Stationswinkels onder druk
Stationswinkels onder druk
Stationswinkels onder druk
door Frank Houtappels. donderdag 17 juli 2008 | 03:40 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 17 juli 2008 | 11:14
BOXMEER/CUIJK - Het gaat slecht met de stationswinkels in deze regio. Na Cuijk is ook het voortbestaan van de winkel in Boxmeer onzeker, zegt manager Leo Schraven van Stichting 't Goede Spoor. "Al verwacht ik dat het in Boxmeer wel goed komt."
't Goede Spoor huurt de ruimtes in de stationsgebouwen van NS om er kiosken te exploiteren. Vorige maand sloot de stichting de stationswinkel in Cuijk, omdat er te weinig omzet gehaald werd.
"Financieel-economisch heeft de winkel in Cuijk op dit moment geen enkel bestaansrecht", zegt Schraven.
Over de toekomst van de stationswinkel in Boxmeer wordt de komende maanden beslist. In augustus of september moet duidelijk zijn of 't Goede Spoor doorgaat met de plaatselijke kiosk.
"Te zijner tijd nemen we daar een helder besluit over. Op dit moment kan ik daar niet meer over zeggen. Ik ga er van uit dat het goed komt. Hoe we dat gaan doen? Dat is onduidelijk."
Schraven zegt met de gemeente en eigenaar NS in gesprek te gaan over de toekomst van het stationsgebouw in Cuijk. Of er een nieuwe kiosk wordt gevestigd, is dus nog niet duidelijk. Schraven: " Daar gaat NS over."
Voor NS is sluiting van de Cuijkse vestiging nieuw. "Bij ons is niet bekend dat de huurder ermee stopt. We hadden wel het idee dat het niet goed van de grond kwam. Wij hebben toestemming gegeven het pand te huren. Maar wat de huurder ermee doet, is zijn beslissing ", zegt een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen.
't Goede Spoor is een relatief nieuw gezicht in het Land van Cuijk. Na het vertrek van stationswinkel Wizzl uit Boxmeer en Cuijk eind vorig jaar, begon 't Goede Spoor er de kiosken.
Wizzl-eigenaar Servex (een volle dochteronderneming van de NS) sloot de winkel in Boxmeer in september vorig jaar omdat die niet meer rendabel was.
Stichting 't Goede Spoor begeleidt mensen met een grote achterstand op de arbeidsmarkt en exploiteert stationswinkels met de hulp van licht gehandicapten en mensen die in de wao of bijstand zitten. Naast Cuijk en Boxmeer exploiteert de stichting ook de stationswinkel in Wijchen. Die is wel succesvol, zegt Schraven.
Bron: De Gelderlander
door Frank Houtappels. donderdag 17 juli 2008 | 03:40 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 17 juli 2008 | 11:14
BOXMEER/CUIJK - Het gaat slecht met de stationswinkels in deze regio. Na Cuijk is ook het voortbestaan van de winkel in Boxmeer onzeker, zegt manager Leo Schraven van Stichting 't Goede Spoor. "Al verwacht ik dat het in Boxmeer wel goed komt."
't Goede Spoor huurt de ruimtes in de stationsgebouwen van NS om er kiosken te exploiteren. Vorige maand sloot de stichting de stationswinkel in Cuijk, omdat er te weinig omzet gehaald werd.
"Financieel-economisch heeft de winkel in Cuijk op dit moment geen enkel bestaansrecht", zegt Schraven.
Over de toekomst van de stationswinkel in Boxmeer wordt de komende maanden beslist. In augustus of september moet duidelijk zijn of 't Goede Spoor doorgaat met de plaatselijke kiosk.
"Te zijner tijd nemen we daar een helder besluit over. Op dit moment kan ik daar niet meer over zeggen. Ik ga er van uit dat het goed komt. Hoe we dat gaan doen? Dat is onduidelijk."
Schraven zegt met de gemeente en eigenaar NS in gesprek te gaan over de toekomst van het stationsgebouw in Cuijk. Of er een nieuwe kiosk wordt gevestigd, is dus nog niet duidelijk. Schraven: " Daar gaat NS over."
Voor NS is sluiting van de Cuijkse vestiging nieuw. "Bij ons is niet bekend dat de huurder ermee stopt. We hadden wel het idee dat het niet goed van de grond kwam. Wij hebben toestemming gegeven het pand te huren. Maar wat de huurder ermee doet, is zijn beslissing ", zegt een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen.
't Goede Spoor is een relatief nieuw gezicht in het Land van Cuijk. Na het vertrek van stationswinkel Wizzl uit Boxmeer en Cuijk eind vorig jaar, begon 't Goede Spoor er de kiosken.
Wizzl-eigenaar Servex (een volle dochteronderneming van de NS) sloot de winkel in Boxmeer in september vorig jaar omdat die niet meer rendabel was.
Stichting 't Goede Spoor begeleidt mensen met een grote achterstand op de arbeidsmarkt en exploiteert stationswinkels met de hulp van licht gehandicapten en mensen die in de wao of bijstand zitten. Naast Cuijk en Boxmeer exploiteert de stichting ook de stationswinkel in Wijchen. Die is wel succesvol, zegt Schraven.
Bron: De Gelderlander
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Re: Stationswinkels onder druk
Gewoon je assortiment verbeteren. Die kiosken hebben vaak bar weinig, helemaal op het gebied van broodjes. Zeg nou zelf, als je honger hebt ga je toch niet naar de kiosk. Zodra je een goed assortiment hebt zal men veel sneller die winkel induiken, en misschien zelfs overige passanten aantrekken.Wubbo schreef:Ik ga er van uit dat het goed komt. Hoe we dat gaan doen? Dat is onduidelijk."
Re: Stationswinkels onder druk
't Hangt maar net van de ondernemer af of het wat wordt met kiosken die buiten Servexverband op kleinere stations bestaan. Elst was er ook een waar het niet lukte, maar in Etten-Leur is het al drie jaar een druk bezochte plaats, krijg ik de indruk. Nu is men er uit eigen beweging gestopt met de verkoop van treinkaartjes, volgens mij omdat het in de spits anders te druk wordt... Zo zie je maar dat je met een goed assortiment er wel iets van kunt maken. Zoals hierboven al geschreven werd, is het aanbod vaak ronduit slecht in die kiosken.
Re: Stationswinkels onder druk
Het lijkt alsof er nu een andere exploitant inzit...Elst was er ook een waar het niet lukte
Re: Stationswinkels onder druk
Klopt, voornamelijk 's middags is er volgens mij een en ander te kopen. Hoewel ik nog nooit gekeken heb...
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Stationswinkels onder druk
In Elst zit inderdaad een particulier. Die verkoopt koffie/thee voor één euro. Kan servex een voorbeeld aan nemen...
Re: Stationswinkels onder druk
Het lijkt me dat die particulier toch echt een bedrijf heeft of verkoopt ie op persoonlijke titel koffie?
(flauw... ik weet het )
(flauw... ik weet het )
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Stationswinkels onder druk
Een particulier bedrijf... :Dkeleti palyaudvar schreef:Het lijkt me dat die particulier toch echt een bedrijf heeft
Re: Stationswinkels onder druk
Een particulier bedrijf is een beetje een tegenstelling... Het bedrijf zelf is immers een eigen, niet-particulier rechtspersoon. Bedoel je soms een eenmanszaak? ;-)
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Stationswinkels onder druk
Het was niet sirieus bedoeld... ;)
Re: Stationswinkels onder druk
Wel serieus?
( Ok.. ok... ik hou al op )
( Ok.. ok... ik hou al op )
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Re: Stationswinkels onder druk
Het station kan mensen trekken naar een winkel, maar de omliggende wijk heeft ook een bepaalde behoefte. Probeer die twee behoeften wat meer te combineren. Probeer het voor de lokale frietboer gunstig te maken op het station te gaan zitten. Laat die frietboer dus ook niet vastzitten aan al die Servex-regeltjes. Je bereikt dan dat;
- de winkel(s) op het station meer kans van slagen heeft/hebben.
- de winkels van de wijk wellicht meer omzet kunnen draaien.
- het stationsplein/omgeving levendiger is, en er dus meer sociale controle is (en ook sfeervoller) en dergelijke.
Lijkt mij dat dat veel voordelen hebben, als je daar een poging toe waagt. :D
Bijv.Kijk voor de grap eens naar station Helmond Brouwhuis (ja, een voorbeeld uit mijn omgeving ). Het station stelt niet veel voor en is ook niet echt een spannende plek om te wachten o.i.d. Het ironische is dat het winkelcentrum aan de zuidkant pál tegen het spoor ligt. Je kijkt dus neer op de daken van het winkelcentrum. Direct platgooien en er één groot geheel van maken, soort van "station ín een winkelcentrum-idee". Krijg je toch iets veel aantrekkelijkers en dat is toch ook gunstig voor ondernemers? :?
- de winkel(s) op het station meer kans van slagen heeft/hebben.
- de winkels van de wijk wellicht meer omzet kunnen draaien.
- het stationsplein/omgeving levendiger is, en er dus meer sociale controle is (en ook sfeervoller) en dergelijke.
Lijkt mij dat dat veel voordelen hebben, als je daar een poging toe waagt. :D
Bijv.Kijk voor de grap eens naar station Helmond Brouwhuis (ja, een voorbeeld uit mijn omgeving ). Het station stelt niet veel voor en is ook niet echt een spannende plek om te wachten o.i.d. Het ironische is dat het winkelcentrum aan de zuidkant pál tegen het spoor ligt. Je kijkt dus neer op de daken van het winkelcentrum. Direct platgooien en er één groot geheel van maken, soort van "station ín een winkelcentrum-idee". Krijg je toch iets veel aantrekkelijkers en dat is toch ook gunstig voor ondernemers? :?
Re: Stationswinkels onder druk
Herinrichten van het winkelcentrum in Brouwhuis zou veel meer kosten dan het op zou leveren door het met de treinhalte te combineren. Bovendien heeft de halte geen stationsfaciliteiten die de niet-treinreizigers trekken, is het geen onoverzichtelijk, onguur station en is het in het winkelcentrum toch altijd wel aardig levendig...
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Re: Stationswinkels onder druk
Maar het gebeurd ook bij nieuwe haltes/winkelcentra enzo. Overigens zit er op het station een broodjeszaak heb ik me laten vertellen (nog niet geweest sindsdien). Ennuh, het was maar een voorbeeld.
Re: Stationswinkels onder druk
Als je een voorbeeld geeft, moet je een goed voorbeeld geven ;-).
Maar het is niet voor niets dat NS probeert stationsruimtes te verhuren aan derden: dat zorgt inderdaad voor sociale controle en levendigheid op het station. Voorbeelden te over: kinderopvang op Gouda Goverwelle, een muziekschool op Naarden-Bussum, een tandarts in -ik meen- Soest, en diverse locale kiosken.
Overigens is Wizzl ook ooit in de markt gezet met de bedoeling ook door de wijkbewoners te worden gebruikt, voor de 'vergeten boodschappen'.
Maar het is niet voor niets dat NS probeert stationsruimtes te verhuren aan derden: dat zorgt inderdaad voor sociale controle en levendigheid op het station. Voorbeelden te over: kinderopvang op Gouda Goverwelle, een muziekschool op Naarden-Bussum, een tandarts in -ik meen- Soest, en diverse locale kiosken.
Overigens is Wizzl ook ooit in de markt gezet met de bedoeling ook door de wijkbewoners te worden gebruikt, voor de 'vergeten boodschappen'.
Re: Stationswinkels onder druk
Idem in Santpoort-Noord.Wubbo schreef:een muziekschool op Naarden-Bussum
Re: Stationswinkels onder druk
Ik denk dat benzinestations daar beter in slagen...Wubbo schreef: Overigens is Wizzl ook ooit in de markt gezet met de bedoeling ook door de wijkbewoners te worden gebruikt, voor de 'vergeten boodschappen'.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Re: Stationswinkels onder druk
En dat komt omdat die een wat beter assortiment hebben over het algemeen, lijkt me...
Re: Stationswinkels onder druk
^^ Omdat benzienestations iets goedkoper zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten