Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Is die noodconcessie nog Breng of al RRReis?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Zit overname verplichting op het materieel van Keolis toch? Dat zou dan op zijn minst een mengeling opleveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Denk eerder dat alles in de concessie IJssel-Vecht blijft. Een enkel materieeltype in een concessie is veel makkelijker qua contracten. Kan het huidige contract met BYD überhaupt worden gesplitst over 2 vervoerders?

Hermes zou gewoon per dec 2022 een nieuwe elektrische vloot moeten aanschaffen met overname plicht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Even een aantal punten helder maken:
1. Het verkrijgen van een zwik lijnen zonder er iets voor te hoeven doen is niet vreemd. We bevinden ons in een bijzondere tijd waarbij het OV een transitie door moet gaan en opdrachtgevers gekozen hebben voor een noodconcessie. Door de corona hebben ze besloten de aanbesteding anders aan te pakken. Dat zijn mogelijkheden binnen de wet. Aangezien alledrie de concessies door dezelfde opdrachtgevers wordt aanbesteed mogen ze schuiven met lijnenpakketten.

2. Bij het deel wat overkomt van IJssel-Vecht naar Rijn-Waal horen alleen de CNG bussen; en moet Hermes zelf aanvullende bussen bestellen waarvoor dan vervolgens overname verplichting geldt. (Immers als een andere vervoerder straks IJssel-Vecht overneemt moeten ze ook de bussen overnemen). De BYD's die nu in het af te stoten deel rijdt gaan over naar het IJsselmond deel dan wel Lelystad. Dat was toen al bedacht.

De noodconcessie zal mogelijk de overgangsperiode worden van Breng naar RRReis, waarbij men dus 2 jaar de tijd heeft het reisproduct in te voeren en de HESS trolley's en de GTW treinen over te spuiten.

En het negatief denken over een bepaalde serie bussen wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn, danwel dat ze helemaal op zijn. Wij doen in Nederland relatief kort met bussen omdat bij iedere nieuwe aanbesteding nieuw materiaal geeist wordt. Kijk eens naar België, wat daar nog voor oud spul rijdt, of in Duitsland.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

regenmaker schreef: do 30 sep 2021, 17:50 Denk eerder dat alles in de concessie IJssel-Vecht blijft. Een enkel materieeltype in een concessie is veel makkelijker qua contracten. Kan het huidige contract met BYD überhaupt worden gesplitst over 2 vervoerders?

Hermes zou gewoon per dec 2022 een nieuwe elektrische vloot moeten aanschaffen met overname plicht.
De voorwaarden voor de noodconcessie zijn nog niet bekend. Het kan zijn dat ze nog 2 jaar mogen blijven rijden met de CNG's zodat de nieuwe vervoerder voldoende tijd heeft voor aanschaf nieuw materiaal.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

gkw1969 schreef: do 30 sep 2021, 18:321. Het verkrijgen van een zwik lijnen zonder er iets voor te hoeven doen is niet vreemd.
Noodconcessies zijn er wel meer inderdaad. Of verlengde concessies (zie provincie Utrecht). Maar in alle andere gevallen vindt daarbij geen wissel van vervoerder plaats.
gkw1969 schreef: do 30 sep 2021, 18:38Het kan zijn dat ze nog 2 jaar mogen blijven rijden met de CNG's zodat de nieuwe vervoerder voldoende tijd heeft voor aanschaf nieuw materiaal.
Voldoende tijd voor nieuw materiaal? Hoe wil je dan het hele netwerk rond Ede dat naar Rijn-Waal over gaat rijden met 22 Citaro's (standaard+geleed)?
Ze krijgen de gehele stadsdienst Ede nog niet eens gereden met alleen die 12-meter Citaro's, laat staan de streeklijnen die er ook nog bij horen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Gaat ook nog leuk worden qua samenwerking met Syntus Utrecht in de 5-83-85 bundel. En stalling Ede wordt nu ook nog gedeeld.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Wordt in dit topic wellicht een beetje off-topic, maar die bundel is sowieso iets waar gedurende 2022 naar gekeken zal worden. Met het nieuwe ETMET-patroon komt dat rondje namelijk niet overal helemaal lekker uit, maar de vervoerplanprocedure was dit jaar te krap voor grote aanpassingen. Zie ook het ROCOV-Utrecht advies daarover.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Western Soldier »

gkw1969 schreef: do 30 sep 2021, 00:37
Western Soldier schreef: wo 29 sep 2021, 19:28 Ik mag wel hopen dat lijn 352 minimaal 2x per uur gaat rijden, want 1x per uur door Oosterbeek centrum is gewoon te weinig. Het staat er niet, maar hoop dat dat nog aangepast wordt.
De 352 gaat terug naar de frequentie van 2019. Ik weet niet precies wat die was
Klopt, ik bedoel te zeggen dat ze die 1x per uur op de zondagochtend nog eens moeten heroverwegen als ze de 1 eruit halen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Daniel schreef: do 30 sep 2021, 19:51
gkw1969 schreef: do 30 sep 2021, 18:38Het kan zijn dat ze nog 2 jaar mogen blijven rijden met de CNG's zodat de nieuwe vervoerder voldoende tijd heeft voor aanschaf nieuw materiaal.
Voldoende tijd voor nieuw materiaal? Hoe wil je dan het hele netwerk rond Ede dat naar Rijn-Waal over gaat rijden met 22 Citaro's (standaard+geleed)?
Ze krijgen de gehele stadsdienst Ede nog niet eens gereden met alleen die 12-meter Citaro's, laat staan de streeklijnen die er ook nog bij horen.
Zoals ik al eerder zei:
2. Bij het deel wat overkomt van IJssel-Vecht naar Rijn-Waal horen alleen de CNG bussen; en moet Hermes zelf aanvullende bussen bestellen waarvoor dan vervolgens overname verplichting geldt. (Immers als een andere vervoerder straks IJssel-Vecht overneemt moeten ze ook de bussen overnemen). De BYD's die nu in het af te stoten deel rijdt gaan over naar het IJsselmond deel dan wel Lelystad. Dat was toen al bedacht.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ja, dan hebben ze dus helemaal geen extra tijd om nieuw materieel aan te schaffen. Dat hebben ze immers voor die twee jaar al nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door KL577 »

Western Soldier schreef: do 30 sep 2021, 21:46
gkw1969 schreef: do 30 sep 2021, 00:37
Western Soldier schreef: wo 29 sep 2021, 19:28 Ik mag wel hopen dat lijn 352 minimaal 2x per uur gaat rijden, want 1x per uur door Oosterbeek centrum is gewoon te weinig. Het staat er niet, maar hoop dat dat nog aangepast wordt.
De 352 gaat terug naar de frequentie van 2019. Ik weet niet precies wat die was
Klopt, ik bedoel te zeggen dat ze die 1x per uur op de zondagochtend nog eens moeten heroverwegen als ze de 1 eruit halen.
Breng houdt het natuurlijk bewust zo vaag mogelijk ('de frequentie van 2019') om voldoende speelruimte te houden voor een net andere interpretaties. Ze hadden immers ook gewoon de voorgestelde frequenties kunnen benoemen in het vervoersplan. Ik reisde in 2018 dagelijks Arnhem - Wageningen. Ik meen dat toen in de piek-spits de frequentie van de 352 elke 6-7 minuten was, in de brede spitsen elke 10 minuten. Maar ja, zouden ze op het provinciehuis nog weten wat de frequentie in 2019 was?

Ik blijf het opheffen van Lijn 1 een onzalig plan vinden bezien de enorme dagelijkse drukte op de lijnen tussen Arnhem en Oosterbeek. De bovengenoemde hoog-frequente inzet van de 352 was, in all eerlijkheid, een overkill tussen Heelsum en Wageningen. De bulk van de vervoersvraag zit echt tot aan Oosterbeek/Doorwerth. En met een gasprijs die door het dak schiet zou je denken dat Breng liever wat meer elektrische trolleys laat rijden dan halflege CNG-bussen (althans totdat de elektriciteitsprijs volledig meeveert met de gasprijs).
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Djeez »

Blijft apart dat bijvoorbeeld de spitsbussen op lijn 85 Nijmegen Druten dus niet meer terugkomen zoals pre-corona wel was tussen 13:00-18:30u. Deze lijn is al heel druk en de scholieren zijn ook allemaal weer terug in de spits... Een blijvende bezuiniging dus.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Volgens een bericht op Facebook heeft Hermes/Breng twee gelede gas-Citaro’s van Syntus gekocht voor lijn 352 die vanaf december met geleed materieel gaat rijden. Het betreffen de ex-Syntus 5270 en 5271.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Er komen in totaal 7 gelede bussen op lijn 352 te rijden:
9280
5 stuks ex Syntus (5270-5274??)

De zevende is nog niet bekend, mogelijk ook een Nijmeegse Citaro
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

Van Syntus zijn het de ex 5261, 5270, 5271, 5274 en 5279.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Zijn de nummers voor die wagens al bekend?
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Nog niet, maar ik gok zelf op 9281-9285 (doorgenummerd vanaf de gelede Citaro's die nu op de Heyendaal Shuttle rijden).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Dan ga ik er overigens vanuit dat de ex-Syntus wagens de blauwe kleur van Arnhem krijgen? Of worden ze ook roze?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Wss blauw met BrengDirect opschriften
Wageningen1998
Berichten: 985
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wageningen1998 »

Ik weet niet of ik dat direct een verbetering vind qua comfort.
Qua aantal zitplaatsen is het wel een goede en broodnodige verbetering.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

De gelede ex-Syntus Citaro's hebben best prima stoelen, in ieder geval beter dan de huidige gelede Breng Citaro's die op lijn 10 in Nijmegen rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wageningen1998
Berichten: 985
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wageningen1998 »

Nu we het toch over comfort hebben: Die ex-Veolia MAN’s kunnen echt niet meer hè. Die dingen rammelen uit elkaar van ellende. En dat op een BrengDirect lijn :')
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Op dit moment worden die wagens zo min mogelijk ingezet. Ze worden voornamelijk op versterking en ochtendritjes gezet. Een enkeling wil nog wel eens wat langer doorlopen, maar volgens mij zijn er ook niet zo veel meer.
Als straks de Citaro's gaan rijden op lijn 352 zullen ze wellicht alleen nog nodig zijn voor Gelredome en versterking.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

De eerste ex-Syntus Citaro G is in Breng huisstijl met blauw dak. Welke het was weet ik niet, het is nu de 9284, dus die bussen gaan inderdaad 9281-9285 genummerd worden.
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten