Concessie IJsselmond (2014-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Jonkervoort »

Vind het wel een beetje rigoureus om de hele stadsbus van Dronten eruit te gooien. Zó klein is Dronten nou ook weer niet, gelet op hoe excentrisch het station ligt. Lijn 163 zou het belangrijkste deel van de route ook over kunnen nemen, maar die vervalt (begrijpelijkerwijs). Het gemiddeld aantal reizigers is dusdanig hoog dat maatwerkvervoer als een buurtbus compleet onmogelijk is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Suus »

Met nog geen 30.000 inwoners is Dronten een van de kleinste plaatsen met een stadsbusnet in Nederland. Als je dan ook nog stevige concurrentie hebt van de fiets wordt de doelgroep dan wel erg beperkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Dennenboom »

Toch vind ik het vermelde gemiddelde van 8,5 reiziger per rit niet echt dramatisch laag. Los van de grootte van Dronten en de fiets als alternatief vindt ik dat een lijn met zoveel reizigers het niet verdient om te verdwijnen.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op wo 26 mei 2021, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Suus »

Snap ik, maar na tien jaar geen uitbreiding van het OV-budget en het wegvallen van de reizigersinkomsten (er zullen nu geen 8,5 reizigers per rit meer in de bus zitten) is dit helaas onvermijdelijk. En de politieke wil om er wat aan te veranderen lijkt overal te ontbreken -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Klaasje »

In Almere is rond 2012/2013 een bezuinigingsronde op de stadsdienst geweest waarbij alle ritten met minder dan 10 reizigers zijn geschrapt als die niet logistiek onvermijdelijk waren voor drukkere ritten. Dan is het schrappen van een lijn met gemiddeld 8,5 reizigers in een plaats met veel meer befietsbare afstanden zo gek nog niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Suus schreef: wo 26 mei 2021, 11:21 Snap ik, maar na tien jaar geen uitbreiding van het OV-budget en het wegvallen van de reizigersinkomsten (er zullen nu geen 8,5 reizigers per rit meer in de bus zitten) is dit helaas onvermijdelijk. En de politieke wil om er wat aan te veranderen lijkt overal te ontbreken -0-
is dat op de hele rit of op een deel van de rit? Daarnaast waar staat de 8,5 reizigers per rit?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Dennenboom »

Staat in het gelinkte stukje van de Drontenaar.nl:
De beide stadsdiensten in Dronten telden gemiddeld 8,5 reizigers per rit. „De fiets en streeklijnen zijn een goed alternatief”, zo luidt de motivatie voor de opheffing.
remco3270
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 16:18

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door remco3270 »

Afgaande op https://secure-flevoland.gemeenteoplos ... mond-1.PDF (p 17 / blz 15) staat de 11 inderdaad ook op de nominatie om opgeheven te worden. Met gem. 8 reizigers per rit.

Relevant artikel over een eventuele buurtbus in Kampen: https://www.destentor.nl/kampen/bedenke ... ~a4ff6603/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Jonkervoort »

Het probleem is dat een gemiddelde van 8 of 8,5 reizigers veel en veel te hoog is voor een buurtbus. Die kan namelijk maar 8 mensen kwijt, dus dan blijven er niet regelmatig maar zelfs gemiddeld mensen achter. En dan hebben we het nog over een gemiddeld aantal passagiers, dus in de spits zal het beduidend drukker zijn.

Als deze lijnen omgevormd hadden kunnen worden tot buurtbus, was dat allang gebeurd, maar dat zijn ze veel te druk voor. Dus dan maar opheffen is een beetje een rare stap.

Dronten is inderdaad een relatief kleine plaats voor een stadsdienst, maar dat is niet zo gek. Ten eerste ligt het station aan de rand van de kern, waardoor de afstanden tot het station in sommige delen van de plaats groot zijn. Ten tweede rijden er nauwelijks streeklijnen door de plaats zelf, de meeste komen aan vanaf de noordkant van het station, terwijl de plaats volledig aan de zuidzijde ligt. Zou er een tweede lijn als de 147 zijn richting het oosten, had die natuurlijk het stadstraject via De Zuid en De Landmaten gereden, naar die lijn is er niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Op welke wijze kun je deze steden kostendekkender bedienen?
PHS

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door PHS »

Kostendekkender is gewoon geen stadsbus meer rijden en meer inzetten op het streeknet. Als ik op de kaart kijk, zou lijn 147 bijvoorbeeld kunnen gaan rijden via De Zuid in plaats van de Fazantendreef; dan is een behoorlijk deel van het stadsnet vervangen door een streeklijn. Idealiter ga je dan niet ook bezuinigen op lijn 147 zoals men van plan is.

Verder zou ik in Dronten lijn 143 vervangen door een nieuwe lijn naar Elburg (en Nunspeet of 't Harde?). Deze nieuwe lijn zou dan via de Fazantendreef kunnen rijden.

In Kampen lijn 11 behouden met een nieuwe, snellere en daarmee goedkopere route. Ik denk aan Station Kampen Zuid - GSG Pieter Zandt - Europa-allee/Lelystraat - Europa-allee/Kennedylaan - Europa-allee/Flevoweg - Thorbeckelaan (keren op rotonde) - Oostzeestraat - Oranjesingel - IJsselbrug - Station Kampen.
Als je het echt goedkoop wil doen, kun je het stadstraject van lijn 74 integreren in lijn 11 zodat lijn 11 nog maar 1x/u hoeft te rijden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat een buurtbus Ketelhaven, Dronten Elburg en 't Harde al een goede stap is. Dan kan de buurtbus het stadstraject in Dronten opnemen. Een dergelijke lijn van Keolis van plan te gaan oprichten.

Ik had liever gezien dat lijn 146 werd opgeheven en dat lijn 145 werd verlengd van Swifterbant naar Dronten en Kampen. Lijn 149 zou dan de bediening van Nagele kunnen overnemen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

PHS schreef: zo 30 mei 2021, 08:54 In Kampen lijn 11 behouden met een nieuwe, snellere en daarmee goedkopere route. Ik denk aan Station Kampen Zuid - GSG Pieter Zandt - Europa-allee/Lelystraat - Europa-allee/Kennedylaan - Europa-allee/Flevoweg - Thorbeckelaan (keren op rotonde) - Oostzeestraat - Oranjesingel - IJsselbrug - Station Kampen.
Als je het echt goedkoop wil doen, kun je het stadstraject van lijn 74 integreren in lijn 11 zodat lijn 11 nog maar 1x/u hoeft te rijden.
Nu zijn de treintijden ook een ramp.
Kampen IJsselmuiden zit op x. 00/x.30
Kampen Zuid zit op x. 15/x.45.

Ideaal stuur je dus de stadsbus rond x. 07 naar Zuid en x. 23 de andere kant op. Echter kost dat weer meer omlopen en dus geld.

Andere optie is rond 01 en 31 vertrekken naar Zuid, maar je moet om 14 en 44 al op Zuid zijn voor krappe aansluitingen op de trein naar Amsterdam. Probeer daar maar een lijn mee te maken.
Ik heb wel een idee, maar dan heb je het al over 14 minuten zonder haltes aldus maps.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Tom024 »

Drie berichten afgesplitst naar het ideeëntopic IJssel-Vecht, jullie hersenspinsels over mogelijke bezuinigingen graag in dat topic houden.
remco3270
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 16:18

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door remco3270 »

Ik zie dat rocov een advies heeft gegeven voor 2022, maar dat is niet openbaar te lezen. Is dat gebruikelijk?

https://rocovoverijssel.nl/adviesaanvra ... mond-2022/
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Philip »

Misschien nog niet gepubliceerd? Net als bij Prinsjesdag weleens gebeurt. Ik zou even een weekje afwachten.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Erik1100 »

Het advies is nog altijd niet openbaar. Ben benieuwd wat men deze keer weer wilt wegbezuinigen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door BrengMe »

Wij zitten als ROCOV Overijssel momenteel zonder secretaris, dus vandaar dat de website momenteel niet goed bijgehouden wordt. Het bericht waar hierboven naar gelinkt wordt gaat over de adviesaanvraag zelf, dit is een intern bericht van het ROCOV zelf wat niet openbaar gemaakt zal worden. Het advies is reeds uitgebracht. Er zitten geen schokkende wijzigingen of bezuinigingen in het vervoerplan (voor het deel van Overijssel dan), de grootste wijziging die wordt voorgesteld is een herstructurering van de stadsdienst Kampen. Lijn 11 wordt dus niet opgeheven, zoals hier eerder is genoemd.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door NintendoC »

Is het mogelijk om het advies hier te plaatsen? Kunnen we het tenminste lezen :)
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door NintendoC »

Inmiddels heeft de Provincie Overijssel het hele vervoersplan online gezet. Lijn 11 wordt idd gesplitst. Lijn 11 gaat rijden vanaf het oude station en doet een grote lusroute door Kampen. Daarnaast komt er een Buurtbuslijn 510 vanaf Kampen Zuid. Die doet vooral nieuwe haltes aan. Opvallend vind ik de dienstregeling van de buurtbus met een eerste vertrek om 5:48(!).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Meltrain »

Hmm, de provincie wil reizigers naar het Pieter Zandt College verwijzen naar lijn 74, maar als gevolg van werkzaamheden zal lijn 74 die halte (en station Kampen) een tijd niet bedienen. :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door NintendoC »

Vandaag is duidelijk geworden dat de Stadsbus in Kampen definitief wordt opgesplitst. De nieuwe Buurtbus gaat rijden vanaf 13 december en rijdt met een frequentie van 2x per uur. Nieuw is dat deze ook door wijken komt die nu nog geen OV hebben.

https://www.destentor.nl/kampen/stadsbu ... ~a119bb0f/
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door omaylie »

De nieuwe dienstregeling in IJsselmond is bekendgemaakt: https://www.ovregioijsselmond.nl/nl/nie ... eling-2022

Korte samenvatting:
* Nieuwe opzet stadsdienst Kampen (i.e. opsplitsing lijn 11 in lijnen 11 en 510, wat hier al uitvoerig is besproken).
* Meer ritten op lijnen 71, 74 en 141.
* Minder ritten op lijn 149 (Urk - Nagele), die voortaan een spitsbus wordt.
* Lijnen 163 en 164 vervallen.
* Lijnen 21 en 22 (stadsdienst Dronten) blijven bestaan, maar beginnen een halfuur later met rijden.
* Vervallen haltes: Loriestraat in Kampen en Westenbergstraat in Wilsum.
* Nieuwe halte: Van Reestraat in Wilsum.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door MetroRET »

Busomlopen van deze concessie:
https://metroret.ovposities.nl/omlopen/ ... _2022.html > IJM
Petert87
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 feb 2019, 13:02

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door Petert87 »

Vanaf 9 mei rijdt lijn 76 tijdelijk niet vanaf/via Marknesse. Alle ritten zullen beginnen en eindigen in Emmeloord. Dit in verband met werkzaamheden aan de Oosterringweg. Er zal dan vanaf Emmeloord rechtstreeks rechtstreeks naar halte Oosterringweg worden gereden.
https://imgur.com/a/7XMNyWd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten