Pagina 128 van 140

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 17 dec 2019, 17:09
door Ambassadorfan
Een bericht wat onlangs in de krant is verschenen over de nieuwe bussen die zijn besteld.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd3d6dcc/

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 18 dec 2019, 09:34
door Ambassadorfan
Syntus(Keolis) krijgt er op social media flink van langs las ik net vanwege die order die ze gedaan hebben voor die bussen uit China.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 18 dec 2019, 13:37
door Roeland
De pot verwijt de ketel? Want de meeste mensen halen weleens wat af bij de Chinees.
En kopen massaal allerlei producten die uit China komen, omdat ze zo lekker goedkoop zijn.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 18 dec 2019, 18:39
door bys1
Is dit serieus? Sorry, maar die reactie slaat echt helemaal nergens op. Dat is appels met Ted* vergelijken.
*peren

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 18 dec 2019, 18:43
door Post
Wat is dan het grote verschil volgens jou? Bedrijven moeten wel denken aan de werkgelegenheid, maar de consument niet?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 18 dec 2019, 19:15
door bys1
Want chinees eten is slecht voor de werkgelegenheid hier? :lol:
En als iemand een product uit China koopt ondervindt hij zelf de gevolgen van de slechte kwaliteit daarvan. Als een busvervoerder driehonderd bussen uit China bestelt worden miljoenen reizigers de dupe van de beroerde kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 18 dec 2019, 19:52
door Post
Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 18 dec 2019, 20:04
door sirvinniei
Juist de VDL bleken de kwalitatief slechte keuze: ze hadden te weinig range en konden niet op tijd leveren als we keolis moeten geloven.
Dan moeten ze zich nu niet gaan verschuilen achter "wij zijn Nederlands" (waarschijnlijk komt een groot deel van de onderdelen en electronica alsnog uit China, Europa kan ze echt niet goedkoop genoeg produceren)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 19 dec 2019, 00:12
door bys1
Post schreef:Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?
Moet jij eens kijken hoeveel Ebusco's er al zijn stilgevallen in Groningen...
En het gaat ook om rijcomfort. Ik heb in BYD's gezeten op Schiermonnikoog en in de buurt van Alkmaar (totaal verschillende gebieden dus, en de bussen op Schier zijn dan ook anders) en ik vond ze allemaal ruk. Er zit totaal geen pit in en vooral bij hogere snelheden dan 30 km/h trekken ze voor geen meter, het maakt minstens zoveel lawaai als een euro 6 dieselbus, en ze rijden totaal niet lekker. Geef mij maar een mooie dieselbus, dan vind ik zelfs de Friese stofzuigercitea's of een Ambassador nog beter rijden.

Wat VDL betreft: de range is inderdaad best klein, maar qua comfort vallen de elektrische citea's me alles mee (en dat terwijl ik absoluut geen fan ben van VDL) en de betrouwbaarheid is prima volgens mij. In Leeuwarden rijden zeven elektrische Citea's rond en die hebben het afgelopen jaar nauwelijks problemen gehad voor zover ik weet. Hoe het op de wadden zit weet ik niet.
Nu hebben de Citea's in Groningen in het begin ook wel wat problemen gehad, maar ik denk dat dat ook te wijten is aan het feit dat ze direct op streeklijnen gingen rijden en Qbuzz toen nauwelijks ervaring had met elektrisch rijden. De problemen kwamen daar dan ook voornamelijk door problemen met de range, en dat was dan midden in de winter..

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 19 dec 2019, 06:32
door Post
bys1 schreef:
Post schreef:Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?
Moet jij eens kijken hoeveel Ebusco's er al zijn stilgevallen in Groningen...

Nu hebben de Citea's in Groningen in het begin ook wel wat problemen gehad,
Duidelijk, elektrische bussen hebben dus wat aanloop problemen. Wat ik mij wel afvraag is of je weet wat er mis is met de ebusco's? Want volgens mij zitten er veel Europese onderdelen en software in die juist voor de problemen zorgen. Zoals de achteras, de software van de kachels, de software die communiceert met de laadkast enzovoort. Daar kunnen de Chinezen weinig aan doen als ze dat in Deurne regelen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 19 dec 2019, 18:20
door Wubbo
bys1 schreef:Ik heb in BYD's gezeten op Schiermonnikoog en in de buurt van Alkmaar (totaal verschillende gebieden dus, en de bussen op Schier zijn dan ook anders) en ik vond ze allemaal ruk. Er zit totaal geen pit in en vooral bij hogere snelheden dan 30 km/h trekken ze voor geen meter, het maakt minstens zoveel lawaai als een euro 6 dieselbus, en ze rijden totaal niet lekker.
Ik heb op Schiermonnikoog nog nooit een bus met pit gezien. Ben er wel een keer bijna van de weg gewaaid met een Amba. En het verschil hoor je wel degelijk, zowel in als buiten de bus. Dat ze lawaaiiger zijn dan een diesel is niet mijn ervaring, ik vind ze altijd stiller.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 19 dec 2019, 19:58
door bys1
Die amba's zijn ook veel te licht. Met die loodzware accupakketten kun je moeilijk van de weg waaien. In die domme bakken op Schier hebben ze dan ook nog de accu's midden in de bus gepropt, wat tien procent van de vervoercapaciteit opslokt.

Het verschil met een amba hoor je wel degelijk ja, maar amba's spannen natuurlijk ook wel de kroon als het om lawaai gaat. Maar als ik vergelijk met een nieuwere Euro 6 dieselbus maken die BYD's echt heel veel lawaai. En dat terwijl je de elektrische Citea's nauwelijks hoort.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 19 dec 2019, 20:29
door Ambassadorfan
Het geluid van een Amba kan best vet klinken, ik hou er wel van op wegen waar je wat harder kan rijden als de bus wat moet klimmen met de bus als je zo'n motor te keer hoort gaan(geeft je een soort van racegevoel met die hoge toeren) haha maar ik merk wel dat veel bussen tegenwoordig al vrij snel schakelen waardoor ze niet echt meer van die hoge toeren maken dus ik vermoed dat ze daar bij sommige bussen van de 50xx en 51xx iets aan gedaan hebben tenzij het aan de chauffeur zelf ligt hoe ver hij zijn pedaal intrapt.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 19 dec 2019, 20:40
door bys1
Moet jij eens met lijn 102 gaan... wat een ramp is dat.

Ik begrijp je punt enigszins, maar ik heb dat dan liever met een lekker zware Scania of Mercedes motor. Vind die Cummins motoren die in de amba's en citea's zitten echt een irritant kutgeluid hebben, dus dat ben ik na tien minuten wel zat.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 28 dec 2019, 13:20
door Ambassadorfan
Weet iemand toevallig wat de reden is dat lijn 105 doordeweeks overdag overgaat naar lijn 231 en v.v.?

Zelfs sinds de nieuwe dienstregeling gebeurd dit op zaterdag wat voorheen niet het geval was.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 28 dec 2019, 13:48
door Mdk
Ik weet niet hoe de normale situatie is, maar toevallig was ik er net. Het lijkt er op dat op het moment dat de 105 vertrekt, de 91 dat ook doet. De 91 vormt met de 231 een kwartiersdienst naar Apeldoorn. Omdat de 231 (volgensmij?) sneller is zal deze wel gelijk met de 91 op Busstation Arnhem aankomen, waardoor hij of lang kan bufferen, of door kan op de 105.

Of hier enige waarheid in zit weet ik niet, want ik ben de dienstregeling niet ingedoken, en syntus rijdt momenteel een vakantiedienstregeling. Dus als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 28 dec 2019, 14:16
door Milco
Ongetwijfeld is het goedkoper om een bus na aankomst op een andere lijn door te laten rijden dan 'm een half uur ergens stil te zetten om als dezelfde lijn terug te gaan. Gebeurt overal, in elke concessie en bij elke vervoerder. :)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 28 dec 2019, 21:30
door gkw1969
Doorkoppelingen in de lijnen is een mogelijkheid om wat rust en variatie in de diensten te brengen.
Met de nieuwe CAO afspraken over verlaging van de werkdruk zie je dat chauffeurs vaker de bus bij zich houden.
Zo hebben we in Twente lijn 83 in de stadsdienstomlopen opgenomen, hierdoor heb je iedere 2,5 uur 10 minuten rust en hoef je niet 3x achter elkaar op dezelfde lijn.

Op de Veluwe zie je wel vaker de koppeling 205-105-231-104.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 11:19
door regenmaker
Klopt, de chauffeurs uit Harderwijk rijden ook op de 91/231 om zo meer variatie in het werk aan te brengen. Er geldt meestal de koppeling 91/231 - 105 - 205 - 104/111.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 13:05
door SuperGhost
De 105 en 205 zijn altijd al gekoppeld geweest (uitgezonderd een korte periode vanwege werkzaamheden aan de tunnel bij Barneveld-Harsselaar). Ik snap ook niet dat ze dat niet gewoon ook op papier één lijn maken, aangezien dat in praktijk dus al jaren het geval is. Zelfs de nummertjes refereren al dat de lijnen bij elkaar horen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:10
door regenmaker
In de nieuwe concessie gaat de 105 vallen onder Rijn-Waal en de 205 onder IJssel-Vecht.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:14
door Ambassadorfan
Wat een gedoe telkens met die nieuwe concessies en aanbestedingen, als de kosten van OV daardoor nou ook eens omlaag zouden gaan maar dat is volgens mij wishfull thinking.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:48
door isadora
Nee absoluut, concessies en aanbestedingen zijn het allerbeste, wat de consument kan overkomen.
De geleerden zeggen het, dus het is zo, en niet weer over janken. (A)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 15:59
door Ambassadorfan
De geleerden? Zakkenvullers bedoel je zeker. :X (A)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 16:38
door Daniel
De eerste serie aanbestedingen heeft toch wel degelijk een aardige verbeterslag in het streekvervoer opgeleverd. Daarna zijn de verschillen kleiner geworden, maar het probleem zit 'm juist vooral in de gebieden rond de concessiegrenzen. Daar zou eens een beter beleid en samenwerking tussen vervoersautoriteiten moeten plaatsvinden.