Pagina 241 van 277

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 19:05
door Alargule
Wat denk je...

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 09:50
door Western Soldier
Ik ben het anders wel met SuperGhost eens. Je kunt Rozendaal niet geheel zonder bediening laten, ook al is 99% van de bevolking geen OV gebruiker. Die 1% die dat wel doet kan je niet opzadelen met soms wel een kilometerlange wandeltocht. Het idee van enkel bussen laten rijden op de hoofdassen, waardoor je hoge frequenties kan bieden is leuk, maar daardoor blijven hele grote gebieden verstoken van OV en krijg je te maken met lange voortransporttijden. Voor mensen die dat niet kunnen betekent het nog minder zelfstandigheid, terwijl de overheid wil dat mensen juist zelfstandiger worden.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 10:59
door ZO6176
Kan Rozendaal dan niet een soort buurtbus krijgen. Het is zonde van de weinig beschikbare DRU's dat deze gebruikt wordt voor een dorp met weinig vraag. Zet dan in op de sterke lijnen dan blijf je die groep houden

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 11:47
door umbusko
Een buurtbus met een BMW? :mrgreen: Zo'n bus wordt immers door locals gereden, toch? _O-

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 13:11
door waldo79
Het zijn niet alleen miljonairs in Rozendaal :roll:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 13:43
door umbusko
Het was een grapje. ;)

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 14:42
door ZO6176
Sommige doen het met een audi

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 14:50
door SuperGhost
ZO6176 schreef: do 05 aug 2021, 10:59 Kan Rozendaal dan niet een soort buurtbus krijgen. Het is zonde van de weinig beschikbare DRU's dat deze gebruikt wordt voor een dorp met weinig vraag. Zet dan in op de sterke lijnen dan blijf je die groep houden
Vandaar dat ik een routewijziging van lijn 43 opperde, omdat dat niets extra hoeft te kosten. Een buurtbus kost nog steeds geld.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 22:23
door gkw1969
Wat nou om lijn 8 te knippen bij Geitenkamp. Dan een nieuwe lijn inleggen van Geitenkamp (eindpunt lijn 7) naar Velp Ziekenhuis met dit verschil dat de bus vanaf de rotonde Beekhuizenseweg langs het station rijdt, daarvoor langs draait en dan de route van lijn 43 naar het ziekenhuis. De lijn kan gereden worden door een midi. Maar je houdt dan wel een verbinding tussen Geitenkamp en Velp Ziekenhuis met de bonus van een aansluiting op station Velp.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 23:29
door JothamvW
1: Dan heb je geen rechtstreekse verbinding meer tussen Rozendaal enerzijds en Rijnstate en CS anderzijds
2: Een midibusje kan je wel keren op Station Velp, maar is funest voor de reistijd voor mensen die naar Ziekenhuis Velp willen (je moet namelijk aankomen voor de Sprinter naar Zutphen vertrekt, plus je zou eventueel daar met een kruising zitten)
3: Haltes Gruttostraat, Gasthuislaan, Reigerstraat en Oosterwolde hebben recht op meer dan 1x per uur een bus doordeweeks overdag en moeten gewoon een bus naar Arnhem hebben.

Ik ben zelf geboren en getogen in Velp, wat The Greyhound zegt klopt inderdaad, lijn 8 is gewoon te veel aan het slingeren gegaan door Arnhem en Velp heen waardoor die veel te onaantrekkelijk werd.

Ik nam als ik zelf vanuit mijn ouderlijk huis naar Rijnstate moest ook al de 1 naar Willemsplein en dan de 3 of 8 naar het ziekenhuis.
Zelfs toen de 9 (ook onder het nummer 21) nog reed nam ik die nauwelijks, waarbij het niet meehelpt dat Hertog van Gelrestraat nog bijna 10 minuten verder lopen was voor mij dan Nordlaan.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 05 aug 2021, 23:32
door AppleMoose
Zullen we het hier weer over de alledaagse gebeurtenissen in deze regio hebben? Ik heb een topic aangemaakt waarin iedereen zijn/haar alternatieve ideeën voor deze regio kan posten. Kunnen we daar met z'n allen volop over meedenken en discussiëren :D

viewtopic.php?f=57&t=16260

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 08:12
door waldo79
Mijn complimenten :Y

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 26 aug 2021, 23:46
door MichOV
Vandaag zag ik in de wijk Schuytgraaf in Arnhem 2 oude bussen(trolleybus uit België De Lijn en de oude blauwe Arnhemse Volvo dieselbus nummer 61 die toendertijd bij GVA dienst deed) achter elkaar rijden met erachter een personenauto van de gemeente.

Prachtig om ze te zien rijden. Echter wat de achterliggende reden hiervoor was geen idee.. weet iemand dit toevallig?

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 27 aug 2021, 10:29
door mark0
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de zoektocht naar een nieuw onderkomen voor de museumtrolleys.
Hier kan je er meer over lezen: https://www.trolleymaterieel-arnhem.nl/

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 14:45
door fogeltje
Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02 * Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: beperken tot Dukenburg - Beuningen. Lijn 12 "neemt de rol" van lijn 11 over.
* Lijn 13/15: Lent - Nijmegen - Wijchen: samenvoegen tot een stadslijn 15 die zo te zien in de basis 2x/uur rijdt. Niet meer via Bijsterhuizen. Lijn 13 verbindt op werkdagen overdag Dukenburg met Bijsterhuizen.
Deze wijzigingen zijn interessant. Dat met lijn 11 alleen tussen Dukenburg en Beuningen heeft men al een eerder geprobeerd en die is toen bijna afgestorven.

De lijn naar WIjchen onder één lijnnummer met alternerende routes zou "te lastig" voor reizigers zijn, daarom heeft men altijd twee lijnen behouden. Ik vraag mij af of de overblijvende lijn 13 het vol kan houden, ook dit heeft men in het verleden met lijn 7 en 107 geprobeerd. Dit was geen lang leven beschoren.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 16:09
door Frank
Eens, behalve dat lijn 15 de hele dag één en dezelfde route rijdt.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 16:59
door SuperGhost
fogeltje schreef: zo 29 aug 2021, 14:45
Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02 * Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: beperken tot Dukenburg - Beuningen. Lijn 12 "neemt de rol" van lijn 11 over.
* Lijn 13/15: Lent - Nijmegen - Wijchen: samenvoegen tot een stadslijn 15 die zo te zien in de basis 2x/uur rijdt. Niet meer via Bijsterhuizen. Lijn 13 verbindt op werkdagen overdag Dukenburg met Bijsterhuizen.
Deze wijzigingen zijn interessant. Dat met lijn 11 alleen tussen Dukenburg en Beuningen heeft men al een eerder geprobeerd en die is toen bijna afgestorven.

De lijn naar WIjchen onder één lijnnummer met alternerende routes zou "te lastig" voor reizigers zijn, daarom heeft men altijd twee lijnen behouden. Ik vraag mij af of de overblijvende lijn 13 het vol kan houden, ook dit heeft men in het verleden met lijn 7 en 107 geprobeerd. Dit was geen lang leven beschoren.
Probleem van die lijn 7/107 was dan ook dat die bovenop lijnen 13/15 ging rijden (toen heten die lijnen overigens nog wel anders geloof ik, was het toen niet nog lijnen 3 en 4?). De lijn die nu 13 heet werd toen niet meer via Bijsterhuizen gestuurd, maar via het industrieterein ten oosten van Wijchen (om via de Gagelvenseweg naar Wijchen-Noord te rijden). Dat was destijd vooral onnodige DRU's toevoegen, want een kwartiersdienst voor dat industrieterrein (de voorganger van de 15 reed daar immers al doorheen) was volstrekt onnodig.

Nu is het wel om DRU's te besparen, want lijn 13 wordt eigenlijk ingekort tot alleen nog het stukje Station Dukenburg - Bijsterhuizen, waar dan lijn 15 een gewijzigde route krijgt in Wijchen ter compensatie. Dat bespaart erg veel DRU's, dus zelfs als die nieuwe lijn 13 slecht loopt, is het alsnog een besparing.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 29 aug 2021, 17:24
door fogeltje
Frank schreef: zo 29 aug 2021, 16:09 Eens, behalve dat lijn 15 de hele dag één en dezelfde route rijdt.
Ah, dan valt het argument van Breng, dat mensen alternerende routes niet snappen, weg.
SuperGhost schreef: zo 29 aug 2021, 16:59 Probleem van die lijn 7/107 was dan ook dat die bovenop lijnen 13/15 ging rijden (toen heten die lijnen overigens nog wel anders geloof ik, was het toen niet nog lijnen 3 en 4?).
Het was toen ook al 13/15, alleen hadden ze aan de andere kant verschillende eindpunten. Lijn 15 eindigde daar waar 13/15 nu eindigen en 13 reed door naar Oosterhout.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 09 sep 2021, 16:20
door Plutona
Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02 Korte samenvatting van de voorstellen. Niet lezen als je vrolijk wilt blijven.

* Niteliners: vervallen
* Lijn 1: Velp - Arnhem - Oosterbeek: traject tussen Arnhem en Oosterbeek vervalt zodat lijn 352 in redelijke frequentie kan blijven worden. Lijn 1 wordt De Laar West - Arnhem - Velp.
* Lijn 2: Arnhem - De Laar West: rijtijd wordt beperkt.
* Lijn 6: De Laar West - Arnhem - Elsweide: traject De Laar West - Arnhem gaat naar lijn 1. Arnhem - Elsweide rijdt alleen doordeweeks overdag en niet in schoolvakanties. Bij drukte kunnen makkelijker sneldiensten ingezet worden. Met trolley 2.0 CS - Velperpoort - HAN.
* Lijn 7: Geitenkamp - Arnhem - Rijkerswoerd: niet meer 6x per uur rijden, maar 4x per uur. Op zondag nog 2x per uur een bus.
* Lijn 8: Arnhem - Velp Zuid: beperken tot Arnhem - CIOS (Geitenkamp).
* Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: beperken tot Koningsweg te Schaarsbergen.
* Lijn 13: Arnhem - Klarendal: permanente opheffing
* Lijn 14: Arnhem - Nijmegen Brakkenstein: beperken tot Arnhem - Elst. Zo te zien blijft lijn 14 ook rijden tussen Nijmegen en Brakkenstein. Bediening Oosterhout overgenomen door lijn 3 in Nijmegen.
* Lijn 26: Arnhem - Dieren: wordt Doesburg - Dieren, in basis 2x/uur.
* Lijn 27: Arnhem - Doetinchem: rijdt 7 dagen per week, in basis 2x/uur.
* Lijn 29: Arnhem - Doetinchem: wordt Arnhem - Doesburg, spitsscholierenlijn.
* Lijn 33: Arnhem - Nijmegen: rijdt vakantiedienstregeling. Bedient aan Huissensestraat de haltes van lijn 300.
* Lijn 35: Zetten - Bemmel: rijdt in Bemmel naar industrieterrein Pannenhuis in plaats van lus door dorp.
* Lijn 43: Arnhem - Apeldoorn: rijdt op zaterdag 1x/uur.
* Lijn 54: Heteren - Renkum: komt te vervallen.
* Lijn 56: Arnhem - Heteren: rijdt voortaan vakantiedienstregeling.
* Lijn 61: Westervoort - Duiven Centerpoort Noord: rijdt alleen tijdens de spitsuren.
* Lijn 70/71: Giesbeek / Eerbeek - Het Rhedens: vervallen.
* Lijn 300: Arnhem - Nijmegen Heyendaal: frequentie in normale dienstregeling "iets" beperken.
* Lijn 331: Velp Zuid - Nijmegen Weezenhof / Aldenhof: traject in Nijmegen tijdens de spits maximaal viermaal per uur i.p.v. achtmaal.

* Lijn 1: Nijmegen - Malden: definitieve opheffing.
* Lijn 3: Nijmegen - Oosterhout: frequentieverhoging in de spits en op zaterdag overdag naar 4x/uur a.g.v. wegvallen lijn 14.
* Lijn 5: Beuningen - Nijmegen - Groesbeek: in spits maximaal 4x/uur rijden.
* Lijn 6: Dukenburg - Nijmegen - Neerbosch Oost: in spits maximaal 4x/uur rijden, op zondag 2x/uur.
* Lijn 7: Nijmegen - Afrika Museum: definitief opheffen.
* Lijn 9: Nijmegen - Grave: via Heumen laten rijden.
* Lijn 10: Nijmegen - Heyendaal: maximaal 12x/uur rijden.
* Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: beperken tot Dukenburg - Beuningen. Lijn 12 "neemt de rol" van lijn 11 over.
* Lijn 13/15: Lent - Nijmegen - Wijchen: samenvoegen tot een stadslijn 15 die zo te zien in de basis 2x/uur rijdt. Niet meer via Bijsterhuizen. Lijn 13 verbindt op werkdagen overdag Dukenburg met Bijsterhuizen.
* Lijn 76: Millingen - Groesbeek: rijdt alleen tijdens wintermaanden.
* Lijn 80: Nijmegen - Millingen: versnelde routes te Ubbergen, Beek en Ooij. Afhankelijk van infrastructurele wijziging.
* Lijn 82: Nijmegen - Millingen: in spits maximaal 4x/uur rijden.
* Lijn 83: Nijmegen - Venlo: aantal spitsritten beperken.
* Lijn 85: Nijmegen - Druten: lus door Druten centrum laten vervallen. Afhankelijk van infrastructurele wijziging.
* Lijn 99: Nijmegen - Uden: aantal spitsritten beperken.
* Na 24:00 niet meer rijden, maar met afvoermogelijkheden vanaf Arnhem CS en Nijmegen CS.
Zou het niet heilzamer zijn om van lijn 26 de as Dieren - Doetinchem te maken, en lijn 27 Arnhem - Doesburg? Arnhem - Doetinchem kun je immers beter met de trein doen.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 09 sep 2021, 16:33
door SuperGhost
En de plaatsen tussen Doetinchem en Doesburg zijn denk ik ook sneller in Arnhem als in Dieren op de trein kunnen stappen.
De 'restlijn' Arnhem-Doesburg zou dan in Doesburg ook een rondje kunnen rijden, zodat de zuidoostelijke wijk bediend blijft.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 09 sep 2021, 17:06
door AppleMoose
De lus die lijn 26 maakt in Doesburg blijft komend jaar in ieder geval behouden.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 09 sep 2021, 17:54
door SuperGhost
Ah oke, ik dacht dat die zou verdwijnen.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 09 sep 2021, 19:48
door AppleMoose
Dat klopt, maar onlangs heeft Breng besloten dit minimaal een jaar uit te stellen na protesten vanuit (onder andere) de Doesburgse politiek. Bron

Het idee wat Plutona oppert heb ik ook al aan zitten denken en lijkt mij ook een logische optie. Maar dat is meer iets voor in dit topic.

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 10 sep 2021, 09:39
door Djeez
Nu bijna alles weer open is valt op dat de dienstregeling nog steeds afwijkt van vóór corona begin 2020. Veel spitsbussen zijn verdwenen en komen ook niet meer terug lijkt het. Ze hebben toch voldoende compensatie gekregen, waarom weigert Breng dan toch meer bussen te rijden? Het OV is weer oké...

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 10 sep 2021, 10:09
door gkw1969
Het feit is dat de huidige dienstregeling geschikt is voor ca 70-75% vak het vervoer. In het vervoerplan van Breng is dat ook opgenomen: komt de bezetting van een lijn boven de 70% dan wordt er opgeschaald, afhankelijk van de oorspronkelijke dienstregeling. De verwachting is dat de komende 3 jaar de bezitting blijft steken op 90% van voor de Corona door het thuiswerken van veel mensen en de overstap naar een ander vervoermiddel.
Als een lijn voor Corona 6x per uur reed en nu 2x dan gaat deze straks gewoon naar 4x per uur. De dienstregeling gaat straks veel meer “mee ademen” met de bezetting. En Breng verplicht zichzelf om dit binnen 2 a 3 dagen te doen.

Maar we kunnen nog niet terug naar het aanbod van voor de Corona omdat nog lang niet alle reizigers terug zijn.