Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door michiel71 »

Tom024 schreef: do 07 apr 2022, 07:38 Is Breng van plan om de nachtbussen weer opnieuw te laten rijden, of blijft de situatie zoals die nu is?
Zolang er nog een tekort aan chauffeurs is, zal Breng nog niet starten met de wekelijkse nachtbussen.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Officieel is er geen tekort aan chauffeurs, bovendien hangt het daar ook niet van af, sterker nog: er zijn uitzendkrachten die nu niet (zoveel) rijden, maar wel meer gaan rijden als de nachtbussen weer gaan rijden. Breng is met de opdrachtgever overeen gekomen dat bij een bezetting van 85% het nachtnet weer wordt opgestart.
When you're tired of London, you're tired of life
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Op Koningsnacht gaan de nachtbussen iig wel rijden.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door OV-Hobbyist »

Overigens alleen vanuit Arnhem. Vanuit Nijmegen vertrekken geen nachtbussen.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Zondag 8 mei: minimaal 7 standaard gaswagens op trolley omlopen in Arnhem:
6663, 6680, 6690, 5366, 5405, 5412 en 5422 gespot op de lijnen 1, 2 en 3

En zeker 3 Nijmeegse standaard Citaro’s op de Vitesse pendel Arnhem CS-GelreDome
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Vanaf 28 mei 20.00 rijden er tot en 9 september geen trolleys via de John Frostbrug. De brug wordt volledig gerenoveerd. Lijnen 2 en 3 zullen via de Gelderse Rooslaan rijden, lijnen 33 en 300 kunnen nog gebruik maken van de brug tot 23 juli waarna de volledige brug wordt afgesloten.
Vanaf 10 september zouden de bussen weer gebruik kunnen maken van de brug.
Gelijktijdig wordt er ook onderhoud gepleegd aan het Airborneplein. Dit alles zal zeker leiden tot een verkeersinfarct deze zomer.
When you're tired of London, you're tired of life
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Dank gkw1969.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Bij de halte Kleefse Waard richting Arnhem CS is een nieuwe DRIS geplaatst, nog niet in gebruik.

Maar tijdens de werkzaamheden aan de Westervoortsedijk is om de hoek een nieuwe bushalte aangelegd (die nog niet in gebruik is) en het lijkt erop alsof dat de nieuwe bushalte Kleefse Waard gaat worden. Wellicht een gunstigere plek voor de bushalte omdat deze na de verkeerslichten ligt (en daardoor minder snel voor opstoppingen zal zorgen). Vraag me af waarom de dris dan nog op de “oude” halte geplaatst is. Weet iemand hier meer van?

Tevens lijkt de halte dr. C Lelyweg Zuid (richting Arnhem CS) niet meer te bestaan. Staat nog wel in de systemen maar op de plek van de halte is nu geen halte meer.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Wat er precies gaat gebeuren bij de Kleefse Waard weet ik nog niet, ik zal maandag mijn hoofd eens om de hoek steken op de 1e verdieping. Het heeft in ieder geval te maken met 1 van de 2 bussen richting Westervoort die over de Westervoortsedijk gaat rijden.
De huidige halte blijft bestaan omdat deze ook net nieuw is aangelegd.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Nu het evenement een paar berichten hierboven al over is genoemd, is er al een beetje zicht op welk materieel er gaat rijden met de Vierdaagse?
🍉
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

gkw1969 schreef: wo 22 jun 2022, 19:53 Wat er precies gaat gebeuren bij de Kleefse Waard weet ik nog niet, ik zal maandag mijn hoofd eens om de hoek steken op de 1e verdieping. Het heeft in ieder geval te maken met 1 van de 2 bussen richting Westervoort die over de Westervoortsedijk gaat rijden.
De huidige halte blijft bestaan omdat deze ook net nieuw is aangelegd.
Dan denk ik dat deze halte de nieuwe halte Doktor C. Lelyweg wordt, dat die gewoon verplaatst is. Maar denk niet dat lijn 12/43/293 hier zullen gaan stoppen aangezien die precies om de hoek ook al stopt. Ben benieuwd. De webcare van Breng wist iig nog van niks.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Hainje schreef: Nu het evenement een paar berichten hierboven al over is genoemd, is er al een beetje zicht op welk materieel er gaat rijden met de Vierdaagse?
Transdev heeft steeds minder diesel geledes. dus ik verwacht dat naast de beide series CNG CItaro's en MAN 9241 de Eindhovense MAN's 9246 en 9247 en gelede Citaro's uit AML, Haarlem-IJmond en/of IJsselmond naar Nijmegen zullen komen.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Meestal kwamen de Ijsselmondse geleden naar Nijmegen.
Gelukkig zit je niet vast aan alleen diesel. Er rijden in Zeeland nog 11 gas geledes
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

albertjan96 schreef: wo 22 jun 2022, 20:18
gkw1969 schreef: wo 22 jun 2022, 19:53 Wat er precies gaat gebeuren bij de Kleefse Waard weet ik nog niet, ik zal maandag mijn hoofd eens om de hoek steken op de 1e verdieping. Het heeft in ieder geval te maken met 1 van de 2 bussen richting Westervoort die over de Westervoortsedijk gaat rijden.
De huidige halte blijft bestaan omdat deze ook net nieuw is aangelegd.
Dan denk ik dat deze halte de nieuwe halte Doktor C. Lelyweg wordt, dat die gewoon verplaatst is. Maar denk niet dat lijn 12/43/293 hier zullen gaan stoppen aangezien die precies om de hoek ook al stopt. Ben benieuwd. De webcare van Breng wist iig nog van niks.
Duidelijkheid naar de buitenwereld komt er pas nadat het vervoerplan is goedgekeurd.
Vandaar mijn bezoekje aan kantoor
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

gkw1969 schreef: do 23 jun 2022, 07:49 Meestal kwamen de Ijsselmondse geleden naar Nijmegen.
Gelukkig zit je niet vast aan alleen diesel. Er rijden in Zeeland nog 11 gas geledes
In de regio Zuid begint de zomervakantie pas op 23 juli, dus na de Vierdaagse. Die gelede bussen daar zijn ondanks de afgeschaalde dienstregeling zeker nodig op bepaalde scholierenlijnen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ik gok dat men Citaro's en Solarissen uit Emmeloord en Zwartsluis haalt, wellicht met enkele Solarissen uit Alkmaar?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ik denk dat de kans groter is dat er Citaro's uit AML komen, die zijn daar immers bedoeld als reserve. ;)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Geen idee of het al ergens is gemeld (ik kan het zo gauw niet vinden...), maar Breng blijft nog 2 jaar actief in de zin van een noodconcessie:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9493/b ... megen.html

Geen idee wat men dan met het deel van IJssel-Vecht rondom Ede dat daar per december 2022 wordt afgesplitst en of dat dan bij die noodconcessie van Breng wordt gevoegd...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Milco schreef: za 25 jun 2022, 21:20Geen idee wat men dan met het deel van IJssel-Vecht rondom Ede dat daar per december 2022 wordt afgesplitst en of dat dan bij die noodconcessie van Breng wordt gevoegd...
Dat deel wordt sowieso een aparte noodconcessie, zie ook het IJssel-Vecht topic waar daarover net een discussie liep.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Vraagje: vandaag was ik bij een vriend van me op bezoek die woont aan trolleylijn 3 bij de rotonde hommelseweg / dalweg. We zaten voor en hadden dan genoeg zicht op de rotonde. Vanmiddag kwam de 5259 met best een hoge snelheid de rotonde in en de trolleystangen schoten onder de bovenleiding uit. Na de rotonde is de bus gestopt en is de chauffeur uitgestapt en heeft de trolleystangen weer terug geplaatst. Mijn beide dochters vonden dit een eng gezicht dat de stangen zo uit de bovenleiding zwiepten Ik had dit zo nog nooit gezien maar komt dit vaker voor? Overigens reed de chauffeur van de 5259 later wel een heel stuk rustiger over de rotonde.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb al een paar keer gezien dat trolleystangen weer in de draad gezet moeten worden, dus het gebeurt wel vaker. De bus hoeft niet stil te vallen als dat gebeurt, want ik begreep dat ze allemaal een dieselmotor voor korte afstanden aan boord hebben.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

In Arnhem geen ervaring mee, maar in Bratislava gebeurde dat in mijn herinnering toen ik klein was vrij regelmatig, vooral ook bij winters weer, met vaak een mopperende chauffeur die dan achter de bus aan die draden moest gaan trekken om de boel weer goed te krijgen. :mrgreen:
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

De stangen zouden toch door de katrollen automatisch op de bus moeten worden gebonden om te voorkomen dat ze gaan zwabberen en daardoor mogelijk afbreken? Is dat niet gebeurd?

Volgens mij gebeurt het redelijk vaak dat de stangen van de bovenleiding af knallen, grootste oorzaak hiervan zijn de wissels. Het is dan wel de bedoeling dat de buschauffeur de stangen dan weer zo snel mogelijk herspoort, de dieselmotor is bedoeld als het om wat voor reden ook niet lukt om op de bovenleiding verder te rijden. Dit is een kwestie van goed mikken, de schoentjes moeten precies weer in het spoor terecht komen.

Is overigens niks om bang voor te zijn, de stangen staan niet meer onder stroom zodra ze van de bovenleiding af zijn.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door The Greyhound »

Die katrollen is iets van vroeger en die werkte niet altijd even goed. Ik eens een Leyland trolley zien ontsporen waarbij de trolley eerst helemaal uitzwaaide en de tegen de bovenleidingmast klapte. De trolleystang was toen helemaal krom.

Tegenwoordig zijn de stangen voorzien van luchtcilinders die de bomen naar beneden drukken bij een ontsporing. Hiermee kan ook de bestuurder de trolleystangen naar beneden halen en vervolgens verder rijden op accu of noodaggregaat. Bij de in de bovenleiding aangebrachte trechters kunnen de stangen zo ook weer aan de bovenleiding gezet worden.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Die touwen zijn dan nog enkel om de poten goed op de bovenleiding te krijgen?

Die trechters zitten alleen op specifieke punten waar omgeschakeld wordt van bovenleidingstroom naar accustroom (en v.v.) in het kader van trolleybus 2.0
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten