Aanbesteding Zeeland
Re: Aanbesteding Zeeland
Zoef door Zeeland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding Zeeland
Zeeland, on the move...
Nou zoveel 'move' zit er niet in.
Hele netwerk gesloopt en geen inschrijvers.
Nu heet het toch Door Zeeland
Nou zoveel 'move' zit er niet in.
Hele netwerk gesloopt en geen inschrijvers.
Nu heet het toch Door Zeeland
Laatst gewijzigd door huibf op do 05 okt 2023, 17:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanbesteding Zeeland
Klopt helemaal. Maar je had als portefeuillehouder ook harder aan de boom kunnen rammelen om meer geld los te krijgen voor fatsoenlijk OV. En dat is of niet gebeurd, of wel gebeurd maar niet gekregen (nog meer rammelen dan).TffpaA schreef: ↑do 05 okt 2023, 09:04Je komt helaas niet heel veel verder dan algemeenheden en een beroep op autoriteit, waarbij je ook voorbij lijkt te gaan aan de langetermijnprocessen die hebben bijgedragen aan waar het OV nu staat. Door in de afgelopen jaren cq decennia steeds meer de nadruk op kostenefficiëntie te leggen en van OV-bedrijven steeds meer te verwachten financieel op eigen benen te kunnen staan (het zijn immers marktpartijen), druk je minder rendabel OV als vanzelf steeds meer naar de marge.huibf schreef: ↑wo 04 okt 2023, 22:25 Ik denk dat er meer dan genoeg alternatieven zijn, maar dan moet het beleid drastisch veranderen, en dat zal ook vanuit de landelijk beleid moeten gebeuren.
En nee niet in elk gehucht hoeft een bus te rijden, zeker niet.
Laten we hopen dat het signaal duidelijk is met deze aanbesteding.
In dunbevolkte gebieden en/of gebieden die geografisch zo hun uitdagingen hebben, wat voor Zeeland in beide gevallen geldt (het feit dat er maar één spoorlijn loopt door een provincie die uit meerdere eilanden bestaat werd al genoemd), krijg je dan op den duur vanzelf een situatie waarin OV op de traditionele manier niet langer uit kan. Dan zijn beleidsmakers zo goed als genoodzaakt het over een andere boeg te gooien. Dat potentiële inschrijvers daar onder deze onzekere marktomstandigheden niet zoveel trek in hebben, is ook te begrijpen.
Dit is een discussie die veel dieper raakt dan wat vermeend incompetente ambtenaren - een beeld dat in jouw geval vooral voor lijkt te komen uit zelfoverschatting - dit gaat over hoe we als maatschappij tegen het belang van OV aankijken. Zien we het als iets dat aan de markt overgelaten kan/moet worden met alle markwetten die daarbij gelden, zoals we het de laatste pakweg 30 jaar hebben gevonden? Of zien we het als een nutsvoorziening die wat mag kosten zonder ooit rendabel te worden, omdat we menen dat er een sociaal belang mee is gediend of op zijn minst de kost voor de baat uit gaat (mensen die dankzij OV mobiel worden kunnen daarmee immers aan de economie bijdragen)?
Dat nu deze concessie op een mislukking is uitgelopen is hopelijk een signaal naar de landelijke politiek. En gaan meer concessies volgen, gegarandeerd !
Re: Aanbesteding Zeeland
Ook dat leuke dag op en af staken heeft ook niet bijgedragen aan de verbetering van het reizigersaantal. Dat kost ook klanten. Het is en blijft een dienstverlening. Een mooie CAO is belangrijk maar ook de instandhouding van die CAO.
Re: Aanbesteding Zeeland
Dat staken is toch enkel dit jaar geweest zijn, ik zie geen causaal verband tussen stakingen en het gebrek aan interesse bij inschrijvers.
Re: Aanbesteding Zeeland
De stakingen staan dan wel los van het gebrek aan interesse in de concessie, maar dat laatste komt wel voort uit reizigers die het openbaar vervoer de rug hebben toegekeerd naar aanleiding van de onvoorspelbaarheid die de stakingen van afgelopen voorjaar teweeg hebben gebracht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- AppleMoose
- Berichten: 6054
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Aanbesteding Zeeland
Is er een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat de stakingen ervoor hebben gezorgd dat reizigers het ov de rug hebben toegekeerd? Het wordt hier op dit forum iedere keer als feit gepresenteerd, maar tot nu toe heb ik daar geen enkele feitelijke onderbouwing van gezien.
Goh.
Re: Aanbesteding Zeeland
Op de tenderpagina kun je de (geanonimiseerde) vragen van vervoerders teruglezen en de antwoorden daarop. Daar komen al opmerkingen langs over een relatief lage vergoeding voor een contract zonder opbrengstverantwoordelijkheid, en ook niet onbelangrijk: de grote onzekerheid of het überhaupt mogelijk is om elektrisch te gaan rijden als de netbeheerder al geen nieuwe aansluitingen meer in behandeling neemt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37
Re: Aanbesteding Zeeland
Waarschijnlijk komt de gedeputeerde met het excuus dat er meerdere aanbestedingen tegelijk lopen (ook al worden die netjes afgestemd tussen de verschillende concessieverleners door middel van een aanbestedingskalender) en er daardoor geen inschrijvingen op de concessie Zeeland zijn.
Maar als blijkt dat Zuid-Holland Noord (4) , Brabant - West (onbekend), Fryslan (onbekend) wel meerdere inschrijvingen zijn dan kun je je beter afvragen wat je in de uitvraag hebt fout gedaan. In plaats van wijzen naar allemaal marktomstandigheden en externe factoren.
Maar als blijkt dat Zuid-Holland Noord (4) , Brabant - West (onbekend), Fryslan (onbekend) wel meerdere inschrijvingen zijn dan kun je je beter afvragen wat je in de uitvraag hebt fout gedaan. In plaats van wijzen naar allemaal marktomstandigheden en externe factoren.
Re: Aanbesteding Zeeland
Inmiddels is er een reactie van de partijen: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... iek-teleur
En ook van de vervoerders:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... er-na-2025
Wat de voorkeur van Arriva betreft, ik denk hun idee om op de Zeeuwse Lijn te rijden kwam dus niet van niets....
En ook van de vervoerders:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... er-na-2025
Wat de voorkeur van Arriva betreft, ik denk hun idee om op de Zeeuwse Lijn te rijden kwam dus niet van niets....
Re: Aanbesteding Zeeland
Mag en kan een provincie een eigen busbedrijf opzetten volgens de wet?custermans schreef: ↑do 05 okt 2023, 12:31Hoe gaan ze dat bedrijf noemen? ZWN vind ik persoonlijk wel een leuke naam....Dionysusnu schreef: ↑wo 04 okt 2023, 20:32"Wij van WC-Eend denken niet dat de slechte resultaten van WC-Eend gerelateerd zijn aan de kwaliteit van recente edities van WC-Eend."NOS schreef:Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden.
Hopelijk werkt het toch een beetje als signaal dat dit plan niet haalbaar is. Of niet, maar als het toch zorgt voor een door de provincie opgezet busbedrijf, dan kan ik daar ook niet enorm over klagen.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 646
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Aanbesteding Zeeland
Het huidige vervoersplan heeft ook al een wetswijziging nodig om uitvoerbaar te zijn, dus ik denk niet dat de provincie zich daardoor laat stoppen.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Zeeland
De schuld geven aan vervoerders omdat ze ook wat winst willen maken? Dit plan heeft grote risicos, zoals het verder snijden in de dienstregeling omdat provincie verantwoordelijk is.
Daarnaast, wat gebeurt er als de wets wijziging dat nodig is voor dit plan er niet komt? Dan toch vast houden aan het plan of dan komt er een nieuw plan?
Daarnaast, wat gebeurt er als de wets wijziging dat nodig is voor dit plan er niet komt? Dan toch vast houden aan het plan of dan komt er een nieuw plan?
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Zeeland
Ja, zo wordt nu een veerdienst tussen Breskens en Vlissingen gevaren. Was ook een speciaal opgericht bedrijf na een gefaalde aanbesteding.VIRM schreef: ↑vr 06 okt 2023, 13:31Mag en kan een provincie een eigen busbedrijf opzetten volgens de wet?custermans schreef: ↑do 05 okt 2023, 12:31Hoe gaan ze dat bedrijf noemen? ZWN vind ik persoonlijk wel een leuke naam....Dionysusnu schreef: ↑wo 04 okt 2023, 20:32"Wij van WC-Eend denken niet dat de slechte resultaten van WC-Eend gerelateerd zijn aan de kwaliteit van recente edities van WC-Eend."NOS schreef:Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden.
Hopelijk werkt het toch een beetje als signaal dat dit plan niet haalbaar is. Of niet, maar als het toch zorgt voor een door de provincie opgezet busbedrijf, dan kan ik daar ook niet enorm over klagen.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op vr 06 okt 2023, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Re: Aanbesteding Zeeland
De veerdienst uit Breskens vaart naar Vlissingen, niet Middelburg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Zeeland
Veren vallen niet onder de Wp2000. Volgens de PSO-verordening zal het misschien mogen, maar ik denk dat het voor de busconcessie lastiger is gezien die onder de Wp2000 valt.sirvinniei schreef: ↑vr 06 okt 2023, 14:11Ja, zo wordt nu een veerdienst tussen Breskens en Vlissingen gevaren. Was ook een speciaal opgericht bedrijf na een gefaalde aanbesteding.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 07 okt 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Reden: Quote ingekort
Re: Aanbesteding Zeeland
Aangezien er in de TK wordt gewerkt aan een wetsverandering die het mogelijk maakt voor provincies om hun eigen vervoersbedrijf op te richten, neem ik aan dat dat nu nog niet mag.
請勿靠近車門
Re: Aanbesteding Zeeland
Zeer scherpe analyse van Arriva overigens dat Zeeland net als Limburg “veel dorpen heeft”, ik zou in de Sahara of de Amazone ook geen busdienst opzetten.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Zeeland
Een vergelijking tussen Limburg en Zeeland is natuurlijk absurd. Limburg is vele malen dichtbevolkter en heeft een kernnet per spoor.
Hoewel Limburg dan wel weer netjes elke gehuchtje 7 dagen per week de hele dag aandeed via ov-shuttle, totdat de provincie akkoord ging met het saneren van het hele net daarvan. Waarschijnlijk om iets als corona, maar we zien wel vaker dat daardoor veel aanbestedingsbeloftes van vervoerders daardoor zijn verdwenen.
Misschien moet Zeeland ook maar accepteren dat ze alleen de grote kernen kunnen bedienen met hun beperkte budget en al het geld daarin pompen.
Hoewel Limburg dan wel weer netjes elke gehuchtje 7 dagen per week de hele dag aandeed via ov-shuttle, totdat de provincie akkoord ging met het saneren van het hele net daarvan. Waarschijnlijk om iets als corona, maar we zien wel vaker dat daardoor veel aanbestedingsbeloftes van vervoerders daardoor zijn verdwenen.
Misschien moet Zeeland ook maar accepteren dat ze alleen de grote kernen kunnen bedienen met hun beperkte budget en al het geld daarin pompen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Aanbesteding Zeeland
Het zal ook met de tarieven te maken hebben.
Als je nou 2 passagiers in de bus kunt krijgen die 10 euro voor een dagkaart (vroeger Buzzer) willen betalen ipv misschien eens iemand die 17,15 of 23,75 wilt betalen voor een dalkaart/dagkaart, dan krijg je de mensen misschien wat meer de bus in. De bus rijdt toch al, dus liever een vollere bus dan een lege bus.
De tarieven zijn echt te hard gestegen procentueel in Zeeland.
Als je nou 2 passagiers in de bus kunt krijgen die 10 euro voor een dagkaart (vroeger Buzzer) willen betalen ipv misschien eens iemand die 17,15 of 23,75 wilt betalen voor een dalkaart/dagkaart, dan krijg je de mensen misschien wat meer de bus in. De bus rijdt toch al, dus liever een vollere bus dan een lege bus.
De tarieven zijn echt te hard gestegen procentueel in Zeeland.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: Aanbesteding Zeeland
Reactie van de CXX-chauffeurs: "Wie dit plan heeft verzonnen heeft nog nooit een bus van binnen gezien"
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... nen-gezien
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... nen-gezien
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten