Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Seat Ibiza schreef: wo 22 sep 2021, 12:50 Nou, de invoering van de ringlijnen 9 en 11 in Maastricht vind ik toch wel echt nieuws. Lijn 11 rijdt station - Céramique - Kennedybrug - Pr. Bisschopsingel - Hertogsingel - Statensingel - Markt - Station. Lijn 9 doet dat rondje andersom. Het vervallen deel van lijn 9 in Villapark wordt overgenomen door een nieuwe lijn 12, die vanaf Boschpoort komt. Lijn 34 rijdt niet meer naar Boschpoort, maar in plaats daarvan naar het station.
Lijnen 9 en 11 zijn een veredeld ''rondje centrum''...
Met lijn 34 bedoel je waarschijnlijk 48? Heel vroeger bestond Maastricht station - Kanne ook, maar dat is misschien wel al 25 jaar geleden.
Wat ik me afvraag is of lijn 12 (Villapark) met 8-persoons gereden gaat worden. Verder had het me verstandiger geleken om die bus via de route van lijn 78 vanuit Villapark naar het centrum te laten rijden (via Wilhelminasingel - Mosae Forum)
bartjemestrom

Bericht door bartjemestrom »

12 wordt micro, dus 8p
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Seat Ibiza schreef: wo 22 sep 2021, 12:50 Lijn 34 rijdt niet meer naar Boschpoort, maar in plaats daarvan naar het station.
Lijn 48 heet deze alweer een tijdje. ;)
Ik ben wel benieuwd of ze dan in een volgende ronde Villapark eruit willen mikken. Boschpoort-Villapark met een 8-persoonsbusje is toch wel een hele grote achteruitgang. Hopelijk wel met een goede, gegarandeerde aansluiting voor reizigers van/naar het station, maar zelfs dan.

Opvallend vind ik ook dat de 15 niet meer door gaat rijden naar het centrum. Op de ene plek lees ik dat het komt door de introductie van elektrische bussen met opladen bij het station (?!), op een andere plek dat het een voorbereiding is op de toekomstige herindeling van de Markt waarbij keren niet meer mogelijk wordt. Blijkbaar gaat dan alles in beide richtingen langs het Bassin rijden. (?)
bartjemestrom

Bericht door bartjemestrom »

Wanneer de tram naar de Mosae Forum gaat rijden, is het de bedoeling dat de bussen van de Markt verdwijnen. De brug is blijkbaar niet sterk genoeg om dagelijk dubbel zoveel bussen te verwerken tov nu.

Ik vermoed dat de elektrische bus voor lijn 15 leeg naar de stalling gaat om daar op te laden.
Seat Ibiza

Bericht door Seat Ibiza »

Plutona schreef: wo 22 sep 2021, 13:48 Met lijn 34 bedoel je waarschijnlijk 48?
umbusko schreef: wo 22 sep 2021, 14:56 Lijn 48 heet deze alweer een tijdje. ;)
Ja, foutje van mijn zijde :lol:
Ik heb het gecorrigeerd.
bartjemestrom schreef: wo 22 sep 2021, 18:18 Wanneer de tram naar de Mosae Forum gaat rijden, is het de bedoeling dat de bussen van de Markt verdwijnen. De brug is blijkbaar niet sterk genoeg om dagelijk dubbel zoveel bussen te verwerken tov nu.
Het heeft niets met de sterkte van de brug over het Bassin te maken, maar alles met het besluit dat al héél lang geleden genomen is, namelijk om de OV-as in beide richtingen via Boschstraat - Bassin - Maasboulevard naar (en van) de Wilhelminabrug te laten lopen. In de richting oost -> west is dat al enige tijd uitgevoerd, omdat de bussen weinig tot geen last hebben van congestie op de gewenste route. In de richting west -> oost komen bussen regelmatig in files op de Maasboulevard / Bassinbrug terecht. De aanleg van een busstrook is dus noodzakelijk. Daar heeft men echter mee gewacht toen de plannen voor de tram kwamen. Men wilde niet tweemaal achter elkaar de Bassinbrug en Maasboulevard reconstrueren.
maaslynx

Bericht door maaslynx »

Als ik het plaatje op Pagina 15 van de PDF (4/27 Vervoersplan) goed begrijp gaan er al vanaf december iniedergeval een deel van de bussen over het Bassin rijden, iniedergeval de nieuwe lijn 11 is op deze manier ingetekend.

Op zich logisch om een groot deel van de bussen uit de binnenstad te halen, maar ik vraag ik me wel af nu de pre-corona drukte weer terug is of er niet bijvoorbeeld maatregelen nodig zijn op Statensingel/Hertogsingel om deze lijnvoering betrouwbaar uit te kunnen voeren. Ik stond gisteren voor Emmaplein in de file, de busbaan daar is eigenlijk te smal om elk verkeer dat groter is dan een personenauto te passeren, laat staan als er ook nog bussen je tegemoet komen vanaf Emmaplein. Veel bomen op Statensingel verkeren al in slechte staat, dus als die gekapt moeten worden is het wellicht een uitgerekende kans om daar een echte busbaan aan te leggen.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

En ze zijn vorig jaar inderdaad al begonnen met de Belgische bussen, de 20a, 45, 62 en 63. Ik vind de bediening van het centrum zelf wel erg karig worden met alleen de 4 en de 7. Een halfuursdienst nodigt nou niet echt uit voor spontane reizen de stad in. En vrijwel iedereen voor wie de haltes bij het Mosae Forum of aan de singels voldoen, kan ook fietsen of helemaal vanaf het station lopen. Voor de Belgische streekbussen zal het niet veel verschil maken, maar ik vraag me toch af of de bezetting van de stadsbus niet af gaat nemen.
Plutona

Bericht door Plutona »

Zouden nu ein-de-lijk eens de bushaltes in Zuid-Limburg vervangen worden door nieuwe, fatsoenlijke exemplaren zoals in Noord-Limburg gedaan wordt?

Overigens moet ik ook even gniffelen over die lijn 686. Ze blijven het maar proberen…
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Het stuk over de reconstructie van lijnen in Midden-Limburg had ook wel iets uitgebreider gemogen, zeg. Pas bij de wijzigingen op lijnniveau is te zien dat lijn 371 verlengd wordt naar Meijel.
En kan iemand uitleggen waarom lijn 75 vernummerd wordt in 675? Normaliter is een 6xx-nummer een scholierenlijn die maar enkele malen per dag rijdt, maar lijn 675 rijdt ook in de daluren en tijdens vakanties. :s
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Wellicht voorbode voor dingen die nog gaan komen? Wellicht gelden voor 600-lijnen ook andere, minder strikte, eisen aan materieel zoals rijden met aftandse toelie..
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie