Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BrengMe »

De Gemeente Nijmegen heeft de plannen van Breng voor 2022 openbaar gemaakt: https://nijmegen.bestuurlijkeinformatie ... f1a6c8ee9c.
Er gaat flink wat veranderen...
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Zeg dat wel, ben benieuwd hoe de batterijtrolley's het gaan doen in de dienstregeling.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Wie heeft dat document geschreven? Kan me niet voorstellen dat dit een ambtelijk voorstel is 8-)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank »

Korte samenvatting van de voorstellen. Niet lezen als je vrolijk wilt blijven.

* Niteliners: vervallen
* Lijn 1: Velp - Arnhem - Oosterbeek: traject tussen Arnhem en Oosterbeek vervalt zodat lijn 352 in redelijke frequentie kan blijven worden. Lijn 1 wordt De Laar West - Arnhem - Velp.
* Lijn 2: Arnhem - De Laar West: rijtijd wordt beperkt.
* Lijn 6: De Laar West - Arnhem - Elsweide: traject De Laar West - Arnhem gaat naar lijn 1. Arnhem - Elsweide rijdt alleen doordeweeks overdag en niet in schoolvakanties. Bij drukte kunnen makkelijker sneldiensten ingezet worden. Met trolley 2.0 CS - Velperpoort - HAN.
* Lijn 7: Geitenkamp - Arnhem - Rijkerswoerd: niet meer 6x per uur rijden, maar 4x per uur. Op zondag nog 2x per uur een bus.
* Lijn 8: Arnhem - Velp Zuid: beperken tot Arnhem - CIOS (Geitenkamp).
* Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: beperken tot Koningsweg te Schaarsbergen.
* Lijn 13: Arnhem - Klarendal: permanente opheffing
* Lijn 14: Arnhem - Nijmegen Brakkenstein: beperken tot Arnhem - Elst. Zo te zien blijft lijn 14 ook rijden tussen Nijmegen en Brakkenstein. Bediening Oosterhout overgenomen door lijn 3 in Nijmegen.
* Lijn 26: Arnhem - Dieren: wordt Doesburg - Dieren, in basis 2x/uur.
* Lijn 27: Arnhem - Doetinchem: rijdt 7 dagen per week, in basis 2x/uur.
* Lijn 29: Arnhem - Doetinchem: wordt Arnhem - Doesburg, spitsscholierenlijn.
* Lijn 33: Arnhem - Nijmegen: rijdt vakantiedienstregeling. Bedient aan Huissensestraat de haltes van lijn 300.
* Lijn 35: Zetten - Bemmel: rijdt in Bemmel naar industrieterrein Pannenhuis in plaats van lus door dorp.
* Lijn 43: Arnhem - Apeldoorn: rijdt op zaterdag 1x/uur.
* Lijn 54: Heteren - Renkum: komt te vervallen.
* Lijn 56: Arnhem - Heteren: rijdt voortaan vakantiedienstregeling.
* Lijn 61: Westervoort - Duiven Centerpoort Noord: rijdt alleen tijdens de spitsuren.
* Lijn 70/71: Giesbeek / Eerbeek - Het Rhedens: vervallen.
* Lijn 300: Arnhem - Nijmegen Heyendaal: frequentie in normale dienstregeling "iets" beperken.
* Lijn 331: Velp Zuid - Nijmegen Weezenhof / Aldenhof: traject in Nijmegen tijdens de spits maximaal viermaal per uur i.p.v. achtmaal.

