Pagina 240 van 277

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 17:26
door ArrivaBas
De relatie tussen Arnhem en Dieren/Doesburg is vrij complex vormgegeven door vier lijnen (waarvan drie onder twee verschillende concessies vallen) in relatief lage frequenties te bundelen tot twee corridors. Daardoor ontstaan er wel interessante intervallen tussen de bussen, maar doordat een deel van de verbindingen niet rechtstreeks is, verlies je ook reizigers die, door een algemeen misverstand, niet snel kiezen voor een overstapverbinding.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 17:32
door Western Soldier
De enige reisrelatie die niet rechtstreeks is, is die tussen Dieren en Doetinchem als je het tenminste hebt over de driehoek Arnhem - Dieren - Doetinchem.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 18:34
door ArrivaBas
Ik doel inderdaad op de driehoek Arnhem - Dieren - Doetinchem, waar dus in feite twee corridors zijn op beide oevers van de IJssel.

Ik doe nu zelf ontwerpend onderzoek naar het optimaliseren van het OV in de regio Oost, waarbij ik zelf deze situatie voor ogen heb:
Lijn 26: blijft bestaan, frequenties: 2x/uur ma-za overdag en 1x/uur daarbuiten over het volledige traject. In mijn studie heeft deze lijn nummer 146, in het kader van nummering over de hele regio Oost zonder overlap.
Lijn 27: vervalt met de aangepaste lijnen als direct alternatief.
Lijn 29: blijft zijn huidige route volgen, met net als bij lijn 26 opwaardering naar 2x/uur ma-za overdag en daarbuiten 1x/uur. Lijn 29 is in mijn studie vernummerd naar 147.
Lijn 43: Geknipt in Dieren. Vanaf Dieren rijdt deze lijn doordeweeks overdag door naar Doetinchem. De rest van het traject blijft de huidige frequentie gehandhaafd.Het traject naar Arnhem rijdt in mijn studie ma-vr overdag als 247. De nieuwe lijn Apeldoorn - Dieren - Doetinchem is als 141 genummerd.
Hierbij geldt dat de lijnen 146 en 147 op de halte Kraakselaan in Doesburg net als nu verknoopt zijn om de overstap kort te houden. Lijn 247 sluit in Dieren goed aan op de 141, die op zijn beurt de frequentie tussen Dieren, Doesburg en uiteindelijk Doetinchem verhoogt.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 01 aug 2021, 19:12
door SuperGhost
Daniel schreef: zo 01 aug 2021, 16:47Vaak trapt men dan in de valkuil om minder DRU aan te bieden door meerdere dunne lijntjes te combineren tot één lijn die als een gek slingert door de dorpjes. Maar voor de reiziger uit het eerste dorp die naar het station aan het eind van de lijn wil is dat natuurlijk funest voor de aantrekkingskracht van het OV.
Volgens mij gebeurd juist vaak het tegenover gestelde, door twee verschillende kronkellijntjes door de dorpen (bijv. 1 voor de dorpen ten westen van een grote weg en 1 ten oosten) juist te bundelen door één lijn die alleen de grote weg volgt en daardoor het voor-/natransport voor die dorpjes gewoon te groot wordt voor sommige doelgroepen (ouderen, invaliden) en daardoor geen alternatief in het OV meer hebben.
BrengMe schreef: zo 01 aug 2021, 17:19 En daarom vind ik het zelf ook vreemd dat ze lijn 14 tussen Elst en Nijmegen willen schrappen. Dat is juist de lijn die de wijken in Elst bedient die het verst van het station afliggen en daarom het meeste profijt kunnen hebben van een directe busverbinding. Als je slechts één lijn overeind wil laten houden tussen Elst en Nijmegen, had dan de routes van lijn 14 en lijn 331 omgewisseld in Elst. Sowieso heb ik van het begin af aan al mijn twijfels gehad aan het nut van een HOV-lijn via Elst, gezien de parallelliteit met de trein. Het verbaasde mij dan ook niks dat lijn 331 een aantal jaar geleden in de daluren en op zaterdag in frequentie teruggegaan is van 4x/uur naar 2x/uur.
Helemaal mee eens. Lijn 331 heeft als HOV-lijn ook weinig nut, omdat het vooral gericht is op Elst zo snel mogelijk met Arnhem en Nijmegen te verbinden, maar alleen maar de delen van Elst mee pakt die vlakbij het station liggen en dus dat al hadden. Reizigers Arnhem<->Nijmegen zullen die bus niet nemen, omdat die al een veel snellere treinverbinding hebben. Lijn 331 als HOV-as lijkt me ook het best renderen door juist Elst-West zo goed mogelijk te bedienen door hem binnen Elst te laten meanderen (wat de route door Elst-West is) en hem juist tussen Elst en Arnhem en tussen Elst en Nijmegen hem juist zo snel mogelijk te maken. Je zit dan alleen met de vraag waar je de nieuwe lijn 14 (die dan dus door Elst-Oost gaat) laat keren, aangezien er geen keervoorziening bij station Elst is. Je zou die dan of bij sportpark De Pas kunnen laten keren, of aan lijn 35 ri. Zetten kunnen koppelen (het deel uit Bemmel zou dan een rondje industrietterrein-station-De Pas-industrieterrein kunnen rijden in Elst).

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 10:43
door Ederveen
Ga ik een keer met de kinderen in buggy EN 1 in rolstoel naar de dierentuin, wordt er in Arnhem blijkbaar alleen met "kleine" bussen op lijn 3 gereden, in de vakantieperiode, wanneer het extra druk is in zowel de dierentuin als het museum... Zijn de Trolleybussen op ofzo? Of is er ergens onderhoud aan de bovenleiding?

EDIT: inderdaad een omleiding dus zie ik nu... excuseer!

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 12:54
door Wageningen1998
Is er overigens al iets meer bekend over trolley 2.0? Of het eventuele 18m materieel dat op lijn 352 zou moeten gaan rijden?

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 12:57
door Alargule
Volgens mij is trolley 2.0 dezelfde weg gegaan als de Phileas.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 14:25
door teun
En wat bedoel je daar dan weer mee?

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 15:06
door The Greyhound
Trolleybussen met een grote batterij zijn gewoon te koop bij o.a. Hess en worden succesvol ingezet op niet geëlektrificeerde trajecten. In Arnhem zijn een tweetal bestaande Hess trolleys voorzien van batterijen. Of je daarmee al heen en terug naar Wageningen komt vraag ik mij af. De route naar de HAN via de Velperweg moet met die bussen zeker lukken. Lopen naar station Presikhaaf vanaf de HAN lijkt mij trouwens ook geen onoverkomelijk probleem. Dan kan die spitslijn helemaal vervallen.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 16:13
door BrengMe
Het is inderdaad al een tijd stil rond het project Trolley 2.0, maar ik denk dat dit project meer kans van slagen heeft dan de geflopte Phileas uit Eindhoven. Ik heb er alleen mijn twijfels bij dat we de Trolley 2.0 in december al op de dienst zullen zien verschijnen, dan hadden we daar waarschijnlijk al wat van gehoord moeten hebben. Maar met ingang van de nieuwe concessie Rijn-Waal denk ik dat ze wel hun intrede zullen doen in het Arnhemse straatbeeld.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 19:26
door SuperGhost
The Greyhound schreef: ma 02 aug 2021, 15:06Lopen naar station Presikhaaf vanaf de HAN lijkt mij trouwens ook geen onoverkomelijk probleem. Dan kan die spitslijn helemaal vervallen.
Want die 2 korte sprinters per uur hebben een gigantische capaciteit ;-)

De trein is daarnaast ook niet zo aantrekkelijk voor een deel van de studenten, want:
- lage frequentie van de trein (2x p/u) ten opzichte van de bus (afhankelijk van de halte voor de reguliere bussen al 4-6x p/u)
- de bus veel dichterbij is dan de trein. Zelfs als je de trolleylijn naar Elsweide niet meetelt en liggen haltes Vondellaan (lijnen 1+29) en/of IJssellaan/HAN (lijn 331) op vergelijkbare of kortere afstand dan het station. Dit terwijl daar dus 4-6x per uur bussen langs rijden (Elswijde-lijn niet meegenomen).
- station Presikhaaf is niet invalideproef, aangezien er geen lift aanwezig is.
- om bij het station te komen, moet je er eerst helemaal omheen lopen, dat telt psychologisch ook mee. Zeker het perron voor de trein naar Zutphen zou makkelijk een pad binnendoor aangelegd kunnen worden om de afstand aanzienlijk in te korten.
- er is nauwelijks beschutte wachtruimte op het station tegen de regen en wind (vergelijkbaar met een bushalte), terwijl je er vaak met meer mensen staat te wachten dan een bushalte.

Wil je de trein aantrekkelijker maken, dan zul je dat station echt moeten verbeteren en beter moeten bedienen. Daarvoor lijkt me wel een keervoorziening (3e spoor) nodig. Dat past niet op de huidige situatie, dan moet je het viaduct namelijk moeten vervangen en de spoordijk moeten verbreden. Dat is erg kostbaar, waarbij je je kan afvragen of je dan niet net zo goed het station zou kunnen verplaatsen naar de overweg met de 'Lange Water', zodat het direct naast de HAN-campus komt te liggen. Je zou dan ook geen lift meer nodig hebben, aangezien het spoor daar op maaiveldniveau ligt. Je zou dan ook een voet-/fietspad deels langs het spoor kunnen aanleggen naar Van Hall, zodat de Velpse studenten ook het station als alternatief krijgen i.p.v. alleen de bus.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 19:49
door JothamvW
Er zijn zelfs al langer plannen voor een snelfietspad Arnhem - Dieren die grotendeels langs de spoorlijn moet lopen. Echter zal deze te Velp (meteen na Larenstein) onderbroken worden, om zijn weg pas bij de rotonde Beekhuizenseweg te vervolgen.

Plannen voor verplaatsing van Station Presikhaaf zijn ook al zo oud als de weg naar Rome en zouden juist weer nadelig zijn voor het ROC.

Een eventueel keerspoor was volgens mij zelfs al ingetekend bij een mogelijke verplaatsing van Station Presikhaaf.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 20:19
door AppleMoose
Snelfietspad Dieren-Arnhem komt er niet omdat er geen geschikte route door Velp gevonden kan worden dat aan de eisen voor zo'n route voldoet. Wel wordt de bestaande snelfietsroute uit Arnhem van de HAN doorgetrokken naar de hogeschool Van Hall Larenstein in Velp. Maar goed, dit topic begint weer een beetje richting een fantasietopic af te glijden...

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 03:46
door SuperGhost
Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02* Lijn 8: Arnhem - Velp Zuid: beperken tot Arnhem - CIOS (Geitenkamp).
Wat is dan eigenlijk de meerwaarde nog die deze buslijn rechtvaardigd? Alteveer ligt minder ver van de haltes van trolleylijn 3 af dan het CIOS en Arnhemse Allee van trolleylijn 7 af liggen. Lijkt me een sterfhuisconstructie zo...

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 09:45
door ArrivaBas
Ik denk ook niet dat de gemeente Rozendaal erop zit te wachten dat de hele gemeente verstoken raakt van openbaar vervoer.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 09:47
door AppleMoose
Ze houden de scholierenlijn nog (A)

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 10:10
door PHS
ArrivaBas schreef: wo 04 aug 2021, 09:45 Ik denk ook niet dat de gemeente Rozendaal erop zit te wachten dat de hele gemeente verstoken raakt van openbaar vervoer.
Ik verwacht niet dat veel inwoners van de gemeente Rozendaal de bus gaan missen als er op de gemiddelde oprit twee BMW's staan :p

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 10:45
door Daniel
ArrivaBas schreef: wo 04 aug 2021, 09:45 Ik denk ook niet dat de gemeente Rozendaal erop zit te wachten dat de hele gemeente verstoken raakt van openbaar vervoer.
De hele gemeente betreft hier overigens één straat waar het OV verdwijnt. En vanuit die straat liggen de haltes van lijn 1 in Velp op hooguit 10 minuten lopen ;) Verder hebben de twee haltes van lijn 8 in Velp-Zuid een halte van lijn 27, 43 en 331 om de hoek liggen.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 11:58
door The Greyhound
Toch nog maar eens goed kijken naar de kaart voor de werkelijke gevolgen. Vanuit Rozendaal is de wandeling voor bijna het hele dorp wel meer dan 10 minuten lopen naar een halte van lijn 1 en ook nog eens in heuvelachtig terrein. De route van lijn 8 in Velp Rozendaal is al jaren niet meer optimaal. De route via de Rozendaalselaan en het centrum van Velp was in mijn ogen aantrekkelijker. Een vetpot zou het trouwens ook dan niet geworden zijn.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 13:38
door SuperGhost
Kan lijn 43 dit niet opvangen? Als je hem via de route in Velp-Noord laat rijden en dan via Dalhuizerweg-Velperweg-Lange Water laat rijden, bedien je Velp-Noord/Rozendaal én Elsweide (dat buiten collegetijden geen bus meer zal hebben) en sla je meteen twee vliegen in één klap. Deze route zou niet eens (veel) extra tijd hoeven kosten en Velp-Zuid wordt met lijnen 26/27 (straks weliswaar 1 lijn) en 331 al wel prima bediend.

Als je lijn 331 dan doortrekt naar de halte Beekhuizenseweg (eindpunt lijn 1) en lijn 43 op de Beekhuizenseweg zelf bij die rotonde een halte geeft, kun je daar een prima OV-knoop creëren. Hiermee kunnen reizigers Rheden/De Steeg<->Velp-Zuid (ziekenhuis) dan hun verbinding behouden d.m.v. een overstap op lijn 331. De haltes Reigerstraat, Oosterwolde en A.G. Hofkeslaan worden dan dus door lijn 331 overgenomen.

Alternatief zou ook kunnen zijn om lijn 29 via Velp-Noord te sturen, alleen rijdt die lijn straks alleen maar in de spits (al zou die dan wel de scholieren uit Doesburg, of die daar overstappen, kunnen meenemen en ook bij het Rhedens Lyceum voor de deur kunnen afzetten aangezien lijn 71 ook verdwijnt)

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 13:39
door Daniel
@TheGreyhound: Via de Rozendaalselaan? Dan sla je toch ook een flink deel van Rozendaal over, maar dat is optimaler dan de huidige route?

Het probleem van lijn 8 is natuurlijk ook gewoon dat alles buiten de hoofdlijnen op een hoop geveegd is en door die lijn bediend wordt, waardoor je vanuit Rozendaal ook gelijk een eeuwigheid onderweg bent naar zo ongeveer alle nuttige bestemmingen. Gek hè, dat een lijn dan niet loopt...

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 14:29
door The Greyhound
De Rozendaalselaan begint in Velp en als je die tot aan de Ringallee volgt en dan de huidige route oppakt is de route door Velp en Rozendaal veel logischer. Zo liep de route van de voorgangers van lijn 8 sinds jaar en dag. In het verdere verloop van de route is het er inderdaad niet beter op geworden in de loop der tijd. Het idee was om hiermee Velp en Rozendaal en de wijken in Arnhem noord een goede verbinding met het ziekenhuis en Arnhem te geven. In de tussentijd werd ook een poging gedaan om lijn 8 de eindlus van lijn 1 in Velp Noord te laten overnemen, waardoor lijn 8 met een grote boog langs de rand van Velp door een dunbevolkte wijk met weinig potentiële klanten kwam te rijden. Het door lijn 1 bediende bejaardenhuis lag niet meer op ‘rollator afstand’ van de bushalte van lijn 8. Ook het centrum van Velp werd maar zijdelings aangedaan. Voor de voor dit soort lijnen belangrijke bejaarden doelgroep niet heel aantrekkelijk.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 14:34
door The Greyhound
SuperGhost schreef: wo 04 aug 2021, 13:38 Kan lijn 43 dit niet opvangen? Als je hem via de route in Velp-Noord laat rijden en dan via Dalhuizerweg-Velperweg-Lange Water laat rijden, bedien je Velp-Noord/Rozendaal én Elsweide (dat buiten collegetijden geen bus meer zal hebben) en sla je meteen twee vliegen in één klap. Deze route zou niet eens (veel) extra tijd hoeven kosten en Velp-Zuid wordt met lijnen 26/27 (straks weliswaar 1 lijn) en 331 al wel prima bediend.

Als je lijn 331 dan doortrekt naar de halte Beekhuizenseweg (eindpunt lijn 1) en lijn 43 op de Beekhuizenseweg zelf bij die rotonde een halte geeft, kun je daar een prima OV-knoop creëren. Hiermee kunnen reizigers Rheden/De Steeg<->Velp-Zuid (ziekenhuis) dan hun verbinding behouden d.m.v. een overstap op lijn 331. De haltes Reigerstraat, Oosterwolde en A.G. Hofkeslaan worden dan dus door lijn 331 overgenomen.

Alternatief zou ook kunnen zijn om lijn 29 via Velp-Noord te sturen, alleen rijdt die lijn straks alleen maar in de spits (al zou die dan wel de scholieren uit Doesburg, of die daar overstappen, kunnen meenemen en ook bij het Rhedens Lyceum voor de deur kunnen afzetten aangezien lijn 71 ook verdwijnt)
Ik denk dat je dit soort plannen alleen voor elkaar krijgt met de inzet van extra bussen door de extra reistijd. Dan kan je de situatie net zo goed laten zoals deze nu is.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 17:04
door SuperGhost
Dat weet ik nog niet. Als ik in Google Maps de beide routes plan vanaf de rotonde met de Beekhuizenseweg tot bushalte Keulse slag, dan kom ik tot:
- huidige route: 4,2 km, 8 min. Aantal haltes: 12, aantal verkeerslichten: 5
- voorgestelde route: 4,9 km, 9 min. Aantal haltes: 10, aantal verkeerslichten: 3
- alternatief via Larensteinselaan: 4,4 km, 8 min. Aantal haltes: 6 (+ evt 1 aan Larensteinselaan?), aantal verkeerslichten: 4

Het scheelt dus niet zo veel. Ik denk dat je een route via Velp-Noord dus best zou kunnen doen zonder dat je meer rijtijd nodig hebt. De rijtijd zonder haltes scheelt maar 1 minuut en aangezien het 2 haltes minder zijn... (en de verkorte route zelfs gelijke non-stop rijtijd met 5-6 haltes minder). En zelfs als het 1-2 minuten extra zou kosten, hoeft dat nog geen ramp te zijn, aangezien die lijn volgens mij straks volledig bij Rijn-Waal moet gaan horen? Dan is uitwisseling met een andere busdienst op Arnhem Centraal prima mogelijk als je de keertijd anders te kort vind worden. Al weet ik niet eens of hij nu kort of lang keer op Arnhem Centraal aangezien het door 2 vervoerders wordt gedaan geloof ik?

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 19:02
door waldo79
Ik ben de draad kwijt. Zijn dit fantasieën of reële voorstellen van de vervoerder?