Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

rvcnl schreef: vr 26 mar 2021, 10:46
Voorzover ik uit een interne mededeling heb begrepen mag het ov tot 20 ton over de brug.
Hier over staat nog niet echt veel op de site van Breng.
(..)
Heeft dan nog ff geduurd voordat dit geregeld is. Besluit is al op 8 februari gepubliceerd.
(..) Rijkswaterstaat heeft op grond van de recente inspecties en berekeningen geconcludeerd dat de huidige gewichtsbeperking versoepeld kan worden. Dit geldt voor voertuigen die voldoen aan een aantal voorwaarden. Hiermee blijft de brug veilig in gebruik.

De technische voorwaarden zijn:

het totaalgewicht van elke type voertuig is beperkt tot 20 ton;
de aslast van elk type voertuig is beperkt tot 10 ton;
er is sprake van ongedeelde 2-assige voertuigen (dus bijv. geen touringcars);
dat de afstand tussen de assen niet kleiner is dan 5 m. (..)
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... grave.aspx

Al het nieuws over de brug:
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/pr ... index.aspx
rvcnl
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 18:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door rvcnl »

Wat ik begreep is dat niet alleen rijkswaterstaat akkoord moest geven, maar omdat voor het overig verkeer de 10 ton wel het maximum blijft moesten de wegbeheerders, dus beide provincies een ontheffing verlenen voor beide ov bedrijven en dat heeft dus even geduurd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Zoals ik het bericht lees kunnen ook andere partijen (loonbedrijven e.d.?) een vergunning / ontheffing aanvragen indien ze aan de voorwaarden voldoen.
Al zal dat niet eenvoudig zijn met de gestelde voorwaarden qua samenstel (enkel), aslast en as-afstand.

Begrijp alleen niet zo waarom een 2 assige touringcar niet in aanmerking zou kunnen komen..
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door CamilleKreemers »

Hainje schreef: vr 26 mar 2021, 21:18 Moeten bussen nu ook al gaan Social distancen?? :shock:
die kunnen ook ziek worden.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Chrysa »

30 meter is nog vrij weinig als je niet wilt bumperkleven. :')
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Toegestane max. snelheid is 50 km/h per uur vanwege de werkzaamheden. 30 meter afstand is dan niet al te ruim.. maar ook niet echt kleefafstand, wat mij betreft.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Het scheelt niet veel, die 2 seconde afstand betekend bij 50 km/h al 27,8 meter...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door dennistd »

Maar hoeveel mensen houden zich normaliter aan die 2 seconden? ;)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Chrysa »

In een bus vol mensen zonder gordel mag ik hopen dat er wat ruimer gerekend wordt.

Maar ja, ik ging uit van 80km/h. :6
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Ik stond trouwens gisteren bij halte Station Lent; blijkbaar gaat vanaf as. vrijdag lijn 14 via De Oversteek. Echter is dat volgens de digitale reisinformatie momenteel al zo, en ik kan nergens vinden vanaf wanneer dat dan is; laat staan vanaf wanneer lijn 3 al via De Oversteek gaat. In de hele maand maart zijn er ook geen artikelen van De Gelderlander over geweest...

Iemand anders die meer weet?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door omaylie »

Ik dacht sinds 3 januari 2021? Toen ging de nieuwe dienstregeling van Arnhem Nijmegen in.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Klopt, lijn 14 rijdt sinds 3 januari 2021 via de Oversteek. Lijn 3 doet dat al sinds 15 december 2019, toen deze opnieuw geïntroduceerd werd na het beëindigen van de BrengFlex pilot.

Dit is overigens ook gewoon op de wiki te vinden.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Oh, sorry, de nieuwe route na De Oversteek. Heb me even vergist dan; heb sinds de nieuwe dienstregeling niet met de 14 gereisd.

Wel gek dan eigenlijk dat die informatie bij de halte van Station Lent stond gezien het feit dat de 14 daar dan al het hele dienstregelingjaar niet meer zou stoppen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
rvcnl
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 18:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door rvcnl »

De nieuwe route is inderdaad sinds begin deze dienstregeling via de oversteek, echter deze route was toen nog niet geschikt voor een standaard bus.
Daarom is lijn 14 een omleiding gaan rijden via de Waalbrug, eigenlijk gewoon de oude route blijven rijden.
Dat is dus tot en met donderdag en vanaf vrijdag gaat lijn 14 dus de nieuwe route rijden, vandaar dat er nu op de oude halte's voor gewaarschuwd word.
De gemeente Nijmegen heeft de laatste werkzaamheden aan de nieuwe route afgelopen maand afgerond.
Waaronder het aanleggen van een nieuwe halte en het verplaatsen van de halte havenweg en de aanleg van een doorsteek van de Laan van Oost-Indie via de Havenweg naar de Weurtseweg met een bussluis.
De route die lijn 3 tot en met donderdag rijd kan niet met een standaard bus gereden worden door en te laag viaduct in de Weurtseweg.
Ook lijn 3 gaat vanaf vrijdag de nieuwe route rijden via de laan van Oost-Indie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik was net even aan het kijken naar het drama dat "bediening van Aldenhof" heet. Ik zie dat in Aldenhof de noordelijke haltes vervallen zijn. Volgens de wiki zou er nog wel een lusroute gereden worden. Maar dat haal ik niet uit de dienstregeling. De drie resterende haltes worden in beide richtingen gereden. Gaan de bussen nu bij de eindhalte 51/14 omslachtig keren? Voor lijn 4 zal dat nog niet zo een probleem zijn, dat zal een taxibusje zijn. Maar gaat zo een gevaarte van lijn 331 geen Suezsituatie daar opleveren? Is het niet onderhand net zo snel om gewoon het rondje te blijven rijden en daarbij het noorden van de wijk ook te bedienen?
"Een touringcar is geen bus"
rvcnl
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 18:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door rvcnl »

Breng wilde alleen met de 331 de Aldenhof aandoen als er een echt eindpunt zou zijn.
De gemeente heeft daarom een keerlus aangelegd, een 12 meter bus kan dus veilig gaan keren.
Overigens zou dat volgens mij pas maandag ingaan. Vandaag zou lijn 4 nog de oude lus moeten rijden.
12 april is ook de datum die op de storingen/omleidingen pagina van breng.nl staat.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

^^^ aha, dan ben ik dus hopelijk vanaf aankomende week verlost van een (bijna) dagelijkse stop in Aldenhof. *bus*
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Volgens de lijnfolders is dat al sinds januari zo. Vandaar dat ik het op de wiki ook heb aangepast.
"Een touringcar is geen bus"
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

^^^ klopt, ik doel dan ook niet op de bus in kwestie.
Ik doel op het nieuw aangelegd eindpunt, met voorzieningen (neem ik aan).

Die tijdelijke voorziening sinds begin dit jaar moest een week of wat geleden al weg.. maar toen toch weer niet. Nu begrijp ik waarom. :idea:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Tom98 »

rvcnl schreef: zo 11 apr 2021, 13:56 Breng wilde alleen met de 331 de Aldenhof aandoen als er een echt eindpunt zou zijn.
De gemeente heeft daarom een keerlus aangelegd, een 12 meter bus kan dus veilig gaan keren.
Waar is die keerlus dan? Ik woon in de Aldenhof en wandel regelmatig door de buurt, maar ik zie nergens een keerlus. En daarbij: het hele rondje rijden kost maar 2 minuten ofzo.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
rvcnl
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 18:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door rvcnl »

Ik ben er zelf nog niet geweest, maar volgens de kaart die ik heb gezien rij je na de halte 53/14e straat de doorsteek naar de Staddijk voorbij en zou de keerlus daarna moeten liggen.
Hoe ver daar voorbij durf ik niet te zeggen, maar volgens de tekening in ieder geval voor de bocht naar rechts.
Ook links of rechts van de weg weet ik niet, al is links volgens mij wel de meeste ruimte.
Zou wellicht zelfs kunnen via een parkeerplaats voor de flats daar links.

Heeft in dit geval dus ook niet van doen met hoe lang het rondje duurt, linksom of rechtsom zal qua tijd niets maken.
Maar het is echt bedoeld als eindpunt voor de bussen uit Arnhem, zodat er een echt eindpunt is om tijd af te wachten en passagiers niet mee hoeven tijd af te wachten omdat ze in het rondje voor de eindhalte instappen of erna willen uitstappen.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Tom98 »

Ik zal binnenkort er eens op letten. Best kans dat ze gewoon keren op het parkeerterrein dan, want tot nu toe heb ik nog geen nieuw aangelegde keerlus ontdekt. Wellicht dat ze van de parkeerplaats de bochten wat verruimd hebben enzo.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Vanochtend was alles nog zoals het was op de halte 5314, Bus 331 stond er (helaas) gewoon toen ik aan kwam rijden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Tom98 schreef: zo 11 apr 2021, 16:53
rvcnl schreef: zo 11 apr 2021, 13:56 Breng wilde alleen met de 331 de Aldenhof aandoen als er een echt eindpunt zou zijn.
De gemeente heeft daarom een keerlus aangelegd, een 12 meter bus kan dus veilig gaan keren.
Waar is die keerlus dan? Ik woon in de Aldenhof en wandel regelmatig door de buurt, maar ik zie nergens een keerlus. (..)
Bij de inrit naar 8600 is de lus gemaakt. 200 meter noordelijker dan de halte, zeg maar.

Of dat een 'echt eindpunt is'? Een verblijfsunit staat er in ieder geval niet.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Tom98 »

Ik ben er zojuist naartoe gelopen. Ziet er prima uit. Alleen jammer dat het is betegeld in plaats van betonplaten. Dit gaat binnen niet al te lange termijn verzakken door al die zware bussen die constant dezelfde draai maken. Aangenaam verrast dat men bord F13 heeft geplaatst (rijbaan uitsluitend ten behoeve van lijnbussen). Ondanks dat enige jaren geleden dit bord nieuw is ingevoerd zie je veel wegbeheerders nog de (tot dan toe gebruikelijke) combinatie van geslotenverklaring C1 + onderbord ''uitgezonderd lijnbussen'' gebruiken.

De eindpuntvoorziening is de Dixi die daar staat! Die stond eerst op de halte Aldenhof 53/14 str. waar voorheen de tijd werd afgewacht en die is nu verplaatst naar de keerlus. Ik had toen al zo'n vermoeden dat 'ie voor Breng was maar nu weet ik het zeker.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten