Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het weekend

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Berk-24 »

Nu ken ik persoonlijk de situatie niet helemaal.

Juist in het weekend zijn goede verbindingen tussen de peferie en de Randstad erg belangrijk. Op zaterdag vind je veel dagjesmensen die voornamelijk naar de Randstad gaan en op zondagavond veel studenten. Bij de huidige constructie heeft Zeewolde alleen een goede verbinding met het noorden in het weekend. Ik weet niet hoe sterk de relatie tussen Zeewolde en Harderwijk is in het weekend, maar vanuit een landelijk oogpunt is dit wel de minst belangrijke, aangezien het alleen gunstig is voor wie naar Zwolle, Leeuwarden of Groningen wil.

Een verbinding met Nijkerk lijkt mij in het weekend veel belangrijker, aangezien je dan sneller naar Utrecht en de rest van Nederland kan. Ook naar Almere aangezien je dan snel naar Amsterdam en Schiphol kan en tegenwoordig ook naar Leiden en Den Haag. Daar bereik je veel mee mensen mee in het weekend. Wat me wel opvalt is dat de dwarsverbinding Harderwijk-Lelystad (lijn 148) wel rijdt op zondag, terwijl er geen tussenliggende plaatsen liggen en verder in Harderwijk en Lelystad geen interessante aansluitingen zijn. Ik weet alleen niet of er een sterke vervoersrelatie is tussen beide plaatsen, maar ik zou hier als vervoerder en OV-autoriteit met een kritisch oog naar kijken, ook omdat Harderwijk-Lelystad ook via Dronten (lijn 147) of Zwolle (trein) te bereiken is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door SuperGhost »

Harderwijk is voor dagjesmensen uit Zeewolde natuurlijk ook wel interessant met het Dolfinarium en het toeristische centrum.

Maar ben het met je eens dat de verbinding met Nijkerk dan ook geboden moet worden (al is het maar 1x p/u). Almere hoeft in eerste instantie nog niet, want Amsterdam is via Nijkerk niet veel langer (qua reistijd). Als de weekendverbinding Zeewolde-Nijkerk goed loopt, kun je dan alsnog Zeewolde-Almere gaan aanbieden als uitbreiding.

Nijkerk-Zeewolde zou (mits in goed overleg met Gelderland) zelfs niets extra's hoeven te kosten, doordat de bestaande buslijn tussen Nijkerk en Harderwijk (lijn 103 via Ermelo) eenvoudig via Zeewolde gestuurd kan worden. Na halte Zilverschoon (Nijkerk) kan lijn 103 dan afslaan ri. Zeewolde en de route van de huidige doordeweekse lijn 142 volgen. Tussen Nijkerk en Putten vervalt dan de busdienst, maar daar rijdt de trein al parallel. (tussen Nijkerk en Putten bediend de bus geen andere kern). Het station in Putten ligt weliswaar buiten de kern, maar lijn 107 (Putten-Ede, rijdt ook in het weekend) bediend de kern al met het station). Voor de verbinding Putten-Ermelo-Harderwijk is er ook nog lijn 205 (Harderwijk-Barneveld en dan verder als 105 naar Arnhem) en tussen Ermelo en Harderwijk ook nog eens lijn 104 (Harderwijk-Apeldoorn), die laatste zou eventueel de route via Drielanden over kunnen nemen van 103 indien wenselijk (andere mogelijkheid is om de stadslijn naar Drielanden door te trekken tot station Ermelo).
Het overgebleven deel van lijn 103 (Harderwijk-Nunspeet) kan dan afgesplitst worden en als verlenging van lijn 100 dienen. De ritten van lijn 100 die naar Wittenberg (als lijn 112) doorrijden worden dan gekoppeld tot één gehele lijn (onder nummer 112)

Volgens mij bezuinig je dan zelfs in het weekend. Nijkerk-Zeewolde kost minder tijd dan Nijkerk-Harderwijk en vanaf Zeewolde kan de bestaande (weekend)lijn Zeewolde-Harderwijk opgaan in die aangepaste lijn 103.
Het grote probleem is echter die verdomde concessiegrenzen die heilig zijn bij de provincies. 103 is namelijk van Gelderland en 142 van Flevoland. De provincies zouden dus samen moeten werken, of Flevoland zou Gelderland deze lijn moeten gunnen.

Kort overzicht van hoe de gewijzigde lijnen er dan uit komen te zien:
100: Zwolle - Hattem - Wezep - Elburg - Nunspeet - Hierden - Harderwijk
Doordeweeks + zaterdag: 1x p/u hele traject (halfuursdienst met lijn 112 op Nunspeet - Zwolle)
Spitsrichting: 2x p/u op Harderwijk - Nunspeet, 1x op Nunspeet - Zwolle (de andere rit sluit aan op lijn 112)
Avond/zondag: 1x p/u Harderwijk - Nunspeet, sluit aan op lijn 112 naar Zwolle.
103: Amersfoort - Nijkerk - Zeewolde - Harderwijk
Basisfrequentie: 1x p/u
Brede spits: 2x p/u
112: Zwolle - Hattem - Wezep - Elburg - Nunspeet - Elspeet - Uddel - Garderen - Wittenberg
De gehele week: 1x p/u hele traject (doordeweeks + zaterdag: halfuursdienst met lijn 100 op Nunspeet - Zwolle)

Volgens mij is het dus wel mogelijk om deze verbinding te blijven bedienen en tegelijk zelfs te bezuinigen op het OV in die regio (wat helaas ook nodig is).
Laatst gewijzigd door SuperGhost op za 03 jan 2015, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Ronald »

Het is ook wel historisch bepaald: toen er 30 jaar geleden nog nauwelijks voorzieningen in Zeewolde waren, was Harderwijk de plaats waar Zeewolde op was gericht (winkels, scholen, ziekenhuis enzovoort). Nu Zeewolde meer eigen voorzieningen heeft zijn de reisbehoeften tegenwoordig misschien wat meer verspreid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef:Harderwijk is voor dagjesmensen uit Zeewolde natuurlijk ook wel interessant met het Dolfinarium en het toeristische centrum.

Maar ben het met je eens dat de verbinding met Nijkerk dan ook geboden moet worden (al is het maar 1x p/u). Almere hoeft in eerste instantie nog niet, want Amsterdam is via Nijkerk niet veel langer (qua reistijd). Als de weekendverbinding Zeewolde-Nijkerk goed loopt, kun je dan alsnog Zeewolde-Almere gaan aanbieden als uitbreiding.
Maar het gaat hier volgens mij niet om Amsterdam, maar om Almere zelf. Dat is tegenwoordig ook een stad waar mensen wil willen gaan winkelen, want er zijn genoeg winkels die niet in Zeewolde zitten. Daarvoor hoeven ze dan niet helemaal naar Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Zonnig »

Zou het geen optie zijn om de 148 vanaf Lelystad niet naar Harderwijk te laten rijden maar naar Nijkerk te laten rijden via Zeewolde en dan in/bij Zeewolde een goede aansluiting te geven op de bus Zeewolde <> Harderwijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten