Concessie IJsselmond (2014-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
jensvdkroft
Berichten: 379
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door jensvdkroft »

sneltram schreef:Iets met lijn 270 voor Chinezen.
Lijn 270 rijdt tussen Steenwijk en Blauwe Hand. Daar komen lijn 11 (Kampen - Kampen Zuid) en 74 (Zwolle - Genemuiden - Kampen Zuid) sowieso niet langs. Lijn 75 (Steenwijk - Marknesse) rijdt dezelfde route tot aan halte Groot Verlaat en dan gaat 'ie door naar Marknesse. En lijn 76 (Steenwijk - Kuinre - Marknesse) gaat de andere kant op van Steenwijk naar Marknesse. Dus dat lijn 270 er is, heeft niet heel veel te maken met de minder ritten van deze lijnen. :D
Vaste (mee)reiziger van OV Regio IJsselmond.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8038
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door regenmaker »

Er moeten toch ergens dienstregelingsuren (DRUs) worden vrij gemaakt om ze ergens anders te investeren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15930
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Meltrain »

Ik vind dat lijn 270 als extra lijn geboden moet worden en alleen moet rijden als die vrijwel volledig kostendekkend is, zodat de benodigde DRU's niet van andere lijnen afgehaald hoeven te worden.
Als lijn 270 niet kostendekkend is: opheffen die lijn!
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8038
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door regenmaker »

Ach, het is de provincie Overijssel die schrapt waar het kan in het busnet. Er moet een begrotingsevenwicht komen in 2019 volgens de plannen uit 2014.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
flipje
Berichten: 1171
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

olof schreef:Dat zijn flink wat busritjes minder. Is dit bedoeld als een bezuiniging of gaan de vrijgekomen DRU's elders worden geherinvesteerd?
Ja, het is niet zo dat de provincie lijnen schrapt en er niks voor terug komt. Zoals door NintendoC is aangehaald wordt er gekeken naar maatwerk oplossingen in gebieden waar op wordt beknibbeld.
Behalve de komst van bijvoorbeeld een buurtbus en het knippen van lijnen, wordt er ook ingezet op het creëren van een soort flex-net. Het grote voordeel hierbij is dat dorpen die nu 's avonds en in het weekend niet te bereiken zijn met OV, dat wel zijn met het flex-net.
Echter is er nog niks concreets, alleen de wens om dit op te starten.
Meltrain schreef: Als lijn 270 niet kostendekkend is: opheffen die lijn!
Mwah, daar hoef je niet over in te zitten, tot nu toe alleen nog maar volle busjes voorbij zien komen, met allen een dagkaart voor € 10 p.p.
Check ook dit bericht van de Stentor (Link). Daarin wordt door een manager van CXX verteld dat deze bus echt hoognodig en dat het de vraag is of een halfuursdienst in de toekomst wel voldoende is.
En volgens deze link staat de teller voor lijn 270 naar een maand al op ruim 8500 reizigers. Dat zou betekenen dat je per rit op +/- 20 reizigers zit.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15930
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Meltrain »

Ik had al zo'n vermoeden dat die lijn verre van leeg reed, maar ik vind niet dat er DRU's van andere lijnen opgeofferd moeten worden aan toeristenvervoer.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
dylanwild94
Berichten: 6121
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door dylanwild94 »

Tuurlijk wel want het is de trend om lijnen te schrappen waar de vervoerder niets op verdiend. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
visgraat
Berichten: 807
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door visgraat »

Volgens mij is niemand voorstander van het rijden met lege bussen, maar heeft een vervoerder natuurlijk wel altijd een commercieel belang. Als ze aangeven om hoeveel reizigers het dan gaat en wat hun alternatief is, zou het al schappelijker zijn, maar dat doen ze vaak niet. Ja, een soort flexnet, maar we weten nog niet precies wat...
NintendoC
Berichten: 372
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Een flexnet zoals bijvoorbeld BrengFlex of AMLFlex kost ook klauwen met geld. Immers je rijdt met een betaalde chauffeur, de auto rijdt niet op lucht en die dingen zijn de hele dag beschikbaar. Oftewel om een flexnet te creëren wat bespaart op kosten komt de vrijwilliger om de hoek zetten. Dat wekt (terecht) wrevel bij de vakbonden.

In Ijsselmond zijn veel bussen met hele grote spitspieken waardoor je buiten de spits met veel bussen semi-leeg rondrijdt. Veel lijnen zijn te druk voor een buurtbus en te duur voor een lijnbus. Dus ja, dan moet je toch heel creatief zijn om wat goeds te verzinnen.
flipje
Berichten: 1171
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

De 2 amba's voor lijn 270 hebben de opdruk Giethoorn Express aan zijkanten van de bus gekregen. De bussen hebben nog wel een rood/wit jasje met Bravo 'hart' en op de achterkant staat nog het logo van Noord-Brabant.
Verder wordt er vanaf morgen de Citaro 9256 ingezet en zijn er enkele Breng-flex busjes gekomen.
OVspotterAMS
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 18:38

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door OVspotterAMS »

Er is ook een derde Amba bijgekomen voor lijn 270, de 3354 uit Zeeland als ik het goed heb gezien. Er rijden momenteel dus de 3353, 3354 en 3403.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 363
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Bartjk »

Een bus die ik nog niet eerder in deze concessie heb gezien: de 9256 ex-utrecht citaro G facelift. Binnenkort ook in ijsselmond kleurstelling?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6333
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Chrysa »

Wordt IJsselmond nu het CXX-afvoerputje? :')
dylanwild94
Berichten: 6121
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door dylanwild94 »

Tja eerst was het Noord-Holland-Noord natuurlijk.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15930
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Meltrain »

En tot en met 9 december 2017 ook Almere natuurlijk :Y
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
flipje
Berichten: 1171
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Deze Citaro G is er bijgekomen om de vloot (groter materieel) te versterken. De Van Hools blinken nou niet bepaald uit in betrouwbaarheid de laatste tijd, dan is een extra bus (die aan de concessie eisen voldoet, behalve een blauw jasje) natuurlijk altijd handig. De kans dat deze bus nog in een blauw jasje gaat komen is vrij klein, aangezien er aan het einde van het jaar nieuw materieel zou moeten komen.

Die oudere Citaro G's (9167 en 9170) voldoen niet meer aan de concessie eisen en kunnen/mogen daarom niet meer ingezet worden op de kernlijnen 71/141. Voor scholierenlijnen gelden andere eisen en daarom zijn deze 2 bussen nog dagelijks te zien op lijn 641.
flipje
Berichten: 1171
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door flipje »

Lijn 74 (Kampen-Zuid <> Hasselt <> Zwolle) zal vanaf 1 juli een gewijzigde route krijgen (check).
Vanaf station Kampen-Zuid zullen de ritten die na half 11 vertrekken rechtstreeks door rijden naar station Kampen, de tussengelegen haltes (Venedijk, Bovenhavenstraat, Koornmarkt en IJsselbrug) zullen dan worden overgeslagen. Op deze manier hoopt CXX op een betere punctualiteit.
's Ochtends en de ritten vanaf station Kampen naar Kampen-Zuid zullen nog wel stoppen op tussengelegen haltes.
Etienne
Berichten: 6174
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Etienne »

Is die lijn qua punctualiteit dan zo'n ramp? Of komt dat met name door de IJsselbrug?
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
NintendoC
Berichten: 372
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door NintendoC »

Etienne schreef:Is die lijn qua punctualiteit dan zo'n ramp? Of komt dat met name door de IJsselbrug?
Met name de Ijsselbrug inderdaad. Maar de andere lijn die er ook last van heeft (143) laten ze gek genoeg ongemoeid.
Erik1100
Berichten: 186
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Erik1100 »

De 9167 rijdt vandaag gewoon op lijn 71. Heb hem afgelopen zaterdag ook nog zien rijden op lijn 270.
jensvdkroft
Berichten: 379
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door jensvdkroft »

Klopt, heel af en toe rijdt een 91xx bus op lijn 71 of 141. Dit is wanneer er te weinig 18 meter bussen beschikbaar zijn voor de streeklijnen.
Vaste (mee)reiziger van OV Regio IJsselmond.
jensvdkroft
Berichten: 379
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door jensvdkroft »

Vanaf december 2018 zal lijn 160 niet meer Amersfoort Vathorst als eindbestemming hebben, maar Zeewolde. 's Avonds en in het weekend rijdt er dan iedere 2 uur een bus van en naar Almere.
Vaste (mee)reiziger van OV Regio IJsselmond.
bartjemestrom
Berichten: 784
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door bartjemestrom »

Bron?
Klaasje
Berichten: 6763
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door Klaasje »

Ik zou het geen gekke zet vinden als er momenteel weinig reizigers op het stuk Eemhof-Vathorst zijn. Er is al jaren de roep om een avond- en weekendverbinding Zeewolde-Almere. Er is alleen geen geld voor.
jensvdkroft
Berichten: 379
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Bericht door jensvdkroft »

Vaste (mee)reiziger van OV Regio IJsselmond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten