Concessie Veluwe (Syntus)
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dus als lijn 102 op termijn Apeldoorn - Barneveld gaat rijden kan hij verlengd worden naar Scherpenzeel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ah nou snap ik die zin dat het de lijn naar Amersfoort versterkt als er meer bussen in Scherpenzeel komen (En zou Scherpenzeel zijn "normale" verbinding met De Klomp zijn vergeten? Ze hebben dus wel degelijk een bus naar Gelderland, naar wel twee haltes in die provincie om precies te zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik denk dat Scherpenzeel voor extra reizigers kan zorgen als men de 102 verlengd vanaf Barneveld. Mochten ze de 102 ombuigen vanaf Voorthuizen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik denk niet dat het rendabel te krijgen is. Scherpenzeel is slechts een dorp met 10.000 inwoners. Ik zie meer in een verbinding Barneveld-de Klomp als radiale verbinding tussen 2 stations. Over Barneveld gesproken: het zuidwesten is zeer slecht ontsloten, daar kan zeker wat in verbeterd worden.
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Nouja, de huidige route van de 102 loopt via Zwartbroek en Terschuur die hebben ongeveer 1500 inwoners. Dat is lekker rendabel zeker. ;) Voorthuizen is een belangrijke bestaansreden van de 102 op dit moment (zo'n 10.000 inwoners). Wittenberg en Barneveld zijn belangrijke aanvullingen van de lijn.
Zeker met een goede aansluiting op de (X)80 kan doortrekken van lijn 102 naar Scherpenzeel een succes worden.
Zeker met een goede aansluiting op de (X)80 kan doortrekken van lijn 102 naar Scherpenzeel een succes worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Met als verschil dat Scherpenzeel een eindhalte zal zijn en de dorpen die jij noemde tussenhaltes zijn. 102 rijdt momenteel tussen 2 echte steden waarvoor vanuit de tussenliggende dorpen het de belangrijkste reisbestemming is (al is het alleen maar voor het station).
Scherpenzeel is sterk op Amersfoort en in veel mindere mate Veenendaal gericht. Barneveld is waarschijnlijk vrijwel alleen aantrekkelijk voor de enkele scholier, voor wie er al een schoolbus rijdt. Het station is onaantrekkelijk omdat het slechts verbindingen naar Ede en Amersfoort biedt. Vanuit Barneveld naar Scherpenzeel is het reizigerspotentieel al helemaal klein.
Scherpenzeel is sterk op Amersfoort en in veel mindere mate Veenendaal gericht. Barneveld is waarschijnlijk vrijwel alleen aantrekkelijk voor de enkele scholier, voor wie er al een schoolbus rijdt. Het station is onaantrekkelijk omdat het slechts verbindingen naar Ede en Amersfoort biedt. Vanuit Barneveld naar Scherpenzeel is het reizigerspotentieel al helemaal klein.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Eens, wellicht kunnen ze beter pleiten voor het (mogen) uitbreiden van de buurtbusverbinding.
Het is bijv. wel raar dat lijn 509 tussen Barneveld en Leusden op zondag wel als kolibrie rijdt, maar de 511 tussen Barneveld en Scherpenzeel niet.
Het lijkt me dan ook niet verkeerd om te pleiten dat de 511 's avonds en zondags (wanneer er geen reguliere ritten rijden) als kolibrie gaat rijden.
En wellicht is het ook een idee om te kijken of het mogelijk is (als je genoeg vrijwilligers kan vinden) om buiten de vakantieperioden doordeweeks overdag een 2e buurtbuslijn kan introduceren die langs de scholen kan rijden. Deze kan dan met 511 een halfuursdienst verzorgen tussen Scherpenzeel en Barneveld Centrum.
Deze bus zou je dan kunnen combineren met de wens voor een buurtbuslijn tussen Barneveld en Nijkerk ter vervanging van de huidige scholierenlijn. Als je die zou combineren met zo'n 2e lijn vanuit Scherpenzeel, kun je vanuit beide richtingen de scholen bedienen en kun je 2 vliegen in één klap slaan. De route zou dan zijn:
Scherpenzeel - De Glind - Barneveld: De Burcht - Vellerselaan (Van Lodenstein College) - Station Centrum - Troelstralaan (Johannes Fontanus College) - Evenementenhal (huisartsenpost+politie) - Harsselaar-West - Driedorp - Nijkerk
In de spits rijden sommige ritten van zo'n lijn dan eventueel (vanwege te grote vraag) met een grote bus (de ritten die nu door de beide schoolbussen worden gereden).
Het is bijv. wel raar dat lijn 509 tussen Barneveld en Leusden op zondag wel als kolibrie rijdt, maar de 511 tussen Barneveld en Scherpenzeel niet.
Het lijkt me dan ook niet verkeerd om te pleiten dat de 511 's avonds en zondags (wanneer er geen reguliere ritten rijden) als kolibrie gaat rijden.
En wellicht is het ook een idee om te kijken of het mogelijk is (als je genoeg vrijwilligers kan vinden) om buiten de vakantieperioden doordeweeks overdag een 2e buurtbuslijn kan introduceren die langs de scholen kan rijden. Deze kan dan met 511 een halfuursdienst verzorgen tussen Scherpenzeel en Barneveld Centrum.
Deze bus zou je dan kunnen combineren met de wens voor een buurtbuslijn tussen Barneveld en Nijkerk ter vervanging van de huidige scholierenlijn. Als je die zou combineren met zo'n 2e lijn vanuit Scherpenzeel, kun je vanuit beide richtingen de scholen bedienen en kun je 2 vliegen in één klap slaan. De route zou dan zijn:
Scherpenzeel - De Glind - Barneveld: De Burcht - Vellerselaan (Van Lodenstein College) - Station Centrum - Troelstralaan (Johannes Fontanus College) - Evenementenhal (huisartsenpost+politie) - Harsselaar-West - Driedorp - Nijkerk
In de spits rijden sommige ritten van zo'n lijn dan eventueel (vanwege te grote vraag) met een grote bus (de ritten die nu door de beide schoolbussen worden gereden).
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Eh, om met dat laatste te beginnen: volgens mij kun je vanuit Scherpenzeel naar Gelderland lopen _O-Er is leerlingenvervoer en een buurtbus, maar door de beperkte rijtijden geen aantrekkelijk middel voor veel leerlingen
Scherpenzeel is een Gelders dorp, maar heeft geen 'normale verbinding' naar Gelderland, stelt de gemeente vast.
Er zal wel "met de rest van" ergens tussen hebben gemoeten?
En wat is een "normale" verbinding? Frequente busdienst naar Intercity station met rechtstreekse trein naar de hoofdstad van je provincie, is dat niet normaal?
Overigens is het probleem van een niet normale verbinding naar de rest van je provincie makkelijk op te lossen door het wormvormig aanhangsel waar Scherpenzeel in ligt aan Utrecht te geven. Straktrekken die grenzen!
Nu even serieus,
Wat ze dus zeggen is: Het leerlingenvervoer is niet goed geregeld.
Sorry, meer kan ik er niet uithalen. (ook al hebben ze het over winkelen... winkelen vanuit Scherpenzeel in Barneveld???? Winkelen in Barneveld überhaupt???? Proest...)
Overleggen met provincie, scholen en provincie om dat beter te krijgen. Wellicht met 1 of 2 extra ritten en/of wat schuiven met de tijden zo op te lossen.
En niet gaan lopen eisen mevrouw van de Fliert.
Overigens is ontbreken van Kolibrie aanbod op 511 inderdaad wat merkwaardig.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Wanneer de reizigersaantallen op buurtbus 509 de spuigaten uit gaan lopen, zal Syntus een vaste bus Barneveld - Scherpenzeel zeker overwegen, vermoed ik.
Zolang het vervoer op lijn 509 beperkt blijft tot gemiddeld zo'n 2 reizigers per rit, zal Syntus de geachte wethouder hartelijk uitnodigen, om eerst maar eens te zorgen voor wat meer buurtbusreizigers, om die reizigersvraag aan te tonen.
En meer in z'n algemeenheid: Scherpenzeel heeft geluk, dat Syntus met lijn 80 nog door het centrum wil rijden. Die route is zo verkeershinderend gemaakt, dat lijn 80 zich slechts met een slakkengang erdoor kan wringen.
Zolang het vervoer op lijn 509 beperkt blijft tot gemiddeld zo'n 2 reizigers per rit, zal Syntus de geachte wethouder hartelijk uitnodigen, om eerst maar eens te zorgen voor wat meer buurtbusreizigers, om die reizigersvraag aan te tonen.
En meer in z'n algemeenheid: Scherpenzeel heeft geluk, dat Syntus met lijn 80 nog door het centrum wil rijden. Die route is zo verkeershinderend gemaakt, dat lijn 80 zich slechts met een slakkengang erdoor kan wringen.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Andere concessie, maar me eens. De paar keren dat ik van Veenendaal naar Amersfoort ging met de oude lijn 80 of andersom waren geen pretje. Eerst met een veel te grote bus die een oud, krap en gecongesteerd dorpscentrum rijden, dan bij Woudenberg de Europaweg inrijden om na de halte rechtsomkeert te maken via de rotonde om weer terug te gaan naar de weg waar je vandaan komt en dan te eindigen in Leusden, waar een langzame route door zuid wordt gereden.
Volgens mij investeert überhaupt de provincie Utrecht weinig in openbaar vervoer buiten Utrecht stad.
Volgens mij investeert überhaupt de provincie Utrecht weinig in openbaar vervoer buiten Utrecht stad.
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Stadsbus uit Hofstraat halen is lastig verhaal
Het is lastig om bussen uit de Hofstraat te halen. Keolis ziet veel haken en ogen aan het idee van de gemeente Apeldoorn om stadslijnen er in de toekomst omheen te leiden.
De Stentor
Het is lastig om bussen uit de Hofstraat te halen. Keolis ziet veel haken en ogen aan het idee van de gemeente Apeldoorn om stadslijnen er in de toekomst omheen te leiden.
De Stentor
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Tl;dr, Keolis roept hetzelfde als hier al gezegd is, het kan, met veel aanpassingen, maar of het handig is is weer een andere vraag.
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Past wel weer in een trend om stadscentra te "ontbussen". Dat is jammer, omdat bussen steeds schoner en stiller worden en de bereikbaarheid van het centrum altijd een sterk punt van de bus was.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ah, vandaar dat de X80 in de ochtendspits van Amersfoort tot Scherpenzeel nog redelijk rustig is en daarna naar De Klomp (hee, toch een normale verbinding met Gelderland dus) staanplaatsen in het gangpad heeft.sirvinniei schreef:Scherpenzeel is sterk op Amersfoort en in veel mindere mate Veenendaal gericht..
Verder wel een redelijke tegenargumentatie hier: het zou idd meer om lokaal vervoer gaan dan dat je overstappers trekt. Immers kan je vanuit de 102 al in Barneveld de trein naar Amersfoort nemen, naar Scherpenzeel doorrijden heeft dan weinig zin.
Dat is nu wel beter geworden, maar voor het gevoel duurt het stuk door Scherpenzeel idd het langst. Zeker in de spits omdat je dan een zo goed als onmogelijke kruising van twee grote bussen hebt. De route door Woudenberg is nog altijd beter dan hij was, ooit ging je daar door net zo'n krap centrum heen naar De Poort.sirvinniei schreef:Andere concessie, maar me eens. De paar keren dat ik van Veenendaal naar Amersfoort ging met de oude lijn 80 of andersom waren geen pretje. Eerst met een veel te grote bus die een oud, krap en gecongesteerd dorpscentrum rijden, dan bij Woudenberg de Europaweg inrijden om na de halte rechtsomkeert te maken via de rotonde om weer terug te gaan naar de weg waar je vandaan komt en dan te eindigen in Leusden, waar een langzame route door zuid wordt gereden. .
Maargoed, laten we hier maar weer terug naar Gelderland gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Gokje: waar je 509 zei bedoel je 511 en je zet twee jokers inRoeland schreef:Wanneer de reizigersaantallen op buurtbus 509 de spuigaten uit gaan lopen, zal Syntus een vaste bus Barneveld - Scherpenzeel zeker overwegen, vermoed ik.
Zolang het vervoer op lijn 509 beperkt blijft tot gemiddeld zo'n 2 reizigers per rit, zal Syntus de geachte wethouder hartelijk uitnodigen, om eerst maar eens te zorgen voor wat meer buurtbusreizigers, om die reizigersvraag aan te tonen.
(de 509 is de buurtbus Barneveld - Achterveld - Leusden - Stoutenburg - Hoevelaken - Nijkerkerveen - Nijkerk)
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Inderdaad, ik bedoelde de 511SuperGhost schreef:Gokje: waar je 509 zei bedoel je 511 en je zet twee jokers in
(de 509 is de buurtbus Barneveld - Achterveld - Leusden - Stoutenburg - Hoevelaken - Nijkerkerveen - Nijkerk)
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Er rijdt trouwens een veluws groene volvo whisper door apeldoorn, rijdt met nummer 0 geen dienst, maar doet wel haltes aan. Hij heeft overigens een dealerplaat.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik kwam hem rond 11:00 u tegen thv Wilhelminapark.
Als ik het interieur goed heb gezien, gaat het om de exSyntus 5402 / BBA3810.
Als ik het interieur goed heb gezien, gaat het om de exSyntus 5402 / BBA3810.
Bij twijfel: gebruik beton.
- busentrein
- Berichten: 576
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Vanmorgen reed de 221 (een van de laatste busjes in de oude kleurstelling?) op buurtbus 510 (Apeldoorn - Loenen) *bus* *bus* *bus*
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ah, dan was het waarschijnlijk toch jij die ik spotte met een fotocamera op het busstation van Apeldoorn (zo rond 13:00 uur dacht ik). :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- busentrein
- Berichten: 576
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Shit, weer gespot -o- _O-
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 24 jan 2018, 05:30
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
voor de persoon die de whisper heeft gespot. deze komt niet meer terug in de vaart, deze rijd namelijk testritten t.b.v. van nieuwe toepassingen en oplossingen. wel rijd er een solis rond die volledig elektrisch is. deze rijd een volledige dienst uit het dienstenpakket van syntus/keolis gelderland. er zijn mogelijkheden ontstaan om de vloot eventueel uit te breiden. in amersfoort rijden al verschillende elektrische voertuigen rond op waterstof.
bus uit de hofstraat halen is niet een optie gezien de hoeveelheid passagiers die hier in en uit stappen. de kleuren die vermeld zijn in het tabel van 2016 laat de bezetting zien en eventueel een discussie die deze oproept bij de lokale overheid en provinciale overheid om deze lijn te laten continueren of opheffen. om een lijn te laten continueren moet er een goede bezetting zijn die de gehele dag rendabel maakt om deze te blijven exploiteren. de bus is niet zoals vroeger een nutsvoorziening die de mens dient. we moeten verder over de grens kijken. de europese overheid wil de markt verder open trekken zodat net als in het vrachtvervoer ook in het ov brievenbusbedrijven opgericht kunnen worden en chauffeurs tegen onmenselijk lage loon moeten gaan rijden.
volgende maand wordt er vergaderd door de provinciale staten hoe de volgende concessie in 2020 eruit moet gaan zien en rocov heeft hierin een adviserende rol. chauffeurs, vakbonden en eventuele gebruikers van het ov worden hierin niet betrokken. concessie gebied wordt 3 provincies groot met een opbrengst van 100 miljoen euro. de regel van die tegen parallellisatie is blijft ook hierin gehandhaafd en zo een stuk busvervoer om zeep helpt. de regel is daar waar een trein rijd hoeft geen bus te rijden. door deze toepassing blijven steeds vaker passagiers in de kou staan doordat er geen oplossing is om verder te komen (zie voormalige lijn 111 en 161).
de provincie zou iedereen hierin moeten betrekken om verschillende oplossingen te bedenken voor de huidige problemen op de weg. ze zetten namelijk ook veel in op participatie vervoer terwijl nederland nog niet rijp is voor participerende oplossingen (weer een nieuwe manier om brood uit de mond steken van).
bus uit de hofstraat halen is niet een optie gezien de hoeveelheid passagiers die hier in en uit stappen. de kleuren die vermeld zijn in het tabel van 2016 laat de bezetting zien en eventueel een discussie die deze oproept bij de lokale overheid en provinciale overheid om deze lijn te laten continueren of opheffen. om een lijn te laten continueren moet er een goede bezetting zijn die de gehele dag rendabel maakt om deze te blijven exploiteren. de bus is niet zoals vroeger een nutsvoorziening die de mens dient. we moeten verder over de grens kijken. de europese overheid wil de markt verder open trekken zodat net als in het vrachtvervoer ook in het ov brievenbusbedrijven opgericht kunnen worden en chauffeurs tegen onmenselijk lage loon moeten gaan rijden.
volgende maand wordt er vergaderd door de provinciale staten hoe de volgende concessie in 2020 eruit moet gaan zien en rocov heeft hierin een adviserende rol. chauffeurs, vakbonden en eventuele gebruikers van het ov worden hierin niet betrokken. concessie gebied wordt 3 provincies groot met een opbrengst van 100 miljoen euro. de regel van die tegen parallellisatie is blijft ook hierin gehandhaafd en zo een stuk busvervoer om zeep helpt. de regel is daar waar een trein rijd hoeft geen bus te rijden. door deze toepassing blijven steeds vaker passagiers in de kou staan doordat er geen oplossing is om verder te komen (zie voormalige lijn 111 en 161).
de provincie zou iedereen hierin moeten betrekken om verschillende oplossingen te bedenken voor de huidige problemen op de weg. ze zetten namelijk ook veel in op participatie vervoer terwijl nederland nog niet rijp is voor participerende oplossingen (weer een nieuwe manier om brood uit de mond steken van).
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Bedoel je toevallig bus 5500? Dat is de Solbus waterstofbus. Deze rijdt doordeweeks altijd op omloop 40141.Doubleyou01 schreef:wel rijd er een solis rond die volledig elektrisch is. deze rijd een volledige dienst uit het dienstenpakket van syntus/keolis gelderland. er zijn mogelijkheden ontstaan om de vloot eventueel uit te breiden.
Hier rijden wél elektrische bussen en niet op waterstof. Dat gaat om bus 1900 en 1901 van BYD.Doubleyou01 schreef:in amersfoort rijden al verschillende elektrische voertuigen rond op waterstof.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Is de tankinfra in Arnhem / Apeldoorn nou nog niet klaar om die waterstofbus in te gaan zetten op de lijn waarvoor e.e.a bedoeld is?
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik vrees van niet, hij wordt rond half 1 al overgenomen door een optare op de omloop om te gaan tanken.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten