Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Vergeet bij lijn 10 even niet dat er een RijnIJssel school zit en uiteraard Het Dorp zelf. Overdag is er potentie voor een grote bus. ‘S avonds en zaterdag mag de inzet wat mij betreft wisselen met lijn 12, evt ICM lijn 8. Lijn 12 moet dan wel via Lange Wal en lange WAter naar IJsseloord 1
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

WANT SCHRAPPEN GAAN WE NIET DOEN
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Rustig aan, je shift-toets blijft hangen :lol:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

gkw1969 schreef: di 29 mar 2022, 16:27 Vergeet bij lijn 10 even niet dat er een RijnIJssel school zit
Die kunnen toch gewoon ook thuiswerken?? [/nimby]
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AppleMoose »

Ik heb vernomen dat Rijn IJssel in de loop van 2023 (als alles volgens planning verloopt...) daar weggaat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

gkw1969 schreef: di 29 mar 2022, 16:27 Vergeet bij lijn 10 even niet dat er een RijnIJssel school zit
Ja, die locatie wordt dus binnen de komende jaren buiten gebruik genomen.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door KL577 »

Ik heb begrepen dat de locatie Rijn IJssel college aan de Veluwestraat aan het eind van dit schooljaar sluit. Het plan is nu om op deze locatie aangepaste woningen voor senioren te bouwen. Daarnaast transformeert het Dorp inderdaad naar een gemengde woonwijk met enerzijds aangepaste woningen voor mensen met een handicap, anderzijds 'normale' eengezinswoningen. Daarnaast zal een nieuwe woonwijk (100 woningen) verrijzen tussen de Amsterdamseweg, Revalidatiecentrum Klimmendaal en de Heijenoordseweg.

De verwarring van de inwoners van de Callunastraat is niet alleen dat zij de stadsbus als symptoom voor de verkeersdrukte in de wijk zien. De gemeente Arnhem communiceert nl. naar aanleiding van klachten dat aanpassingen aan de weginfrastructuur niet mogelijk zijn in verband met de bus die de wijk doorkruist. En dus denken deze bewoners "eerst de (grote) bus weg, dan kunnen we wijk verkeersluw inrichten".

Ik vermoed alleen dat het verkeersluw inrichten maar een beperkte invloed op de drukte gaat hebben - de enige echte oplossing is het sluiten van de brug over het spoor bij de Oranjestraat voor gemotoriseerd verkeer. Maar daar zitten de meeste auto-bezittende buurtbewoners zelf dan weer niet op te wachten. En dus heb je straks als mogelijke eindsituatie een verkeersluwe wijk, met nog steeds veel doorgaand verkeer maar wel zonder bus (want die is door de bewoners effectief weggepest).
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

En dat is nou precies het juiste verhaal.
Het zijn ook met name de autobezitters die er last van hebben dat de bus er rijdt want dan moeten ze de spiegels inklappen en de auto's goed parkeren. Ze vergeten alleen even dat als ze de bus weghalen en de weg aanpassen en er brand uitbreekt, de brandweer er ook niet meer kan komen met groot materiaal.
Ja, het is allemaal krap, maar volgens mij reed de bus er eerder dan dat een groot deel van de bewoners er wonen.
Bovendien vergeten de mensen in de Callunastraat (een straat die later gebouwd is dan Heijenoord, het wijkdeel waar de bus eerst doorheen rijdt) dat de bus in Heijenoord wel degelijk een functie heeft voor de inwoners daar. De woningen in de van Wageningenstraat, Veluwestraat en Noordelijke Parallelweg zijn destijds gebouwd voor de arbeiders van de brouwerij (vandaar de brouwerijstraat) en voor medewerkers van de staats spoorwegen. Allemaal harde werkers. Deze huizen zijn relatief goedkoop en worden nog steeds bewoont door nazaten van die harde werkers of mensen die met veel pijn en moeite rond kunnen komen en dus geen ander vervoer hebben dan de bus. En om nou met een rolstoel, rollator of een kinderwagen helemaal naar boven naar de Utrechtseweg te moeten lopen om de boodschappen te doen of de bus te nemen naar het ziekenhuis, ik denk dat je dan mensen echt in een isolement drukt.

Maar ik sta wel achter mijn voorstel om in de avonduren en het weekend kleiner materiaal in te zetten, zoals de 1057 die nu lijn 88 rijdt. De combi van lijn 8 en 10 is dan wel binnen een uur te halen, de frequentie die ze nu ook 's avonds hebben. Deze bus is rolstoeltoegankelijk en komt niet zo lomp over.

Ik denk bij dit soort situaties waarbij mensen met een auto klagen over de bus altijd aan een uitspraak van Herman Finkers:
"De vereniging van mensen die dicht bij het station wonen willen afschaffing van de stadsbus: als wij van het station naar huis kunnen lopen, kunnen andere mensen dat ook". Typisch Nimnby gedrag dus.

(En dat er laatst bij de halte Gentiaanstraat een bus 10 minuten stil heeft gestaan komt omdat een meisje bij de bushalte was flauwgevallen en ik eerste hulp heb verleend)
When you're tired of London, you're tired of life
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Het zal vast een verhaal zijn met meerdere nuances, want nu worden weer bezitters van auto's heel makkelijk over een kam gescheerd.

Mijn disclaimer: ik ben terplekke niet bekend.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Dat een zeldzame brug over een barrière (zoals het spoor meestal is in een stad) veel verkeer naar zich toetrekt zal denk ik geen heel foute aanname zijn hoor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik had een reactie geplaatst onder de video en de Verkeersgroep Arnhem-West heeft zowaar nog gereageerd ook. :o
Een doodlopende straat met aan het eind een keerpunt voor aanwonenden en een bussluis voor Breng. Een interessante gedachte. Er is ook wel eens bedacht op de Oranjebrug een autosluis aan te leggen die op basis van kenteken open gaat of dicht blijft ...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Inmiddels is bij de halte Morgenster in Elst een nieuw beeldscherm geplaatst, deze is nog niet in gebruik. Deze staat in de richting Arnhem.
(Persoonlijk vind ik een 3- of 4 regelig scherm voor een halte met 1 lijn niet echt noodzakelijk, maar dat is mijn mening€
When you're tired of London, you're tired of life
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

De westingang van station Nijmegen (in de tunnel) is blijkbaar weer open van maandag t/m vrijdag van 06:30 tot 10:30 en van 15:30 tot 19:30 en op die tijdstippen ook altijd voor zien van een beveiliger inclusief hond. :X
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Is Breng van plan om de nachtbussen weer opnieuw te laten rijden, of blijft de situatie zoals die nu is?
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Op dit moment is dat nog niet duidelijk. Ik zal eens navragen als ik weer in Arnhem op kantoor ben.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Tom024 schreef: do 07 apr 2022, 07:38 Is Breng van plan om de nachtbussen weer opnieuw te laten rijden, of blijft de situatie zoals die nu is?
Volgens het vervoerplan komen de niteliners pas terug als minimaal 85% van de passagiers terug is.
Dit percentage geld voor alle lijnen om weer terug te keren naar de frequentie van 2019. Dit is dan 85% van alle passagiers en niet per lijn gerekend. Dit vanwege de kosten om de niteliners te laten rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

En op hoeveel procent zitten we nu dan?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Nu is de situatie, bijvoorbeeld op lijn 85, wel raar. Maandag t/m vrijdag rijdt de laatste rit ver na middernacht, op zondag ook nog om kwart voor twaalf, maar op zaterdag gaat de laatste rit al om 23.13. Wat mij betreft nogal onlogisch, vandaar ook mijn vraag.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft. We weten niet wanneer de 85% gehaald wordt, maar als dat voor de vakantie al is, dan mag je er vanuit gaan dat na de vakantie alles op de schop gaat want rocov en opdrachtgever zijn daar zeer stellig in.

Wat betreft vreemde dienstregelingen is lijn 14 ook een rare: zondag t/m vrijdag gaan 's avonds de doorgaande ritten naar Arnhem om .54 en de laatste (23.54) eindigt aan de Griegstraat in Elst. Op zaterdag verschuift dit patroon een half uur en eindigt de laatste rit, vertrek 0.25 vanaf Brakkenstein, op Arnhem, Brabantweg (2 haltes verder waarbij je buiten dienst de straat uit moet rijden, 2 haltes voorbij. Dan kun je hem beter door laten lopen tot Zeelandsingel of Kronenburg of gewoon ook op de Griegstraat laten stoppen. Aansluiten op lijn 2 is dan al geen optie meer want die is dan al meer dan een uur weg.
When you're tired of London, you're tired of life
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

Door welke stalling wordt die laatste rit van de 14 op zaterdag gereden?

Als het Arnhem is zou je namelijk zelfs t/m Wilgenlaan kunnen rijden en dan rechtsaf richting de John Frostbrug. (Mocht ik die ooit nodig hebben kan ik tenminste thuiskomen in plaats van ofwel lopen vanaf Kronenburg of gebracht/opgehaald worden)
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Die rit zit in Arnhem en doorrijden tot Wilgenlaan is inderdaad ook nog een optie. Maar het zou me niks verbazen dat ze hiervoor gekozen hebben zodat hij vanaf daar op zaterdagnacht door kan op een nachtnet. Maar het schijnt al jaren zo te zijn.
When you're tired of London, you're tired of life
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Djeez »

Als de vierdaagsefeesten van de zomer terug zijn moeten ze wel enige vorm van extra nachtvervoer bieden om aan de vraag te kunnen voldoen... ;) In principe is de nachthoreca nu gewoon weer open en dat blijft voorlopig ook zo. Alleen de taxi's doen nu goede zaken in het weekend.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

De Vierdaagse is een heel ander verhaal met een compleet eigen netwerk. Dus dat komt wel goed.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Inmiddels kan ik melden dat Hermes er rekening mee houdt dat na de zomer de dienstregeling word opgeschaald.

Het KiM (kennisinstituut mobiliteit) heeft berekend dat we dit jaar 88% van de passagiers weer terug hebben en in 2023 93%.
When you're tired of London, you're tired of life
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

En dan zeker in december weer bezuinigen? -0-
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten