Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Lijn 331 wordt vooral gebruikt door HAN-studenten; vandaar dat deze lijn s'avonds ook niet rijdt tussen Arnhem CS en Velp Zuid. Ik merk altijd wel dat er op Arnhem CS weinig uitstappers zijn uit de bus vanuit Nijmegen.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Over lijn 1 en 2 in De Laar weet ik niet zoveel, ik rijdt geen trolley (nog).
Lijn 331 kan ik wel beantwoorden:
Lijn 331 is een wens van de opdrachtgever, een buslijn van Velp via Arnhem en Elst naar Nijmegen en Nijmegen Dukenburg, uit efficiency overwegingen is besloten om de bus door te laten rijden naar Weezenhof.
Er zijn in de spits wel de nodige doorgaande reizigers vanuit Elst naar Velp en terug.
Overdag zitten de bussen van zowel lijn 331 als 26, 27 en 43 goed vol. Je moet niet vergeten dat al deze bussen langs Presikhaaf rijden en langs verschillende locaties van ROC Rijn IJssel en HAN rijden en het leerpark . Daarnaast zit er, nadat de 26 en 27 afbuigen richting Velperbroek, nog een locatie van Astrum College|ROC A12.

Lijn 331 bediend vrijwel elke ROC en HAN locatie tussen Arnhem CS en Velp Zuid. De lijn rijdt niet voor niets 4x per uur overdag.
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

OK dankjewel voor deze info!
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

Lijn 1/2 weet ik dan wel wat dingen van; die doorkoppeling wordt gebruikt; ik zelf reis bijvoorbeeld regelmatig van halte Fonteinkruidstraat naar De Laar Oost, en de persoon waar ik dan op visite ga zou dezelfde route naar mij nemen, en moet bovendien wel eens in het centrum zijn in de buurt van halte Rijnstraat.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Dankjewel, maar wordt die koppeling ook veel gebruikt? Blijven er per rit vaak meerdere mensen over De Laar-west heenreizen?
In andere steden zie je nogal eens dat lusroutes door buitenwijken worden losgekoppeld, met als argument dat er toch bijna niemand tussen die wijken zou reizen. Vandaar mijn vraag naar lijn 1-2 in Arnhem-zuid.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Het koppelen of ontkoppelen is vrijwel altijd een efficiency maatregel en heeft weinig met vervoersstromen te maken.

De koppeling 1-2 is gewoon heel handig, anders draaien beide bussen bij de rotonde. Nu kun je mogelijk 1 omloop uitsparen. En een omloop kost gemiddeld 100.000 euro.
Daarnaast voorkom je dat chauffeurs moeten pendelen tussen CS en De Laar op lijn 2. Nu maken ze de volgende rit:
1 Velp-de Laar => 2 De Laar- CS => 6 CS-elsweide en dan zo weer terug.

De doorloop van lijn 14 naar Brakkenstein in Nijmegen heeft te maken met dat een ritje Nijmegen CS - Brakkenstein v.v. 40 minuten is en dus 2 bussen nodig heeft en een onnodige stilstand 20 minuten per bus. Dus doorkoppelen met een andere lijn is efficiënter.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

Wat betreft de passagiersaantallen van Velp Zuid naar CS:
Zojuist de rit van 11.07 gereden met ca 20 passagiers. Voor een verbinding met 8x per uur een bus kun je wel zeggen dat het relatief druk was.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef: do 10 feb 2022, 11:31De doorloop van lijn 14 naar Brakkenstein in Nijmegen heeft te maken met dat een ritje Nijmegen CS - Brakkenstein v.v. 40 minuten is en dus 2 bussen nodig heeft en een onnodige stilstand 20 minuten per bus. Dus doorkoppelen met een andere lijn is efficiënter.
Volgens mij had dat meer te maken met het bieden van een rechtstreekse verbinding tussen Brakkenstein en het Nijmeegse centrum i.c.m. een tekort aan keerruimte op Plein 1944. Volgens mij is het namelijk de bedoeling dat elke Nijmeegse wijk een rechtstreekse busverbinding naar het centrum heeft.
Immers: een bus laten eindigen bij Nijmegen CS is geen enkel probleem, omdat er daar al zoveel eindigen, dat je altijd wel een relatief korte kering op een andere lijn kan geven zonder lange wachttijd (zeker aangezien bijna alles rond .08/.23/.38/.53 doorkomt). Bovendien zou een lange stop op Nijmegen CS ook geen probleem zijn, aangezien daar ruimte is om bussen te parkeren en daar ook de wachtruimte voor de chauffeurs is.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BrengMe »

De doorkoppeling tussen lijn 1 en 2 in Arnhem is ook handig voor reizigers tussen de wijken Elderveld en De Laar West enerzijds en het winkelcentrum Kronenburg anderzijds. Er zijn ook genoeg reizigers die van die verbinding gebruik maken, toen ik jaren terug in Elderveld woonde gebruikte ik 'm ook. Die doorkoppeling heeft dus zeker nut en wordt gebruikt ook.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

De Partij voor de Dieren in Arnhem heeft naar aanleiding van het verdwijnen van de trolleybus uit Oosterbeek voorgesteld om Breng voortaan Bracht te noemen. :') (Plusartikel)
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door albertjan96 »

Tja gemeenteraadsverkiezingen komen er aan, dan krijg je vaak dit soort acties
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Ging die naam op termijn niet sowieso al verdwijnen?
"Een touringcar is geen bus"
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Ja, alles in Gelderland, Overijssel en Flevoland (muv Almere) wordt RRReis.
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door levi »

Iemand een idee waarom de 4522 (en 9 andere Citaro’s) te koop staan bij Womy en niet terugkeren naar Breng?

https://www.womy.com/used-buses/citaro- ... 09-airco-/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Omdat ze na hun avontuur in Haarlem niet meer nodig zijn vermoed ik.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door KL577 »

Er is een groep bewoners in de Callunastraat in Arnhem West die een groot probleem hebben met lijn 10 in hun straat. Ze zijn een actie begonnen om gemeente en provincie te overtuigen van de noodzaak om deze bus te vervangen door een buurtbus:

https://youtu.be/enwiqpk80NY

Lijn 10 lijkt is voor deze bewoners een zondebok voor allerhande problemen uiteenlopend van scheuren in hun huis tot verkeersopstoppingen en het belemmeren van de inrichting van hun straat als 30km zone. De bewoners lijken te negeren dat lijn 10 direct na de Callunastraat het Dorp aandoet (woongemeenschap voor mensen met fysieke en geestelijke beperking, velen rolstoelafhankelijk) als ook Revalidatiecentrum Groot Klimmendaal (een revalidatiecentrum voor mensen met een niet-aangeboren hersenafwijking - ook velen rolstoelafhankelijk). De inzet van rolstoeltoegankelijke bussen is daarom, naar ik meen, ook een eis van de provincie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

In dit filmpje zie ik een heleboel redenen waarom de straat niet veilig is... En dat komt niet door die bus :X

De beste oplossing lijkt me om aan beide uiteinden van de straat deze twee borden op te hangen (A)

Afbeelding
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

Dat is dus niet eens aan beide uiteinden nodig, want de Callunastraat is al eenrichtingsverkeer (in noordelijke/westelijke richting.

En ja; dit zijn dus specifiek foto's van een bus die (net als auto's, waardoor een buurtbus ook niet helpt) vaststaat achter een bestelbus dan wel vuilniswagen.

Bovendien ingesproken via een text-to-speech omdat mensen niet eens de moeite willen doen het zelf in te spreken.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AppleMoose »

Ik snap de bezwaren van de bewoners wel, het zijn ook erg smalle straatjes. Alleen worden de opstoppingen niet veroorzaakt door de bussen, maar door dingen die bewoners zelf in de hand hebben: verhuiswagen, klusbusjes, allerlei bezorgdiensten en slecht geparkeerde auto's. Als ze last hebben van gefrustreerde, toeterende chauffeurs, dan moeten ze eens nadenken of ze hier zelf wat aan kunnen doen. Bovendien wordt er gezegd dat er vier bussen per uur door de straat rijden, maar ook dat is niet helemaal waar. Je hebt daar te maken met veel eenrichtingsverkeerswegen, waardoor er per straat (op een paar kleine stukjes na) maar twee keer per uur een bus rijdt.

Het dorp loopt niet leeg, maar is in transitie naar een gewone woonwijk, waarbij de oude woongroepen voor gehandicapten vervangen worden door nieuwbouw, in combinatie met woningen voor mensen zonder handicap.

Enfin, deze bus kun je niet zomaar vervangen door buurtbusjes. Wellicht kun je de bus wel via de Amsterdamse weg door het Dorp laten rijden (mits dit past in de herinrichtingsplannen en anders zou je deze wellicht kunnen aanpassen), zodat dit deel van de wijk toch goed bediend wordt en als je een beetje je best doet, kun je de bus laten uitkomen vlakbij de huidige haltes voor o.a. Klimmendaal. Dit zou niet meer reistijd moeten kosten dan nu het geval is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

KL577 schreef: ma 28 mar 2022, 19:44 De bewoners lijken te negeren
Nee hoor. Ze pleiten toch voor een buurtbus? Scheelt ook nog eens kosten voor een chauffeur, want dat is een vrijwilliger (niet uit de Callunastraat want die hebben het heel druk met dingen). Wat een goedertierenheid. En nog win-win ook, want dan kan de bezorgdienst in de weg blijven staan voor het afleveren van de driekeermodaalwijnen en kan de Tesla ook gewoon scheef in een vak.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door KL577 »

nvdw schreef: ma 28 mar 2022, 20:15 Nee hoor. Ze pleiten toch voor een buurtbus?
Maar die zijn doorgaans toch niet rolstoeltoegankelijk?
nvdw schreef: ma 28 mar 2022, 20:15 Scheelt ook nog eens kosten voor een chauffeur, want dat is een vrijwilliger (niet uit de Callunastraat want die hebben het heel druk met dingen). Wat een goedertierenheid. En nog win-win ook, want dan kan de bezorgdienst in de weg blijven staan voor het afleveren van de driekeermodaalwijnen en kan de Tesla ook gewoon scheef in een vak.
:lol:
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door The Greyhound »

Wat een kansloos verhaal, al bijna vijftig jaren voeren de bewoners actie, zonder resultaat.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SuperGhost »

KL577 schreef: ma 28 mar 2022, 19:44Lijn 10 lijkt is voor deze bewoners een zondebok voor allerhande problemen uiteenlopend van scheuren in hun huis tot verkeersopstoppingen en het belemmeren van de inrichting van hun straat als 30km zone. De bewoners lijken te negeren dat lijn 10 direct na de Callunastraat het Dorp aandoet (woongemeenschap voor mensen met fysieke en geestelijke beperking, velen rolstoelafhankelijk) als ook Revalidatiecentrum Groot Klimmendaal (een revalidatiecentrum voor mensen met een niet-aangeboren hersenafwijking - ook velen rolstoelafhankelijk). De inzet van rolstoeltoegankelijke bussen is daarom, naar ik meen, ook een eis van de provincie.
Jammer dat ze hier bij de verbouwing van Het Dorp geen rekening mee gehouden hebben. Zou mooi zijn geweest als ze de straat Tra zouden verbreden en verlengen tot de Amsterdamseweg (hetzij als busbaan) nabij Residentie Arnhem. Je zou dan zelfs lijn 10 kunnen wegbezuinigen (en lijn 110 in de 105 kunnen integreren tussen Arnhem en Papendal) en lijn 105 hierover sturen, aangezien het dan niet zo heel veel extra tijd meer zou kosten. Deze nieuwe route kan dan haltes krijgen ter hoogte van de Gentiaanstraat, bij het ROC aan de Hertshoornstraat-zijde (om ook die weg te bedienen) en bij de kruising met de Amsterdamseweg een halte 'Landgoed Rosorum' (verplaatsing van de bestaande halte). Dan had je met een grote bus niet door die smalle weggetjes gehoeven, maar kun je Het Dorp wel gewoon met een grote bus blijven bedienen.

Lijn 10 vervangen door een buurtbus/kleine bus lijkt me echter geen optie, omdat je dan Papendal niet meer kan bedienen (voor Papendal prima op te lossen door 105 hier te laten stoppen) en lijn 10 het daarom die reizigers gaan mislopen. Een regulieren buslijn met een kleine bus wordt dan denk ik onrendabel en een buurtbus heeft bovendien vaak een imagoprobleem, waardoor velen dan liever iets verder lopen om van lijn 105 gebruik te maken. Ik voorzie dan een beetje hetzelfde lot als met lijn 13 in Klarendal: te weinig meerwaarde en voor de buurt een goed volwaardig net buiten de wijk (in dit geval dus lijn 105 die op de Amsterdamseweg rijdt). Alleen Het Dorp zit je dan mee, maar daar zie ik dan eerder een keerlus komen zodat lijn 105 dan ook op die halte kan stoppen...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Als je lijn 105 extra bedieningen laat doen binnen Arnhem red je de knopen in Otterlo en Wekerom niet zonder een bus extra in te moeten zetten. Dat doet de besparingen die het schrappen van lijn 10 naast het einde van de klaagzang uit Heijenoord oplevert gelijk weer teniet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Dat punt (kering lijn 105) vervalt binnenkort, wanneer lijn 105 overgaat naar de noodconcessie Arnhem / Nijmegen / Veluwe-zuid.
Dan kan lijn 105, met een lusje door Papendal, qua exploitatie worden gecombineerd met een andere lijn op Arnhem CS, waardoor 2 minuten extra rijtijd er niet meer toe leidt dat de chauffeur op Arnhem CS 28 minuten moet neuspeuteren.

Het Dorp zou je dan ook kunnen bedienen door lijn 10 in één richting te laten rijden: Station - Amsterdamseweg - Heijenoordseweg - Noord.Parallelweg - Station.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten