Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
- AppleMoose
- Berichten: 6049
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Is het de bedoeling dat de bussen dan bij de halte Stadstheater letterlijk gaan keren of wordt er straks tussentijds leeg op en neer naar de garage gereden?gkw1969 schreef: ↑za 03 feb 2024, 17:01 Even wat duidelijkheid:
Vanaf perrons B-C-D kun je niet terug richting Oosterbeek, je krijgt simpelweg de bocht niet en al helemaal niet met een trolley.
Waarom moet er op de Utrechtseweg vangbakken gehangen worden? En een nog betere vraag: waar?
De huidige gekozen optie levert als mogelijkheid op dat eventeel de haltes Willemsplein en Velperplein aangedaan kunnen worden.
Bovendien, zoals ik al eerder zei, de bussen gaan op de accu de stalling uit, ze kunnen dus nu al vanaf het Stadstheater aan de draad zonder uit te stappen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 567
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Nouja dan zou je alsnog op Arnhem Centraal kunnen keren, en dan pas na het station weer op de draad. Doorrijden tot aan Airborneplein en daar keren lijkt me redelijk omslachtig, zeker omdat je dan tijdens de spits daar nog wel eens vertraging op kan lopen. Daarnaast rijden er tussen CS en Velperplein al voldoende bussen
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Zoals ik al zei wordt er gekeerd via het Airborneplein. Dus het verkeersplein rond.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Vertraging in de spits valt nog wel mee omdat je volledig rond gaat via de binnenbocht.albertjan96 schreef: ↑za 03 feb 2024, 18:43Nouja dan zou je alsnog op Arnhem Centraal kunnen keren, en dan pas na het station weer op de draad. Doorrijden tot aan Airborneplein en daar keren lijkt me redelijk omslachtig, zeker omdat je dan tijdens de spits daar nog wel eens vertraging op kan lopen. Daarnaast rijden er tussen CS en Velperplein al voldoende bussen
Ik zie op de Utrechtseweg geen echte plek om weer aan de draad te gaan. Daarvoor moet de bovenleiding precies boven de plek liggen waar je dat wil doen en je moet niet in de weg staan.
Ja, er rijden al veel bussen, maar geen enkele rechtstreeks vanaf Wageningen/Oosterbeek. Deze mensen moeten nu nog overstappen of lopen.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 567
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Is er ergens misschien een "spoorkaart" te vinden van het trolleybusnet? Ook waar eventuele wissels zitten e.d.?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb een paar jaar geleden een keer een boekje met daarin de kaarten van het netwerk door de geschiedenis heen gekocht, maar ben die weer kwijtgeraakt. Wissels zitten in ieder geval bij alle splitsingen, alsmede in de buurt van de remise.
Daarnaast ook bij het begin en eind van de Gelderse Rooslaan voor als men maar 1 van de 2 bruggen kan gebruiken, vanaf het Airborneplein komende een wissel richting Station Velperpoort waardoor bussen vanaf de remise rechtstreeks naar Velp/Geitenkamp kunnen, bij de rotonde aan het begin van Schuytgraaf om zowel linksom als rechtsom door de wijk te kunnen, en bij de rotonde in De Laar, waar alleen vanuit de richting Elderveld gekeerd kan worden, terwijl men vanuit De Laar Oost alleen door kan rijden.
Daarnaast ook bij het begin en eind van de Gelderse Rooslaan voor als men maar 1 van de 2 bruggen kan gebruiken, vanaf het Airborneplein komende een wissel richting Station Velperpoort waardoor bussen vanaf de remise rechtstreeks naar Velp/Geitenkamp kunnen, bij de rotonde aan het begin van Schuytgraaf om zowel linksom als rechtsom door de wijk te kunnen, en bij de rotonde in De Laar, waar alleen vanuit de richting Elderveld gekeerd kan worden, terwijl men vanuit De Laar Oost alleen door kan rijden.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Precies, en zeker voor een HOV-lijn lijkt me een rechtstreekse verbinding met het stadscentrum toch wel passend bij de kwaliteit die je een HOV-lijn toedicht.gkw1969 schreef: ↑za 03 feb 2024, 19:16Vertraging in de spits valt nog wel mee omdat je volledig rond gaat via de binnenbocht.albertjan96 schreef: ↑za 03 feb 2024, 18:43Nouja dan zou je alsnog op Arnhem Centraal kunnen keren, en dan pas na het station weer op de draad. Doorrijden tot aan Airborneplein en daar keren lijkt me redelijk omslachtig, zeker omdat je dan tijdens de spits daar nog wel eens vertraging op kan lopen. Daarnaast rijden er tussen CS en Velperplein al voldoende bussen
Ik zie op de Utrechtseweg geen echte plek om weer aan de draad te gaan. Daarvoor moet de bovenleiding precies boven de plek liggen waar je dat wil doen en je moet niet in de weg staan.
Ja, er rijden al veel bussen, maar geen enkele rechtstreeks vanaf Wageningen/Oosterbeek. Deze mensen moeten nu nog overstappen of lopen.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Die is er wel, maar ik weet niet of die voor publicatie is, dat zal ik dinsdag wel even navragen.albertjan96 schreef: ↑za 03 feb 2024, 19:34 Is er ergens misschien een "spoorkaart" te vinden van het trolleybusnet? Ook waar eventuele wissels zitten e.d.?
In de tussentijd, de uiteenzetting van Jotham is al redelijk goed.:
De afwijkende, die niet in de normale dienstregeling zitten:JothamvW schreef: ↑za 03 feb 2024, 21:43 Ik heb een paar jaar geleden een keer een boekje met daarin de kaarten van het netwerk door de geschiedenis heen gekocht, maar ben die weer kwijtgeraakt. Wissels zitten in ieder geval bij alle splitsingen, alsmede in de buurt van de remise.
Daarnaast ook bij het begin en eind van de Gelderse Rooslaan voor als men maar 1 van de 2 bruggen kan gebruiken, vanaf het Airborneplein komende een wissel richting Station Velperpoort waardoor bussen vanaf de remise rechtstreeks naar Velp/Geitenkamp kunnen, bij de rotonde aan het begin van Schuytgraaf om zowel linksom als rechtsom door de wijk te kunnen, en bij de rotonde in De Laar, waar alleen vanuit de richting Elderveld gekeerd kan worden, terwijl men vanuit De Laar Oost alleen door kan rijden.
- Gelderse Rooslaan, vanaf alle richtingen de Gelderse Rooslaan op en af. Dit i.v.m. een eventuele afsluiting van een brug of afsluiting van de busbaan bij Gelredome.
- Velperplein om rechtsaf richting Velperpoort te komen
- Rietgrachtstraat net na de uitgang van de stalling om rechtsaf richting Presikhaaf te komen (lijn 5 begint een enkele rit 's ochtends op de Groen van Prinstererstraat
- De Laar West rotonde om te kunnen keren met lijn 1
- Airborneplein vanaf de John Frostbrug een wissel om rechtsaf richting Presikhaaf/stalling te kunnen; direct gevolgd door een 2e wissel om rechtsaf naar de stalling te kunnen. (Bij problemen of afsluiting in het centrum kunnen trolleys dan nog altijd aan de draad naar de stalling via de Gelderse Rooslaan en John Frostbrug)
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
als aanvulling: bij Kronenburg ligt in beide richtingen sinds kort een klein stuk 'dubbelspoor', dus daar bevinden zich ook twee wissels en twee uitloopwissels. ook bij het eindpunt Rijkerswoerd ligt een kort stuk 'dubbelspoor'.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Helaas is wel de lus achter Kronenburg weg. Daarnaast zijn uiteraard ook het Willemsplein, Velperplein en CS meersporig.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Oh ja, dat was ik ff vergeten. Sinds kort hebben we op Kronenburg 2 wissels. Alleen ligt het de sensor van het wissel richting CS op een hele vervelende plaats op de uitvoegstrook van de Burgermeester Madsersingel. Je moet dus voordat het busstation oprijdt al de keuze maken. Standaard staan deze wissels op het linker perron (B en C).
En het wissel op Rijkerswoerd is er ook een met gebruiksaanwijzing het maar om een kort stukje gaat. Het is puur om te passeren. Helaas is de dienstregeling op sommige moment zodanig dat je toch enkele minuten tegelijk stil staat op Rijkerswoerd, waardoor je heel krap naast elkaar komt te staan.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Zijn er nog plannen om lijn 9 met 2.0 trolleys te laten rijden?
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Als ze ooit 12m trolleybussen 2.0 aan gaan schaffen, dan denk ik 't wel...
Maar een 18m bus is voor Hoogkamp en Schaarsbergen te veel capaciteit, dan is een 12m bus praktischer. Ondanks de bovenleiding...
Maar een 18m bus is voor Hoogkamp en Schaarsbergen te veel capaciteit, dan is een 12m bus praktischer. Ondanks de bovenleiding...
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen dit onderschrift en het volgende onderschrift. U kunt ook omlezen.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
We weten nog niet wat de eisen in 2026 worden en of er meer ingezet gaat worden op trolley 2.0 er zijn meerdere mogelijkheden
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Uit nieuwsgierigheid: hoe werkt zoiets? Bij gewone wissels lijkt het me dat de sensor weet welke route je rijdt en zo het wissel goed zet, maar hoe geef je dat handmatig aan? Heb je een knop in de bus?
Ik doe ook maar wat
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Hier stond een mislukte reactie
Laatst gewijzigd door gkw1969 op di 06 feb 2024, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
In Arnhem bedienen we alle wissels handmatig, wij hebben 5 knoppen links bij het raam, 4 geel (X, B, C en D) en 1 groen (reset). B, C en D bedienen de wissels op Arnhem CS, Willemsplein, Velperplein en de remise, de X bediend alle overige wissels + 4 wissels op het trolleyplein
Overigens ligt op Arnhem CS al wel de infrastructuur voor automatische wissels, maar aangezien er 3 verschillende bedrijven samen moeten werken en niemand verantwoordelijk wil zijn als er iets mis gaat wordt de miljoeneninvestering niet gebruikt
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Vandaag zijn de 5277, 5279 en 5282 aangekomen in Arnhem
Deze maand komen er nog 4 en in maart de laatste 2
Deze maand komen er nog 4 en in maart de laatste 2
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 567
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Die infra, bedoel je daarmee de displays boven de bovenleiding op CS + de aankondigingsschermen vóór het trolleybusplein? (Zoals deze: https://maps.app.goo.gl/hwh1SVPBF6yRvXB37)gkw1969 schreef: ↑di 06 feb 2024, 12:39
In Arnhem bedienen we alle wissels handmatig, wij hebben 5 knoppen links bij het raam, 4 geel (X, B, C en D) en 1 groen (reset). B, C en D bedienen de wissels op Arnhem CS, Willemsplein, Velperplein en de remise, de X bediend alle overige wissels + 4 wissels op het trolleyplein
Overigens ligt op Arnhem CS al wel de infrastructuur voor automatische wissels, maar aangezien er 3 verschillende bedrijven samen moeten werken en niemand verantwoordelijk wil zijn als er iets mis gaat wordt de miljoeneninvestering niet gebruikt
Dat hangt er nu een jaar of 7-8? En ik heb het maar een hele korte periode echt werkend gezien. Is bekend of daar ooit nog weer een keer wat mee gaat gebeuren?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ja, die schermen i.c.m. een miljoenen kostende computer onder het trolleyplein.albertjan96 schreef: ↑di 06 feb 2024, 17:06
Die infra, bedoel je daarmee de displays boven de bovenleiding op CS + de aankondigingsschermen vóór het trolleybusplein? (Zoals deze: https://maps.app.goo.gl/hwh1SVPBF6yRvXB37)
Dat hangt er nu een jaar of 7-8? En ik heb het maar een hele korte periode echt werkend gezien. Is bekend of daar ooit nog weer een keer wat mee gaat gebeuren?
Wanneer ze het gaan gebruiken is afhankelijk of ze het geschil kunnen slechten wie het moet betalen en moet onderhouden.
In de wandelgangen gaan er wel geruchten dat de gemeente Arnhem/Provincie Gelderland het in 2026 operationeel wil hebben i.c.m. mogelijke extra investeringen in uitbreiding van het trolley netwerk. Maar dat zijn geruchten
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 567
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Was daar niet over nagedacht vóórdat het systeem geïnstalleerd werdt? Is toch volstrekt onlogisch om een miljoenen kostend systeem te installeren en het vervolgenso niet te gebruiken?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Mijn hemel die voorkant van die bussen.
Volgens mij mogen diegenen die deze bus hebben ontworpen wel eens terug op ontwerpcursus gaan want die voorkant ziet er echt lelijk uit dat zelfs een oude Volvo bus van GVA vroeger nog mooier was.
Volgens mij mogen diegenen die deze bus hebben ontworpen wel eens terug op ontwerpcursus gaan want die voorkant ziet er echt lelijk uit dat zelfs een oude Volvo bus van GVA vroeger nog mooier was.
-
- Berichten: 567
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Ze doen me ook wel een beetje aan de voorkant van een DAF SB250 denken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten