Concessie West-Brabant (2025-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21513
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Is al bekend met welk type materieel Arriva in deze concessie wil gaan rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11809
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Nee daar is nog niks officieels over bekend. Er zijn binnenkort personeelsbijeenkomsten dus wellicht word er daar wel wat over gezegd.
teun
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door teun »

Het zal mij ook benieuwen, vooral het Brabantliner mat.
Michael
Berichten: 11809
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

Voor de BrabantLiners komt geen nieuw materieel. De huidige Intouro's krijgen een opknapbeurt en blijven gewoon rijden.
teun
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door teun »

Heeft Arriva dan al voor aanvang van de concessie een uitzondering overlegd? :')
Volgens punt 4.3.2 van het PvE geldt namelijk dat:
Indien de Concessiehouder Bussen, niet zijnde Zero-Emissiebussen, inzet voor de uitvoering van de Lijnen en Versterkingsritten genoemd in eis 4.2.2, zorgt hij ervoor dat de eerste afgifte van het kentekenbewijs deel 1 (in geval van een in Nederland nieuw afgegeven kenteken) of de eerste toelating in het buitenland niet eerder dan 2018 en niet later dan in 2024 is.
Ik geloof niet dat die Intouro's zo jong nog zijn.
Michael
Berichten: 11809
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

De reden dat ze blijven rijden is onder andere vanwege de verbreding van de A27. Dus daar zullen vast wel afspraken over gemaakt.

Tevens staat ook dit in het PVE:
Als uitwerking van bovenstaande ambitie en doelstellingen eist de Concessieverlener dat de
Concessiehouder vanaf de start alleen Zero-Emissievoertuigen voor de uitvoering van de Concessie
inzet, met uitzondering van de Bussen die de Concessiehouder op de Brabantliners en op
Versterkingsritten inzet en de Buurtbussen. Voor deze Voertuigen geldt dat de transitie naar Zero
Emissie gelet op de betaalbaarheid en het ontbreken aan adequate technische oplossingen meer tijd
vraagt. Daarom is het de Concessiehouder toegestaan om deze transitie binnen de periode tot en
met het Dienstregelingjaar 2030 door te voeren.
De Intouro's zijn in December 2014 nieuw in dienst gekomen en zijn dus 9,5 jaar oud
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21513
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Michael schreef: zo 26 mei 2024, 20:51 De reden dat ze blijven rijden is onder andere vanwege de verbreding van de A27.
Ik mis dit verband. :|
Verder zegt teun niet dat de BrabantLiners ZE moeten zijn, maar stelt hij wel kritische vragen over de leeftijd van de Intouro's.
Arriva zou eventueel ook wat Setra's van Qbuzz kunnen overnemen als deze vervangen worden door Van Hool's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11809
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Michael »

De keuze in hogevloersbussen die elektrisch zijn is niet ruim voor zover er uberhaupt al elektrische hogevloersbussen leverbaar zijn. Probleem is vooral de actieradius van ZE bussen. Door de werkzaamheden op de A27 zal er nogal eens omgereden moeten worden via Den Bosch of vanaf Nieuwendijk binnendoor naar Zaltbommel. Wat dus veel extra kilometers betekent. En het vele optrekken en afremmen als men in de file staat zal ook niet bijdragen aam de actieradius. Want op het moment dat de werkzaamheden aan de A27 beginnen mag er op de gehele A27 niet meer over de vluchtstrook gereden worden en moet er dus structureel aangesloten worden in de file. En ondanks de leeftijd zijn de Intouro's op dit moment wel de meest betrouwbare bussen die rondrijden in de concessie aangezien deze zelden storingen hebben in tegenstelling tot de VDL's en Volvo's.

En zoals ik al zei er zullen ongetwijfeld afspraken over gemaakt zijn met de provincie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Het maakt voor de hoeveelheid storingen natuurlijk ook best uit op welke manier een bus gebruikt wordt. In tegenstelling tot de reguliere stads- en streekbussen worden zaken als deuren minder intensief gebruikt op een Brabantliner, puur omdat ze veel minder haltes hebben op zo'n redelijk lange rit over de snelweg. Daarnaast zorgt de constante snelheid die de Intouro's over het algemeen rijden voor veel minder belasting van de motor. Wat overigens geen garantie is dat ze het tot 2030 volhouden, want als er een affakkelt, branden ze net zo goed als een normale bus. (A)

Bij auto's zie je ook dat de voertuigen die veel snelwegkilometers c.q. lange ritten rijden makkelijker een hoge kilometerstand halen dan het boodschappenautootje van tante Elly die niet verder komt dan het dichtstbijzijnde winkelcentrum. Dat komt doordat je in stadsverkeer veel meer optrekt en afremt, en dit soort momenten voor de techniek het meest belastend zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten