Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Daniel »

Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij
Geplaatst op: vrijdag 4 oktober 2013 21:02
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 oktober 2013 21:03


De stoptrein tussen Zwolle en Amsterdam heeft vrijdagmiddag een station gemist. De trein reed langs station Dronten, omdat hij op een verkeerd spoor reed.
De stoptrein stond in de NS-computers geprogrammeerd als een intercity, die niet in Dronten stopt. Door de fout leidde een wissel de trein naar een ander spoor. Daar was geen perron.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Meltrain »

Vreemd. :?
Die trein staat dus altijd als Sprinter in de computers en nu ineens als IC? Ik vraag me af hoe dat mogelijk is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door webguy »

Volgens mij gewoon een planfoutje - we zijn nog niet zo ver dat we zeggen "Maak van de intercity een stoptrein" en het wordt automatisch gepland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Meltrain »

Dat snap ik wel, maar ik vroeg me af waarom het nu ineens fout ging, terwijl het tot nu toe blijkbaar altijd goed is gegaan.
Wordt dit soort info handmatig ingevoerd elke dag?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door webguy »

Ik denk dat het eerder een foutje is geweest bij het inpassen van bijvoorbeeld een andere trein.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Reiziger Delft »

Gokje; intercity Zwolle-Lelystad was te laat, waardoor de sprinter voor de intercity uit werd gestuurd in Zwolle.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Volgens mij gewoon een planfoutje - we zijn nog niet zo ver dat we zeggen "Maak van de intercity een stoptrein" en het wordt automatisch gepland.
Nee stel je eens voor dat je zo'n beetje 90% van het personeel zou kunnen wegautomatiseren en er een goedkope nutsvoorziening van zou maken :roll:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Klaasje »

Reiziger Delft schreef:Gokje; intercity Zwolle-Lelystad was te laat, waardoor de sprinter voor de intercity uit werd gestuurd in Zwolle.
Dat zou niet een sprinter op het verkeerde spoor als gevolg mogen hebben. Rijwegen zijn immers aan treinnummers gekoppeld.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door webguy »

Plus dat het iemand van ProRail is die dat aanpast, "de computers van de NS" zou dan niet kloppen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Reiziger Delft »

Is de oorzaak eigenlijk al bekend van het incident dat een sprinter bij Meteren de Betuweroute op werd gestuurd? Een vergelijkbare situatie. Op de site van ILT staat nog geen rapport erover.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Michael »

Wanneer was dat gebeurd dan? Dat heb ik gemist.
Rudolfph
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 16:17

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Rudolfph »

Al maanden of misschien zelfs jaren geleden, een sprinter (met SLT) van Utrecht richting 's-Hertogenbosch ging na Geldermalsen linksaf de Betuweroute op. Trein had zo'n snelheid dat hij onder de 1500V gelijkstroom vandaan schoot het 25kV wisselstroom gebied in, maar omdat er een systeem opzit dat de boel in de gaten houdt, werd de 25kV op dat spoor uitgeschakeld (hoe dat werkt: geen idee). Grootste probleem was dat de trein zelf niet meer weg kon komen bij gesprek aan (de juiste) bovenleidingsspanning en dus afgesleept moest worden door een dieselloc. Dat duurde natuurlijk een tijdje want die moest ergens anders vandaan komen, en al die tijd hebben de reizigers vastgezeten in de trein. Volgens mij was er "gewoon" een rijweg ingesteld en geen sprake van het passeren van een rood sein. Hoe stom en vervelend de situatie ook was, er was volgens mij geen sprake van het passeren van een rood sein of een andere gevaarlijke situatie, en ik vraag me dus af óf ILT dit voorval wel onderzoekt/onderzocht heeft.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door M57 »

De rijweginstelling is wel gekoppeld aan treinnummer, maar de geplande rijwegen zijn lang niet foutloos en de verkeersleider kan ook net misklikken met de muis en het is gebeurd. Daarom is het voor een machinist ook altijd nuttig om naar wisselstanden, seinbeelden en richtingaanwijzers te kijken die bij sommige splitsingen staan. Soms wordt daarmee nog wel eens zo'n fout voorkomen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door hauptbahnhof »

In het verleden heb ik ook 2 avonden achter elkaar met een late s5700 (tegen middernacht) gereisd en die is na schiphol op het binnenspoor (spoor richting de Lelylaan) beland en beide keren moest de trein dus achteruit. Hoe dat kon gebeuren...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door STF »

Wij stonden ooit met de trein van Amsterdam naar Alkmaar ineens op een doodlopend spoor voor een stootblok stil, ik zat bijna dagelijks in de laatste trein i.v.m. mijn werk in de horeca van Amsterdam, rond dat tijdstip waren de routes over het spoor altijd bijzonder creatief wegens roestrijden maar ergens is toch wel een grens hoor...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Onjuiste rijweg: Trein rijdt station Dronten voorbij

Bericht door Ardan »

Ik had zoiets een paar dagen nadat de Hemboog openging. Ik naar Zaandam, de 3300 ingestapt en me helemaal verheugd op het ritje, camera in de aanslag.... maar bij de aftakking namen we het spoor richting Asd. 'Excuses dames en heren, er is wat misgegaan bij de verkeersleiding.. we zullen even een ommetje moeten maken'. En zo dus via Zaanstraat en Isolatorweg alsnog richting Schiphol.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten