Onrust over vervoer spoor
Geplaatst: di 01 jul 2008, 17:59
Onrust over vervoer spoor
dinsdag 01 juli 2008 | 03:21
OLDENZAAL - Het is bedenkelijk dat de gemeente geen juist beeld heeft van de hoeveelheid gevaarlijke stoffen die dagelijks over de spoorlijn dwars door Oldenzaal gaan.
Dat zegt H. Jacobs, woordvoerder van de actiegroep die zich destijds in de spooromgeving verzette tegen de mogelijke komst van de noordelijke aftakking van de Betuwelijn door Oldenzaal.
Jacobs heeft geconstateerd dat de capaciteit van de Betuweroute recent is verhoogd van één goederentrein per anderhalf uur naar vier per uur. Volgens hem heeft dat onherroepelijk tot gevolg dat het aantal treinen dat via Oldenzaal naar Duitsland rijdt, toeneemt. Jacobs voorspelt nog meer gevaarlijke stoffen en geluidsoverlast, met name 's nachts.
De Oldenzaler beschikt over cijfers van 2006 waar het gaat om beladen ketelwagens en tankcontainers. Voor het baanvak Oldenzaal- Hengel0-Duitse grens komt dat gerekend over een jaar neer op 1100 wagens brandbare gassen, 50 wagens giftige gassen, 200 wagens zeer giftige gassen, 1200 wagens zeer brandbare vloeistoffen, 800 wagens acrylnitril en 100 wagens zeer giftige vloeistoffen.
Jacobs heeft over deze cijfers gecorrespondeerd met de gemeente. Maar volgens wethouder H. Pieper kan de gemeente weinig doen. "De verantwoordelijkheid voor het spoorvervoer ligt bij ProRail. We worden periodiek op de hoogte gebracht, maar kunnen geen invloed uitoefenen", aldus Pieper.
Bron: TC Tubantia
dinsdag 01 juli 2008 | 03:21
OLDENZAAL - Het is bedenkelijk dat de gemeente geen juist beeld heeft van de hoeveelheid gevaarlijke stoffen die dagelijks over de spoorlijn dwars door Oldenzaal gaan.
Dat zegt H. Jacobs, woordvoerder van de actiegroep die zich destijds in de spooromgeving verzette tegen de mogelijke komst van de noordelijke aftakking van de Betuwelijn door Oldenzaal.
Jacobs heeft geconstateerd dat de capaciteit van de Betuweroute recent is verhoogd van één goederentrein per anderhalf uur naar vier per uur. Volgens hem heeft dat onherroepelijk tot gevolg dat het aantal treinen dat via Oldenzaal naar Duitsland rijdt, toeneemt. Jacobs voorspelt nog meer gevaarlijke stoffen en geluidsoverlast, met name 's nachts.
De Oldenzaler beschikt over cijfers van 2006 waar het gaat om beladen ketelwagens en tankcontainers. Voor het baanvak Oldenzaal- Hengel0-Duitse grens komt dat gerekend over een jaar neer op 1100 wagens brandbare gassen, 50 wagens giftige gassen, 200 wagens zeer giftige gassen, 1200 wagens zeer brandbare vloeistoffen, 800 wagens acrylnitril en 100 wagens zeer giftige vloeistoffen.
Jacobs heeft over deze cijfers gecorrespondeerd met de gemeente. Maar volgens wethouder H. Pieper kan de gemeente weinig doen. "De verantwoordelijkheid voor het spoorvervoer ligt bij ProRail. We worden periodiek op de hoogte gebracht, maar kunnen geen invloed uitoefenen", aldus Pieper.
Bron: TC Tubantia