Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Roeland
Berichten: 1796
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Roeland »

Tegen die tijd hebben ze misschien wel goed werkende treinen op waterstof, waardoor elektrificatie helemaal niet meer nodig is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 49110
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Waterstof is een slecht idee, batterijtreinen zijn logischer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 37802
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Daniel »

Waarom is waterstof een slecht idee? Het is juist ideaal om overtollige zonne-energie op te slaan en je kunt het vervolgens gewoon tanken.
Vereiste is dus wel dat je groene waterstof gebruikt, grijze is momenteel niet echt handig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TomSteyl
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Roeland schreef: ma 14 nov 2022, 17:00 Tegen die tijd hebben ze misschien wel goed werkende treinen op waterstof, waardoor elektrificatie helemaal niet meer nodig is?
Uit rapporten blijkt dat batterijtreinen en waterstoftreinen op de Maaslijn niet lonend zijn en elektrificatie wel degelijk!

Het is toch van de zotte dat dit getreuzel al bijna 100 jaar (sinds de eerste plannen) duurt, het is echt een blamage.
Laatst gewijzigd door TomSteyl op ma 14 nov 2022, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
waldo79
Berichten: 6741
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door waldo79 »

Zonder vette letters te gebruiken is je punt wel duidelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 49110
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Waarom is waterstof een slecht idee? Het is juist ideaal om overtollige zonne-energie op te slaan en je kunt het vervolgens gewoon tanken.
Vereiste is dus wel dat je groene waterstof gebruikt, grijze is momenteel niet echt handig.
Waterstof is gewoon niet efficiënt voor voertuigen. Eerst wordt energie opgewekt om waterstof te maken, daarna moet het onder veel gevaarlijkere condities dan de huidige op aardolie gebaseerde brandstoffen vervoerd, getankt en bewaard worden om het daarna weer om te zetten in stroom voor een elektromotor.

In Nijmegen, Venlo en Roermond rijden de treinen al onder de draad, dus voor batterijtreinen zijn de voorzieningen al aanwezig en is de totale efficiëntie door minder processtappen veel hoger.

Waterstof heeft vooral toekomst als reserve, het wordt dan gemaakt als er teveel stroom is en gebruikt als andere energiebronnen te weinig stroom kunnen leveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
TomSteyl
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

waldo79 schreef: ma 14 nov 2022, 17:37 Zonder vette letters te gebruiken is je punt wel duidelijk.
Ik vind het wel belangrijk om extra te benadrukken hoe men al bijna een eeuw omgaat met dit thema.

Ik snap echt niet hoe men in andere gebieden wel tot elektrificatie is overgegaan en deze as niet wordt opgewaardeerd. Dan zou verbetering van andere lijnen ook vertraging oplopen.

En bovendien, de treinstellen waarmee Arriva op de Maaslijn doet rijden beginnen sterk verouderd te raken. In 2016 was al beloofd dat het interieur aangepakt zou worden en dat is nog steeds niet gebeurd.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
MaartenD
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: ma 14 nov 2022, 17:48
In Nijmegen, Venlo en Roermond rijden de treinen al onder de draad, dus voor batterijtreinen zijn de voorzieningen al aanwezig en is de totale efficiëntie door minder processtappen veel hoger.
Plus dat je deels kunt elektrificeren en daarmee je businesscase kunt verbeteren. Trein met accu's te duur voor de huidige situatie? Elektrificeer van Nijmegen tot Cuijk en je hebt minder accu's nodig. Je kunt langer laden en hoeft minder traject op accu af te leggen.

En je hebt direkt een oplossing voor Venlo.
PHS
Berichten: 6553
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

OVPro:
Problemen op de Maaslijn: 25% treinuitval op traject Nijmegen – Venray

Één op de vier treinen die gepland staan om van Nijmegen naar Venray te vertrekken, rijdt niet. Dat blijkt uit cijfers van Rijdendetreinen.nl. Arriva kampt met een dringend personeelstekort en paste haar dienstregeling begin september al aan. De aanpassing heeft echter niet het gewenste effect aangezien treinen op de Maaslijn massaal uitvallen.

Over de afgelopen veertien dagen vertrokken maar liefst 25 procent van de Arriva-stoptreinen niet vanaf station Nijmegen met als eindbestemming Venray. De situatie is licht verbeterd vergeleken met de afgelopen twee maanden. Over die periode vielen 32 procent van de Arriva-treinen uit op het traject.
Plan uw reis in de app.
omaylie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door omaylie »

De wijzigingen in Limburg vanaf 11 december 2022: https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=21937
maaslynx
Berichten: 120
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

Boekjes staan online:
Noord & Midden-Limburg : https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=22223
Zuid-Limburg : https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=22226

Voor Maastricht ben ik er even snel doorheen gegaan, wat me opvalt:
- Lijn 2 vanuit Oud Caberg neemt ook wat vroege ritten over van Lijn 1.
- Lijn 3 heeft 7 minuten in de dienstregeling om van Nazareth naar P+R Noord te komen. Niet onmogelijk, maar ook weer niet heel breed.
- Lijn 6: de ritten die niet doorrijden naar Daalhof overdag doen een rondje Station - Markt
- Zowel lijn 9 als lijn 11 gaan in de brede spits een halfuursdienst rijden vanaf station naar het centrum.
- Lijn 15 heeft een extra spitsrit richting MUMC, vertrektijd 8:35, zit 3 min voor de reguliere rit .
Plutona
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Verder nog wat zaken die mij opvallen:

- Kelmond verliest net als Geverik de buurtbus (795)
- Buurtbus 791 rijdt niet meer langs het station van Eijsden, en rijdt in Margraten anders dan voorheen.
- Het rondje van lijn 3 in Maastricht wordt Kemenadeplein - P&R Noord - Miradorplein - Kemenadeplein
- Lijn 27 gaat enkele ritten met groot materieel rijden, vermoedelijk met het materieel van lijn 46, aangezien deze op precies dat tijdstip met klein gaat rijden
- Lijn 635 wordt een vervanging van lijn 631, geen aanvulling. Lijn 635 gaat in de ochtend richting Beek en in de middag richting Heerlen, lijn 631 precies andersom.
- Lijn 9 rijdt weer elk half uur ook weer naar Limmel
umbusko
Donateur
Berichten: 4183
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

maaslynx schreef: do 24 nov 2022, 13:37 - Lijn 15 heeft een extra spitsrit richting MUMC, vertrektijd 8:35, zit 3 min voor de reguliere rit .
Die spitsrit bestaat al een jaar en wordt gereden met het materieel van lijn 659.

Dat de 791 niet meer via station Eijsden gaat rijden is wel jammer, maar met overstaptijden van ongeveer een half uur op de trein (in beide richtingen) had je daar sowieso al niet zoveel aan. Die overstappen kun je nog steeds maken, al moet je nu een stukje verder lopen. Station Eijsden zou best een goed knooppunt kunnen zijn, maar een grote bus keert er niet zomaar en de dienstregeling is er nu niet op ingericht.

Ik ben benieuwd of die frequentieverhoging op de 9 en de 11 iets uit gaat halen. Ik zie er vrijwel nooit iemand in zitten; 2-3 mensen misschien. Een uurdienst was dan ook wel gruwelijk onaantrekkelijk.

Ook ben ik benieuwd wat men met de laadpaal in Nazareth gaat doen. Ik neem aan dat die verhuist? De 3 gaat overigens 's avonds wel alleen tot Nazareth rijden, maar rijdt dan meteen door.

Overigens jammer dat de busboekjes geen haltelijst meer hebben. -0-
MaartenD
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Voor Midden-Limburg:
Lijn 60 Echt - Maria-Hoop gaat 's avonds met vaste (8-persoons)bussen rijden i.p.v. OV-Lijntaxi.
Lijn 64 Roermond - Heinsberg wordt opgeheven. Jammer, maar er is echt geen vraag naar.
Lijn 78 Grashoek - Baarlo rijdt niet meer op zaterdag. Was OV-lijntaxi, te weinig vraag.
Lijn 83 Venlo - Nijmegen zal vanaf ergens in 2023 niet meer door Arcen rijden.
Lijn 87 gaat ook in het weekend via Tradeport West rijden.
Limburgliners 370 en 371 gaan in de avond en za+zo met 8-persoonsbussen rijden op de trajecten tussen Meijel, Weert en Roggel.
Lijn 372 krijgt een ochtendspitskwartiersdienst tussen Panningen en Roermond.
Laatst gewijzigd door MaartenD op do 24 nov 2022, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3152
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door sirvinniei »

Heerlijk hov, zo'n 8p busje
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 7607
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Chrysa »

Lijn 64 is jammer, maar de integratie was ook ruk. In Duitsland reed dat ding bijna de hele route recht achter een bus van Westverkehr.
huibf
Berichten: 3731
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

sirvinniei schreef: do 24 nov 2022, 17:56 Heerlijk hov, zo'n 8p busje
Prima. Eindelijk een provincie die inziet dat HOV niet persee een dure bus van 13 meter hoeft te zijn.
Nu de rest van de provincies nog.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12229
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Hainje »

Als een bus van 13 meter niet rendabel is, dan is het gewoon niet HOV-waardig.
Niet de boel omdraaien.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Woman. Life. Freedom.
CamilleKreemers
Berichten: 3981
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door CamilleKreemers »

Hebben die LimburgLiners wel optimale aansluitingen op andere treinen?

De treinen in Weert zitten rond 15/45. Ik zie dat:
De 370 vertrekt om. 42 en aankomt om. 50.
De 371 vertrekt om. 53 en aankomt om. 40.

De 370 sluit dus slecht aan op die trein. En in Venlo kan je ook besluiten om de 372 de goede aansluiting te geven op de trein en de 370 ruim aan te sluiten, aangezien de 370 in Blerick kan aansluiten.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op do 24 nov 2022, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3152
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door sirvinniei »

Hainje schreef: do 24 nov 2022, 20:31 Als een bus van 13 meter niet rendabel is, dan is het gewoon niet HOV-waardig.
Niet de boel omdraaien.
Een bus per uur? Een bus per dag?
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 3981
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is het nut van die dagdekkende schoollijnen zoals de 675 en 686? Waarom een speciaalscholierennummer, wanneer die lijn de hele dag rijdt?
WALUIGI96
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door WALUIGI96 »

Ik denk omdat de lijn dan niet tijdens schoolvakanties rijdt
huibf
Berichten: 3731
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

sirvinniei schreef: do 24 nov 2022, 21:50
Hainje schreef: do 24 nov 2022, 20:31 Als een bus van 13 meter niet rendabel is, dan is het gewoon niet HOV-waardig.
Niet de boel omdraaien.
Een bus per uur? Een bus per dag?
Een bepaalde stempel op een buslijn zetten is flauwekul. Wat maakt iets HOV. Een leek zegt die term ook niets.
Er zijn genoeg buslijnen die frequenter rijden dan een zogenaamde HOV buslijn en die krijgen niet de term HOV.
Ik lees HOV als Halte Overslaand/Opgeheven vervoer. Daar voldoet namelijk bijna wel elke HOV lijn aan 😇
huibf
Berichten: 3731
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

WALUIGI96 schreef: vr 25 nov 2022, 06:24 Ik denk omdat de lijn dan niet tijdens schoolvakanties rijdt
Lijn 675 rijdt ook in de vakantie alleen met 8 pax busje.
Wil je een grote bus. Dan moet je bellen.
Het enige is dat deze alleen in de druke richting rijdt.

Lijn 686 rijdt het hele jaar, dezelfde route, hetzelfde materieel.

Eigenlijk vreemd dat deze het 600 nummer dragen,
Maar ik kan dat nog enigzins voor 675 verklaren.
umbusko
Donateur
Berichten: 4183
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Ik vermoed dat het een truc is om de lijnen door een onderaannemer met touringcars te mogen laten rijden. Er zal vast een toegankelijkheidseis zijn opgenomen voor reguliere lijnen die er niet is voor scholierenlijnen en dit is dan een manier om die eis te omzeilen.

De 675 rijdt overigens altijd in beide richtingen, maar tussen Roggel en Meijel (in beide richtingen) alleen in de ochtend. Wat daar het idee van is, begrijp ik ook niet helemaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten