Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

albertjan96 schreef: di 28 jun 2022, 09:54 De stangen zouden toch door de katrollen automatisch op de bus moeten worden gebonden om te voorkomen dat ze gaan zwabberen en daardoor mogelijk afbreken? Is dat niet gebeurd?

Volgens mij gebeurt het redelijk vaak dat de stangen van de bovenleiding af knallen, grootste oorzaak hiervan zijn de wissels. Het is dan wel de bedoeling dat de buschauffeur de stangen dan weer zo snel mogelijk herspoort, de dieselmotor is bedoeld als het om wat voor reden ook niet lukt om op de bovenleiding verder te rijden. Dit is een kwestie van goed mikken, de schoentjes moeten precies weer in het spoor terecht komen.

Is overigens niks om bang voor te zijn, de stangen staan niet meer onder stroom zodra ze van de bovenleiding af zijn.
Ik was ook niet bang maar mijn kinderen wel. Ineens zwiepende draden, vonken en de stangen die opzij schieten zien voor een kind wel heftig uit .
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marc »

Inmiddels staan de folders voor het vroegnet en het nachtnet tijdens de vierdaagseweek ook online. Dit jaar is er geen halte "Startplaats 4-daagse" meer (dit was een extra halte op het Keizer Karelplein), maar de reizigers gaan mee naar de halte Centraal Station (bussen uit west- en zuidzijde) of Centrum Oost (bussen uit oost- en noordzijde). Alleen de 405 uit Groesbeek eindigd op de Prins Hendrikstraat.

Zelf heb ik dit jaar niet lijn 418, maar 476 die uit Leuth komt en via de Berg en Dalseweg naar Centrum Oost rijdt.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Weet iemand wat er met wagen 6662 aan de hand is? Kom hem afgelopen dagen steeds tegen en de motor klinkt niet heel goed meer, het is een gasbus maar het lijkt net alsof die op diesel rijdt…
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Dat probleem heeft deze bus al langere tijd. Als de uitlaat lek is van een MAN CNG bus dan klinkt het als een Leyland/DAF MB200 en bij de ex-Haaglanden bussen is dat erger dan de eigen Breng bussen.
In de bus hoor je dat vrijwel niet.
When you're tired of London, you're tired of life
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Nou achter in de bus was het best wel hoorbaar. Vooral bij het optrekken.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Komende 3 weekenden wordt er gewerkt aan het trolleyplein. Hierdoor vertrekken de trolleylijnen ook allemaal vanuit “de bunker”.
Vandaag, 2 juli, rijden er nog trolleys op de korte omlopen, deze beugelen van/tot Willemsplein en Rijnstraat. Na vanavond word de komende weekenden alleen nog maar gasbussen ingezet.

En voor de logica: er rijdt maar 1 trolley 2.0, de 5272.
When you're tired of London, you're tired of life
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Vallen er daardoor ook ritten uit? Of zijn er zoveel gasbussen dat alle ritten opgevangen kunnen worden?

Edit: vanaf morgen start natuurlijk de vakantiedienstregeling al, hierdoor zullen er sowieso fors minder ritten zijn
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Er zijn vanaf morgen voldoenden gasbussen, vandaar vandaag nog enkele omlopen trolley. Het gaat ook alleen om het weekend.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

In Arnhem Nijmegen wordt sinds vandaag de vakantieregeling gereden. De komende 2 weken rijdt er aanvullend nog wel lijn6, deze is dus niet gekoppeld aan andere lijnen. Lijn 6 en een enkele trolley op lijn 3 zijn de enige trolleys die voorlopig rijden door werkzaamheden in Arnhem Zuid en op Geitenkamp waardoor 1,2,5 en 7 met CNG rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Lijn 5 ook helemaal met CNG ipv trolley's, ook de ritten Arnhem CS - Presikhaaf?
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Ja, want lijn 5 rijdt gewoon het gehele traject. Er zijn geen tussenritten.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Vrijdag 8 juli wordt er gestaakt in Nijmegen en Bemmel. Om problemen te voorkomen met bussen houden chauffeurs de hele dag dezelfde bus. Dit houdt o.a. In dat je de gelede bussen van lijn 352 op verschillende andere trajecten tegen kunt komen (m.u.v. lijn 3 naar Oosterhout en lijn 35). Tenzij ze zo slim zijn die bussen dan maar op lijn 1, 2, 5 en/of 7 in te zetten.
When you're tired of London, you're tired of life
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Staan de vierdaagsebussen van 2022 op de wiki.
Het valt me op dat ook de eerdere edities niet tussen het lijnenpakket staan. Is dat een bewuste keuze ?
Als we dat niet willen is wellicht de opsomming per jaar wellicht een idee in de bestaande 'vierdaargsebussen' pagina een optie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ja, Hier.

De eerdere edities staan er trouwens ook gewoon op, maar logischerwijs in de tabel met voormalige lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
railbus795
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 jul 2022, 14:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door railbus795 »

Er valt mij wat op. Wat is de reden dat er geen of bijna geen trolleybussen rijden? Ik kom vrij regelmatig in Arnhem en zie dan op lijn 1, 3, 5, 7 geen trolleys, maar bussen op gas. Ook vandaag op lijn 1 geen trolley gezien.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

even een paar berichten terug lezen, daar staat een uitgebreid antwoord op je vraag.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

railbus795 schreef: ma 11 jul 2022, 23:35 Er valt mij wat op. Wat is de reden dat er geen of bijna geen trolleybussen rijden? Ik kom vrij regelmatig in Arnhem en zie dan op lijn 1, 3, 5, 7 geen trolleys, maar bussen op gas. Ook vandaag op lijn 1 geen trolley gezien.
Om een lang verhaal kort te maken:
Wegwerkzaamheden op de routes van lijn 1, 5 en 7, en omdat 2 gekoppeld is aan 1 rijdt daar dus ook geen trolley.
Alleen ‘s avonds 2 omlopen nog wel op 1/2 omdat deze van lijn 3 komen.
When you're tired of London, you're tired of life
railbus795
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 jul 2022, 14:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door railbus795 »

gkw1969 schreef: di 12 jul 2022, 06:19
railbus795 schreef: ma 11 jul 2022, 23:35 Er valt mij wat op. Wat is de reden dat er geen of bijna geen trolleybussen rijden? Ik kom vrij regelmatig in Arnhem en zie dan op lijn 1, 3, 5, 7 geen trolleys, maar bussen op gas. Ook vandaag op lijn 1 geen trolley gezien.
Om een lang verhaal kort te maken:
Wegwerkzaamheden op de routes van lijn 1, 5 en 7, en omdat 2 gekoppeld is aan 1 rijdt daar dus ook geen trolley.
Alleen ‘s avonds 2 omlopen nog wel op 1/2 omdat deze van lijn 3 komen.
Bedankt. Tot wanneer zijn deze werkzaamheden? (Lees ik niet terug in vorige berichten, staat alleen komende weekenden, maar ook doordeweeks geen trolleys).
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

De werkzaamheden op lijn 7 duren t/m 5 augustus
De werkzaamheden op lijn 1 en 5 duren, uit mijn hoofd, tot 23 juli.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Lekker tijdstip ook met de Vierdaagse voor de deur. :N :X
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Waarschijnlijk zal de hele stellage weggehaald moeten worden, is behoorlijk ontwricht en staat op instorten.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

fogeltje schreef: wo 13 jul 2022, 10:54 https://www.gld.nl/nieuws/7730467/takel ... ingsgevaar
Boem is ho.
Mooi voorbeeld van denken dat het je tijd bespaart door niet de kraan terug in en uit te vouwen.. maar dan overkomt dit je als chauffeur. :roll:

Gaat geld kosten dit.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Hier de situatie een uurtje geleden, van uw reporter ter plaatse. Sorry voor de kwaliteit, was tegen de zon in. :X
Afbeelding
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Mijn vermoeden is dat ze de boel ontmantelen en dan het busstation weer in gebruik nemen zonder digitale borden en scheidingswanden en pas na de vierdaagse opnieuw gaan opbouwen. De bedoeling is dat we hem vrijdag weer kunnen gebruiken i.v.m. de vierdaagse feesten. Helaas kan ik het zelf pas zaterdag weer aanschouwen (dat soort dingen gebeuren altijd wanneer je een paar dagen vrij bent)
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten