Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Lijn 45 »

busfanNL schreef: di 04 mei 2021, 21:13 2. vroeger had je 7 á 8 Fiat Ducato busjes met een blauwe plaat (lijntaxi's), rijden deze nog (zoja welke ritten/lijnen)?
:N
3. Op welke lijnen/ritten rijden er überhaupt taxibusjes in deze concessie? Dan heb ik het over 8 persoonsbusjes met betaald personeel, buurtbussen met vrijwilligers niet meegerekend.
Volgens mij alleen op lijn 4, wat Tom zei.
4. Op welke lijnen/ritten zit ander klein materieel (lees midibussen).
Lijn 3 in Nijmegen rijdt met MidCity's.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door The Greyhound »

ArrivaBas schreef: di 04 mei 2021, 21:30 De lijnen tussen Arnhem en Doesburg door de uiterwaarden van de IJssel zijn ook de moeite waard. Voor het beste uitzicht zou ik wel via Giesbeek gaan. Ik heb zelf dit stuk eens met de auto over de A348 (op de andere oever van de IJssel) afgelegd en er zaten schitterende uitzichten bij.
De hele lijn 8 vanaf Velp-Centrum naar het Station is de moeite waard. Ook lijn 9 naar Schaarsbergen is een mooie route met heuvels en bossen.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busfanNL »

Wauw, wat een tips en info. Echt super bedankt allemaal, met deze info kan ik een mooie route plannen door dit, zo te lezen, prachtige gebied. Ook bedankt voor alle materieelinfo m.b.t. de kleine(re) voertuigen! *bus*
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Lijn 12 in Arnhem rijdt s'avonds ook met MidCity's, telt dat ook ?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

51 van Arnhem Centraal naar Wageningen levert ook vergezichten over de uiterwaarden langs de nederrijn op. Beetje heuvelachtig in (laag) Oosterbeek en Heveadorp.
peter s schreef: di 04 mei 2021, 10:05
Durashift schreef: wo 14 apr 2021, 20:56 Bij de inrit naar 8600 is de lus gemaakt. 200 meter noordelijker dan de halte, zeg maar.
Of dat een 'echt eindpunt is'? Een verblijfsunit staat er in ieder geval niet.
Hier de tekst zoals ik hem voor stadsdeelblad de Dukenburger had gemaakt (www.dedukenburger.nl )

Nieuwe bus-keerlus in Aldenhof

(..) De haltes in de 50e en 52e straat vervallen dan. Voor deze keerlus vervallen op deze plek vier parkeerplaatsen, deze worden elders in het maisonnettegebied weer aangelegd zodat het totaal aan parkeerplekken hier gelijk blijft.
(..)
Leuke website, wordt goed bijgehouden, zo te lezen. :pos:

Wat betreft de keerlus.. zijn de inwoners rondom de 50e en 52e straat niet boos dat zij nu geen haltes meer hebben? Het is toch ongeveer de helft van de wijk.. en de andere zijde van de wijk heeft nu, feitelijk, dubbele haltes. Uitstap en instap, weliswaar.. maar het had toch best bij alleen instap halte gehouden kunnen worden?

Het heeft én kost best wel wat geld..

Ik zag vorige week een chauffeur netjes keren door de keerlus.. en vervolgens bij halte 14 stoppen en uitstappen. :X
Wellicht nog in de oude gewoonten?
Laatst gewijzigd door Durashift op do 06 mei 2021, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Dat zal denk ik wel meevallen. Vanaf de noordzijde is het immers niet ver lopen naar de halte Meijhorst-Sporthal. Bovendien heeft lijn 9 ook jarenlang door Aldenhof gereden en alleen de zuidkant van de wijk aangedaan, daar kwamen ook nooit klachten van.

De lus is vervangen door een route in beide richtingen omdat lijn 331 vanwege de lengte van de lijn een vast begin- en eindpunt nodig heeft om tijd af te kunnen wachten en de chauffeur de mogelijkheid te geven om even te pauzeren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef: di 04 mei 2021, 21:13 Kleine busjes zijn een afwijking op het normale en dat is altijd erg leuk vind ik!
In Arnhem rijden trolleybussen. Is dat niet afwijkend genoeg? ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

busfanNL schreef: di 04 mei 2021, 21:13 1. Wat zijn de mooie lijnen in deze concessie (vergezichten, veel groen, heuvelachtig landschap, leuke dorpjes etc. (hoeft niet allemaal op één lijn natuurlijk ;) )
Ik reageer nu met kennis van tien jaar geleden. De lijnen naar Groesbeek zijn zeker de moeite waard. Ik stel voor om de bus naar het ene eindpunt (De Horst of Breedeweg) te pakken en te wandelen naar het andere eindpunt om weer richting CS/Beuningen te gaan. Lijn 9 heeft een mooie route door het bosgebied rond Sint Walrick. Lijn 8 vond ik ook wat hebben
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik ben al lang niet meer in Nijmegen in het centrum geweest. Hoe ziet busstation Plein 1944 er tegenwoordig eigenlijk uit? Op Plein 1944 zelf waren ooit vier perrons, op de Doddendaal twee. Volgens mij rijdt nu zo een beetje alles wat nog op Plein 1944 komt via Doddendaal, alleen lijn 6 niet, die komt vanaf de Smetiusstraat en draait weer om. Bestaan de perrons op Plein 1944 zelf nog?
"Een touringcar is geen bus"
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Ja, alle perrons bestaan nog, maar van die vier wordt er dus maar eentje echt gebruikt. Ik geloof dat op die andere drie perrons officieel wel nog een paar nachtlijnen stoppen. (Of ja, zodra ze weer rijden dus, ik neem aan dat ze nu niet rijden.) Het vervallen gebouw op de hoek met de Doddendaal is eindelijk gesloopt; dat is nog één grote bouwput.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door j-ason »

Lijn 6 stopt nog op 2/4 haltes (ri station). De andere haltes (ri centrum) worden soms gebruikt voor uitstappers van deze lijn en soms ook door laad-/losverkeer voor de binnenstad.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Etienne »

Vandaag is de nieuwe buurtbus 569 gaan rijden tussen Malden, Mook, Plasmolen en Middelaar. Eerste busje van dienst is de buurtbus 7344, die voorheen op Texel reed en aldaar uitgewisseld is met de 7325 (in Cxx-groen, ex POD-bus Nijmegen).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Ik ontdek net dat Breng naast de dramatische kaarten bovenop het stratenplan nu ook schematische kaarten heeft. Voorbeeld Nijmegen: met stratenplan en schematisch.

Die schematische kaart is al een stuk duidelijker, maar daar word ik ook nog niet helemaal enthousiast van.
  • Het centrum is wel heel onduidelijk, met dat grote blok van het busstation dat over alle informatie heen valt en die kleine ronde bolletjes voor haltes met 10 lijnen.
  • Bij alle stations en op de campus idem, met die blokken die over de informatie heen vallen. :')
  • De eindpunten van lijnen zijn heel vreemd weergegeven, met allemaal overbodige uitstekende lijnstukjes en soms zonder de haltenaam.
  • Bij lusroutes staat niet aangegeven welke kant de bus op rijdt.
  • Eénrichtingshaltes, wat zijn dat?
  • Die lijnen die even een stukje buiten de kaart vallen en dan weer de kaart op rijden zijn wel heel onduidelijk (33 rechtsboven, 9 linskonder).
  • Zet Breedeweg nou ook op die kaart, een van de eindpunten van lijn 5...
  • De SB58 heet nog altijd alleen 58...
  • Spelfouten, iemand?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Tom024 »

Man springt uit rijdende bus bij Arnhem
https://www.gelrenieuws.nl/2021/07/man- ... rnhem.html

Vergeten de stopknop in te drukken? :shock:
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Heb op de Arnhemse kaart zonder landschap-stijl ook foutjesontdekt:
  • Bij lijn 43 staat niet aangegeven dat deze ook op halte Lange Wal stopt (zij het alleen in de richting van Apeldoorn)
  • Halte Doctor Cornelis Lelyweg Zuid {lijnen 12 en 43] ontbreekt
  • Route lijn 10 thv Het Dorp is een zooitje
  • Het lijkt net alsof halte Stadstheater alleen door lijn 3 en 33 wordt aangedaan; dit is ook niet juist. Alle lijnen die hier langskomen stoppen hier. Bij nader inzicht geldt dit voor meerdere haltes, ik denk dat het logischer geweest was om hier een grote lus overheen te tekenen.
  • Waarom wordt er bij lijn 12 op IJsseloord een lus getekent terwijl dit voor de route niks uitmaakt?
Blijkbaar kunnen 1-richtingshaltes wel aangetoond worden, zie het zooitje bij lijn 10; jammer dat dit dan niet voor bijvoorbeeld lijn 12 bij halte Middachtensingel wordt weergegeven.

en ook in Arnhem geen rijrichting bij de lijnen die in een lus rijden, zoals dat op de Kaart in landschap-stijl wel het geval is.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door JothamvW »

De Lelyweg Zuid staat wel degelijk op de kaart, gewoon als eerste halte na Haven. En inderdaad, eenrichtingshaltes en het centrum mogen best wat duidelijker worden aangegeven.

Ik zie trouwens ook dat op die andere kaart halte Wilgenlaan staat ingetekend op de Gelderse Rooslaan, terwijl die beide kanten op aan de Dovenetellaan ligt.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
John Hill
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door John Hill »

Ik erger me vooral aan de net niet rechte lijn 14 door Elden naar Kronenburg. En dan gaat op Kronenburg lijn 331 er ook nog eens vol overheen. Lijn 8 door Rozendaal hadden ze ook wel recht kunnen trekken wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: wo 30 jun 2021, 23:40 Ik ontdek net dat Breng naast de dramatische kaarten bovenop het stratenplan nu ook schematische kaarten heeft.
Wat vind jij zo dramatisch aan die kaart?
Het enige wat ik kan bedenken is het ontbreken van haltenamen, maar dat komt wel vaker voor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Dan heb je meteen al een van de belangrijkste punten te pakken. Bovendien vind ik die kaart ontzettend onoverzichtelijk. De buslijnen springen niet goed naar voren en er staat massa's informatie op die niet direct relevant is. Probeer je met die kaart maar eens te oriënteren als je de stad niet kent. Een buslijn vinden naar de goede wijk zal je nog wel lukken, maar een reis met overstap? Je weet dan helemaal niet bij welke halte je moet zijn omdat de haltenamen niet vermeld staan. Het is één groot zoekplaatje.

Nou ben ik het wel met je eens dat het nog veel erger kan (bij de TEC bijvoorbeeld). :mrgreen: Maar vergelijk hem eens met deze lijnennetkaart van de Kreis Viersen (waar we het laatst in een ander topic over hadden). Daar kun je ook van alles op aanmerken, maar die heeft wat mij betreft het contrast tussen buslijnen en de onderliggende kaart veel beter.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door The Greyhound »

Het voordeel van de Arnhemse kaart is dat deze op mij ipadscherm in z’n geheel getoond goed leesbaar is. De kaart van Viersen is dat niet. Die moet je op posterformaat afdrukken.

De Arnhemse kaart is wel wat rommelige door de verschillende hoeken en zelfs bogen die gebruikt zijn. Dat het anders kan weten we natuurlijk van de Londense metro kaart.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door ArrivaBas »

Op een schematische kaart vind ik het belangrijk dat er consistentie in de kaart zit, en de lijnen zo rechttoe rechtaan mogelijk zijn. Dat is bij Breng duidelijk niet bepaald het geval met die gekke boogjes en afwijkende hoeken.

In Duitsland is het al meer een gewoonte om bij grote netkaarten alleen een geografisch correcte versie uit te brengen. Dat mag wat mij betreft ook wel met al die routevarianten die de buslijnen aldaar soms kennen.
Ergonomisch vind ik de netkaart in het Oostenrijkse Montafon tot nu toe een van de betere kaarten. Simplistisch vormgegeven en heel consistent met elementen zoals seizoensgebonden bedieningen en belangrijke haltes. Wel is de kaart rondom Vandans wel erg vol omdat de makers het ook geografisch enigszins correct wilden houden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: za 17 jul 2021, 14:58 Dan heb je meteen al een van de belangrijkste punten te pakken. Bovendien vind ik die kaart ontzettend onoverzichtelijk. De buslijnen springen niet goed naar voren en er staat massa's informatie op die niet direct relevant is. Probeer je met die kaart maar eens te oriënteren als je de stad niet kent. Een buslijn vinden naar de goede wijk zal je nog wel lukken, maar een reis met overstap? Je weet dan helemaal niet bij welke halte je moet zijn omdat de haltenamen niet vermeld staan. Het is één groot zoekplaatje.
Dat los je echter niet op met een schematische kaart. Sterker nog, die schematische kaarten zijn juist een 10 keer zo groot drama als je je wilt oriënteren in een stad die je niet kent. Grootste probleem met die schematische dingen is dat lijnen vaak bij elkaar in de buurt lijken te liggen, maar dat in werkelijkheid helemaal niet doen.
En wat je ook nog kunt hebben is dat verbindingen op de kaart kort lijken maar je in werkelijkheid beter kunt gaan lopen. Bestaat een hele serie video's van Geoff Marshall over, met allerlei reizen die op het grote voorbeeld voor de schematische kaarten (de Tube Map van Londen) kort lijken maar in werkelijkheid een flinke omweg zijn.

Dan is die kaart van Kreis Viersen inderdaad een betere uitwerking met wel contrast maar geen vervorming. Zoiets met de lijnen wel duidelijk in kleur onderscheidend zou een hele verbetering zijn voor diverse netkaarten. Met die van de Regio Utrecht nog wel als allergrootste ramp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Een schematische kaart, zoals deze, doet precies wat er op de doos staat: het is een schematische weergave van het lijnennet, meestal bedoeld om aansluitingen te tonen. Dit is niet veel anders dan een schematische weergave van een elektrische installatie om snel te kijken waar wat welk draadje doet en waar het aangesloten moet worden.

De geografische kaart is meer bedoeld om je te oriënteren.

Er is altijd wel wat aan te merken op een kaart. Maar ik ben het wel eens met een aantal schrijvers hier dat het wel wat netter en strakker mag.

Ik ben een groot voorstander van de zogenaamde spidermaps in London. Deze geven schematisch weer welke buslijn je moet hebben voor welke lijn. In het kleine kaartje in het midden staat dan bij welke halte je de gewenste bus kunt pakken. Heel veel haltes hebben een lettercode
https://content.tfl.gov.uk/bus-route-m ... 301119.pdf
When you're tired of London, you're tired of life
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Timon91 »

Geen idee of het hier al eerder genoemd is, maar gisteren viel me iets raars op. Ik zat in bus 27 richting Arnhem CS, maar op een aantal haltes langs de route, met name langs de Velperweg (zoals haltes Huyghenslaan, Raapopseweg, Hoflaan) wordt deze bus op het scherm aan de verkeerde kant van de weg getoond. Bus 27 richting Doetinchem stond op het vertrekscherm bij de haltes richting Arnhem CS genoemd en de bus richting Arnhem CS bij de haltes richting Doetinchem. De andere bussen die daar langs komen (bijv. 1 en 7) stonden wel juist aangegeven. Is dat een bekend fenomeen?
Mijn Flickr account.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

Gebeurt af en toe ineens een paar dagen ja. Volgens mij vooral vaak als die ritten van Arriva zijn. Gewoon melden bij Breng ergens en dan is het weer een paar maandjes opgelost. Ik heb het zelf ook wel eens bij halte Nordlaan meegemaakt met de 29.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten