Pagina 50 van 56

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 jun 2018, 22:31
door jensvdkroft
sneltram schreef:Iets met lijn 270 voor Chinezen.
Lijn 270 rijdt tussen Steenwijk en Blauwe Hand. Daar komen lijn 11 (Kampen - Kampen Zuid) en 74 (Zwolle - Genemuiden - Kampen Zuid) sowieso niet langs. Lijn 75 (Steenwijk - Marknesse) rijdt dezelfde route tot aan halte Groot Verlaat en dan gaat 'ie door naar Marknesse. En lijn 76 (Steenwijk - Kuinre - Marknesse) gaat de andere kant op van Steenwijk naar Marknesse. Dus dat lijn 270 er is, heeft niet heel veel te maken met de minder ritten van deze lijnen. :D

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 jun 2018, 22:33
door regenmaker
Er moeten toch ergens dienstregelingsuren (DRUs) worden vrij gemaakt om ze ergens anders te investeren.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 jun 2018, 22:45
door Meltrain
Ik vind dat lijn 270 als extra lijn geboden moet worden en alleen moet rijden als die vrijwel volledig kostendekkend is, zodat de benodigde DRU's niet van andere lijnen afgehaald hoeven te worden.
Als lijn 270 niet kostendekkend is: opheffen die lijn!

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 07 jun 2018, 22:49
door regenmaker
Ach, het is de provincie Overijssel die schrapt waar het kan in het busnet. Er moet een begrotingsevenwicht komen in 2019 volgens de plannen uit 2014.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 09:03
door flipje
olof schreef:Dat zijn flink wat busritjes minder. Is dit bedoeld als een bezuiniging of gaan de vrijgekomen DRU's elders worden geherinvesteerd?
Ja, het is niet zo dat de provincie lijnen schrapt en er niks voor terug komt. Zoals door NintendoC is aangehaald wordt er gekeken naar maatwerk oplossingen in gebieden waar op wordt beknibbeld.
Behalve de komst van bijvoorbeeld een buurtbus en het knippen van lijnen, wordt er ook ingezet op het creëren van een soort flex-net. Het grote voordeel hierbij is dat dorpen die nu 's avonds en in het weekend niet te bereiken zijn met OV, dat wel zijn met het flex-net.
Echter is er nog niks concreets, alleen de wens om dit op te starten.
Meltrain schreef: Als lijn 270 niet kostendekkend is: opheffen die lijn!
Mwah, daar hoef je niet over in te zitten, tot nu toe alleen nog maar volle busjes voorbij zien komen, met allen een dagkaart voor € 10 p.p.
Check ook dit bericht van de Stentor (Link). Daarin wordt door een manager van CXX verteld dat deze bus echt hoognodig en dat het de vraag is of een halfuursdienst in de toekomst wel voldoende is.
En volgens deze link staat de teller voor lijn 270 naar een maand al op ruim 8500 reizigers. Dat zou betekenen dat je per rit op +/- 20 reizigers zit.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 13:34
door Meltrain
Ik had al zo'n vermoeden dat die lijn verre van leeg reed, maar ik vind niet dat er DRU's van andere lijnen opgeofferd moeten worden aan toeristenvervoer.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 13:42
door dylanwild94
Tuurlijk wel want het is de trend om lijnen te schrappen waar de vervoerder niets op verdiend. :Y

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 14:48
door visgraat
Volgens mij is niemand voorstander van het rijden met lege bussen, maar heeft een vervoerder natuurlijk wel altijd een commercieel belang. Als ze aangeven om hoeveel reizigers het dan gaat en wat hun alternatief is, zou het al schappelijker zijn, maar dat doen ze vaak niet. Ja, een soort flexnet, maar we weten nog niet precies wat...

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 18:35
door NintendoC
Een flexnet zoals bijvoorbeld BrengFlex of AMLFlex kost ook klauwen met geld. Immers je rijdt met een betaalde chauffeur, de auto rijdt niet op lucht en die dingen zijn de hele dag beschikbaar. Oftewel om een flexnet te creëren wat bespaart op kosten komt de vrijwilliger om de hoek zetten. Dat wekt (terecht) wrevel bij de vakbonden.

In Ijsselmond zijn veel bussen met hele grote spitspieken waardoor je buiten de spits met veel bussen semi-leeg rondrijdt. Veel lijnen zijn te druk voor een buurtbus en te duur voor een lijnbus. Dus ja, dan moet je toch heel creatief zijn om wat goeds te verzinnen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 11 jun 2018, 20:38
door flipje
De 2 amba's voor lijn 270 hebben de opdruk Giethoorn Express aan zijkanten van de bus gekregen. De bussen hebben nog wel een rood/wit jasje met Bravo 'hart' en op de achterkant staat nog het logo van Noord-Brabant.
Verder wordt er vanaf morgen de Citaro 9256 ingezet en zijn er enkele Breng-flex busjes gekomen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: di 12 jun 2018, 15:05
door OVspotterAMS
Er is ook een derde Amba bijgekomen voor lijn 270, de 3354 uit Zeeland als ik het goed heb gezien. Er rijden momenteel dus de 3353, 3354 en 3403.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 14 jun 2018, 11:08
door Bartjk
Een bus die ik nog niet eerder in deze concessie heb gezien: de 9256 ex-utrecht citaro G facelift. Binnenkort ook in ijsselmond kleurstelling?

Afbeelding

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 14 jun 2018, 11:16
door Chrysa
Wordt IJsselmond nu het CXX-afvoerputje? :')

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 14 jun 2018, 11:38
door dylanwild94
Tja eerst was het Noord-Holland-Noord natuurlijk.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 14 jun 2018, 11:53
door Meltrain
En tot en met 9 december 2017 ook Almere natuurlijk :Y

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: do 14 jun 2018, 15:44
door flipje
Deze Citaro G is er bijgekomen om de vloot (groter materieel) te versterken. De Van Hools blinken nou niet bepaald uit in betrouwbaarheid de laatste tijd, dan is een extra bus (die aan de concessie eisen voldoet, behalve een blauw jasje) natuurlijk altijd handig. De kans dat deze bus nog in een blauw jasje gaat komen is vrij klein, aangezien er aan het einde van het jaar nieuw materieel zou moeten komen.

Die oudere Citaro G's (9167 en 9170) voldoen niet meer aan de concessie eisen en kunnen/mogen daarom niet meer ingezet worden op de kernlijnen 71/141. Voor scholierenlijnen gelden andere eisen en daarom zijn deze 2 bussen nog dagelijks te zien op lijn 641.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 27 jun 2018, 15:05
door flipje
Lijn 74 (Kampen-Zuid <> Hasselt <> Zwolle) zal vanaf 1 juli een gewijzigde route krijgen (check).
Vanaf station Kampen-Zuid zullen de ritten die na half 11 vertrekken rechtstreeks door rijden naar station Kampen, de tussengelegen haltes (Venedijk, Bovenhavenstraat, Koornmarkt en IJsselbrug) zullen dan worden overgeslagen. Op deze manier hoopt CXX op een betere punctualiteit.
's Ochtends en de ritten vanaf station Kampen naar Kampen-Zuid zullen nog wel stoppen op tussengelegen haltes.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 27 jun 2018, 19:10
door Etienne
Is die lijn qua punctualiteit dan zo'n ramp? Of komt dat met name door de IJsselbrug?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 27 jun 2018, 19:46
door NintendoC
Etienne schreef:Is die lijn qua punctualiteit dan zo'n ramp? Of komt dat met name door de IJsselbrug?
Met name de Ijsselbrug inderdaad. Maar de andere lijn die er ook last van heeft (143) laten ze gek genoeg ongemoeid.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 10:51
door Erik1100
De 9167 rijdt vandaag gewoon op lijn 71. Heb hem afgelopen zaterdag ook nog zien rijden op lijn 270.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 23:13
door jensvdkroft
Klopt, heel af en toe rijdt een 91xx bus op lijn 71 of 141. Dit is wanneer er te weinig 18 meter bussen beschikbaar zijn voor de streeklijnen.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: di 10 jul 2018, 23:30
door jensvdkroft
Vanaf december 2018 zal lijn 160 niet meer Amersfoort Vathorst als eindbestemming hebben, maar Zeewolde. 's Avonds en in het weekend rijdt er dan iedere 2 uur een bus van en naar Almere.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 00:24
door bartjemestrom
Bron?

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 07:50
door Klaasje
Ik zou het geen gekke zet vinden als er momenteel weinig reizigers op het stuk Eemhof-Vathorst zijn. Er is al jaren de roep om een avond- en weekendverbinding Zeewolde-Almere. Er is alleen geen geld voor.

Re: Concessie IJsselmond 2014-2023

Geplaatst: wo 11 jul 2018, 08:08
door jensvdkroft