Pagina 1 van 4

Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: do 09 jan 2014, 20:16
door wouter15
Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing
Om een kwartiersdienst op de volledige Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) mogelijk te maken én de reistijd naar Arnhem te verkorten kan de treindienst het beste doorgetrokken worden naar Arnhem. Dat blijkt uit een concept rapport van ProRail waarover Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie tijdens een werkbezoek over is geïnformeerd. Lees verder

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 14 jan 2014, 00:00
door visgraat
Die treinen zitten altijd ook zo vol dat een kwartierdienst hard nodig is. Bovendien zijn bezuinigen niet iets van deze tijd.
:N

Doortrekken naar Arnhem is op zich wel een goed idee denk ik.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: do 23 jan 2014, 23:33
door visgraat
Ok, dus doortrekken zonder kwatierdienst is het beste blijkbaar, want er is geen commentaar. Ik zou zeggen: Indienen dat voorstel!

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 00:00
door Tom
Mocht de Valleilijn daadwerkelijk naar Arnhem worden doorgetrokken, dan zal er nog onderzocht moeten worden of alle treinen naar Arnhem gaan doorrijden of slechts een deel van de treinen.
Het lijkt me in ieder geval niet verstandig om alle treinen door te laten rijden naar Arnhem. Volgens mij is een kwartierdienst iets te veel van het goede voor de stations Wolfheze en Oosterbeek.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 20:18
door Dennenboom
Maar dat kan ook non-stop. Dat werd in de zeventiger jaren ook wel gedaan.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 20:25
door Daniel
Volgens het AD/Amersfoortse Courant vandaag is men weer wat anders van plan: in plaats van meer/langere treinen om de drukte op te vangen wil men het aantal reizigers met 5% verminderen :P (Uiteraard doelt men hier op maatregelen om de spitspiek af te vlakken door spreiding e.d., maar ook gratis OV-fiets gebruik voor aannemelijk de kortere afstanden)

Overigens heeft men nog een aardige weg te gaan tot men op NS-achtige taferelen uitkomt: het artikel schrijft nu "door de toenemende drukte op de Valleilijn komt het steeds vaker voor dat passagiers moeten blijven staan tijdens de treinreis"

Volgens een ander artikel in dezelfde krant gaat men trouwens bij Barneveld Zuid een busstation aanleggen... Oeps, daar had natuurlijk treinstation moeten staan :P Zoveel bussen heeft Barneveld nu ook weer niet.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 23:29
door Nitein-Repart
Arnhen>Amersfoort is geen probleem, maar Amersfoort>Arnhem levert 1x/2 uur een ICE-inhaling te Wolfheze op. Bovendien staan de Valleilijntrein 30 minuten te keren op ziwel spoor 9 als 10.

De plandienstregeling kan ik op dit moment niet maken.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: do 30 jan 2014, 14:57
door visgraat
Dat hoeft niet per se.
Als je de doorrijdende trein in Barneveld wisselt, krijg je:
Amersfoort :28, Barneveld :44, Lunteren :53/:54, Ede-Wageningen :05, aankomst Arnhem :20
Arnhem :25, Ede-Wageningen :40/:41, Lunteren :52/:53, Barneveld :01, aankomst Amersfoort :18

Amersfoort :41 Barneveld :59
Barneveld :44 Amersfoort :01

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: zo 02 feb 2014, 13:00
door busman
Zoals Daniel al aangaf, denken ze aan verschillende middelen om drukte te voorkomen :?

De Gelderlander van 23 januari schrijft;

Spreiding
Voor de korte termijn wordt gedacht aan leren op afstand, spreiding van collegetijden en tariefdifferentiatie om de spitsdrukte te verminderen. Op lange termijn is een kwartiersdienst op het hele traject de oplossing, bleek recent uit onderzoek van spoorbeheerder ProRail. Geschat wordt dat dit zeker 25 miljoen euro kost, het exacte bedrag zal rond de zomer bekend zijn.


Dus het is de schuld van de reizigers dat de treinen te vol zijn *O*
oh oh, en dan is de overheid zo druk geweest om iedereen in het openbaar vervoer te krijgen, krijg je dit.

hele artikel: http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.4188388

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: zo 02 feb 2014, 13:47
door ICE105
visgraat schreef:Dat hoeft niet per se.
Als je de doorrijdende trein in Barneveld wisselt, krijg je:
Amersfoort :28, Barneveld :44, Lunteren :53/:54, Ede-Wageningen :05, aankomst Arnhem :20
Arnhem :25, Ede-Wageningen :40/:41, Lunteren :52/:53, Barneveld :01, aankomst Amersfoort :18

Amersfoort :41 Barneveld :59
Barneveld :44 Amersfoort :01
Bij deze dienstregeling heb je te Ed richting Amf een opvolgconflict met de ICE en de s3000

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: zo 02 feb 2014, 14:49
door Wubbo
busman schreef:De Gelderlander van 23 januari schrijft;

Spreiding
Voor de korte termijn wordt gedacht aan leren op afstand, spreiding van collegetijden en tariefdifferentiatie om de spitsdrukte te verminderen. Op lange termijn is een kwartiersdienst op het hele traject de oplossing, bleek recent uit onderzoek van spoorbeheerder ProRail. Geschat wordt dat dit zeker 25 miljoen euro kost, het exacte bedrag zal rond de zomer bekend zijn.
Ah, daar is het idee van de spreiding van collegetijden weer. Dat komt eens in de zoveel tijd boven, ik kan me hetzelfde herinneren over drukte in Noord-Nederland en over drukte op de Maaslijn. Tot nu toe gebeurt er niks mee.

Wat is het drukste deel van de Valleilijn? Is dat het stuk tussen Ede en Barneveld? Zo nee, wat is het voordeel van een kwartierdienst daar dan? Het kost je meer materieel, en het enige dat het dan oplevert is een wat betere spreiding over de treinen.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 12:10
door Joshua
Bij de gedachten dat de Valleilijn wordt doorgetrokken naar Arnhem denk ik meteen:

DOEN :pos:

Een directe verbinding Arnhem - Amersfoort lijkt me geweldig.

Er rijdt nu ook al een sprinter tussen Arnhem en Ede-Wageningen. Het is voor mensen die tussen Arnhem en Ede-Wageningen inwonen nu zo dat ze dus moeten overstappen op Ede-Wageningen. Dat hoeft dan dus ook gewoon niet meer.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 12:27
door Nitein-Repart
De tegenstander is de NS omdat zij reizigers verliest, want NS wil zo veel mogelijk reizigers via Utrecht vervoeren. Waarschijnlijk heeft de NS een sterke lobby om geen doortrekking Valleilijn mogelijk te maken. Connexxion, Provincie Gelderland en de lokale bevolking willen een doorgetrokken Valleilijn, alleen de NS niet.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 13:32
door reisthijs
NS wil natuurlijk de hele lijn Utrecht-Arnhem voor zichzelf houden.

Doortrekking valleilijn blokkeert ook het (her)invoeren van een sprinter Utrecht-Arnhem. Dan hebben Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp geen directe verbinding met Arnhem meer als de IC daar straks niet meer stopt (zie
Treinstation Driebergen-Zeist verliest intercitystatus).

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 15:07
door Nitein-Repart
Een sprinter Arnhem-Utrecht is volstrekt onnodig. De huidige situatie is niet perfect, maar prima. ETMET op Arnhem-Utrecht is nergens voor nodig. Zou eerder inzetten op extra IC treinen in de spits tussen Amsterdam en Arnhem die in het ICE-pad rijden en dus niet in Adam Amstel en Ede-Wageningen stoppen.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 16:26
door wouter15
En Mansveld heeft het hele plan van tafel geveegt

Valleilijn gaat niet door naar Arnhem
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wijst doortrekking van de Valleilijn, de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede/Wageningen, naar Arnhem van de hand. Dat bleek dinsdag uit haar antwoorden op schriftelijke vragen van Tweede Kamerlid Dik-Faber van de ChristenUnie.

„De groep reizigers die een direct voordeel heeft bij een doortrekking van de Valleilijn is aanmerkelijk kleiner dan de groep reizigers op de corridor Utrecht-Arnhem die mogelijk nadeel ondervindt bij verstoringen”, aldus de staatssecretaris. Lees verder

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 17:02
door timtrein
Corridordenken, ja we zijn er weer.
Overigens volstrekt volgens verwachting, er wordt nou eenmaal alleen per lijn aanbesteed. Scheelt wel weer een vracht Vallellijn-OVC-paaltjes in Ah :)

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 19:03
door Wubbo
Erno-BE schreef:Een sprinter Arnhem-Utrecht is volstrekt onnodig. De huidige situatie is niet perfect, maar prima. ETMET op Arnhem-Utrecht is nergens voor nodig. Zou eerder inzetten op extra IC treinen in de spits tussen Amsterdam en Arnhem die in het ICE-pad rijden en dus niet in Adam Amstel en Ede-Wageningen stoppen.
Het huidige ICE-pad is absoluut niet geschikt om elk half uur gebruikt te worden (die zorgt voor wijzigingen aan allerlei treinseries). Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat er tussen Amsterdam en Geldermalsen geen goederentreinen meer kunnen rijden. Bovendien is een extra IC bedoeld voor een heel andere groep dan een extra sprinter.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 20:16
door 0318
reisthijs schreef:Doortrekking valleilijn blokkeert ook het (her)invoeren van een sprinter Utrecht-Arnhem. Dan hebben Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp geen directe verbinding met Arnhem meer als de IC daar straks niet meer stopt .
Ik neem aan dat een stoptrein Utrecht - Arnhem in Ede ingehaald zal worden door een intercity, en dat doorgaande reizigers daar dus eerder zullen overstappen dan te blijven zitten (als die stoptrein al doorrijdt - ik zie de NS er nog voor aan om Ede-Arnhem geen 3 stoptreinen per uur te gunnen en daar te blijven pendelen met een halfuurdienst die noch op de Valleilijn noch op de stoptreinen naar Utrecht aansluit).

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 20:38
door dennistd
Ede-Wageningen is niet handig om in te halen, hiervoor zouden extra perrons gebouwd moeten worden.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 21:18
door Nitein-Repart
Wubbo schreef:
Erno-BE schreef:Een sprinter Arnhem-Utrecht is volstrekt onnodig. De huidige situatie is niet perfect, maar prima. ETMET op Arnhem-Utrecht is nergens voor nodig. Zou eerder inzetten op extra IC treinen in de spits tussen Amsterdam en Arnhem die in het ICE-pad rijden en dus niet in Adam Amstel en Ede-Wageningen stoppen.
Het huidige ICE-pad is absoluut niet geschikt om elk half uur gebruikt te worden (die zorgt voor wijzigingen aan allerlei treinseries). Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat er tussen Amsterdam en Geldermalsen geen goederentreinen meer kunnen rijden. Bovendien is een extra IC bedoeld voor een heel andere groep dan een extra sprinter.
4 IC's zijn voldoende op Utrecht-Arnhem, zolang de s3000 als de s3100 nog niet met 10 of 12 bakken rijden hoeft er nog niet gesproken te worden van ETMET. Meestal rijdt de s3000 met een VIRM-6 en de s3100 zelfs met een VIRM-4, dan lijkt mij ETMET totaal onzinnig.

Verder zijn die sprinters tussen Utrecht en Rhenen ook niet erg druk, dus uitbereiding is zeker niet nodig. Zou eerder pleiten om 's avonds en in het weekend slechts eenmaal per uur door te rijden naar Rhenen (en het andere half uur keren in Veenendaal Centrum), dit bespaard zelfs een treinstel met machinist en conducteur en daar hebben weinig reizigers last van.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 22:35
door 0318
dennistd schreef:Ede-Wageningen is niet handig om in te halen, hiervoor zouden extra perrons gebouwd moeten worden.
Vier stoptreinstations tussen een tienminuten-IC kan niet, dus er zal ergens ingehaald moeten worden. Dan lijkt een extra perron in Ede me logischer dan aanklooien in Wolfheze.
En @Erno-BE: als er ongekoppelde treinen worden ingezet dan is het vaak sardinevervoer, zowel in de IC als in de stoptrein. En met de huidige dienstregeling lijkt het me niet mogelijk om één trein per uur door te laten rijden naar Rhenen en de volgende kort te laten keren in Veenendaal Centrum - dan komen die twee elkaar namelijk in Veenendaal Centrum tegen (tenzij je de doorrijdende trein drie kwartier in Rhenen laat staan, maar dan zie ik het nut niet meer).

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 23:15
door dennistd
Erno-BE schreef:Verder zijn die sprinters tussen Utrecht en Rhenen ook niet erg druk, dus uitbereiding is zeker niet nodig. Zou eerder pleiten om 's avonds en in het weekend slechts eenmaal per uur door te rijden naar Rhenen (en het andere half uur keren in Veenendaal Centrum), dit bespaard zelfs een treinstel met machinist en conducteur en daar hebben weinig reizigers last van.
Dat kan volgens mij niet: in de nieuwe concessie moeten alle stations 2x per uur bediend worden.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 23:21
door Suus
Ik vraag mij een beetje af welke visie Erno-BE beoogt: is het geld besparen om het geld besparen, strijdt hij/zij tegen overmobiliteit ofzoiets? Ook met eerdere voorstellen viel het mij al op dat het voor de reiziger geen voordeel oplevert maar wel minder treinkilometers.

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Geplaatst: di 04 feb 2014, 23:47
door dennistd
0318 schreef:
dennistd schreef:Ede-Wageningen is niet handig om in te halen, hiervoor zouden extra perrons gebouwd moeten worden.
Vier stoptreinstations tussen een tienminuten-IC kan niet, dus er zal ergens ingehaald moeten worden. Dan lijkt een extra perron in Ede me logischer dan aanklooien in Wolfheze..
Ik heb even zitten kijken: bij gelijktijdig vertrek uit Utrecht Centraal met de IC kom je door de stop op Vaartsche Rijn kort erachter te zitten naar Bunnik. Bij De Haar aansluiting zit je dan nog 3 minuten voor de IC, dus moet je in De Klomp aan de kant om de IC er langs te laten. De sprinters naar Veenendaal/Rhenen hoeven dan niet aan de kant voor de IC. Vanuit De Klomp ben je net weer voor de volgende IC in Arnhem.

Dus met inhaalsporen op Veenendaal De Klomp hoeft de stopper naar Arnhem bij een 10-minuten IC-dienst maar 1x aan de kant, en de stopper naar Rhenen helemaal niet. Dat lijkt me dan de handigste plek. De sprinter Utrecht-Arnhem wordt dan een 20 minuten-dienst, en op de momenten dat die niet rijdt kun je 1x per uur Connexxion door laten rijden (of je moet de Valleilijn ook een 20 minuten-dienst geven, dan kan die ook altijd doorrijden naar Arnhem (kruisen op Ede-Wageningen met verkeer Arnhem->Utrecht even niet meegerekend)).

Door ook op Driebergen-Zeist inhaalsporen te maken kun je in de spits nog extra treinen (als sneltrein) naar Veenendaal Centrum inleggen. Deze vertrekken dan 3 minuten voor de IC naar Arnhem uit Utrecht en worden in Driebergen ingehaald door deze IC. Op die manier ben je ondanks de inhaling nog een minuut sneller op Utrecht-Veenendaal C dan de sprinter, en je kunt nog altijd een .7/.13-dienst rijden op Utrecht-Veenendaal C.

Code: Selecteer alles

        IC Arnhem   SPR Arnhem  IC Arnhem   SPR Rhenen  S Veenendaal    IC Arnhem
Ut      .53         .53         .03         .03         .10             .13
Utge    .54         .54         .04         .04         .11             .14
Utva    .54         .55         .04         .05         .11             .14
Lak     .55         .57         .05         .07         .12             .15
Bnk     .58         .01         .08         .11         .15             .18
Db      .00         .04         .10         .14         .18/.22         .20
Mrg     .03         .08         .13         .18         .26             .23
Mrn     .04         .10         .14         .20         .27             .24
Har     .07         .14         .17         .24         .30             .27
Klp     .09         .17/.21     .19                                     .29
Ed      .14         .28         .24                                     .34
Wf      .19         .34         .29                                     .39
Otb     .21         .37         .31                                     .41
Ahwa    .22         .39         .32                                     .42
Ahb     .23         .40         .33                                     .43
Ah      .25         .42         .35                                     .45