* Lijn 1: Nijmegen - Malden: definitieve opheffing.
* Lijn 3: Nijmegen - Oosterhout: frequentieverhoging in de spits en op zaterdag overdag naar 4x/uur a.g.v. wegvallen lijn 14.
* Lijn 5: Beuningen - Nijmegen - Groesbeek: in spits maximaal 4x/uur rijden.
* Lijn 6: Dukenburg - Nijmegen - Neerbosch Oost: in spits maximaal 4x/uur rijden, op zondag 2x/uur.
* Lijn 7: Nijmegen - Afrika Museum: definitief opheffen.
* Lijn 9: Nijmegen - Grave: via Heumen laten rijden.
* Lijn 10: Nijmegen - Heyendaal: maximaal 12x/uur rijden.
* Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: beperken tot Dukenburg - Beuningen. Lijn 12 "neemt de rol" van lijn 11 over.
* Lijn 13/15: Lent - Nijmegen - Wijchen: samenvoegen tot een stadslijn 15 die zo te zien in de basis 2x/uur rijdt. Niet meer via Bijsterhuizen. Lijn 13 verbindt op werkdagen overdag Dukenburg met Bijsterhuizen.
* Lijn 76: Millingen - Groesbeek: rijdt alleen tijdens wintermaanden.
* Lijn 80: Nijmegen - Millingen: versnelde routes te Ubbergen, Beek en Ooij. Afhankelijk van infrastructurele wijziging.
* Lijn 82: Nijmegen - Millingen: in spits maximaal 4x/uur rijden.
* Lijn 83: Nijmegen - Venlo: aantal spitsritten beperken.
* Lijn 85: Nijmegen - Druten: lus door Druten centrum laten vervallen. Afhankelijk van infrastructurele wijziging.
* Lijn 99: Nijmegen - Uden: aantal spitsritten beperken.
* Na 24:00 niet meer rijden, maar met afvoermogelijkheden vanaf Arnhem CS en Nijmegen CS.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Dit zijn wel forse besparingen; maar een aantal klinken wel logisch om in het kader van HOV wel door te voeren.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

waldo79 schreef: do 29 jul 2021, 14:15 Wie heeft dat document geschreven? Kan me niet voorstellen dat dit een ambtelijk voorstel is 8-)
Dit voorstel is dan ook geen ambtelijk voorstel maar het voorstel transitieplan van Hermes en is geschreven door de vervoerkundige.
Normaal wordt er elk jaar een vervoersplan ingediend bij de opdrachtgever, dit vervoersplan is in de ontwerpfase al besproken met belangenorganisaties, medezeggenschap en gemeenten. Het geheel, dus het plan zelf + de opmerkingen van belanghebbenden worden dan naar de opdrachtgever, in dit geval SAN, gestuurd en zij nemen een besluit op basis van alle aangegeven informatie.

Alleen is er nu, vanwege de extra subsidie vanuit Den Haag, de opdracht gekomen om een transitieplan te schrijven naar duurzamer OV, iets wat hieruit wel blijkt.
De gevolgen voor de reizigers zijn in dit plan al benoemd. Gevolgen voor de werkgelegenheid zullen ook mee vallen door een groot tekort aan personeel en een toekomstige grote uitstroom van gepensioneerden.

Inhoudelijk:
Ik snap de meeste keuzes wel en nu is het wel het moment om het te doen.
When you're tired of London, you're tired of life
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

SRAN/KAN bestaat al jaren niet meer; provincie Gelderland is opdrachtgever.

Overigens is er met ingang van dit jaar wel weer een samenwerkingsverband tussen de betreffende gemeentes, maar die is niet beslisbevoegd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Mogen we even aandacht voor onderstaande onweerlegbare argumentatie (opheffen lijn 7 Nijmegen)? De mooiste zin uit dat hele stuk. :mrgreen:
Argumenten tegen doorvoering van het basisidee:
 Geen, als er geen reizigers zijn kun je ook geen reizigers teleurstellen.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wageningen1998 »

Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02
* Lijn 1: Velp - Arnhem - Oosterbeek: traject tussen Arnhem en Oosterbeek vervalt zodat lijn 352 in redelijke frequentie kan blijven worden. Lijn 1 wordt De Laar West - Arnhem - Velp..
Begrijp ik hieruit dat Oosterbeek z’n trolleybus verliest?
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Dat klopt helemaal. In het stuk dat BrengMe op 29 Juli heeft geplaatst wordt uitgelegd waarom en hoe dat opgelost wordt.
When you're tired of London, you're tired of life
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wageningen1998 »

Zonde wel. Ik snap goed dat je bij dit soort keuzes emoties buitenspel moet laten, maar het is toch een stukje nostalgie wat verdwijnt. Ik moet nog maar zien wat er allemaal terechtkomt van Trolley 2.0
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Western Soldier »

De subsidie vanuit de overheid zou 93 tot 95% van de kosten moeten dekken. Ik kan mij niet voorstellen dat er maar 5 tot 7% minder bussen rijden in de nieuwe dienstregeling. Een rekensom laat dat ook zien, Breng zegt zelf in het document dat in de vakantiedienstregeling met 765 DRU 90% van de dienstregeling rijdt. 740 DRU is dan circa 87%, wat dus inhoudt dat 2x zoveel geschrapt wordt als dat je op basis van de subsidie zou mogen verwachten. Ik mag overigens wel hopen dat lijn 352 tot in de late avonduren 2x per uur rijdt op zijn minst tussen Oosterbeek en Arnhem, keermogelijkheid is er bij de Oude Herbergh, anders is het echt niet meer te doen om naar Oosterbeek te komen. De 352 zit ook in coronatijd gewoon behoorlijk vol, ook in de late avonduren moet ik nog steeds regelmatig staan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Er wordt een blijvend ander reispatroon verwacht en daar is het verdelen van de DRU op gebaseerd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank »

Mijn ideeën over deze wijzigingen:
* Lijn 1: erg jammer inderdaad dat de trolley gaat verdwijnen. Een frequentieverlaging zat er natuurlijk wel aan te komen, dat ding is vaak wel heel rustig (ook voor corona). Hopelijk neemt de trolley 2.0 het snel over. Ben het wel eens met Western Soldier dat een halfuurdienst op ook de "rustige" momenten dan wel gewenst is voor lijn 352. Dat doen de andere HOV-lijnen ook en dit is misschien wel de drukste.
* Lijn 14: op zich begrijpelijk, vanuit Elst is Arnhem bijna altijd drukker geweest dan Nijmegen. Je ziet wel het nadeel van het HOV-concept: reizigers vanuit de westkant van Elst hebben straks geen goede busverbinding met Nijmegen meer zonder een heel eind het dorp door te gaan. Hopelijk gaat lijn 3 tussen Oosterhout en Nijmegen ook doordeweeks in het dal 2x/uur rijden, dat staat niet specifiek aangegeven volgens mij.
* Lijn 56: zoals Breng zelf al gezegd heeft is een uurdienst voor Driel en Heteren tussen de spitsen in wel karig voor de enige lijn daar. De halfuurdienst op zaterdag is ook al weg en de kwartierdienst in de spits ook al.
* Lijn 61/66: als iemand die deze lijnen regelmatig gebruikt ben ik er niet heel gelukkig meer dat er straks uren zijn (tussen de spitsen) dat het industrieterrein niet meer bereikbaar is per OV (zonder ver te lopen, maar dan kun je vaak net zo goed nog een eindje verder lopen naar station Westervoort). Hopelijk blijft lijn 61 in de brede spits rijden (dus vanaf 13:00/14:00 o.i.d.). Had liever een andere oplossing gezien zodat er op werkdagen overdag wel altijd een bus rijdt (als is het maar dat de 66 niet meer rijdt of in het dal de lange ritten van de 61 overneemt).
* Definitieve opheffing lijn 1 Nijmegen / Lijn 13 Arnhem: erg jammer om dit "definitief" te maken. Misschien was een jaartje afwachten beter geweest. Opheffen lijn 7 in Nijmegen is zeer logisch. Die lijn heb ik altijd al wonderlijk gevonden in tijden dat het busvervoer toch al onder druk staat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: za 31 jul 2021, 17:45 Er wordt een blijvend ander reispatroon verwacht en daar is het verdelen van de DRU op gebaseerd.
Dat zeggen de bezitters van een glazen bol al langer, maar toch vindt ik in diverse gevallen de aanpak van andere vervoerders/vervoersautoriteiten om vooral te besparen op niet-onomkeerbare zaken en eerst eens te zien wat dat andere reispatroon dan wordt een betere.
Ook in deze voorstellen zitten immers enkele wijzigingen die je niet zo makkelijk weer terugdraait als het aantal reizigers weer aantrekt. Al zijn andere voorstellen weer logischer op de langere termijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

In elke dienstregeling zitten aannames van de vervoerskundige van de vervoerder. In die zin is het dit jaar niet anders dan andere jaren en het is aan belangengroepen zaak om scherp de voorstellen te observeren en tijdig te reageren.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jonkervoort »

Zoals gezegd wordt hier héél rigoureus gesneden, terwijl overheidssteun snijden vrijwel onnodig zou moeten maken (die is namelijk in ieder geval de eerste helft van 2022 gelijk aan heel 2021). Elders zijn daarom de eerder gepubliceerde transitieplannen al geschrapt, en wordt voor 2022 de dienstregeling van 2021 doorgezet. Zou het kunnen dat het hier ook de plannen betreft voor als de voormasten niet verlengd wordt? Anders legt de provincie hier gewoon geld van de overheid naast zich neer om toch radicaal te kunnen bezuinigen. Zou vreemd zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Ik vraag me af hoeveel van het plan daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Dit jaar is sowieso anders dan anders, vaak heeft men een worst-case scenario in gedachten gehad om kosten te sparen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Jonkervoort schreef: zo 01 aug 2021, 10:35 Zoals gezegd wordt hier héél rigoureus gesneden, terwijl overheidssteun snijden vrijwel onnodig zou moeten maken (die is namelijk in ieder geval de eerste helft van 2022 gelijk aan heel 2021). Elders zijn daarom de eerder gepubliceerde transitieplannen al geschrapt, en wordt voor 2022 de dienstregeling van 2021 doorgezet. Zou het kunnen dat het hier ook de plannen betreft voor als de voormasten niet verlengd wordt? Anders legt de provincie hier gewoon geld van de overheid naast zich neer om toch radicaal te kunnen bezuinigen. Zou vreemd zijn.
Een deel van de plannen is al de huidige dienstregeling, alleen wordt dat definitief gemaakt. Daarnaast wordt er op enkele lijnen een opschalen gepland t.o.v. de huidige dienstregeling. Er wordt, in aanvulling op de bestaande maatregelen, een bezuiniging voorgesteld van 15.000 uur. Als er geen Corona was geweest hadden die voorstellen van 15.000 uur er ook gelegen.

Het is een misvatting dat het rijk geld overmaakt om de huidige dienstregeling te betalen. De voorwaarde van het krijgen van het geld is het maken van een transitieplan naar een toekomstbestendig OV. En om nu lijnen in stand te houden waar minimaal gebruik van wordt gemaakt en waar voldoende alternatieven voor handen zijn is nou net niet toekomstbestendig. Tussen Arnhem en Oosterbeek gemeentehuis rijdt op zaterdag overdag 6x per uur een bus en als je lijn 51 meetelt zelfs 8x per uur. Station Oosterbeek-Arnhem kent alleen al 6x per uur OV waarvan 2x trein en 4x bus. Wegen de reizigersaantallen op tegen de hoeveelheid vervoer?
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Toch vind ik dit pakket niet alleen maar slecht. Zeker, er gaan de nodige plekken er op achteruit, maar als er meer budget is op welke manier dan ook kan je voor dit nieuwe net meteen een prioriteitenlijstje opstellen waar je frequentieverhogingen zou willen toepassen. Dat heeft Breng ook wel door.

En als deze wijzigingen niet nu zouden komen had je ze bij een nieuwe concessie wel kunnen verwachten, dat loopt hier op de achtergrond ook nog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Western Soldier »

gkw1969 schreef: zo 01 aug 2021, 13:35
Jonkervoort schreef: zo 01 aug 2021, 10:35 Zoals gezegd wordt hier héél rigoureus gesneden, terwijl overheidssteun snijden vrijwel onnodig zou moeten maken (die is namelijk in ieder geval de eerste helft van 2022 gelijk aan heel 2021). Elders zijn daarom de eerder gepubliceerde transitieplannen al geschrapt, en wordt voor 2022 de dienstregeling van 2021 doorgezet. Zou het kunnen dat het hier ook de plannen betreft voor als de voormasten niet verlengd wordt? Anders legt de provincie hier gewoon geld van de overheid naast zich neer om toch radicaal te kunnen bezuinigen. Zou vreemd zijn.
Een deel van de plannen is al de huidige dienstregeling, alleen wordt dat definitief gemaakt. Daarnaast wordt er op enkele lijnen een opschalen gepland t.o.v. de huidige dienstregeling. Er wordt, in aanvulling op de bestaande maatregelen, een bezuiniging voorgesteld van 15.000 uur. Als er geen Corona was geweest hadden die voorstellen van 15.000 uur er ook gelegen.
740.000 in plaats van 765.000 is 25.000 DRU minder en dat is ten opzichte van de vakantiedienstregeling waar we nu in zitten, want dat is het getal 765.000. Dus dat is niet op basis van de dienstregeling in 2019. Aangezien Breng zelf aangeeft dat 765.000 ten opzichte van voor corona 90% is dan was 100% pakweg 850.000. Betekent dus dat het ten opzichte van corona 110.000 DRU minder is. Waren die ook bezuinigd als corona er niet was geweest?
gkw1969 schreef: zo 01 aug 2021, 13:35 Het is een misvatting dat het rijk geld overmaakt om de huidige dienstregeling te betalen. De voorwaarde van het krijgen van het geld is het maken van een transitieplan naar een toekomstbestendig OV. En om nu lijnen in stand te houden waar minimaal gebruik van wordt gemaakt en waar voldoende alternatieven voor handen zijn is nou net niet toekomstbestendig. Tussen Arnhem en Oosterbeek gemeentehuis rijdt op zaterdag overdag 6x per uur een bus en als je lijn 51 meetelt zelfs 8x per uur. Station Oosterbeek-Arnhem kent alleen al 6x per uur OV waarvan 2x trein en 4x bus. Wegen de reizigersaantallen op tegen de hoeveelheid vervoer?
Op de rijksoverheid staat dat het bedrag van 1,5 miljard bedoeld is om 93-95% van de kosten te compenseren en dat de rest van de kosten gecompenseerd moet worden door het optimaliseren van de dienstregeling. Dat wil dus zeggen dat 5-7% van de kosten op die manier moet worden gecompenseerd. Dat is dus nog steeds anders dan de 13% bezuiniging ten opzichte van voor corona. Wat betreft lijn 1 snap ik volkomen dat die buiten de spits 2x per uur zou gaan rijden. Dat is voor mij het probleem niet, ook niet dat het stukje station Oosterbeek tot aan het Gemeentehuis dan geen reguliere verbinding heeft, alleen lijn 1 is een goede lijn om het drukste gedeelte van de lijn 352 van extra OV te voorzien zonder dat je de hele lijn moet laten rijden. Overigens als je het traject tussen Gemeentehuis en Station Arnhem benoemt moet je 51 niet meetellen. De 51 is een behoorlijk eind weg van die halte en is absoluut geen alternatief. Op zaterdag overdag is dat nu 6x, maar lijn 352 rijdt op zaterdag 2x per uur, dus dan gaat Oosterbeek centrum ineens 3x zo weinig OV krijgen. Wat betreft station Oosterbeek. Ook daar is het waar dat er 6x per uur een reismogelijkheid is, echter is Oosterbeek wat dat betreft een beetje vreemd. Als frequent reiziger van die sprinter kan ik zeggen dat 80% van de reizigers die station Oosterbeek naar de trein trekt gebruik maken van de sprinter richting Ede-Wageningen. Dat inderdaad omdat er richting Arnhem teveel alternatieven zijn en lijn 1 ook meer plekken in het centrum bedient dan de trein. In de tijd dat ik zelf in Oosterbeek woonde koos ik altijd voor de bus, omdat die gewoon veel vaker rijden. Ook ik nam in Oosterbeek alleen de trein richting Ede-Wageningen. Overigens is het in Oosterbeek ook een fenomeen dat een groot deel van de reizigers de 352 überhaupt overslaat als die voorbij komt, omdat 352 gewoon veel te druk is.

Tot slot wil ik nog maar eens benoemen dat ik OV zie als sociale voorziening. Mensen zijn net als van scholen en ziekenhuizen ervan afhankelijk. Ik vind dus dat er voor een deel niet gekeken kan worden naar de kosten, omdat ik vind dat iedere persoon in Nederland dagelijks recht heeft op tenminste 1x per 2 uur een bus van 6.00 tot 20.00 en in de spits altijd tenminste 1x per uur.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AppleMoose »

Western Soldier schreef: zo 01 aug 2021, 15:12 Tot slot wil ik nog maar eens benoemen dat ik OV zie als sociale voorziening. Mensen zijn net als van scholen en ziekenhuizen ervan afhankelijk. Ik vind dus dat er voor een deel niet gekeken kan worden naar de kosten, omdat ik vind dat iedere persoon in Nederland dagelijks recht heeft op tenminste 1x per 2 uur een bus van 6.00 tot 20.00 en in de spits altijd tenminste 1x per uur.
Kan ik me grotendeels in vinden. Ik vind het ook jammer dat er altijd zo snel wordt besloten om buslijnen (deels) te schrappen in plaats van moeite te doen om meer passagiers aan te trekken.

Verder lijkt het erop dat lijn 26 in een sterfhuisconstructie wordt geplaatst. Ik snap best dat het misschien zonde is van de DRU's als je bussen over een groot traject zo ongeveer dezelfde route laat rijden (27/26 tussen Doesburg en Arnhem), maar ik vraag me af of het aantal passagiers tussen Doesburg en Dieren genoeg zal zijn om deze lijn in stand te houden. Het zal waarschijnlijk ook betekenen dat een aantal haltes in Doesburg gaan verdwijnen (die nu al in het weekend overgeslagen worden wanneer L26 enkel Dieren-Doesburg rijdt), waardoor nu een deel van de passagiers wellicht voor ander vervoer gaan kiezen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Western Soldier »

Daar benoem je ook zoiets. In mijn vriendengroep zitten er genoeg die zeggen wel het OV te willen gebruiken als dat beter zou zijn, maar het ten opzichte van de auto nu gewoon te lang duurt. Alleen naar de grote steden nemen ze dan OV, omdat het dan nauwelijks langer of zelfs sneller is. Ik vind dus juist dat je in OV moet investeren om substantieel meer mensen in het OV te krijgen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ronaldussen schreef: zo 01 aug 2021, 15:53 Ik vind het ook jammer dat er altijd zo snel wordt besloten om buslijnen (deels) te schrappen in plaats van moeite te doen om meer passagiers aan te trekken
Precies dat ja. Je moet niet blindstaren op dat een lijn weinig gebruikt wordt, maar juist vaststellen waarom hij weinig gebruikt wordt.

Vaak trapt men dan in de valkuil om minder DRU aan te bieden door meerdere dunne lijntjes te combineren tot één lijn die als een gek slingert door de dorpjes. Maar voor de reiziger uit het eerste dorp die naar het station aan het eind van de lijn wil is dat natuurlijk funest voor de aantrekkingskracht van het OV.

Zo'n voorbeeld werd eerder in dit topic al benoemd voor delen van Elst richting Nijmegen, waar de verbinding die overblijft gewoon veel te ver weg komt te liggen. Dan ben je je reizigers met een keuze dus al kwijt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BrengMe »

En daarom vind ik het zelf ook vreemd dat ze lijn 14 tussen Elst en Nijmegen willen schrappen. Dat is juist de lijn die de wijken in Elst bedient die het verst van het station afliggen en daarom het meeste profijt kunnen hebben van een directe busverbinding. Als je slechts één lijn overeind wil laten houden tussen Elst en Nijmegen, had dan de routes van lijn 14 en lijn 331 omgewisseld in Elst. Sowieso heb ik van het begin af aan al mijn twijfels gehad aan het nut van een HOV-lijn via Elst, gezien de parallelliteit met de trein. Het verbaasde mij dan ook niks dat lijn 331 een aantal jaar geleden in de daluren en op zaterdag in frequentie teruggegaan is van 4x/uur naar 2x/uur.

Ik heb er wel mijn twijfels bij in hoeverre de wijzigingen in dit plan daadwerkelijk doorgevoerd zullen worden, want volgens mij is dit plan nog van voor het moment dat besloten werd dat de BVOV verlengd zou worden. In verschillende andere regio's zijn ook dergelijke plannen met flinke afschalingen gepresenteerd en uiteindelijk alsnog (deels) opzij gezet door het verlengen van de vergoeding, dus het zou mij niks verbazen als dat hier uiteindelijk ook het geval gaat zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten