Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Durashift schreef: do 17 aug 2023, 23:29 .. en als een chauffeur nu mantelzorg aan zijn/haar ouder(s) geeft en, bijvoorbeeld, mee moet naar een belangrijke doktersafspraak (welke veelal ook maar 'door het systeem' uitgespuugd wordt op een tijdstip dat vaak nét niet handig uitkomt). Dán wil je als medewerker wél een bepaalde zekerheid dat je die verlofdag kan krijgen. Daar is dat garantieverlof voor uitgevonden, denk ik. Zodat iedereen een bepaalde kans heeft, mits op tijd aangevraagd.
Voor doktersafspraken hoef je geen verlof op te nemen, mits je probeert ze zo veel mogelijk buiten werktijd te plannen.

Bij Transdev zijn we aan het starten met zelfroosteren, de bedoeling is om dat ook bij één van de Hermes-vestigingen uit te rollen in 2024 of 2025. Daarbij kan je als chauffeur zelf aangeven wanneer je ATV wil, in plaats van dat het standaard voor je ingeroosterd is.
Buiten de brede vakantieperioden mag je zelfs ATV clusteren tot een minivakantie.
Het bedrijf wil het wel van te voren weten (je mag geen "snipperATV" overhouden zoals dat mag met vakantiedagen) om de simpele reden dat als je ziek bent op een ATV je pech hebt, en als je ziek bent op een verlofdag je die dag terug krijgt.

Je kan er van uit gaan dat de verkoop van ATV niet veel op gaat leveren, iedereen die dat wil heeft dat allang gedaan. Buschauffeurs verdienen niet slecht en de meesten wat ouderen hebben hun schaapjes al redelijk op het droge en kiezen toch voor 4/4.5 dagen werk ipv 5. Sterker nog, de 50+-dag mág CAO-technisch niet eens ingeruild worden voor betaling.

Er is in een andere regio nu zelfs een regeling dat je 200% betaald krijgt als je op een vrije dag (verlof/atv/roostervrij) komt rijden (voor kantoorpersoneel geldt de regeling met een vast bedrag).
RnBn
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door RnBn »

Die 200% regeling geldt ook in ZOB, net als wanneer je komt werken op een vakantiedag. Ook is er nu een mogelijkheid om je bovenwettelijke vakantiedagen te verkopen. Met dat pakket van maatregelen bij elkaar plus de uitgedunde dienstregeling hopen ze zo veel mogelijk rituitval te voorkomen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Ik zit in de verkeerde concessie (Oost Brabant) geloof ik, wij krijgen maar 35% als we op een vrije dag komen werken. -0-
🍉
Selivio
Berichten: 415
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Of verkeerde bedrijf ;) . Qbuzz doet 150% voor extra gewerkte dagen, ook geldig voor extern ingehuurd personeel.
Grt. Stefan
Hans
Berichten: 721
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Ik zal even een en ander duiden.

In ZOB is het als volgt:

* vakantieweken : een bepaald percentage van het aantal chauffeurs mag tegelijkertijd op vakantie.
* garantieverlof: een bepaald percentage van het aantal diensten mag tegelijkertijd een snipperdag krijgen.
Deze 2 zijn uiteraard op elkaar afgestemd!
In de maanden juni en september is er relatief veel mogelijkheid om vakantie weken op te nemen, maar is het garantie verlof flink lager.

Het garantieverlof geldt voor de hele regio. In theorie zou iedereen van stalling Reusel dus op dezelfde dag verlof kunnen hebben.
Verlof kunnen wij 2 maanden van tevoren aanvragen, dus voor de periode waarop het stil gelegd zou worden geldt dat vanaf 27 juni aanvragen mogelijk zou zijn. De stop is dus voor ons al voor die datum aangekondigd en zo lang is de ondernemingsraad er ook al mee bezig. Ook de vakbonden hebben het in de loop der weken goed opgepakt. Aan alle kanten wordt gesproken over het verlagen van werkdruk, deze actie helpt daar beslist niet aan mee.

Iedereen kan op vrijwillige basis extra komen werken, vakantie of verlof intrekken en krijgt daar in een bepaalde vastgestelde periode 200% voor betaald.

Aan de start van een dienstregeling kunnen wij een aantal voorplandag aanvragen, dit zijn verlofdagen die je dus voor het hele dienstregeling jaar kunt aanvragen. Zodoende zijn er vaak al wat garantiedagen vergeven. Dat reeds toegezegde verlof zou sowieso doorgaan, evenals de reeds aangevraagde vakantieweken.

Wij kennen de volgende rayons/standplaatsen:
Eindhoven stad
Groot Eindhoven (Eindhoven streek)
Helmond
Valkenswaard
Reusel
GPD

De GPD (gemeenschappelijke personeel dienst) is onze flexibele schil. Deze chauffeurs worden ingezet op de diensten die in de rayons vrij vallen door ziekte, vakantie of verlof. Deze chauffeurs hebben ATV vrij opneembaar.
Chauffeurs in de rayons hebben ATV ingeroosterd.

Er zijn steeds meer chauffeurs in rayons die ook in andere rayons willen/kunnen rijden. Zodoende rijdt ik dus ook wel eens vanuit Reusel of Helmond bijvoorbeeld.

Op de valreep is het besluit toch ingetrokken. Daarbij zal ongetwijfeld meespelen dat we voorlopig vakantiedienstregeling blijven rijden (met wat extra voor scholieren). En het blijven rijden van vakantiedienstregeling is niet uniek, ook de RET en EBS Haaglanden doen dat bijvoorbeeld en er zullen er zeker meer volgen verwacht ik.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6071
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Een heldere weergave. Bedankt voor de uitleg. Wanneer ik in de ochtend de ov-info app raadpleeg staan de vervallen ritten al vermeld. Dat vind ik positief. Maar wat ik mij afvraag of er niet beter verdeeld kan worden wat betreft de vervallen ritten. Nu heb je soms een gat van 2 uur op drukke lijnen als 2 en 4. Niet iedereen plant zijn of haar vaste rit iedere dag in de routeplanner. Ook zijn de digitale borden verdwenen uit de haltes (waarom eigenlijk?) Dus aan de halte zelf nul info. Maar ik meen gisterochtend maar kan ook vanochtend zijn had je een stadslijn waarvan de eerste 2 ritten vervielen. Dan kun je niet eens vertrekken. Evenzo een lijn waarvan de laatste rit vervalt. Ik heb lieverd dat dan gewisseld wordt en de voorlaatste rit vervalt.
Hans
Berichten: 721
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Het is heel simpel uit te leggen. Bij chauffeurs tekort vallen diensten uit.

Een dienst bestaat uit meerdere ritten.
De ritten in de dienst die uitvalt die komen dus te vervallen.

Alles zit door elkaar en soms zitten sommige ritten die achter elkaar rijden in dezelfde dienst (bijvoorbeeld bij lijn 23). Maar soms bijvoorbeeld ook de eerste 2 ritten van een bepaalde lijn 's ochtends richting station.

Er wordt zoveel mogelijk geprobeerd eerste en laatste ritten te laten rijden. Maar dat lukt helaas ook niet altijd.
Stel ik heb een late dienst tot 22:00 uur en moet de volgende dag om 09:00 uur een dagdienst aanvangen, dan kunnen ze mij bijvoorbeeld niet vragen een dienst tot 24:50 uur te laten rijden. Dan kom ik rusttijd tekort.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6071
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Dat van die diensten, ritten en rusttijden snap ik wel maar ik weet niet of er 2 dagen vooruit gekeken kan worden maar dan zou je kunnen kijken of er gaten vallen en misschien een chauffeur een andere dienst mee kan geven met ongeveer dezelfde aanvangstijden en dienstduur zodat je die gaten kunt voorkomen.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 654
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Hans schreef: zo 20 aug 2023, 11:58 En het blijven rijden van vakantiedienstregeling is niet uniek, ook de RET en EBS Haaglanden doen dat bijvoorbeeld en er zullen er zeker meer volgen verwacht ik.
EBS Haaglanden rijdt de gewone dienstregeling met enkele afschalingen op de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer. Maar dit is nog ruim boven het vakantiepakket. Of dat haalbaar gaat zijn moet nog blijken.
Hans
Berichten: 721
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

ZO6176 schreef: zo 20 aug 2023, 14:59 Dat van die diensten, ritten en rusttijden snap ik wel maar ik weet niet of er 2 dagen vooruit gekeken kan worden maar dan zou je kunnen kijken of er gaten vallen en misschien een chauffeur een andere dienst mee kan geven met ongeveer dezelfde aanvangstijden en dienstduur zodat je die gaten kunt voorkomen.
Dan vallen er weer andere gaten die net zo groot (of misschien wel groter) kunnen zijn.
Er wordt dus geprobeerd bepaalde diensten altijd te laten rijden, maar er nog dieper op in kijken is simpelweg te complex.
huibf
Donateur
Berichten: 4120
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Ik denk dat er wel oplossingen mogelijk zijn, dat kost echter best wel wat werk om dat te onderzoeken en als het dan kan dan moet het nog worden geïmplementeerd. Sinds Corona zijn er best wel wat verbeteringen gemaakt wat beteft 'snelheid' van wijzigingen. Het kan dus wel bij een 'crises'.
Een mooi voorbeeld was lijn 400. Die bleef gewoon rijden 4x per uur al reed er geen vliegtuig. Voor 400 zijn toen losse diensten/modules gemaakt waardoor er gewoon veel sneller af en opgeschaald kon worden, zonder dat de rest van de lijnen/diensten overhoop gehaald moesten worden.
4 jaar geleden opperde ik dit al eens, enfin. nu is het er al een tijdje.

Die rit uitval van meerdere ritten is te voorkomen/verkleinen:

* door chauffeurs nimmer op een dag dezelfde lijn 2x te laten rijden. Nu hiermee niet voorkomen dat er twee ritten achterelkaar uitvallen als toevallig die 2 chauffeursdiensten uitvallen, maar het risco is kleiner.

of

*e huidige dienstregelingroosters nog verder opknippen in lagen.
- basislaag = uursdienst
- laag 1 = opschaling naar 30 min.
- laag 2 = opschaling naar spitsritten en versterking
- laag 3 = opschaling naar 15 minuten.
- laag 4 = opschaling naar 10 minuten. Probleem is wel dat je deze niet netjes tusssen 15 min. dienst krijgt.

je begint dan van laag 4 'schillen' tot zover dat er chauffeurs zijn. Uiteraard kan je per schil ook nog belangrijkheden in brengen maar je maakt wel eerst laag 4 op voordat je aan 3 begint. In dit scenario is eingelijk als het eerste idee ook geimplementeerd.

Het klinkt wellicht heel simpel, die uitvoering zal wellicht wat lastiger zijn, maar alles is het proberen waard.

Wellicht moeten we kiezen om de airport lijnen af te schaffen (lijn 401 kan keren op de luchthavenweg en BIC kan worden gereden door lijn 10 en 20.
Airport kan deze lijnen zelf exploiteren met de voorwaarde dat het busstation NS gebruikt mag worden. Scheelt toch weer een paar chauffeurs.
Het is nogal een lompe gedachte... maar in tijde van crises is alles bespreekbaar :-)
ZO6176 schreef: zo 20 aug 2023, 14:27 ...Ook zijn de digitale borden verdwenen uit de haltes (waarom eigenlijk?) Dus aan de halte zelf nul info. ...
Dat komt omdat de levensduur van deze panelen al lang over zijn levensduur heen waren (deze stamden uit 2003), je had zelf wel al gemerkt dat ze regelmatig defect waren. in het begin werden sommige onderdelen vervangen uit andere panelen, maar het houdt eer keer op me de onderdelen.
Heg onderhoudscontract liep af op 1 januari 2021. In 2021 telden eindhoven/veldhoven nog ruim 70 van deze abripanelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Met dat opknippen moet je wel uitkijken dat je niet uiteindelijk meer chauffeurs nodig hebt doordat het geheel minder efficiënt wordt, dan ben je immers juist nog verder van huis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hans
Berichten: 721
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Een gelaagde dienstregeling in deze zou een goed uitgangspunt zijn. Maar efficiënt is het op den duur niet meer naar mate je meer opschaald. Maar de gedachte is goed en zeker het uitzoeken waard.
Daar is ook al over gesproken in het recente verleden.

Airport lijnen uitbesteden / geven aan Airport.... dat zie ik niet zitten. Waar moeten ze dan de bussen en chauffeurs vandaan halen?

Hoe dan ook, OR, bonden en directie gaan aan gezamenlijk aan de slag om slimme ideeën tot een uitvoerbaar plan te maken. Hoe en wat en wat er uiteindelijk uit komt dat gaan we de komende maanden eens zien.
Mr-W
Berichten: 3076
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: zo 20 aug 2023, 16:47
ZO6176 schreef: zo 20 aug 2023, 14:27 ...Ook zijn de digitale borden verdwenen uit de haltes (waarom eigenlijk?) Dus aan de halte zelf nul info. ...
Dat komt omdat de levensduur van deze panelen al lang over zijn levensduur heen waren (deze stamden uit 2003), je had zelf wel al gemerkt dat ze regelmatig defect waren. in het begin werden sommige onderdelen vervangen uit andere panelen, maar het houdt eer keer op me de onderdelen.
Heg onderhoudscontract liep af op 1 januari 2021. In 2021 telden eindhoven/veldhoven nog ruim 70 van deze abripanelen.
Ook de zogenaamde infotins zijn verdwenen, op sommige haltes mis je die weleens.
Hans schreef: zo 20 aug 2023, 19:07 Airport lijnen uitbesteden / geven aan Airport.... dat zie ik niet zitten. Waar moeten ze dan de bussen en chauffeurs vandaan halen?
Denk dat Eindhoven Airport het wel ziet zitten om zelf zijn lijnen te rijden, Eindhoven Airport is momenteel niet tevreden met de huidige dienstverlening van Hermes in de vroege ochtenduren en kunnen als luchthaven makkelijker bustickets bij vliegtickets erbij verkopen.
Chauffeurs kunnen in dienst komen bij de luchthaven en materieel van Hermes is momenteel ook niet aangepast qua bagageruimte ;)
Maar als je daaraan gaat beginnen zou ik ook kunnen voorstellen dat de HTC en ASML zelf hun personeelsvervoer gaan rijden.
huibf schreef: zo 20 aug 2023, 16:47 lijn 401 kan keren op de luchthavenweg
Eventueel zou er bij de Bosrandweg een klein keerlusje aangelegd kunnen worden, valt wel iets te zeggen om enkele ''korte'' ritten tot Meerhoven te rijden.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Ik zou zelf intuïtief verwachten dat een luchthavenlijn één van de meest lucratieve lijnen van een vervoerder is. Immers, domme toeristen kopen bovengemiddeld vaak (al dan niet onnodig) dure kaartjes ;) Dus het lijkt mij niet voor de hand liggen dat Hermes van de luchthaven af zou willen, als dat überhaupt al toegestaan zou zijn.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JordiBrabant »

Hermes en Provincie zullen idd. er vast ook wat van vinden.
Hermes zal zijn lucratieve* lijnen niet zo maar kwijt willen raken, Provincie de vinger in de pap. Er zal dus nog wel veel water door de zee moeten vloeien.
Voor diensten opnieuw in te delen zouden de huidige diensten al eens tegen deze meetlat gelegd moeten worden, waarbij diensten die eerste of laatste bussen rijden bij laag 0 moeten horen.
*Hoe veel OV-pay wordt er eigenlijk gebruikt ipv losse kaartjes?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Hans
Berichten: 721
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

OV Pay wordt ontzettend veel gebruikt. Ook op de Airport lijnen weten veel toeristen ov pay al te gebruiken en te waarderen. De losse kaartverkoop is in mijn ogen al aanzienlijk gedaald.
huibf
Donateur
Berichten: 4120
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

ZO6176 schreef: zo 20 aug 2023, 14:59 Dat van die diensten, ritten en rusttijden snap ik wel maar ik weet niet of er 2 dagen vooruit gekeken kan worden maar dan zou je kunnen kijken of er gaten vallen en misschien een chauffeur een andere dienst mee kan geven met ongeveer dezelfde aanvangstijden en dienstduur zodat je die gaten kunt voorkomen.
Juist. Dat heb ik ook al eens geopperd.
Stel voor het gemak het volgende:
Lijn 4 en 400. 4 rijdt elk half uur en 400 elk kwartier.
Lijn 4 en 400 hebben ongeveer dezelfde vertrektijd op station en een retourrit duurt hetzelfde en 400 keert opzichzelf op airport.

Lijn 4 dreigt 3x achterelkaar uit te vallen en lijn 400 rijdt gewoon. Dan zou de rit van lijn 400 de 2 rit van lijn 4 kunnen rijden met dezelfde bus.
Er veranderd dan niets aan de chauffeursinzet.

Dit kost natuurlijk wel wat bijsturing en het bijsturingteam moet echt goed weten welke lijnen makkelijk onderling zijn uit te wisselen.
Om het makklijk te houden moeten doorkoppeling aaa het einde zoveel mogelijk wordrn voorkomen.
En in principe geldt dit nu alleen voor lijn 400 en 401 die geruild kunnen worden (voor andere stadslijnen) omdag deze in en 10 en 15 min. frequentie rijden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6071
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Dat lijkt me ook. Je weet toch ook wie morgen komt werken dan zou je de rituitval toch kunnen bekijken en zonodig bijsturen. Een ziekmelding daar gelaten, dat is overmacht. Zo werkt dat toch in meerdere bedrijven dat er geswitcht wordt met taken en wie wat doet.
Durashift
Berichten: 5700
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ Je (de bijsturing) hebt dan ook de zekerheid nodig dat de chauffeur de lijnkennis heeft. Anders loopt een rit mogelijk alsnog in de soep.
Nu zal dat bij min of meer parallel rijdende lijnen niet zo'n al te groot probleem zijn, denk ik.


Hans schreef: zo 20 aug 2023, 14:36 (..)

Er wordt zoveel mogelijk geprobeerd eerste en laatste ritten te laten rijden. Maar dat lukt helaas ook niet altijd.
Stel ik heb een late dienst tot 22:00 uur en moet de volgende dag om 09:00 uur een dagdienst aanvangen, dan kunnen ze mij bijvoorbeeld niet vragen een dienst tot 24:50 uur te laten rijden. Dan kom ik rusttijd tekort.
Uiteindelijk is dit wel een keuze. Die dienst vanaf 9 uur 's ochtends zal zeer waarschijnlijk niet een eerste rit van de dag zijn. Terwijl jij bij doorrijden tot de einde dienst de avond ervoor wél kan zorgen voor de laatste aansluiting garantie; (hopelijk is er dan wél een beetje passagiersaanbod en dat je niet leeg moet rijden..voor alle moeite en de teleurstelling van de reizigers die de volgende morgen niet mee kunnen omdat jouw dienst dan pas om 11:50 uur mag starten.)

Kan een OV-info applicatie niet aangepast worden zodat reizigers op de dag of een dag ervoor kunnen aangeven met welke dienst / rit / omloop zij mee willen? Dan hebben de bijstuurders een indicatie of eerste of de laatste ritten of ritten midden op de dag van belang zijn, qua passagiersaanbod om al het nodige (extra) te doen om die rit te laten rijden :idea: :?:


Verder dank aan Hans / dennistd / IIVQ voor de duiding en antwoorden. :pos:

@OVNL beheer: doe dus naast een duimpje ook een THNX knop ;)
Hans
Berichten: 721
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hans »

Dus jouw oplossing in dit voorbeeld is mij die latere late dienst geven en mijn dagdienst van een dag later laten vervallen omdat ik die dan niet kan rijden. Dan moeten ze mij dus een andere dienst geven die ergens vanaf 11:50 uur begint, maar die kan ik misschien wel helemaal niet rijden omdat ik 's avonds een afspraak heb of dan de dag er na weer in problemen kom met mijn rusttijd.

Ik snap alle gedachte gangen naar oplossingen, als het zo simpel was, was het al lang geregeld!

Veel chauffeurs wringen zich in allerlei bochten om de planning te helpen. Met het rijden van andere diensten, rijden vanuit een andere stalling, extra werken op vrije dagen. Die chauffeurs vangen ook nog eens de klappen op van de (terecht) geïrriteerde reiziger als er al 2 achtereenvolgende ritten uitgevallen zijn.
Eerder schreef ik al ergens dat wij er dus ook last van hebben, dat probeer hiermee maar weer eens aan te geven. Gelukkig doe ik (en veel collega's) het bus rijden nog steeds met passie en veel plezier.

Dank voor het duimpje, graag gedaan. Denk dat het inkijkje soms zeker verhelderend kan werken of de discussie vlot kan trekken/de goede kant op kan sturen.
Durashift
Berichten: 5700
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

^^ Ik had de gedachte dat je dan een kortere dagdienst zou rijden, dus je eindtijd zou hetzelfde blijven. Er vervallen alleen lijnen / omloop in de tweede helft van de ochtend in plaats van laat in de avond/einde dienstregeling.

Uiteraard is het soms ook gewoon handiger om het niet moeilijker te maken dan het is.. want voor je het weet vallen er meer planningssteentjes om dan dat je overeind wilde houden.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Zoals Hans al aangaf: chauffeursdiensten zijn leidend, niet de dienstregeling.

Uiteraard kun je 'vinkjes' zetten bij diensten die absoluut gereden moeten worden omdat daar kritische ritten inzitten (de rit naar de sociale werkplaats, verzin maar wat), maar het personeelstekort is zodanig dat zelfs dat onderscheid al lastig te handhaven is.

Een 'gelaagd' en schaalbaar dienstenpakket waarmee je altijd en overal een minimaal voorzieningenniveau garandeert is inderdaad een goed idee, met als nadeel:
Daniel schreef: zo 20 aug 2023, 17:47Met dat opknippen moet je wel uitkijken dat je niet uiteindelijk meer chauffeurs nodig hebt doordat het geheel minder efficiënt wordt, dan ben je immers juist nog verder van huis.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6071
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Arriva 8707 maakte vanochtend een proefrit in Nuenen
huibf
Donateur
Berichten: 4120
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Hans schreef: zo 20 aug 2023, 21:02 OV Pay wordt ontzettend veel gebruikt. Ook op de Airport lijnen weten veel toeristen ov pay al te gebruiken en te waarderen. De losse kaartverkoop is in mijn ogen al aanzienlijk gedaald.
Er is bij de invoering van OV pay al rekening gehouden met de inkomstenderving. Dus uiteindelijk gaan met met zijn alle dit succes betalen, al de wagenverkoop nog verder terugloopt. De lange ritten bijven natuurlijk lekker een los kaartje kopen.

Zowel de provincie als Hermes en Arriva hebben voor de tariefaanvraag 2024 niet de behoefte om de bestaande regionale tariefstructuur ingrijpend te veranderen. De gefaseerde uitrol van OVpay in 2024 biedt wel een kans om opnieuw te kijken naar het Brabantse tarievenhuis en alvast eventuele verbeteringen te bedenken en door te rekenen. Daarom werken we inmiddels gezamenlijk aan ideeën voor een aangepast Brabants Tarievenhuis.

Ik weet nu al wat er in de adviesaanvraag voor de tarieven van 2025 staat:
"Door het toegenomen gebruik van OVpay, meer dan verwacht en stagneert de wagenverkoop. Deze inkomstenderving zal worden afgewenteld op de gebruiker van de OVpay en OV Chipkaart. Hierdoor zal het tarief met 0,5% stijgen"....."Volgens het bestek mogen de kilometertarieven en de tarieven voor regionale reisproducten jaarlijks met maximaal 1% extra stijgen boven op de landelijke indexering. Deze extra verhoging hebben we verwerkt in onze regionale tarieven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten