Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Alargule

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

Wat denk je...
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Western Soldier »

Ik ben het anders wel met SuperGhost eens. Je kunt Rozendaal niet geheel zonder bediening laten, ook al is 99% van de bevolking geen OV gebruiker. Die 1% die dat wel doet kan je niet opzadelen met soms wel een kilometerlange wandeltocht. Het idee van enkel bussen laten rijden op de hoofdassen, waardoor je hoge frequenties kan bieden is leuk, maar daardoor blijven hele grote gebieden verstoken van OV en krijg je te maken met lange voortransporttijden. Voor mensen die dat niet kunnen betekent het nog minder zelfstandigheid, terwijl de overheid wil dat mensen juist zelfstandiger worden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Kan Rozendaal dan niet een soort buurtbus krijgen. Het is zonde van de weinig beschikbare DRU's dat deze gebruikt wordt voor een dorp met weinig vraag. Zet dan in op de sterke lijnen dan blijf je die groep houden
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Een buurtbus met een BMW? :mrgreen: Zo'n bus wordt immers door locals gereden, toch? _O-
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Het zijn niet alleen miljonairs in Rozendaal :roll:
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Het was een grapje. ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Sommige doen het met een audi
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SuperGhost »

ZO6176 schreef: do 05 aug 2021, 10:59 Kan Rozendaal dan niet een soort buurtbus krijgen. Het is zonde van de weinig beschikbare DRU's dat deze gebruikt wordt voor een dorp met weinig vraag. Zet dan in op de sterke lijnen dan blijf je die groep houden
Vandaar dat ik een routewijziging van lijn 43 opperde, omdat dat niets extra hoeft te kosten. Een buurtbus kost nog steeds geld.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Wat nou om lijn 8 te knippen bij Geitenkamp. Dan een nieuwe lijn inleggen van Geitenkamp (eindpunt lijn 7) naar Velp Ziekenhuis met dit verschil dat de bus vanaf de rotonde Beekhuizenseweg langs het station rijdt, daarvoor langs draait en dan de route van lijn 43 naar het ziekenhuis. De lijn kan gereden worden door een midi. Maar je houdt dan wel een verbinding tussen Geitenkamp en Velp Ziekenhuis met de bonus van een aansluiting op station Velp.
When you're tired of London, you're tired of life
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

1: Dan heb je geen rechtstreekse verbinding meer tussen Rozendaal enerzijds en Rijnstate en CS anderzijds
2: Een midibusje kan je wel keren op Station Velp, maar is funest voor de reistijd voor mensen die naar Ziekenhuis Velp willen (je moet namelijk aankomen voor de Sprinter naar Zutphen vertrekt, plus je zou eventueel daar met een kruising zitten)
3: Haltes Gruttostraat, Gasthuislaan, Reigerstraat en Oosterwolde hebben recht op meer dan 1x per uur een bus doordeweeks overdag en moeten gewoon een bus naar Arnhem hebben.

Ik ben zelf geboren en getogen in Velp, wat The Greyhound zegt klopt inderdaad, lijn 8 is gewoon te veel aan het slingeren gegaan door Arnhem en Velp heen waardoor die veel te onaantrekkelijk werd.

Ik nam als ik zelf vanuit mijn ouderlijk huis naar Rijnstate moest ook al de 1 naar Willemsplein en dan de 3 of 8 naar het ziekenhuis.
Zelfs toen de 9 (ook onder het nummer 21) nog reed nam ik die nauwelijks, waarbij het niet meehelpt dat Hertog van Gelrestraat nog bijna 10 minuten verder lopen was voor mij dan Nordlaan.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AppleMoose »

Zullen we het hier weer over de alledaagse gebeurtenissen in deze regio hebben? Ik heb een topic aangemaakt waarin iedereen zijn/haar alternatieve ideeën voor deze regio kan posten. Kunnen we daar met z'n allen volop over meedenken en discussiëren :D

viewtopic.php?f=57&t=16260
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Mijn complimenten :Y
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MichOV »

Vandaag zag ik in de wijk Schuytgraaf in Arnhem 2 oude bussen(trolleybus uit België De Lijn en de oude blauwe Arnhemse Volvo dieselbus nummer 61 die toendertijd bij GVA dienst deed) achter elkaar rijden met erachter een personenauto van de gemeente.

Prachtig om ze te zien rijden. Echter wat de achterliggende reden hiervoor was geen idee.. weet iemand dit toevallig?
mark0
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:40
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mark0 »

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de zoektocht naar een nieuw onderkomen voor de museumtrolleys.
Hier kan je er meer over lezen: https://www.trolleymaterieel-arnhem.nl/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02 * Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: beperken tot Dukenburg - Beuningen. Lijn 12 "neemt de rol" van lijn 11 over.
* Lijn 13/15: Lent - Nijmegen - Wijchen: samenvoegen tot een stadslijn 15 die zo te zien in de basis 2x/uur rijdt. Niet meer via Bijsterhuizen. Lijn 13 verbindt op werkdagen overdag Dukenburg met Bijsterhuizen.
Deze wijzigingen zijn interessant. Dat met lijn 11 alleen tussen Dukenburg en Beuningen heeft men al een eerder geprobeerd en die is toen bijna afgestorven.

De lijn naar WIjchen onder één lijnnummer met alternerende routes zou "te lastig" voor reizigers zijn, daarom heeft men altijd twee lijnen behouden. Ik vraag mij af of de overblijvende lijn 13 het vol kan houden, ook dit heeft men in het verleden met lijn 7 en 107 geprobeerd. Dit was geen lang leven beschoren.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank »

Eens, behalve dat lijn 15 de hele dag één en dezelfde route rijdt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SuperGhost »

fogeltje schreef: zo 29 aug 2021, 14:45
Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02 * Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: beperken tot Dukenburg - Beuningen. Lijn 12 "neemt de rol" van lijn 11 over.
* Lijn 13/15: Lent - Nijmegen - Wijchen: samenvoegen tot een stadslijn 15 die zo te zien in de basis 2x/uur rijdt. Niet meer via Bijsterhuizen. Lijn 13 verbindt op werkdagen overdag Dukenburg met Bijsterhuizen.
Deze wijzigingen zijn interessant. Dat met lijn 11 alleen tussen Dukenburg en Beuningen heeft men al een eerder geprobeerd en die is toen bijna afgestorven.

De lijn naar WIjchen onder één lijnnummer met alternerende routes zou "te lastig" voor reizigers zijn, daarom heeft men altijd twee lijnen behouden. Ik vraag mij af of de overblijvende lijn 13 het vol kan houden, ook dit heeft men in het verleden met lijn 7 en 107 geprobeerd. Dit was geen lang leven beschoren.
Probleem van die lijn 7/107 was dan ook dat die bovenop lijnen 13/15 ging rijden (toen heten die lijnen overigens nog wel anders geloof ik, was het toen niet nog lijnen 3 en 4?). De lijn die nu 13 heet werd toen niet meer via Bijsterhuizen gestuurd, maar via het industrieterein ten oosten van Wijchen (om via de Gagelvenseweg naar Wijchen-Noord te rijden). Dat was destijd vooral onnodige DRU's toevoegen, want een kwartiersdienst voor dat industrieterrein (de voorganger van de 15 reed daar immers al doorheen) was volstrekt onnodig.

Nu is het wel om DRU's te besparen, want lijn 13 wordt eigenlijk ingekort tot alleen nog het stukje Station Dukenburg - Bijsterhuizen, waar dan lijn 15 een gewijzigde route krijgt in Wijchen ter compensatie. Dat bespaart erg veel DRU's, dus zelfs als die nieuwe lijn 13 slecht loopt, is het alsnog een besparing.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Frank schreef: zo 29 aug 2021, 16:09 Eens, behalve dat lijn 15 de hele dag één en dezelfde route rijdt.
Ah, dan valt het argument van Breng, dat mensen alternerende routes niet snappen, weg.
SuperGhost schreef: zo 29 aug 2021, 16:59 Probleem van die lijn 7/107 was dan ook dat die bovenop lijnen 13/15 ging rijden (toen heten die lijnen overigens nog wel anders geloof ik, was het toen niet nog lijnen 3 en 4?).
Het was toen ook al 13/15, alleen hadden ze aan de andere kant verschillende eindpunten. Lijn 15 eindigde daar waar 13/15 nu eindigen en 13 reed door naar Oosterhout.
"Een touringcar is geen bus"
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Plutona »

Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02 Korte samenvatting van de voorstellen. Niet lezen als je vrolijk wilt blijven.

* Niteliners: vervallen
* Lijn 1: Velp - Arnhem - Oosterbeek: traject tussen Arnhem en Oosterbeek vervalt zodat lijn 352 in redelijke frequentie kan blijven worden. Lijn 1 wordt De Laar West - Arnhem - Velp.
* Lijn 2: Arnhem - De Laar West: rijtijd wordt beperkt.
* Lijn 6: De Laar West - Arnhem - Elsweide: traject De Laar West - Arnhem gaat naar lijn 1. Arnhem - Elsweide rijdt alleen doordeweeks overdag en niet in schoolvakanties. Bij drukte kunnen makkelijker sneldiensten ingezet worden. Met trolley 2.0 CS - Velperpoort - HAN.
* Lijn 7: Geitenkamp - Arnhem - Rijkerswoerd: niet meer 6x per uur rijden, maar 4x per uur. Op zondag nog 2x per uur een bus.
* Lijn 8: Arnhem - Velp Zuid: beperken tot Arnhem - CIOS (Geitenkamp).
* Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: beperken tot Koningsweg te Schaarsbergen.
* Lijn 13: Arnhem - Klarendal: permanente opheffing
* Lijn 14: Arnhem - Nijmegen Brakkenstein: beperken tot Arnhem - Elst. Zo te zien blijft lijn 14 ook rijden tussen Nijmegen en Brakkenstein. Bediening Oosterhout overgenomen door lijn 3 in Nijmegen.
* Lijn 26: Arnhem - Dieren: wordt Doesburg - Dieren, in basis 2x/uur.
* Lijn 27: Arnhem - Doetinchem: rijdt 7 dagen per week, in basis 2x/uur.
* Lijn 29: Arnhem - Doetinchem: wordt Arnhem - Doesburg, spitsscholierenlijn.
* Lijn 33: Arnhem - Nijmegen: rijdt vakantiedienstregeling. Bedient aan Huissensestraat de haltes van lijn 300.
* Lijn 35: Zetten - Bemmel: rijdt in Bemmel naar industrieterrein Pannenhuis in plaats van lus door dorp.
* Lijn 43: Arnhem - Apeldoorn: rijdt op zaterdag 1x/uur.
* Lijn 54: Heteren - Renkum: komt te vervallen.
* Lijn 56: Arnhem - Heteren: rijdt voortaan vakantiedienstregeling.
* Lijn 61: Westervoort - Duiven Centerpoort Noord: rijdt alleen tijdens de spitsuren.
* Lijn 70/71: Giesbeek / Eerbeek - Het Rhedens: vervallen.
* Lijn 300: Arnhem - Nijmegen Heyendaal: frequentie in normale dienstregeling "iets" beperken.
* Lijn 331: Velp Zuid - Nijmegen Weezenhof / Aldenhof: traject in Nijmegen tijdens de spits maximaal viermaal per uur i.p.v. achtmaal.

* Lijn 1: Nijmegen - Malden: definitieve opheffing.
* Lijn 3: Nijmegen - Oosterhout: frequentieverhoging in de spits en op zaterdag overdag naar 4x/uur a.g.v. wegvallen lijn 14.
* Lijn 5: Beuningen - Nijmegen - Groesbeek: in spits maximaal 4x/uur rijden.
* Lijn 6: Dukenburg - Nijmegen - Neerbosch Oost: in spits maximaal 4x/uur rijden, op zondag 2x/uur.
* Lijn 7: Nijmegen - Afrika Museum: definitief opheffen.
* Lijn 9: Nijmegen - Grave: via Heumen laten rijden.
* Lijn 10: Nijmegen - Heyendaal: maximaal 12x/uur rijden.
* Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: beperken tot Dukenburg - Beuningen. Lijn 12 "neemt de rol" van lijn 11 over.
* Lijn 13/15: Lent - Nijmegen - Wijchen: samenvoegen tot een stadslijn 15 die zo te zien in de basis 2x/uur rijdt. Niet meer via Bijsterhuizen. Lijn 13 verbindt op werkdagen overdag Dukenburg met Bijsterhuizen.
* Lijn 76: Millingen - Groesbeek: rijdt alleen tijdens wintermaanden.
* Lijn 80: Nijmegen - Millingen: versnelde routes te Ubbergen, Beek en Ooij. Afhankelijk van infrastructurele wijziging.
* Lijn 82: Nijmegen - Millingen: in spits maximaal 4x/uur rijden.
* Lijn 83: Nijmegen - Venlo: aantal spitsritten beperken.
* Lijn 85: Nijmegen - Druten: lus door Druten centrum laten vervallen. Afhankelijk van infrastructurele wijziging.
* Lijn 99: Nijmegen - Uden: aantal spitsritten beperken.
* Na 24:00 niet meer rijden, maar met afvoermogelijkheden vanaf Arnhem CS en Nijmegen CS.
Zou het niet heilzamer zijn om van lijn 26 de as Dieren - Doetinchem te maken, en lijn 27 Arnhem - Doesburg? Arnhem - Doetinchem kun je immers beter met de trein doen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SuperGhost »

En de plaatsen tussen Doetinchem en Doesburg zijn denk ik ook sneller in Arnhem als in Dieren op de trein kunnen stappen.
De 'restlijn' Arnhem-Doesburg zou dan in Doesburg ook een rondje kunnen rijden, zodat de zuidoostelijke wijk bediend blijft.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AppleMoose »

De lus die lijn 26 maakt in Doesburg blijft komend jaar in ieder geval behouden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SuperGhost »

Ah oke, ik dacht dat die zou verdwijnen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AppleMoose »

Dat klopt, maar onlangs heeft Breng besloten dit minimaal een jaar uit te stellen na protesten vanuit (onder andere) de Doesburgse politiek. Bron

Het idee wat Plutona oppert heb ik ook al aan zitten denken en lijkt mij ook een logische optie. Maar dat is meer iets voor in dit topic.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Djeez »

Nu bijna alles weer open is valt op dat de dienstregeling nog steeds afwijkt van vóór corona begin 2020. Veel spitsbussen zijn verdwenen en komen ook niet meer terug lijkt het. Ze hebben toch voldoende compensatie gekregen, waarom weigert Breng dan toch meer bussen te rijden? Het OV is weer oké...
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Het feit is dat de huidige dienstregeling geschikt is voor ca 70-75% vak het vervoer. In het vervoerplan van Breng is dat ook opgenomen: komt de bezetting van een lijn boven de 70% dan wordt er opgeschaald, afhankelijk van de oorspronkelijke dienstregeling. De verwachting is dat de komende 3 jaar de bezitting blijft steken op 90% van voor de Corona door het thuiswerken van veel mensen en de overstap naar een ander vervoermiddel.
Als een lijn voor Corona 6x per uur reed en nu 2x dan gaat deze straks gewoon naar 4x per uur. De dienstregeling gaat straks veel meer “mee ademen” met de bezetting. En Breng verplicht zichzelf om dit binnen 2 a 3 dagen te doen.

Maar we kunnen nog niet terug naar het aanbod van voor de Corona omdat nog lang niet alle reizigers terug zijn.
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten