Personeelstekorten in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Personeelstekorten in het OV

Bericht door huibf »

Als ze wat meer betalen dan zijn er echt wel chauffeurs te vinden.
De laatste rit schrappen zou echt er no-go moeten zijn.

Ben eigenlijk benieuwd wat de concessieverlener er van vind en of er boetes op de niet gereden ritten komen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Hoezo kunnen er nu nog zoveel mensen ziek thuis zitten door corona?
Zijn dat dan de chronische gevallen?
Heel veel acute besmettingen kunnen dat toch niet zijn / quarantaine maatregelen.. etc.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Long COVID, griep, chauffeurs die met pensioen zijn gegaan en niet zijn vervangen, chauffeurs die hun opgebouwde stuwmeer aan verlof willen opnemen en niet waargenomen kunnen worden.

De gevolgen van een pandemie zijn niet plotsklaps verdwenen als het aantal besmettingen laag is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Hoeveel mensen werken er bij de ggd ? Dat moeten er wel 1 miljoen zijn ?
Overal is een tekort.
- bouwvakkers
- transport
- beveiliging
- technici
- horeca
- zorg

Of zijn er toch stiekem 1 miljoen doden ?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Ook in Zeeland zijn in maart 2020 uitzendkrachten massaal gedumpt. Achteraf gezien was dat een beetje dom van de vervoerders...
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Ik weet of dat per se van de voorvoerders zo dom was, het rijk heeft er uiteindelijk voor gekozen niet de middelen te bieden om er voor te zorgen dat die uitzendkrachten ook daadwerkelijk werk hadden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^^ nu ja, de beschikbaarheidsvergoeding was toch minimaal 93% van het budget?

Die 7% wat rest kan het verschil toch niet maken?

https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/de-b ... r-vervoer/

huibf schreef: vr 27 mei 2022, 08:47 Hoeveel mensen werken er bij de ggd ? Dat moeten er wel 1 miljoen zijn ?
Overal is een tekort.
- bouwvakkers

(..)
Nu ja, de bouw heeft gewoon door kunnen werken tijdens corona. Die tekorten komen (deels) nog door de afschaling na de kredietcrisis, begin jaren 10. Bedrijfsscholen die dicht moesten, etc.. dus veel minder opleiding van jongeren + de waardering dat het werken met de handen vaak ontbreekt.

Maar ja, ik vind het ook wel vreemd dat de GGD'en nu toch wel redelijk afgeschaald zijn.. er geen (commercieel) testcentrum meer open is.. maar dat de mensen die naar dat werk zijn toegestroomd destijds.. kennelijk daar nu wel uitstromen maar niet meer gaan werken ofzo?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

huibf schreef: vr 27 mei 2022, 08:47 Hoeveel mensen werken er bij de ggd ? Dat moeten er wel 1 miljoen zijn ?
Overal is een tekort.
- bouwvakkers
- transport
- beveiliging
- technici
- horeca
- zorg

Of zijn er toch stiekem 1 miljoen doden ?
Voor de pandemie namen de GGD's circa 59.000 extra mensen aan, op het hoogtepunt waren er 51.000 FTE in dienst bij de GGD's (Nu.nl).

De grootste oorzaken voor het personeelstekort zijn op dit ogenblik de economische groei, en een beroepsbevolking (totaal aantal werkenden + actieve werklozen) die minder hard groeit dan het aantal inwoners waardoor er naar verhouding minder mensen werken. Op dit ogenblik zijn er 133 vacatures per 100 actief werkzoekenden (NOS), dus als je iets wilt doen aan die krapte op de arbeidsmarkt zijn er grotere maatregelen nodig. Zo kan je bijvoorbeeld proberen om de 491.000 mensen die meer uren willen werken beter aan het werk te helpen, dat kan dan weer door hogere salarissen of goedkopere kinderopvang zodat het werk daadwerkelijk gaat lonen (cijfertjes bij het CBS). Al daalt door vergrijzing het aantal mensen dat als 'onbenut arbeidspotentieel' ook al jaren, een trend die eigenlijk alleen met migratie te keren is vanwege de lage geboortegraad in Nederland.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Wat ook niet meehelpt is dat een groot deel van de leerlingen voor een kantoorfunctie wordt opgeleid en dat er vooral tekorten zijn voor praktische functies.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Dan zou je meer werklozen zien, terwijl dat dus eigenlijk wel meevalt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ik denk eerder dat het gewoon wat meer opvalt als er een buschauffeur, verpleegkundige of loodgieter te weinig is bij een bedrijf. Als er op een kantoor een medewerker te weinig is laat werk zich (tot op zekere hoogte) toch net wat makkelijker herverdelen over de wel beschikbare medewerkers.

In beide gevallen is er dan een tekort aan werknemers, alleen de gevolgen zijn in het ene geval veel sterker merkbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Vinny »

Wat ook niet meehelpt is dat een groot deel van de leerlingen voor een kantoorfunctie wordt opgeleid en dat er vooral tekorten zijn voor praktische functies.
De oude ambachtsscholen moeten terug: mensen waren vroeger trots op hun (hand)vaardigheid. Geef ook een goed carrièrepad; de overheid heeft de doorstroming van "laag" naar "hoog" opleidingsniveau onnodig complex en duur gemaakt, waardoor mensen met een lage / praktische opleiding vaker niet in staat zijn om de ladder te beklimmen. En daarom willen ouders van nu dat hun kroost HAVO/VWO gaat doen zodat ze later influecer kunnen worden of marketing manager, zulke banen stellen geen achterwerk voor maar ze betalen wel flink uit :X
, dus als je iets wilt doen aan die krapte op de arbeidsmarkt zijn er grotere maatregelen nodig. Zo kan je bijvoorbeeld proberen om de 491.000 mensen die meer uren willen werken beter aan het werk te helpen, dat kan dan weer door hogere salarissen of goedkopere kinderopvang zodat het werk daadwerkelijk gaat lonen
Heel simpel: als mensen meer uren werken ze meer geld laten verdienen. Mensen die bijv. twee kleine baantjes hebben worden financieel 'bestraft' omdat dan de loonheffingskorting niet van toepassing is en zo heb je nog wel meer 'aanrechtsubsidies'. Ik roep al jaren dat gewoon de inkomstenbelasting flink naar beneden moet; minimumloon kan wat omhoog. Zo houden werknemers automatisch meer geld over aan het eind van de maand. De overheid moet dus fors minder geld gaan uitgeven.
Al daalt door vergrijzing het aantal mensen dat als 'onbenut arbeidspotentieel' ook al jaren
Babyboomer-verwennerij: je kunt een kantoorbaan prima uitvoeren na je 70e. Verhoog gewoon de pensioengerichtigde leeftijd. Elk jaar dat je die opschroeft levert meteen al een paar miljard euro op voor de samenleving.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door DPDelft »

Heel simpel: als mensen meer uren werken ze meer geld laten verdienen. Mensen die bijv. twee kleine baantjes hebben worden financieel 'bestraft' omdat dan de loonheffingskorting niet van toepassing is en zo heb je nog wel meer 'aanrechtsubsidies'.
Hier kan ik je even niet volgen. Je loon wordt aan het einde van het jaar bij elkaar opgeteld en van het totaal gaat de loonheffingskorting af. Anders zou het heel aantrekkelijk worden om 5 (of misschien wel meer) baantjes te nemen waar overal de loonheffingskorting vanaf gaat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Meltrain »

Daar heb ik in 2019 nog gedoe mee gehad. Ik was een paar maanden inhuurkracht en werd daarna vaste medewerker. Beide bedrijven hadden echter de maximale heffingskorting berekend, terwijl ik met mijn cumulatieve salaris daar geen recht op heb. Dat werd dus flink bijbetalen achteraf. :X
Nu ik in vaste dienst ben, wordt daar met de maandelijkse uitbelating al rekening mee gehouden. Dat is toch een stuk prettiger. :)
Vinny schreef: zo 29 mei 2022, 09:05 Ik roep al jaren dat gewoon de inkomstenbelasting flink naar beneden moet; minimumloon kan wat omhoog. Zo houden werknemers automatisch meer geld over aan het eind van de maand. De overheid moet dus fors minder geld gaan uitgeven.
Dat levert weer andere problemen op en levert geen bijdrage aan het personeelstekort.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Daniel »

@DPDelft: Alleen kan je maar één werkgever tegelijk de loonheffingskorting laten toepassen, denk dat Vinny daar mee in de war is. Recht erop blijf je wel houden, dus als je nog wat over houdt dan wordt dat vanzelf weer rechtgetrokken bij de belastingaangifte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Suus »

Het minimumloon moet inderdaad omhoog en wordt gelukkig nu ook verhoogd en aangepast naar een minimumuurloon, want dat hadden we in Nederland nog niet. Echter, omdat de Eerste Kamer nu heeft afgedwongen dat de AOW de volledige stijging van het minimumloon moet volgen, zal elke campagne na het huidige kabinet om het minimumloon bovenmatig te verhogen mislukken vanwege de enorme gevolgen voor de rijksbegroting. De AOW volledig mee laten gaan met de verhoging kost namelijk miljarden en hebben relatief weinig maatschappelijk nut.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door DPDelft »

Daniel schreef: zo 29 mei 2022, 10:21 @DPDelft: Alleen kan je maar één werkgever tegelijk de loonheffingskorting laten toepassen, denk dat Vinny daar mee in de war is. Recht erop blijf je wel houden, dus als je nog wat over houdt dan wordt dat vanzelf weer rechtgetrokken bij de belastingaangifte.
Een wijdverbreid misverstand in arbeidsland ;)
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Dennenboom »

Suus schreef: zo 29 mei 2022, 11:49 Het minimumloon moet inderdaad omhoog en wordt gelukkig nu ook verhoogd en aangepast naar een minimumuurloon, want dat hadden we in Nederland nog niet. Echter, omdat de Eerste Kamer nu heeft afgedwongen dat de AOW de volledige stijging van het minimumloon moet volgen, zal elke campagne na het huidige kabinet om het minimumloon bovenmatig te verhogen mislukken vanwege de enorme gevolgen voor de rijksbegroting. De AOW volledig mee laten gaan met de verhoging kost namelijk miljarden en hebben relatief weinig maatschappelijk nut.
Ik snap ook niet dat miljonairs met een landgoed een hogere AOW moeten krijgen als het minimumloon omhoog gaat.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Klaasje »

Zolang, net als in voorgaande post, in Nederland de exces de maatstaf is om generieke maatregelen te beoordelen krijgen we nog heel veel ingewikkelde regelingen en toeslagaffaireachtige situaties. Misschien moeten we daar gewoon een keer mee kappen en accepteren dat de wereld niet perfect te krijgen is voordat we de wereld proberen te verbeteren. Wie weet helpt het.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Dennenboom »

De bedoeling van de maatregel is om werk structureel beter te belonen. Dat doe je niet optimaal als je een belangrijk deel van het beschikbare geld in de AOW steekt. Bovendien komt een deel van het geld ook nog op plekken waar het helemaal niet nodig is. Dat wilde ik er mee zeggen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door ArrivaBas »

https://www.nu.nl/binnenland/6204241/ns ... erven.html
NS komt met een creatieve oplossing voor het machinistentekort. De komende zes weken is op zes grote stations een op de ICNG gebaseerde treinsimulator te vinden waarin reizigers kennis kunnen maken met alles wat bij de taak van machinist komt kijken.
Of dit gaat werken om het personeelstekort in te dammen waag ik te betwijfelen. Ik acht de kans best groot dat het ding zonder technische ondersteuning en toezichthouders alleen maar als een soort spielerei wordt gezien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door PHS »

Gezien dat de simulator er maar één of twee dagen staat, vermoed ik dat er ook iemand toezicht houdt.
De simulator zal trouwens ook staan op het ICNG event in Rotterdam.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door trolly »

Het lijkt me eigenlijk juist de bedoeling dat het ding als speelgoed gebruikt gaat worden. Wieweet wordt er nog iemand enthousiast, en gaat solliciteren...

Maar afgezien daarvan: wat is de aanleiding om te veronderstellen dat ze een dure masjien zonder toezicht in de openbare ruimte neerplempen? In het artikel staat juist dat er sprake is van beperkte gebruiksuren, dus ik neem aan dat ze er wel wat stevige en goedgeïnformeerde meiden (of jongens) naastzetten om een oogje in het zeil te houden.

PHS was me voor, zie ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door Durashift »

^^ er staat ook dat de simulator bij de NS al wordt gebruikt voor de opleiding van nieuwe machinisten. Ik veronderstel dat de trainers die daar bij horen, enkele vrije zaterdagen gaan besteden aan begeleiding van de simulator op de stations.

Ook fijn.. iedere keer die onderdelen demonteren en opbouwen. Of is het één geheel dat zo in een vrachtwagen(tje) past?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Personeelstekorten in het OV

Bericht door reisthijs »

"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten