dank ook niet.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Nee echt een verassing is het niet nee. Ik ben benieuwd hoe ze de Veluwelijn gaan doen. Al blijft het jammer dat lijn 95 zal sneuvelen. Gaat me toch tijd kosten als ik bij mijn vader langs wil (of met de trein naar Hde gaan en pa sommeren 15km extra te rijden. Kan ook natuurlijk :)).
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Alleen de HOV-as Zwolle - Apeldoorn, zei ik. Dat is wat nu gevormd door 90, 95 en 294. De rest is "gewoon" streek en mag zoals gezegd in de kleuren van Syntus rijden. Dus Syntuskleuren op de lijn naar Arnhem zul je zeker tegen komen (tenzij ze nog iets anders van plan zijn).Ardan schreef:Lichtblauw dus? Het leek me juist zo leuk om eens Syntus-kleuren over de Veluwe te zien rijden, door Arnhem, over de A50, of geleed... In Salland moeten ze ook al provinciale kleuren nemen...
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Er is wel eens sprake geweest om heel Zwolle - Arnhem (dus 90, 91, 231, 294) tot Veluwelijn te bombarderen. Ik weet niet of dat uiteindelijk ook door is gegaan, of niet. Eventueel zou een vervoerder dat in de BuCa over de Veluwelijn zelf ook geoffreerd kunnen hebben. Lijkt me wel leuk weer doorgaande bussen Zwolle - Arnhem. Net als vroegâh toen het nog VAD was met de 124 en 125. Zelfs de 126 (huidige 96) reed in de soits toen door naar Arnhem. De 124 (combi 90/91) reed toen nog elke 20 minuten geloof ik.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Dan mag de 125 (231/294) wel de route van de huidige 231/294 behouden trouwens. Kan ik rechtstreeks naar Zwolle
http://www.veluwelijn.nl/index.php?pid=42 een fototje van de kleurstelling.. Althans, wat ze ervoor bedacht hebben.
Opmerkelijk: in de spits elke 10 minuten een geledebus... Nu is dat nog niet elke 10 minuten een ongelede bus.
http://www.veluwelijn.nl/index.php?pid=42 een fototje van de kleurstelling.. Althans, wat ze ervoor bedacht hebben.
Opmerkelijk: in de spits elke 10 minuten een geledebus... Nu is dat nog niet elke 10 minuten een ongelede bus.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Ik vraag me ook af waarom de lijn richting Zwolle ervoor in aanmerking komt. De A50 Zwolle - Apeldoorn is lang niet de A50 Apeldoorn - Arnhem. Ook wordt er nooit gerept over een gewenste treinverbinding Apeldoorn - Zwolle, of hebben de tussenliggende dorpen als Vaassen, Epe, Heerde en Hattem zoveel reizigerspotentie? De echte problematiek ligt waar de A50 met de A28 samenkomt, maar gemeente Zwolle / prov. Overijssel lijkt helemaal niet echt bij dit project betrokken. Mij had een logischere HOV-as (vanwege fileproblematiek en het ontbreken van de gewenste treinverbinding) Apeldoorn - Arnhem geleken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Apeldoorn en Arnhem zijn toch al met elkaar verbonden door een sneldienst?
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Datzelfde geldt voor Zwolle en Apeldoorn, waar in de spits zelfs een lijn meer rijdt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Maar een sneldienst is natuurlijk niet hetzelfde als een HOV-aswaldo79 schreef:Apeldoorn en Arnhem zijn toch al met elkaar verbonden door een sneldienst?
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Moeten de bussen op de Edense sStadsdienst ook nog een aparte kleur hebben trouwens? Vraag me overigens af of ze 3-deurs bussen voor beide Stadsdiensten gaan bestellen. In dat geval zou het een tweede concessie zijn die in aanmerking zou komen voor de Citea, maar uiteraard zijn bijvoorbeeld Volvo en Mercedes ook opties als het gaat om 3-deurs. Van de andere kant zou het me ook niet verbazen als er gewoon tweedeursbussen besteld worden, in Zwolle voldoen die zover ik weet ook en in het verleden zijn er genoeg steden van 3-deurs naar 2-deurs gegaan (Zaandam, Zwolle, Enschede etcetera, etcetera).
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Ik weet niet hoe druk de twee stadsdiensten zijn, maar wanneer ze niet verschrikkelijk druk zijn lijkt het me geen probleem als er 2-deursbussen zouden komen. Er rijden nu zelfs op een aantal drukke stadsdiensten buiten de Veluwe 2-deursbusssen Ik moet zeggen dat dat best aardig gaat. Nou zijn 3-deursbussen natuurlijk bij drukke uitstaphaltes altijd wel handig.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Zelfs in Rotterdam zijn bussen besteld met twee deuren, de derde deur wordt ook relatief weinig gebruikt heb ik altijd het idee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
De 3-deursbussen hebben hun intrede gedaan op basis van de uitkomst van een klantenpanel. Deze wilde dus graag de achterste deur erbij op de stadsdienst. In praktijk is hij ook van waarde gebleken, de grootste stroom uitstappers heb je op het busstation. Met slechts enkele minuten overstap op de andere lijnen is die stroom snel genoeg de bus uit.
Met slechts 2 deuren krijg je toch al snel dat soort bussen dat achter de achterste deur schuin omhoog loopt, wat weer minder handig is voor mindervaliden. Zij zijn dan weer als vanouds aangewezen op de voorste plekken in de bus, waar ze nu nog hele ruime plekken net achter de middelste deur als extraatje hebben.
Met slechts 2 deuren krijg je toch al snel dat soort bussen dat achter de achterste deur schuin omhoog loopt, wat weer minder handig is voor mindervaliden. Zij zijn dan weer als vanouds aangewezen op de voorste plekken in de bus, waar ze nu nog hele ruime plekken net achter de middelste deur als extraatje hebben.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus
Dan helpt het dus al als je bussen met volledig lage vloer bestelt (VanHool heeft die wel, de anderen weet ik het niet van) en dat dus eist ipv een aantal deuren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten