Als je toch bezig bent, doe dan maar de aansluiting richting Bruxelles via LouvainNitein-Repart schreef: ↑do 02 mei 2024, 20:47 Maar de aansluiting richting Bruxelles via Leuven is het belangrijkste.
Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het is natuurlijk ook alleen voor die liefst 149 reizigers uit Bressoux en 746 uit Visé een verlenging van de overstap binnen België. En vanuit Nederland alleen voor die uit Maastricht.
Voor reizigers uit de rest van Limburg verplaats je alleen de lange overstap (en zouden die wel sneller in Luik zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Voor Visé en Bressoux is de trein Liège-Maastricht de enige trein en de belangrijkste aansluiting in Liège is de aansluiting op de trein naar Brussel. Het aantal reizigers vanuit Liège, Bressoux en Visé verder reist richting Eindhoven of Heerlen is minimaal, terwijl Maastricht door de huidige tijdsligging van de trein Liège-Maastricht ook een redelijk snelle verbinding heeft met steden als Leuven, Gent en Brugge.
Het enige jammer blijft de slechte aansluitingen op de treinen richting Namur, Charleroi en Mons in Liège, maar de oorzaak voor de slechte aansluitingen in Liège zit vooral in de tijdsligging van de treinen op het traject Namur-Liège en de aansluitingen in Namur.
Het enige jammer blijft de slechte aansluitingen op de treinen richting Namur, Charleroi en Mons in Liège, maar de oorzaak voor de slechte aansluitingen in Liège zit vooral in de tijdsligging van de treinen op het traject Namur-Liège en de aansluitingen in Namur.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Sinds afgelopen december rijdt ook de S44 Visé-Waremme door naar Visé (op werkdagen). Daar zou je dan ook mee moeten schuiven, want die vormt nu al een 40/20-dienst op Liège-Visé: de lange stop van de RE18 in Mt eruit halen zou daar ongeveer een 55/5-dienst van maken.
Een iets kortere stop in Maastricht en iets meer tijd in Luik zou ik overigens helemaal niet zo erg vinden, als dat de achterlichtaansluiting naar Namen een haalbare maakt. Wordt de overstap in Luik richting Brussel ook wat robuuster van. Het is niet 15 minuten wachttijd of 0 minuten, hè. Als je 5 minuten kunt schuiven met de RE18 zou dat de boel overal wat aangenamer maken, geloof ik.
Een iets kortere stop in Maastricht en iets meer tijd in Luik zou ik overigens helemaal niet zo erg vinden, als dat de achterlichtaansluiting naar Namen een haalbare maakt. Wordt de overstap in Luik richting Brussel ook wat robuuster van. Het is niet 15 minuten wachttijd of 0 minuten, hè. Als je 5 minuten kunt schuiven met de RE18 zou dat de boel overal wat aangenamer maken, geloof ik.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De overstap van de trein uit Maastricht op de trein naar Brussel in Liège is 9 a 10 minuten. Veel langer moet je die overstap ook niet maken. De trein Waremme-Visé sluit in Liège dan weer helaas niet aan op de IC uit Kortrijk, omdat er waarschijnlijk te weinig keerzijde is in Visé. Dat is erg jammer, dus blijven de meeste mensen uit Visé en Bressoux afhankelijk van de trein uit Maastricht.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Richting Brussel ben ik al vaak het perron op komen lopen wanneer de trein naar Brussel er al aankwam (je staat vaak een paar minuten te wachten voor aankomst in Luik...), en richting Maastricht moet de trein regelmatig een vertraagde IC uit Brussel afwachten. Ik spendeer met alle liefde 10 (= 2x5) extra minuten per retour Brussel, als me dat per retour Namen 2 uur oplevert. En al helemaal als ik straks ook nog eens moet gaan in- of uitchecken.Nitein-Repart schreef: ↑do 02 mei 2024, 22:39 De overstap van de trein uit Maastricht op de trein naar Brussel in Liège is 9 a 10 minuten. Veel langer moet je die overstap ook niet maken.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat gaat niet passen op Maastricht-Heerlen zonder lamge stop in Maastricht.
@umbusko, het probleem van de treindienst Maastricht-Liège vervroegen is dat je op die manier valse verwachtingen creëert voor een korte overstap op de trein richting Namur, terwijl bij vertraging de overstap op de trein naar Namur helemaal niet te halen is. Hierbij verleng je de comfortabele overstap op de IC naar Brussel van 9 naar 14 minuten, hetgeen de grootste groep reizigers extra reistijd oplevert.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar even voor de goede orde een splitsing tussen doordeweeks en weekend, aangezien de aansluitingen dan aanzienlijk verschillen:
Doordeweeks
Doordeweeks is de aansluiting op de IC naar Leuven en Brussel-Zuid gepland op 6 minuten (A xx:50, V xx:56) (in de eerste week nog 5 minuten aangezien de IC naar Leuven en Brussel dan een minuut eerder vertrekt). De "overstap" op de IC naar Namur (en door naar Brussel-Zuid) bedraagt slechts 1 minuut en is daarmee onhaalbaar. Als ervoor wordt gekozen om de Drielandentrein 4 à 5 minuten eerder uit Maastricht (en alle tussengelegen stations) te laten vertrekken, is deze overstap wel haalbaar (5 à 6 minuten), zonder dat de overstap op de IC naar Leuven en Brussel enorm wordt (deze wordt dan 10 à 11 minuten).
Overigens zou een halfuursdienst op de Drielandentrein hier ook kunnen helpen. De R-trein Waremme - Visé kan dan ingekort worden tot Waremme - Liège-Guillemins, waar deze op laatstgenoemde station op zichzelf kan blijven keren (A xx:23, V xx:33) en er door NMBS een omloop wordt uitgespaard op deze trein. Het personeel op deze omloop zou dan ingezet kunnen worden op de Drielandentrein (wat voor zover ik begreep verplicht was). Daarnaast heb je dan voor de Drielandentrein de vrijheid om een al dan niet strakke halfuursdienst te rijden, waardoor makkelijker aansluiting geboden kan worden.
Weekend
In het weekend is de aansluiting op de IC naar Leuven, Brussel-Zuid en Oostende gepland op 10 minuten (A xx:50, Vxx:00). De overstap op de IC naar Namur, Mons en Mouscron bedraagt dan -4/-5 minuten (en dus onhaalbaar) oftewel 55/56 minuten (en dus oncomfortabel). Het verschuiven van de Drielandentrein zou dan dus met ca. 9 minuten moeten gebeuren om deze overstap haalbaar te maken. Deze verschuiving zou er echter voor zorgen dat de overstap op de IC naar Leuven en Brussel-Zuid ca. 19 minuten wordt (en dus minder comfortabel). Dat niet alleen: ook de overstap op de IC naar Verviers en Eupen wordt dan langer: van 14 minuten naar 23 minuten.
Conclusie
Het grootste probleem is dat er met de Drielandentrein een uursdienst wordt geboden, welke aangesloten is op allerlei andere uursdiensten. Deze aansluitingen liggen verspreid over het uur, waarmee er altijd verbindingen zijn die een overstap van meer dan 30 minuten hebben. Echter zorgt de stop van 15 minuten in elk geval doordeweeks voor het missen van een aansluiting, terwijl deze wel mogelijk was zonder andere aansluitingen ernstig te benadelen. Er valt op twee manieren een beter product te bieden aan de reizigers:
Disclaimer: Bovenstaand verhaal is uitsluitend gebaseerd op de aansluitingen vanuit de Drielandentrein op andere treinen. Hoewel ik vermoed dat ook in omgekeerde winst te halen is met verschuiving, kan ik hier op basis van hetgeen ik tot nu toe onderzocht heb geen uitspraak over doen.
Doordeweeks
Doordeweeks is de aansluiting op de IC naar Leuven en Brussel-Zuid gepland op 6 minuten (A xx:50, V xx:56) (in de eerste week nog 5 minuten aangezien de IC naar Leuven en Brussel dan een minuut eerder vertrekt). De "overstap" op de IC naar Namur (en door naar Brussel-Zuid) bedraagt slechts 1 minuut en is daarmee onhaalbaar. Als ervoor wordt gekozen om de Drielandentrein 4 à 5 minuten eerder uit Maastricht (en alle tussengelegen stations) te laten vertrekken, is deze overstap wel haalbaar (5 à 6 minuten), zonder dat de overstap op de IC naar Leuven en Brussel enorm wordt (deze wordt dan 10 à 11 minuten).
Overigens zou een halfuursdienst op de Drielandentrein hier ook kunnen helpen. De R-trein Waremme - Visé kan dan ingekort worden tot Waremme - Liège-Guillemins, waar deze op laatstgenoemde station op zichzelf kan blijven keren (A xx:23, V xx:33) en er door NMBS een omloop wordt uitgespaard op deze trein. Het personeel op deze omloop zou dan ingezet kunnen worden op de Drielandentrein (wat voor zover ik begreep verplicht was). Daarnaast heb je dan voor de Drielandentrein de vrijheid om een al dan niet strakke halfuursdienst te rijden, waardoor makkelijker aansluiting geboden kan worden.
Weekend
In het weekend is de aansluiting op de IC naar Leuven, Brussel-Zuid en Oostende gepland op 10 minuten (A xx:50, Vxx:00). De overstap op de IC naar Namur, Mons en Mouscron bedraagt dan -4/-5 minuten (en dus onhaalbaar) oftewel 55/56 minuten (en dus oncomfortabel). Het verschuiven van de Drielandentrein zou dan dus met ca. 9 minuten moeten gebeuren om deze overstap haalbaar te maken. Deze verschuiving zou er echter voor zorgen dat de overstap op de IC naar Leuven en Brussel-Zuid ca. 19 minuten wordt (en dus minder comfortabel). Dat niet alleen: ook de overstap op de IC naar Verviers en Eupen wordt dan langer: van 14 minuten naar 23 minuten.
Conclusie
Het grootste probleem is dat er met de Drielandentrein een uursdienst wordt geboden, welke aangesloten is op allerlei andere uursdiensten. Deze aansluitingen liggen verspreid over het uur, waarmee er altijd verbindingen zijn die een overstap van meer dan 30 minuten hebben. Echter zorgt de stop van 15 minuten in elk geval doordeweeks voor het missen van een aansluiting, terwijl deze wel mogelijk was zonder andere aansluitingen ernstig te benadelen. Er valt op twee manieren een beter product te bieden aan de reizigers:
- Halfuursdienst. Spreekt voor zich: de maximale overstaptijd is dan niet langer ca. 63 minuten, maar "slechts" ca. 33 minuten. Daarnaast mogelijk winst voor vervoerder(s) in de vorm van gunstigere materieel- en personeelomlopen.
- Verschil in doordeweekse dienstregeling vs. weekenddienstregeling. Doordeweeks 5 minuten eerder weg uit Maastricht (en tussengelegen stations) om aansluiting te bieden op de IC naar Namur en Brussel-Zuid (waarmee de wachttijd in Maastricht 10 minuten wordt). In het weekend heeft een dergelijke verschuiving alleen verlengde overstappen als gevolg, dus dan evt. wel de kwartier wachttijd op Maastricht behouden.
Disclaimer: Bovenstaand verhaal is uitsluitend gebaseerd op de aansluitingen vanuit de Drielandentrein op andere treinen. Hoewel ik vermoed dat ook in omgekeerde winst te halen is met verschuiving, kan ik hier op basis van hetgeen ik tot nu toe onderzocht heb geen uitspraak over doen.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Heb ik ook wel eens gehad. Sta je in de bundel voor Luik stil, komt er eerst een ICE voorbij (waarschijnlijk vertraagd) en dan de IC naar Brussel die je wil hebben (vreemd, normaal zit je daar altijd voor) en als de trein dan eindelijk in Luik aangenomen wordt dan is die IC natuurlijk net aan het vertrekken.
Het is niet alsof ze te weinig sporen in Luik hebben om bij vertraging van wat er ook op het spoor staat de trein uit Maastricht ergens anders neer te zetten of zo.
Dan heb ik liever wat meer speling. Het is ook niet alsof je een slechtere overstap vanuit Eindhoven krijgt, je pleziert er alleen mensen mee die in Maastricht opstappen en verder willen reizen. Ik blijf het een vreemd argument vinden om een trein onderweg stil te zetten met als argument "dan heb je een kortere = plezierigere overstap op je bestemming". Ik zie dan "dan heb ik meer kans om te moeten rennen om mijn overstap te halen".
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Op dit moment heeft men gewoon de bestaande dienstregeling behouden, maar met koppeling van de treinen Mt-Aachen en Mt-Luik. Op zich lijkt me dat in de eerste fase ook niet verkeerd: als het nou allemaal in de soep loopt (om wat voor reden dan ook) kun je er nog altijd voor kiezen om te ontkoppelen. Maar in tweede instantie denk ik dat de dienstregeling toch voor verbetering vatbaar is. Een halfuursdienst zou heel fijn zijn.
Wat een onzin. Zo kun je iedere aansluiting wel ontkennen. Op dit moment is de overstap nooit te halen en heb je een bijzonder onaantrekkelijke verbinding (ik heb het wel eens gedaan, 1 uur wachten in Luik op de heenweg en 1 uur op de terugweg in het weekend, maar dat is toch niet iets wat je regelmatig wilt doen). Als je een korte aansluiting maakt, dan heb je tenminste de mogelijkheid. Jouw oplossing voor het mogelijk niet halen van een aansluiting bij vertraging is om standaard onmogelijk te maken dat je hem haalt. Hoe is dat een oplossing?Nitein-Repart schreef: ↑vr 03 mei 2024, 07:45 @umbusko, het probleem van de treindienst Maastricht-Liège vervroegen is dat je op die manier valse verwachtingen creëert voor een korte overstap op de trein richting Namur, terwijl bij vertraging de overstap op de trein naar Namur helemaal niet te halen is.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Internationale dienstregelingen zijn overigens niet zo makkelijk te wijzigen als internationale dienstregelingen. Ik kan mij best voorstellen dat het dan ook tot dienstregeling 2026 duurt voordat er misschien iets wordt verbeterd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Internationale dienstregelingen dan toch niet zo makkelijk aan te passen als nationale dienstregelingen?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Volgens NS international zou je met 100% korting in Nederland alsnog 4,70 euro enkele reis betalen naar Luik. Mag hopen dat het gewoon 0 euro is met ov chipkaart net zoals in Aken en Emmerich. Ben trouwens zeer benieuwd naar de punctualiteit en personeelsuitval. De RE18 is het laatste jaar echt onbetrouwbaar geworden.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nee. Nederlandse abonnementen worden niet geldig in België, je betaalt dus met de OV-chipkaart het Belgische tarief.Djeez schreef:Volgens NS international zou je met 100% korting in Nederland alsnog 4,70 euro enkele reis betalen naar Luik. Mag hopen dat het gewoon 0 euro is met ov chipkaart net zoals in Aken en Emmerich. Ben trouwens zeer benieuwd naar de punctualiteit en personeelsuitval. De RE18 is het laatste jaar echt onbetrouwbaar geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja dat bedoel ik dus. Excuses voor de schrijfverwarring.waldo79 schreef:Internationale dienstregelingen dan toch niet zo makkelijk aan te passen als nationale dienstregelingen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het belangrijkste euvel blijft natuurlijk dat veel doorgaande reizigers zowel in Maastricht als in Luik moeten overstappen, terwijl in de tijd van de NS de 'Ardennen Express' nog een goede overstaploze verbinding bood tussen de Randstad en het toeristische gebied in Wallonië. Wil je wat optimaliseren met de drielandentrein zou ik inzetten op een scheve halfuursdienst:
1x per uur een 'sneltrein/IC' (Aken-Heerlen) Maastricht-Luik en
1x per uur een 'stoptrein/RE' Maastricht-Eijsden-Visé-Bressoux-Luik.
Het lijkt me vooral relevant dat de eerste goed aansluit op de treinen uit de richting Eindhoven en Utrecht en de tweede op de Belgische treinen naar Brussel en Luxemburg.
1x per uur een 'sneltrein/IC' (Aken-Heerlen) Maastricht-Luik en
1x per uur een 'stoptrein/RE' Maastricht-Eijsden-Visé-Bressoux-Luik.
Het lijkt me vooral relevant dat de eerste goed aansluit op de treinen uit de richting Eindhoven en Utrecht en de tweede op de Belgische treinen naar Brussel en Luxemburg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De huidige stoptrein doet er 32 minuten over met vier stops. Zowel in Liège als in Maastricht vertrekt de belangrijkste trein om .00 (en in Maastricht om .30) en dus kan de stoptrein niet in zowel Liège als Maastricht op de belangrijkste trein aansluiten. Gezien de uursdiensten in België en het feit dat Maastricht zich als internationale stad op de kaart wil zetten is het logisch dat de aansluitingen in Liège het belangrijkste zijn. Een Sneltrein Maastricht-Liège kan in 24 minuten van Maastricht naar Liège rijden, maar wil je in zowel Maastricht als Liège aansluiten op de belangrijkste trein, dan worden de aansluitingen wel heel krap en de vraag is hoe realistisch dat is. Voordeel is wel dat de Sneltrein Maastricht-Liège kan aansluiten op de stoptreinen naar Roermond en Heerlen.
In jouw betoog houd je rekening met de overstappen op de IC Liège-Quievrain die over de oude lijn naar Leuven rijdt. De directe IC naar Oostende die om .00 vanuit Liège vertrekt is eerder in Leuven dan de IC Liège-Quievrain die om .55 vertrekt vanuit Liège.iamthedutchdude schreef: ↑vr 03 mei 2024, 11:17 Maar even voor de goede orde een splitsing tussen doordeweeks en weekend, aangezien de aansluitingen dan aanzienlijk verschillen:
Doordeweeks
Doordeweeks is de aansluiting op de IC naar Leuven en Brussel-Zuid gepland op 6 minuten (A xx:50, V xx:56) (in de eerste week nog 5 minuten aangezien de IC naar Leuven en Brussel dan een minuut eerder vertrekt). De "overstap" op de IC naar Namur (en door naar Brussel-Zuid) bedraagt slechts 1 minuut en is daarmee onhaalbaar. Als ervoor wordt gekozen om de Drielandentrein 4 à 5 minuten eerder uit Maastricht (en alle tussengelegen stations) te laten vertrekken, is deze overstap wel haalbaar (5 à 6 minuten), zonder dat de overstap op de IC naar Leuven en Brussel enorm wordt (deze wordt dan 10 à 11 minuten).
Overigens zou een halfuursdienst op de Drielandentrein hier ook kunnen helpen. De R-trein Waremme - Visé kan dan ingekort worden tot Waremme - Liège-Guillemins, waar deze op laatstgenoemde station op zichzelf kan blijven keren (A xx:23, V xx:33) en er door NMBS een omloop wordt uitgespaard op deze trein. Het personeel op deze omloop zou dan ingezet kunnen worden op de Drielandentrein (wat voor zover ik begreep verplicht was). Daarnaast heb je dan voor de Drielandentrein de vrijheid om een al dan niet strakke halfuursdienst te rijden, waardoor makkelijker aansluiting geboden kan worden.
Weekend
In het weekend is de aansluiting op de IC naar Leuven, Brussel-Zuid en Oostende gepland op 10 minuten (A xx:50, Vxx:00). De overstap op de IC naar Namur, Mons en Mouscron bedraagt dan -4/-5 minuten (en dus onhaalbaar) oftewel 55/56 minuten (en dus oncomfortabel). Het verschuiven van de Drielandentrein zou dan dus met ca. 9 minuten moeten gebeuren om deze overstap haalbaar te maken. Deze verschuiving zou er echter voor zorgen dat de overstap op de IC naar Leuven en Brussel-Zuid ca. 19 minuten wordt (en dus minder comfortabel). Dat niet alleen: ook de overstap op de IC naar Verviers en Eupen wordt dan langer: van 14 minuten naar 23 minuten.
Conclusie
Het grootste probleem is dat er met de Drielandentrein een uursdienst wordt geboden, welke aangesloten is op allerlei andere uursdiensten. Deze aansluitingen liggen verspreid over het uur, waarmee er altijd verbindingen zijn die een overstap van meer dan 30 minuten hebben. Echter zorgt de stop van 15 minuten in elk geval doordeweeks voor het missen van een aansluiting, terwijl deze wel mogelijk was zonder andere aansluitingen ernstig te benadelen. Er valt op twee manieren een beter product te bieden aan de reizigers:Overigens betwijfel ik waarmee je meer reizigers wegjaagt: een overstap/reistijd die 5-10 minuten langer wordt (en dus vrijwel gegarandeerd een haalbare overstap) of een kwartier stilstaan op een station met een doorgaande trein i.c.m. een daardoor net niet haalbare overstap.
- Halfuursdienst. Spreekt voor zich: de maximale overstaptijd is dan niet langer ca. 63 minuten, maar "slechts" ca. 33 minuten. Daarnaast mogelijk winst voor vervoerder(s) in de vorm van gunstigere materieel- en personeelomlopen.
- Verschil in doordeweekse dienstregeling vs. weekenddienstregeling. Doordeweeks 5 minuten eerder weg uit Maastricht (en tussengelegen stations) om aansluiting te bieden op de IC naar Namur en Brussel-Zuid (waarmee de wachttijd in Maastricht 10 minuten wordt). In het weekend heeft een dergelijke verschuiving alleen verlengde overstappen als gevolg, dus dan evt. wel de kwartier wachttijd op Maastricht behouden.
Disclaimer: Bovenstaand verhaal is uitsluitend gebaseerd op de aansluitingen vanuit de Drielandentrein op andere treinen. Hoewel ik vermoed dat ook in omgekeerde winst te halen is met verschuiving, kan ik hier op basis van hetgeen ik tot nu toe onderzocht heb geen uitspraak over doen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ahh, daar had ik overheen gekeken. Die staat immers bovenaan het lijstje van het volgende uur. Ook wel opvallend trouwens dat er drie IC's binnen 10 minuten van elkaar liggen richting Brussel (over drie verschillende routes: één over de HSL2 via Leuven, één over de oude lijn via Leuven en één via Namur) en daarna 50 minuten (nagenoeg) niets... Ondanks de verschillende reistijden lijkt het mij logischer om deze beter over het uur te verspreiden.
Echter lijkt het mij dan nog steeds logischer om doordeweeks wel de Drielandentrein enkele minuten eerder te laten rijden om zo de aansluiting naar Namur mogelijk te maken. Vooral aangezien dit voor die richting de reistijd fors verbetert tegenover een 5 minuten langere reistijd richting Leuven en Brussel-Zuid. Het verhaal blijft dus vrijwel gelijk, alleen de genoemde overstaptijden zijn 5 minuten langer dan vermeld.
Daarnaast overigens: zou de benodigde rijtijd van een Flirt niet korter zijn dan van de Break en is daar dan niet nog extra te winnen? Of is een Break beter in optrekken dan ik mij kan heugen?
Echter lijkt het mij dan nog steeds logischer om doordeweeks wel de Drielandentrein enkele minuten eerder te laten rijden om zo de aansluiting naar Namur mogelijk te maken. Vooral aangezien dit voor die richting de reistijd fors verbetert tegenover een 5 minuten langere reistijd richting Leuven en Brussel-Zuid. Het verhaal blijft dus vrijwel gelijk, alleen de genoemde overstaptijden zijn 5 minuten langer dan vermeld.
Daarnaast overigens: zou de benodigde rijtijd van een Flirt niet korter zijn dan van de Break en is daar dan niet nog extra te winnen? Of is een Break beter in optrekken dan ik mij kan heugen?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Die Flirt heeft als voordeel dat 'ie op Nederlandse spanning ook op vol vermogen kan rijden, maargoed, daar ga je geen minuten mee winnen op het stukje tot net voorbij Randwyck (Sterker nog: volgens de reisplanner doen zowel de Arriva-treinen als die van de NMBS er nu 3 minuten over tussen Maastricht en Maastricht Randwyck)iamthedutchdude schreef: ↑vr 03 mei 2024, 22:09 Daarnaast overigens: zou de benodigde rijtijd van een Flirt niet korter zijn dan van de Break en is daar dan niet nog extra te winnen? Of is een Break beter in optrekken dan ik mij kan heugen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Rijtijden zijn in België over het algemeen best wel ruim, ik denk dat Maastricht - Luik met 4 tussenstops ook wel in minder tijd kan. 29 kilometer op een lijn waar de baanvaksnelheid 120 km/uur is zou toch wel in 25 minuten moeten kunnen zou je zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Door de week heb je ook nog de IC Welkenraedt-Kortrijk(serie 400),die ongeveer een half uur na de IC naar Oostende vertrekt.iamthedutchdude schreef: ↑vr 03 mei 2024, 22:09 Ahh, daar had ik overheen gekeken. Die staat immers bovenaan het lijstje van het volgende uur. Ook wel opvallend trouwens dat er drie IC's binnen 10 minuten van elkaar liggen richting Brussel (over drie verschillende routes: één over de HSL2 via Leuven, één over de oude lijn via Leuven en één via Namur) en daarna 50 minuten (nagenoeg) niets... Ondanks de verschillende reistijden lijkt het mij logischer om deze beter over het uur te verspreiden.
Nadeel van deze IC is echter dat er enkele treinen tussenuit vallen,zodat deze niet strak ieder uur rijdt
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Gedaan.
Jammer als de NS-abonnementen niet geldig gaan zijn tot in Luik. Ik reis veel met weekendvrij icm een Standaard Multi, maar heb altijd een kaartje Visé grens - Visé nodig. Als ik netjes ga inchecken met OV-chip en uitcheck in Luik (wat op zich een stuk praktischer is dan telkens een los e-ticket kopen) zal ik een stuk duurder uit zijn.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Snel uit de trein springen in Visé, uit- of inchecken bij het paaltje, en vlug terug aan boord springen dus
En dan maar hopen dat er genoeg paaltjes zijn, dat die op het perron zelf komen te staan, en dat niet te veel andere mensen diezelfde tactiek gebruiken.
En dan maar hopen dat er genoeg paaltjes zijn, dat die op het perron zelf komen te staan, en dat niet te veel andere mensen diezelfde tactiek gebruiken.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Dan kunnen ze dus beter de 15mn stilstand in Visé leggen
Als de reiziger uit Bressoux een te lange aansluiting heeft, heeft die als alternatief nu nog de bus en straks de tram, die hem/haar tot aan Guillemins brengt (en bijna tot aan Herstal met een overstap en een stukje lopen)
Als de reiziger uit Bressoux een te lange aansluiting heeft, heeft die als alternatief nu nog de bus en straks de tram, die hem/haar tot aan Guillemins brengt (en bijna tot aan Herstal met een overstap en een stukje lopen)
Laatst gewijzigd door IIVQ op za 04 mei 2024, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten