Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Er mag inderdaad tot 20 ton over de brug. Bussen moeten wel minimaal een onderlinge afstand van 30 meter aanhouden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Moeten bussen nu ook al gaan Social distancen?? 

♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Heeft dan nog ff geduurd voordat dit geregeld is. Besluit is al op 8 februari gepubliceerd.
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... grave.aspx(..) Rijkswaterstaat heeft op grond van de recente inspecties en berekeningen geconcludeerd dat de huidige gewichtsbeperking versoepeld kan worden. Dit geldt voor voertuigen die voldoen aan een aantal voorwaarden. Hiermee blijft de brug veilig in gebruik.
De technische voorwaarden zijn:
het totaalgewicht van elke type voertuig is beperkt tot 20 ton;
de aslast van elk type voertuig is beperkt tot 10 ton;
er is sprake van ongedeelde 2-assige voertuigen (dus bijv. geen touringcars);
dat de afstand tussen de assen niet kleiner is dan 5 m. (..)
Al het nieuws over de brug:
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/pr ... index.aspx
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Wat ik begreep is dat niet alleen rijkswaterstaat akkoord moest geven, maar omdat voor het overig verkeer de 10 ton wel het maximum blijft moesten de wegbeheerders, dus beide provincies een ontheffing verlenen voor beide ov bedrijven en dat heeft dus even geduurd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Zoals ik het bericht lees kunnen ook andere partijen (loonbedrijven e.d.?) een vergunning / ontheffing aanvragen indien ze aan de voorwaarden voldoen.
Al zal dat niet eenvoudig zijn met de gestelde voorwaarden qua samenstel (enkel), aslast en as-afstand.
Begrijp alleen niet zo waarom een 2 assige touringcar niet in aanmerking zou kunnen komen..
Al zal dat niet eenvoudig zijn met de gestelde voorwaarden qua samenstel (enkel), aslast en as-afstand.
Begrijp alleen niet zo waarom een 2 assige touringcar niet in aanmerking zou kunnen komen..
-
- Berichten: 3411
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
30 meter is nog vrij weinig als je niet wilt bumperkleven. 

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Toegestane max. snelheid is 50 km/h per uur vanwege de werkzaamheden. 30 meter afstand is dan niet al te ruim.. maar ook niet echt kleefafstand, wat mij betreft.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Het scheelt niet veel, die 2 seconde afstand betekend bij 50 km/h al 27,8 meter...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Maar hoeveel mensen houden zich normaliter aan die 2 seconden? 

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
In een bus vol mensen zonder gordel mag ik hopen dat er wat ruimer gerekend wordt.
Maar ja, ik ging uit van 80km/h.
Maar ja, ik ging uit van 80km/h.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik stond trouwens gisteren bij halte Station Lent; blijkbaar gaat vanaf as. vrijdag lijn 14 via De Oversteek. Echter is dat volgens de digitale reisinformatie momenteel al zo, en ik kan nergens vinden vanaf wanneer dat dan is; laat staan vanaf wanneer lijn 3 al via De Oversteek gaat. In de hele maand maart zijn er ook geen artikelen van De Gelderlander over geweest...
Iemand anders die meer weet?
Iemand anders die meer weet?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 5, 7 en 14 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik dacht sinds 3 januari 2021? Toen ging de nieuwe dienstregeling van Arnhem Nijmegen in.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Klopt, lijn 14 rijdt sinds 3 januari 2021 via de Oversteek. Lijn 3 doet dat al sinds 15 december 2019, toen deze opnieuw geïntroduceerd werd na het beëindigen van de BrengFlex pilot.
Dit is overigens ook gewoon op de wiki te vinden.
Dit is overigens ook gewoon op de wiki te vinden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Oh, sorry, de nieuwe route na De Oversteek. Heb me even vergist dan; heb sinds de nieuwe dienstregeling niet met de 14 gereisd.
Wel gek dan eigenlijk dat die informatie bij de halte van Station Lent stond gezien het feit dat de 14 daar dan al het hele dienstregelingjaar niet meer zou stoppen.
Wel gek dan eigenlijk dat die informatie bij de halte van Station Lent stond gezien het feit dat de 14 daar dan al het hele dienstregelingjaar niet meer zou stoppen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 5, 7 en 14 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
De nieuwe route is inderdaad sinds begin deze dienstregeling via de oversteek, echter deze route was toen nog niet geschikt voor een standaard bus.
Daarom is lijn 14 een omleiding gaan rijden via de Waalbrug, eigenlijk gewoon de oude route blijven rijden.
Dat is dus tot en met donderdag en vanaf vrijdag gaat lijn 14 dus de nieuwe route rijden, vandaar dat er nu op de oude halte's voor gewaarschuwd word.
De gemeente Nijmegen heeft de laatste werkzaamheden aan de nieuwe route afgelopen maand afgerond.
Waaronder het aanleggen van een nieuwe halte en het verplaatsen van de halte havenweg en de aanleg van een doorsteek van de Laan van Oost-Indie via de Havenweg naar de Weurtseweg met een bussluis.
De route die lijn 3 tot en met donderdag rijd kan niet met een standaard bus gereden worden door en te laag viaduct in de Weurtseweg.
Ook lijn 3 gaat vanaf vrijdag de nieuwe route rijden via de laan van Oost-Indie.
Daarom is lijn 14 een omleiding gaan rijden via de Waalbrug, eigenlijk gewoon de oude route blijven rijden.
Dat is dus tot en met donderdag en vanaf vrijdag gaat lijn 14 dus de nieuwe route rijden, vandaar dat er nu op de oude halte's voor gewaarschuwd word.
De gemeente Nijmegen heeft de laatste werkzaamheden aan de nieuwe route afgelopen maand afgerond.
Waaronder het aanleggen van een nieuwe halte en het verplaatsen van de halte havenweg en de aanleg van een doorsteek van de Laan van Oost-Indie via de Havenweg naar de Weurtseweg met een bussluis.
De route die lijn 3 tot en met donderdag rijd kan niet met een standaard bus gereden worden door en te laag viaduct in de Weurtseweg.
Ook lijn 3 gaat vanaf vrijdag de nieuwe route rijden via de laan van Oost-Indie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 5972
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik was net even aan het kijken naar het drama dat "bediening van Aldenhof" heet. Ik zie dat in Aldenhof de noordelijke haltes vervallen zijn. Volgens de wiki zou er nog wel een lusroute gereden worden. Maar dat haal ik niet uit de dienstregeling. De drie resterende haltes worden in beide richtingen gereden. Gaan de bussen nu bij de eindhalte 51/14 omslachtig keren? Voor lijn 4 zal dat nog niet zo een probleem zijn, dat zal een taxibusje zijn. Maar gaat zo een gevaarte van lijn 331 geen Suezsituatie daar opleveren? Is het niet onderhand net zo snel om gewoon het rondje te blijven rijden en daarbij het noorden van de wijk ook te bedienen?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Breng wilde alleen met de 331 de Aldenhof aandoen als er een echt eindpunt zou zijn.
De gemeente heeft daarom een keerlus aangelegd, een 12 meter bus kan dus veilig gaan keren.
Overigens zou dat volgens mij pas maandag ingaan. Vandaag zou lijn 4 nog de oude lus moeten rijden.
12 april is ook de datum die op de storingen/omleidingen pagina van breng.nl staat.
De gemeente heeft daarom een keerlus aangelegd, een 12 meter bus kan dus veilig gaan keren.
Overigens zou dat volgens mij pas maandag ingaan. Vandaag zou lijn 4 nog de oude lus moeten rijden.
12 april is ook de datum die op de storingen/omleidingen pagina van breng.nl staat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
^^^ aha, dan ben ik dus hopelijk vanaf aankomende week verlost van een (bijna) dagelijkse stop in Aldenhof. 

- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 5972
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Volgens de lijnfolders is dat al sinds januari zo. Vandaar dat ik het op de wiki ook heb aangepast.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
^^^ klopt, ik doel dan ook niet op de bus in kwestie.
Ik doel op het nieuw aangelegd eindpunt, met voorzieningen (neem ik aan).
Die tijdelijke voorziening sinds begin dit jaar moest een week of wat geleden al weg.. maar toen toch weer niet. Nu begrijp ik waarom.
Ik doel op het nieuw aangelegd eindpunt, met voorzieningen (neem ik aan).
Die tijdelijke voorziening sinds begin dit jaar moest een week of wat geleden al weg.. maar toen toch weer niet. Nu begrijp ik waarom.

-
- Donateur
- Berichten: 441
- Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
- Locatie: Enschede/Almelo
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Waar is die keerlus dan? Ik woon in de Aldenhof en wandel regelmatig door de buurt, maar ik zie nergens een keerlus. En daarbij: het hele rondje rijden kost maar 2 minuten ofzo.
Buschauffeur Syntus Utrecht en voorheen ook Syntus Twente. Afgestudeerd jurist.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik ben er zelf nog niet geweest, maar volgens de kaart die ik heb gezien rij je na de halte 53/14e straat de doorsteek naar de Staddijk voorbij en zou de keerlus daarna moeten liggen.
Hoe ver daar voorbij durf ik niet te zeggen, maar volgens de tekening in ieder geval voor de bocht naar rechts.
Ook links of rechts van de weg weet ik niet, al is links volgens mij wel de meeste ruimte.
Zou wellicht zelfs kunnen via een parkeerplaats voor de flats daar links.
Heeft in dit geval dus ook niet van doen met hoe lang het rondje duurt, linksom of rechtsom zal qua tijd niets maken.
Maar het is echt bedoeld als eindpunt voor de bussen uit Arnhem, zodat er een echt eindpunt is om tijd af te wachten en passagiers niet mee hoeven tijd af te wachten omdat ze in het rondje voor de eindhalte instappen of erna willen uitstappen.
Hoe ver daar voorbij durf ik niet te zeggen, maar volgens de tekening in ieder geval voor de bocht naar rechts.
Ook links of rechts van de weg weet ik niet, al is links volgens mij wel de meeste ruimte.
Zou wellicht zelfs kunnen via een parkeerplaats voor de flats daar links.
Heeft in dit geval dus ook niet van doen met hoe lang het rondje duurt, linksom of rechtsom zal qua tijd niets maken.
Maar het is echt bedoeld als eindpunt voor de bussen uit Arnhem, zodat er een echt eindpunt is om tijd af te wachten en passagiers niet mee hoeven tijd af te wachten omdat ze in het rondje voor de eindhalte instappen of erna willen uitstappen.
-
- Donateur
- Berichten: 441
- Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
- Locatie: Enschede/Almelo
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik zal binnenkort er eens op letten. Best kans dat ze gewoon keren op het parkeerterrein dan, want tot nu toe heb ik nog geen nieuw aangelegde keerlus ontdekt. Wellicht dat ze van de parkeerplaats de bochten wat verruimd hebben enzo.
Buschauffeur Syntus Utrecht en voorheen ook Syntus Twente. Afgestudeerd jurist.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Vanochtend was alles nog zoals het was op de halte 5314, Bus 331 stond er (helaas) gewoon toen ik aan kwam rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten