Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door KL577 »

O
gkw1969 schreef: vr 10 sep 2021, 10:09 Als een lijn voor Corona 6x per uur reed en nu 2x dan gaat deze straks gewoon naar 4x per uur. De dienstregeling gaat straks veel meer “mee ademen” met de bezetting. En Breng verplicht zichzelf om dit binnen 2 a 3 dagen te doen.
Tja, maar wie gaat dat signaleren dan wel controleren? Het besluit om Lijn 1 Oosterbeek - Arnhem op te heffen, om een dienstregeling van 352 te kunnen handhaven, matcht niet met het beeld dat de meeste reizigers op deze lijn hebben. De lijnen 352 (die ik als frequente reiziger de afgelopen weken nam) zijn vol, soms overvol, zelfs al in de rustige augustus-maand. De grootste vervoersvraag zit tussen Arnhem - Doorwerth/Heelsum. Juist het handhaven van lijn 1 parallel geeft een verlichting op de overvolle stukken van de 352. Die laatste rijdt overigens, ondanks de drukte, nog steeds met een uitgeklede corona-dienstregeling.

Breng/Hermes heeft geen enkele prikkel om op te schalen als dat nodig is (want duurder). Dat kan alleen werken als een externe partij signaleert dat de bezetting te hoog is, en dat kan alleen als Breng/Hermes de OV-chipkaart data deelt (en dat gaat natuurlijk niet gebeuren)....
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Om ondercapaciteit te signaleren heb je ook tegenwoordig niet per se OV-chipkaartdata nodig, lijkt mij. Persberichten of een exorbitant hoog aantal klachten spreken wat mij betreft boekdelen.
De beweegredenen van Hermes om nog te blijven afschalen zullen waarschijnlijk nimmer duidelijk worden, maar feit is dat ook de Provincie of de Stadsregio moet ingrijpen als de bezuinigingen verder gaan dan redelijk is. En dat lijkt het geval te zijn tussen Arnhem en Oosterbeek. Met een beetje afstemming tussen beide lijnen reden er tot voor kort tot wel 10 bussen per uur op deze as. Daar blijft minder dan de helft van over, terwijl met name studenten weer goeddeels zijn teruggekeerd.
Ik kan mij daarentegen voorstellen dat grote wijzigingen in frequenties bij busdiensten niet per direct geregeld kunnen zijn, omdat er veel meer factoren bij komen kijken als bij het uitbreiden van de capaciteit bij een treindienst. Een trein is, onder voorbehoud van de beschikbaarheid van conducteurs vrij makkelijk te verlengen bij capaciteitsproblemen. Capaciteit uitbreiden bij een bus kost meestal een extra bus met chauffeur, waarbij die laatste momenteel ook niet bepaald voor het oprapen liggen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Het probleem van lijn 1, 51 en 352 op Arnhem - Oosterbeek was een broddelfrequentie: iedere lijn heeft z'n eigen frequentie, waardoor die (voorheen) 10 bussen per uur ongelukkig over het uur verdeeld zijn.
Wanneer de 1 wordt opgeheven en de 352 vaker rijdt, krijg je een mooie 10'-frequentie, en in de spits hopelijk zelfs 7,5', waarvan niet alleen reizigers uit Oosterbeek, maar ook uit Renkum en Wageningen profiteren.
Maar dit werkt inderdaad alleen, wanneer de 352 vaker gaat rijden.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MichOV »

Gaat lekker met Breng als ik die wijzigingen zo zie. :N
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Djeez »

gkw1969 schreef: vr 10 sep 2021, 10:09 Het feit is dat de huidige dienstregeling geschikt is voor ca 70-75% vak het vervoer. In het vervoerplan van Breng is dat ook opgenomen: komt de bezetting van een lijn boven de 70% dan wordt er opgeschaald, afhankelijk van de oorspronkelijke dienstregeling. De verwachting is dat de komende 3 jaar de bezitting blijft steken op 90% van voor de Corona door het thuiswerken van veel mensen en de overstap naar een ander vervoermiddel.
Als een lijn voor Corona 6x per uur reed en nu 2x dan gaat deze straks gewoon naar 4x per uur. De dienstregeling gaat straks veel meer “mee ademen” met de bezetting. En Breng verplicht zichzelf om dit binnen 2 a 3 dagen te doen.

Maar we kunnen nog niet terug naar het aanbod van voor de Corona omdat nog lang niet alle reizigers terug zijn.
Ja ik snap hoe dat werkt maar ze worden gewoon goed gecompenseerd door de overheid en de provincie lijkt ook geen haast te maken met verplichting oude dienstregeling. En meestal is uit het verleden gebleken dat de geschrapte bussen dan ook niet meer terugkeren... Spitsbussen op lijn 80,85 en 82 zijn al 1,5 jaar weg terwijl het aantal reizigers nu juist stijgt met opening van de scholen.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JothamvW »

Ik heb overigens wel ergens deze week (woensdag?) nog een rit van lijn 89 naar De Blecourtstraat gezien op station Nijmegen. Stond alleen nergens in de reisinfo, niet eens op de schermen bij het busstation zelf.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Western Soldier »

Als frequent reiziger op alle lijnen binnen de gemeente Renkum behalve lijn 1 kan ik beamen dat lijn 352 inderdaad altijd vol is, met regelmatig het gevolg dat zeker tot aan Oosterbeek staan erbij hoort. Het feit dat lijn 352 nog steeds niet de oude frequentie heeft merk ik ook in lijn 51, die sinds de zomervakantie ook standaard vol zit, met name op zaterdagen en in doordeweekse avonduren zoals ook voor corona al het geval is. Ook in lijn 51 is staan tot aan Doorwerth op die momenten iets om rekening mee te houden. De enige lijnen die nog altijd significant minder reizigers hebben dan voor corona zijn de buurtbussen (lijn 589/590).
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door KL577 »

Precies. Daarom mijden nogal wat mensen in de regio (tussen Arnhem - Oosterbeek) de 352 en wachten liever op de 1 omdat je dan weet dat je kan zitten. Dat is zeker voor ouderen en/of mensen slecht ter been een belangrijk punt (en in Oosterbeek een vrij grote groep passagiers).

Hoe langer ik erover nadenk hoe onzinniger dit plan is om lijn 1 op te heffen lijkt. Alsof Breng dit heeft bedacht aan de hand de van de passagiersaantallen van januari o.i.d.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MichOV »

Ik denk dat Breng heel wat klachten(inmiddels zelf al een gestuurd) binnen zal krijgen m.b.t. het opheffen van lijn 1 Arnhem-Oosterbeek gezien het feit de 352 en 51 doorgaans vol zitten en nu de scholen weer open zijn is het helemaal niet meer grappig om de 352 of 51 te moeten nemen zo vol die zitten.
Daar zal men vast nog wel op terugkomen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Met de nieuwe concessie heb ik goede hoop op verbeteringen. De C3 vanaf Wageningen doortrekken naar Arnhem is een wens van de provincie. Zou mooi zijn als ze met dezelfde frequenties gaan rijden. Tot die tijd zou ik gewoon lijn 1 behouden. Dat de 352 op zondag 1x/uur rijdt, vind ik al jaren bizar.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

MichOV schreef: za 11 sep 2021, 09:49 Ik denk dat Breng heel wat klachten(inmiddels zelf al een gestuurd) binnen zal krijgen m.b.t. het opheffen van lijn 1 Arnhem-Oosterbeek
Ik denk dat eerlijk gezegd niet. Niet iedereen is zoals ons en leest de vervoerplannen, die klachten zullen waarschijnlijk pas komen als het wijzigingsoverzicht van de nieuwe dienstregeling op de site van Breng staat. Of als de media het oppikken natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MichOV »

Ja maar als dit soort berichten zoals met die plannen die men heeft nu al naar buiten uitlekken kan je er donder op zeggen dat dit zich verder verspreid en mensen hierover vallen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Western Soldier »

regenmaker schreef: za 11 sep 2021, 09:55 Met de nieuwe concessie heb ik goede hoop op verbeteringen. De C3 vanaf Wageningen doortrekken naar Arnhem is een wens van de provincie. Zou mooi zijn als ze met dezelfde frequenties gaan rijden. Tot die tijd zou ik gewoon lijn 1 behouden. Dat de 352 op zondag 1x/uur rijdt, vind ik al jaren bizar.
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat lijn 352 nog 1x per uur rijdt, maar dat is enkel in de ochtenduren het geval op zondag. Vanaf circa 12.00 rijdt lijn 352 tegenwoordig 2x per uur en na 16.00 zelfs 4x per uur tot aan 21.00. Dat maakt ook dat ik plannen liever op zondag dan op zaterdag maak.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Dat de gemeente / opdrachtgever het zomaar toestaat om elektrisch aangedreven busvervoer stil te leggen.. ten gunste van aardgasbussen.. De deactiveringskosten van de infra zouden meegewogen moeten worden bij de lijnbeoordeling, lijkt mij.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door KL577 »

Ja ik heb hier ook over zitten denken en zoeken. Als inwoner van Arnhem, en gemeentelijk belastingbetaler, meende ik ooit begrepen te hebben dat de kosten voor het infra-onderhoud van het trolley-netwerk voor rekening van de gemeente(s) was/is. Maar ik kan hier eigenlijk niets over terugvinden, en misschien heb ik dat ook wel verkeerd. Weet iemand hier hoe dat geregeld is?

Er was 2/3 jaar terug een discussie over het opheffen van de trolley-dienst op lijn 2 (nu lijn 9) door de Hoogkamp. De trolley-infa is hier slechts enkele jaren eerder met gemeentelijke/publieke gelden aangelegd. Het weer stoppen van de trolley-dienst werd terecht als vernietiging van belastingkapitaal beschouwd, maar bleef verder zonder consequenties voor Breng. Aan het einde van de rit (letterlijk) is de provincie opdrachtgever, en Conny Bieze had toen blijkbaar weinig boodschap had aan zulke parallelle/complementaire investeringen door andere overheden.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Voor Hoogkamp was een dubbele bediening (toenmalige 2 en 9) teveel voor de reizigersaantallen. Ook de geledes waren teveel voor Hoogkamp en om daar een serie solo bussen voor aan te schaffen is dan te duur. Dan worden kosten en baten met elkaar vergeleken.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Dan kun je wellicht nog eerder zeggen, dat het aanleggen van een dure bovenleiding naar Hoogkamp destijds een onverstandige verspillende beslissing was?
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MichOV »

Enig idee of lijn 110 van Station Arnhem-Papendal weer terug komt of er een andere optie voor handen ligt? Want nu de scholen weer zijn begonnen zitten de lijnen 10(richting Het Dorp/Papendal en 105 (richting Barneveld) bomvol, vanochtend ook weer reed de buschauffeur door vanwege dat de bus te vol zat als men ergens meer busmaterieel zou kunnen inzetten is het wel op dat traject
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Dat zal echt niet het enige traject zijn wat druk is :s
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door KL577 »

Vorige week donderdag of vrijdagochtend werd de dienst naar Papendal (v. 08.14 Arnhem Centraal) met twee bussen uitgevoerd.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MichOV »

Dat mogen ze dan nu de scholen zijn begonnen wel vaker gaan doen dan. Lijkt mij niet dat je het als vervoerder kan maken reizigers te laten staan terwijl ze met de bus mee moeten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fogeltje »

Welkom to real life :') Wen er maar aan.
"Een touringcar is geen bus"
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Ik zag vanmiddag Arnhem uit, richting Apeldoorn (onder de A12 door) een waterstofbus, met onduidelijke lijnfilm maar wel een passagiere met mondkapje. Er zat een witte kentekenplaat op en de bestickering was Duitstalig. Heeft Syntus een nieuw type waterstofbus op proef?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Niks van gelezen. Lijkt me ook gek nu alles elektrisch is.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

Volgens berichten op FB zou eind deze maand de eerste waterstofbus van Arriva moeten komen die vanuit Doetinchem gaat rijden. Gaat om een Solaris Urbino 12. Geen idee welk type bus je zag. Mogelijk was het een bus om het waterstoftankstation te testen of een proef bus van Hymove.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten