Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Rudolfph
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 16:17

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Rudolfph »

Niet alleen lijn 166 loopt parallel aan het spoor, ook de lijnen 161 en 167. Het opheffen gaat echter wel tot klachten en politiek gedonder leiden: dorpen zoals Wijthmen, Hoonhorst en Windesheim die hun OV verliezen, scholieren die de duurdere trein moeten gaan gebruik en mensen die langer onderweg zijn en moeten overstappen (bijvoorbeeld Heino-Oosternk v.v.). Het minst pijnlijk lijkt mij het opheffen van deze lijnen op zaterdag, in de hoop dat je er ver genoeg mee komt, maar dat betwijfel ik.

Lijnen 7 en 13: allebei laten vervallen wordt wat ruig, zeker op de tijden dat de streeklijnen niet rijden, maar nu lijn 13 de halte Molenweg bediend kan lijn 7 vervallen of beperkt worden tot een handvol ritten op de drukste tijden.

Lijn 6 overhevelen naar IJsselmond: aardig idee, hoewel de winst beperkt zal zijn, hooguit enkele minuten per rit. Bovendien kunnen de leegmatritten van de lijnen 74 en 171 niet meer direct na aankomst in Zwolle weg, maar moeten wachten tot de betreffende rit van lijn 6 en die chauffeurs doen dat echt niet in hun eigen tijd. En dan heb ik het nog niet over het overhevelen van DRU's van de ene naar de andere concessie tijdens de looptijd van concessies, met mogelijk verschillende vervoerders en verschillende DRU-tarieven. Ik zou het als opdrachtgever niet eens willen proberen. Misschien als Syntus IJsselmond krijgt, maar dan zijn we alweer een tijdje verder.

Bezuinigingsvoorstellen van mijn kant:
- station-Windesheim v.v. is loopbaar, dus lijn 8 opheffen en lijn 641 niet meer door laten rijden naar de Campus.
- lijn 141 via de Katerdijk laten rijden, dit is 300 meter minder dan de huidige route en moet dus in dezelfde tijd kunnen. Deltionscholieren uit Kampen kunnen dan op de Katerdijk in- en uitstappen en maken dan geen gebruik meer van lijn 9. Met een beetje mazzel kunnen op lijn 9 dan een aantal ritten vervallen, maar, baadt het niet, dan schaadt het niet (en ooit, als het centrumbusstation aan de Pannenkoekendijk gebouwd is, gaat lijn 141 sowieso over de Katerdijk rijden).
- lijn 641 via de Rieteweg en de Westerlaan via de korste route van en naar station laten rijden. Scheelt enkele minuten per rit, en verruimd de aansluiting op de trein ook iets.
- spitsritten lijn 1 niet meer in beide richtingen via Deltion laten rijden, maar 's ochtends een rondje station-centrum-Deltion-rondje Stadshagen-Westenholterbrug-Rieteweg-Westerlaan-station en 's middags andersom. Hierdoor blijft de extra capaciteit naar/van Deltion in de spitsrichting behouden, krijgen forenzen die in Stadshagen wonen ook een snellere verbinding naar/van het station en worden er DRU's bespaard.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

Vanaf 8 december rijdt de 141 alleen nog maar tussen Urk/Emmeloord en Kampen (naar Kampen-Zuid gaat lijn 12 vervangen), de 641 blijft nog wel rijden tussen Urk-Emmeloord-Kampen-Zwolle.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door NintendoC »

Waar heb je dit van? Ik dacht dat er dinsdag pas een vervoerder wordt aangewezen, die zijn plannen nog kenbaar moet maken.
In de aanbesteding werd de rol van de 141/641 redelijk vrij gelaten.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

In de aanbesteding stond nadrukkelijk in het bestek te lezen dat de 141 niet meer door zou rijden naar Zwolle. Het plan om lijn 12 te vervangen door de 141 door te trekken naar Kampen Zuid hangt al een tijdje in de lucht. Hoewel het niet in het bestek stond van IJsselmond, is het al wel voor gelegd aan ROCOV Overijssel en is hier te lezen in het toekomst perspectief van de Kamperlijn. De kans is dus vrij groot dat lijn 12 per 8 december niet meer zal bestaan. Het lijkt me een hele logische zet om de 12 op te heffen en vervangen door de 141 waardoor een halfuur dienst zal blijven tussen beide stations via Bovenbroek :wink:
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door NintendoC »

Ja dat is helemaal geen slechte zet. Alleen maak ik me een beetje zorgen om de grote van de bussen. 12 meter wagens, passen echt maar net door de wijk Zuid, maar 14 meter of zelfs gelede bussen gaat hem echt niet worden daar.

Als de 141 's avonds dan 1x per uur doorrijd naar Kampen Zuid, en lijn 11 ook 's avonds 1x per uur rijdt, hebben we ook mooi avondbediening te pakken :P
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door cassie127 »

Roeland schreef:Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar als ik de lijnennetkaart van Syntus bekijk, denk ik dat je de volgende dubbelingen er wel uit kunt halen.

Op de korte termijn
* lijn 166 kan vervallen, want loopt parallel aan het spoor
* de Zwolse stadslijnen 7 en 13 lopen parallel aan de streeklijnen, dus kunnen (geheel of gedeeltelijk) vervallen
* je kunt fors besparen door lijn 6 (Zwolle) over te hevelen naar concessie IJsselmond, en op lijn 6 de lege retourritten van lijn 74 en 171 gebruiken

En na opening van station Bathmen (op de iets langere termijn) kun je lijn 160 prima schrappen, lijkt mij.
Ben met gedeelte eens maar. 166 is bij syntus een winst gevende lijn.
En een paar punten: Lijn 166 rijdt door centrum Van Heino de trein stop 1 km of meer biiten heino... en rikdt niet door heino.
En de bus van raalte naar zwolle is bijna €70,- goedkoper dan de trein.
Lijn 4 Raalte - Deventer veranderen naar lijn 4 Raalte Heeten en vanaf heeten buurtbus naar Raalte.
Lijn 7 oosterenk station in zwolle kan in de Spits minder rijden. In de spits komen er meer bussen langs oosterenk gedeelte.
Een idee:
BUSLIJN TUSSEN RAALTE EN WIERDEN DIE STOP IN RAALTE MARIEMHEEM HAARLE NIJVERDAL EN ALS EIND BESTEMMING WIERDEN.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Meltrain »

cassie127 schreef: Lijn 4 Raalte - Deventer veranderen naar lijn 4 Raalte Heeten en vanaf heeten buurtbus naar Raalte.
Je bedoelt zeker lijn 4 inkorten tot het stuk Deventer - Heeten? :wink:
cassie127 schreef:Een idee:
BUSLIJN TUSSEN RAALTE EN WIERDEN DIE STOP IN RAALTE MARIEMHEEM HAARLE NIJVERDAL EN ALS EIND BESTEMMING WIERDEN.
Die lijn rijdt dus volledig parallel aan het spoor en alleen Marienheem en Haarle hebben er voordeel van. Ik denk niet dat die lijn er zal komen in tijden van bezuinigingen.

Wat vermoedelijk wél zal gebeuren:
- Opheffen van de centrumbus in Deventer;
- Wegnemen van de stilstand op lijn 3/13 in Zwolle;
- Halveren van de frequentie van lijn 6 in Zwolle;
- Vervallen van zaterdagdiensten op de lijnen 161 (tussen Zwolle en Olst) en 166;
- Verlenging van de periode van de zomerdienstregeling met twee weken vóór het
begin van de zomervakantie. Dit zou kunnen worden toegepast voor de verdichtingsritten op reguliere lijnen, met name in de steden. Lijn 83 en de specifieke scholierenlijnen dienen buiten de eigenlijke schoolvakanties in stand te blijven.

Bron: ROCOV Overijssel
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

De provincie Overijssel is vandaag en morgen bezig met gesprekken tussen verschillende instanties, reizigersorganisaties, lokale overheden en de vervoerders hoe het vervoer in Overijssel er in de toekomst uit moet zien.
Tijdens deze gesprekken komen ook de bezuinigen te sprake, er moet door de provincie een exploitatietekort van € 8 miljoen per jaar worden weggewerkt. Hieruit zijn enkele scenario's uitgewerkt welke dit tekort moeten oplossen. Vooral scenario 1 (Voorzieningenniveau omlaag) heeft aardig wat voeten in de aarde omtrent de huidige dienstregeling van bussen en treinen in Overijssel:
Pakket A: optimaliseren kernnet (maximaal € 0,5 miljoen te bezuinigen)
Het regionale kernnet, zoals beschreven in de OV-tactiek (2008), voldoet nog steeds goed,
zowel qua netwerk als minimum bedieningsniveau. Toch zijn reizigersaantallen en
kostendekkingsgraad op deze lijnen niet gelijk en hoeven de frequenties en
bedieningsperioden daarom niet exact gelijk te zijn. De in de OV-tactiek genoemde minimale
frequenties van 2 keer per uur op werkdagen overdag en 1 keer per uur in de avond en in het
weekeinde voldoen nog steeds prima en geven ruimte voor het bedoelde maatwerk per lijn.
Wel zal nog kritisch naar hogere bediening worden gekeken. Zo kennen meerdere lijnen
kwartierdiensten en wordt vooral op treinverbindingen ook ‟s avonds en in het weekeinde 2
keer per uur gereden. De vraag is of dit in alle gevallen beslist nodig is. Zo lijkt de verhoogde
frequentie op de spoorlijn Deventer-Almelo niet echt nodig. Ook de verschillende buslijnen
tussen Dedemsvaart en Zwolle kennen samen een hoge frequentie. Waarschijnlijk is ook daar
nog wel een optimalisatieslag mogelijk. Ook is het beter om de minimale bedieningsperiode op
het kernnet op zaterdag te beperken tot 9-23 uur en op zondag tot 11-23 uur.


Pakket B: vervallen parallelle lijnen (maximaal € 1,5 miljoen )
In West-Overijssel rijden relatief veel buslijnen min of meer parallel aan een spoorlijn. Deze
parallelle buslijnen worden over het algemeen behoorlijk goed gebruikt, maar hoofdzakelijk
door scholieren. Dat heeft vooral te maken met het feit, dat de bus voor scholieren veel
goedkoper is dan de trein. Uniformering van trein- en bustarieven kan helpen om parallelle
buslijnen op te heffen en scholieren op alle verbindingen met het kernnet te laten reizen. Wel
zal er dan ook voldoende capaciteit in de trein moeten zijn.
De parallelle buslijnen bedienen overigens meestal ook een aantal kleinere kernen, die tussen
de stations van het kernnet in liggen. Deze kleine kernen hebben altijd kunnen meeliften op
de buslijn, maar kennen zelfstandig veelal zeer beperkt gebruik van de bus. Bovendien vallen
ze meestal binnen het (fiets)invloedsgebied van het kernnet. Het is daarom niet onlogisch om
deze kernen niet meer regulier te bedienen.


Pakket C: vervallen schoolvakanties aanvullend net (maximaal € 0,5 miljoen)

Net als de parallelle buslijnen worden ook de overige aanvullende buslijnen voornamelijk door
scholieren gebruikt. In de schoolvakanties is het gebruik minimaal en het zou dan ook niet
voor grote problemen zorgen indien deze lijnen slechts buiten de schoolvakanties blijven
rijden. Het scholierenvervoer concentreert zich in de spits. Het is dus te overwegen om tussen
de ochtendspits en middagspits niet te rijden, maar gezien de gewenste spitsafvlakking bij
scholen en bedrijven lijkt dat vooralsnog niet wenselijk.


Pakket D: vervallen regiotaxi (maximaal € 2,5 miljoen)
De regiotaxi fungeerde de afgelopen jaren als vangnet voor wegvallende onrendabele
buslijnen. Om voldoende vervoersvolume te verkrijgen en dus een aantrekkelijke kostprijs bij
aanbestedingen werd vanaf de start samengewerkt met gemeenten, die het
doelgroepenvervoer WMO onderbrachten in de regiotaxi. Het OV-deel van de regiotaxi wordt
in de praktijk in toenemende mate gebruikt door overloop van het gemeentelijk
doelgroepenvervoer en vervoer van en naar instellingen. Hierdoor lopen de kosten van dit
vervoer aanzienlijk op. Dat was niet de oorspronkelijke intentie en daarom is het wenselijk om
te stoppen met regiotaxi als gebiedsdekkende vorm van openbaar vervoer van deur tot deur.


Pakket E: herontwerp stadsnet (maximaal € 3,5 miljoen)
In de Overijsselse steden zijn auto en fiets belangrijke modaliteiten. Er wordt veel
geïnvesteerd in een goede bereikbaarheid van diverse locaties in de stad, waaronder het
centrum. Het openbaar vervoer heeft hier, in tegenstelling tot grotere steden in Nederland,
slechts een aanvullende rol voor de ontsluiting van de wijken.
De huidige frequenties (4 keer per uur) staan daarom niet in alle wijken van de stad in
verhouding tot het gebruik. Wel is een belangrijke rol weggelegd voor de aan- en afvoer van
scholieren van station naar de diverse onderwijslocaties in de steden.
Het is daarom verstandig om ook bij de huidige stadsdiensten een keuze te maken in een
lokaal kernnet, waarbij de huidige frequenties ook al uit capaciteitsoogpunt overeind moeten
blijven, en een aanvullend net met lagere frequenties en/of beperktere bedieningsperiodes.
Statenvoorstel nr. PS/2013/865 9
Dit betekent ook dat bepaalde wijken niet meer met een stadslijn worden bediend, maar via
een flankerende streeklijn .
Een herontwerp van de stadsdiensten is mede noodzakelijk vanwege de ruimtelijke
ontwikkelingen in de steden. In Zwolle zal de lijnvoering aanzienlijk wijzigen bij verplaatsing
van het station naar de zuidzijde en het gebruik van de doorstroomassen in de stad.


Pakket F: verdergaande maatregelen stad (maximaal € 2,0 miljoen)

Verdergaande maatregelen hebben hier betrekking op nog verder beperken aantal lijnen,
frequenties en bedieningsperiode. Eigenlijk zal dan ook in de stad de focus komen te liggen op
een beperkt aantal lokale kernnetlijnen en zal daarbuiten in meerdere wijken openbaar
vervoer fors beperkt worden. Fiets en auto zijn dan leidende modaliteiten. Zo zal ook in de
steden de behoefte aan alternatieve vervoerssystemen ontstaan, om gaten op te vullen.


Pakket G: verdergaande maatregelen aanvullend net (maximaal € 1,0 miljoen)
In dat geval vervallen ook de overblijvende scholierenlijnen uit het aanvullende net en is er
buiten het regionale kernnet geen regulier vervoer meer. Voor de kortere afstanden is de fiets
dan nog een alternatief, maar voor de wat langere verplaatsingen ontstaat er dan wel echt een
probleem. Scholieren hebben dan wel echt een mobiliteitsprobleem, want de alternatieven
auto en fiets zijn dan beide geen alternatief voor deze doelgroep. Gemeenten, scholen en
ouders moeten dan zelf zoeken naar oplossingen.


Pakket H: bezuinigen kernnet (maximaal € 1,5 miljoen)
Na optimalisatie kan verder in het regionale kernnet worden bespaard door de bediening terug
te schroeven, maar hierdoor wordt dit netwerk wel minder vanzelfsprekend en dus minder
aantrekkelijk voor grote groepen bestaande en potentiële reizigers en bestaat de kans op een
neerwaartse spiraal op dit netwerk.
In eerste optie is om ook op het kernnet de frequenties in de schoolvakanties, de avonduren
en de weekenden te beperken. Ook tussen de ochtendspits en de middagspits op werkdagen
overdag kan een lagere frequentie worden toegepast.
Een andere mogelijkheid betreft de Kamperlijn. Qua reizigersaantallen is het niet noodzakelijk
om in de schoolvakanties, de avonduren en de weekeinden twee treinverbindingen tussen
Zwolle en Kampen te bieden (parallelliteit). Het is denkbaar om de Kamperlijn slechts op
werkdagen overdag te bieden en reizigers op andere momenten met de Hanzelijn te laten
reizen.
Voor meer info en de andere scenario's klik hier
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Ik lees:
Alles opheffen. Zoek het maar uit allemaal, doei.
Ik doe ook maar wat
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Als er 80% scholieren met de bus gaat, waar is het vroeger dan al misgegaan?
Ardan schreef:Ik lees:
Alles opheffen. Zoek het maar uit allemaal, doei.
Ik vind deze toon ook erg aan dit verhaal hangen. Er staat bijna letterlijk: er reizen alleen scholieren dus de rest vind OV niet interessant. Waarom reizen er zo weinig andere mensen met het bus-OV?

Het wordt wel heel lullig als de kamperlijn ineens een spitstrein wordt. dan is er straks helemaal geen OV tussen Kampen en Zwolle.

Hé, laten we trouwens 13 miljoen snijden, zijn alle maatregelen hierboven van toepassing...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

161 rijdt de hele dag leeg. Opheffen die handel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Ik heb er anders vaak ingezeten... en was absoluut niet de enige! Zo'n onzinlijntje is het niet, hoewel ik dat eerst ook altijd dacht.
Ik doe ook maar wat
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

Behalve buslijnen worden ook de regionale treinen tegen het licht aan gehouden. In het stukje (webcast) dat ik heb bekeken wordt eigenlijk al aangegeven dat een kwartiersdienst buiten de spits tussen Zwolle en Emmen er nooit zal gaan komen evenals een eventuele kwartiersdienst tussen Zwolle en Enschede.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

flipje schreef:Behalve buslijnen worden ook de regionale treinen tegen het licht aan gehouden. In het stukje (webcast) dat ik heb bekeken wordt eigenlijk al aangegeven dat een kwartiersdienst buiten de spits tussen Zwolle en Emmen er nooit zal gaan komen evenals een eventuele kwartiersdienst tussen Zwolle en Enschede.
Wees eens eerlijk: is een kwartierdienst op deze lijnen buiten de spits ook geen grote onzin?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Ik heb er anders vaak ingezeten... en was absoluut niet de enige! Zo'n onzinlijntje is het niet, hoewel ik dat eerst ook altijd dacht.
Ik heb er ook vaak ingezeten. Alleen in de spits zit er tien man en een paardenkop in en het grootste gedeelte van de mensen stapt uit in Diepenveen. Leg dan een stadslijn om.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:Als er 80% scholieren met de bus gaat, waar is het vroeger dan al misgegaan?
Het is al 25 jaar aan het misgaan omdat overheden en vervoersbedrijven hun beleid al die tijd alleen maar op scholieren hebben afgestemd (routes, scholierentarieven, dienstregelingen). Inmiddels begint provincie na provincie er achter te komen dat het OV toch wel een financieel probleem wordt als je alleen scholieren overhoudt die met forse kortingen reizen. Het beste zou zijn om de scholierentarieven voor de bus op te trekken tot hetzelfde niveau als voor de trein.
Waarom reizen er zo weinig andere mensen met het bus-OV?
Omdat vol betalende reizigers liever met de trein of de auto gaan als ze de keuze hebben. Voor de vol betalende reiziger is dat net zo duur en een stuk comfortabeler en sneller.
Het wordt wel heel lullig als de kamperlijn ineens een spitstrein wordt. dan is er straks helemaal geen OV tussen Kampen en Zwolle.
Dat zie ik overigens nog niet gebeuren, want die besparing is erg klein en kost wel behoorlijk wat inkomsten. Misschien hadden ze destijds wel wat beter moeten nadenken toen ze besloten station Kampen Zuid midden in een weiland neer te leggen.
Hé, laten we trouwens 13 miljoen snijden, zijn alle maatregelen hierboven van toepassing...
Er wordt een keuze gemaakt. Daarnaast gaan ook de inkomsten dalen als je gaat snijden in het voorzieningenniveau, dus met 8 miljoen bezuinigen kom je er niet. Om de inkomstenderving te beperken is het daarom ook van belang dat je vooral gaat snijden in parallelle lijnen en in activiteiten die weinig tot geen inkomsten opleveren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

deadlock schreef:
Ardan schreef:Ik heb er anders vaak ingezeten... en was absoluut niet de enige! Zo'n onzinlijntje is het niet, hoewel ik dat eerst ook altijd dacht.
Ik heb er ook vaak ingezeten. Alleen in de spits zit er tien man en een paardenkop in en het grootste gedeelte van de mensen stapt uit in Diepenveen. Leg dan een stadslijn om.
Zijn al heel lang plannen voor ja, voor een nieuwe aparte stadslijn naar Diepenveen. Komt natuurlijk de komende tachtig jaar niet.
Ik hoop trouwens niet dat alle lijnen dan van die gedrochten gaan worden als de Deventer lijn 4. Vanuit Schalkhaar snel naar de stad? Nee hoor. Óf op het Wezenland overstappen, óf een grafeind slingerend sightseeing door Keizerslanden en de Zandweerd.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Nou jah, Lijn 4 rijdt tegenwoordig in ieder geval door naar Raalte zodat er een halfuursdienst ontstaat, dat is al best wel veel winst.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Erik1100 »

Alvast wat bezuinigingsplannen wat mij betreft:
Lijn 70 ook op zaterdag en in de late avond met taxibusjes te laten rijden, ik zat eergisteren tussen Zwartsluis en Steenwijk de hele rit als enige reiziger in de bus. Ook lijn 74 mag worden uitgedund.
Lijnen 160, 161, 165, 166, 167 opheffen buiten de spitsuren. Ook moet er flink kunnen worden bezuinigd op lijn 29 en 40.

Hetzelfde geldt voor lijn 75 en 76 die DE HELE DAG, zelfs tijdens de vakanties met GROTE bussen rijden waar de meeste ritten 0-2 mensen in zitten. Alles opheffen buiten de spits en mee laten reizen met 71/70.

Lijn 3 na halte Stadion bij de rotonde omkeren en de rit hervatten. In Berkum zijn er 0-2 reizigers die de lijn nog pakken.

Er zijn nog veel meer onrendabele ritten, maar dit is wat ik de afgelopen tijd heb gemerkt in deze regio.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Toch vraag ik me af of de Provincie er met alleen bezuinigen op den duur gaat komen, dat lijkt toch vooral een korte termijn noodverband. Als er niet ook eens nagedacht wordt over hoe de inkomsten kunnen worden verhoogd en een toekomstvisie wordt omtwikkeld wordt het vrees ik jaar op jaar een volgende kaasschaafoperatie tot er steeds minder overblijft.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

Erik1100 schreef:Alvast wat bezuinigingsplannen wat mij betreft:
Lijn 70 ook op zaterdag en in de late avond met taxibusjes te laten rijden, ik zat eergisteren tussen Zwartsluis en Steenwijk de hele rit als enige reiziger in de bus. Ook lijn 74 mag worden uitgedund.
Lijnen 160, 161, 165, 166, 167 opheffen buiten de spitsuren. Ook moet er flink kunnen worden bezuinigd op lijn 29 en 40.

Hetzelfde geldt voor lijn 75 en 76 die DE HELE DAG, zelfs tijdens de vakanties met GROTE bussen rijden waar de meeste ritten 0-2 mensen in zitten. Alles opheffen buiten de spits en mee laten reizen met 71/70.

Lijn 3 na halte Stadion bij de rotonde omkeren en de rit hervatten. In Berkum zijn er 0-2 reizigers die de lijn nog pakken.

Er zijn nog veel meer onrendabele ritten, maar dit is wat ik de afgelopen tijd heb gemerkt in deze regio.
Op welke manier zie de uitdunning van lijn 74 voor je?
Heel rigoureus gezien kan je alle 7x (behalve lijn 71 en 74) opheffen in de daluren..

Wat betreft kleine bussen vs. grote bussen, liever een grote bus en dat iedereen mee kan dan een kleine bus waar de passagiers bij de halte worden achter gelaten omdat het busje al vol zit > Lijn 79 is hier het perfecte voorbeeld van.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens mij zijn de grootste kosten personeelskosten en wordt er niet zo veel bespaard als Amba's worden vervangen door Optare's. Schrappen van bussen of vervanging doir buurtbussen bespaart veel meer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Erik1100 »

De 74 kan ook in de late avond iets worden uitgedund, weer was ik 1 van de weinige reizigers..
Ze hebben lijn 79 inderdaad verprutst, maar aan de ene kant stappen er maar weinig mensen in de meeste ritten. Welke ritten van 79 zouden dan nog met een grote bus moeten rijden?
Het kleinere busje van de VDL Berkhof Procity was perfect voor beide lijnen waar hij op reed, 75 en 79. Kunnen tenminste nog wat meer mensen in dan een taxibus.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Anne »

De Kamperlijn beperken tot alleen de werkdagen voor de dagsituatie kan de doodsteek voor de lijn zijn.
Nu takken de bussen uit de polder er op aan.
Die moeten straks in de avond en het weekeinde dus weer doorrijden naar Zwolle.
Kan me niet voorstellen dat je die reizigers eerst een sukkel rit door Kampen laat maken naar Kampen Zuid.
Tenzij je de bus eerst vanaf Ramspol via de N50 direct naar Kampen-Zuid laat rijden en dan verder naar Kampen.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

Erik1100 schreef:De 74 kan ook in de late avond iets worden uitgedund, weer was ik 1 van de weinige reizigers..
Ze hebben lijn 79 inderdaad verprutst, maar aan de ene kant stappen er maar weinig mensen in de meeste ritten. Welke ritten van 79 zouden dan nog met een grote bus moeten rijden?
Het kleinere busje van de VDL Berkhof Procity was perfect voor beide lijnen waar hij op reed, 75 en 79. Kunnen tenminste nog wat meer mensen in dan een taxibus.
Uhm lijn 74 rijdt sinds jaar en dag 's avonds 1x per uur met een taxi busje hoe wou je dat nog meer uitdunnen?
De Procity was een gedrocht waar de chauffeur en de passagiers niet blij van werden. Vooral op lijn 79 op de klinkertjes in Wanneperveen was het alles behalve prettig in dit busje.
avl schreef:De Kamperlijn beperken tot alleen de werkdagen voor de dagsituatie kan de doodsteek voor de lijn zijn.
Nu takken de bussen uit de polder er op aan.
Die moeten straks in de avond en het weekeinde dus weer doorrijden naar Zwolle.
Kan me niet voorstellen dat je die reizigers eerst een sukkel rit door Kampen laat maken naar Kampen Zuid.
Tenzij je de bus eerst vanaf Ramspol via de N50 direct naar Kampen-Zuid laat rijden en dan verder naar Kampen.
Lijn 141 s'avonds en de weekenden vanaf station Kampen naar Kampen-Zuid laten rijden (route van lijn 74).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten