Concessie West-Brabant (2025-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Chrysa
Berichten: 8054
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Chrysa »

Die vraag naar de Bijster/Amphia/Hogeschoollaan is er op schooldagen wel, maar daarbuiten is het echt rustig. Het centrum daarentegen is wel druk.

Vroeger was er lijn 1 welke vanaf het Centrum rechtdoor ging naar de Hogeschoollaan en verder. Daar zat ook altijd wel volk in, hoewel het in het niet viel bij de stroom van/naar het station.
BusOV40
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door BusOV40 »

De woonwijken Heksenwiel en Kroeten in het noorden van Breda krijgen met de nieuwe lijn 4 (Paradijslaan – Heksenwiel – Moerlaken – Breda CS – Princenhage) een snellere verbinding met het station. Andere lijnen vanuit Haagse Beemden zijn lijn 2 (Kievitsloop – Breda Centrum – Breda CS – Hoge Vucht) en lijn 3 (Paradijslaan – Kesteren – Spinveld – Breda CS).

Bron: https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/04/22 ... ov-lijnen/

Voor de Haagse Beemden in Breda zijn er straks 3 stadslijnen. Dat lijkt em best veel voor een wijk met ongeveer 25.000 inwoners.
Claus Plein
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Claus Plein »

In de Roosendaalse wijk Tolberg ligt deze bussluis in de Kersenberg. Met de huidige buslijn 1 wordt deze niet gebruikt. Werd deze vroeger wel gebruikt? Misschien tijdens het BBA-netwerk toen de wijk nog niet zo ver ontwikkeld was? Ik kan helaas geen lijnennetkaart vinden om het te bewijzen.

Heb in het West-Brabants archief wel foto's gevonden dat hij zelfs beveiligd is geweest met een slagboom.
Claus Plein
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Claus Plein »

Toevallig kwam ik bij de gemeente Roosendaal een concept van het exploitatieplan 2025-2026 tegen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3100
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door nvdw »

Lang leve de wiki: Lijn 33 Roosendaal, Station - Tolberg West

Onder Veolia reed de bus dus nog via deze bussluis. De halte Fluwijnberg (allang opgeruimd) lag op de hoek bij de Fazantberg.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
BusOV40
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door BusOV40 »

Claus Plein schreef: di 10 sep 2024, 10:50 Toevallig kwam ik bij de gemeente Roosendaal een concept van het exploitatieplan 2025-2026 tegen.
Top!
Claus Plein
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Claus Plein »

nvdw schreef: di 10 sep 2024, 11:31 Lang leve de wiki: Lijn 33 Roosendaal, Station - Tolberg West

Onder Veolia reed de bus dus nog via deze bussluis. De halte Fluwijnberg (allang opgeruimd) lag op de hoek bij de Fazantberg.
Bedankt!
BusOV40
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door BusOV40 »

Claus Plein schreef: di 10 sep 2024, 10:50 Toevallig kwam ik bij de gemeente Roosendaal een concept van het exploitatieplan 2025-2026 tegen.
Een paar dingen die me opvielen:

- Op zaterdag geen hoge frequenties meer op de stadsdienst. Eindtijd wordt ook 24.00u. Vroegere starttijd op zaterdag en zondag.
- Bavel in het weekend geen bus meer.
- Lijn 380 lijkt toch de gehele dag te gaan rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21905
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Claus Plein schreef: di 10 sep 2024, 10:50 Toevallig kwam ik bij de gemeente Roosendaal een concept van het exploitatieplan 2025-2026 tegen.
Bedankt. :pos:
Ten opzichte van de huidige situatie zie ik eigenlijk alleen maar verbeteringen (op het opheffen van lijn 620 na). :pos:
BusOV40 schreef: di 10 sep 2024, 12:36 - Bavel in het weekend geen bus meer.
Die hebben ze nu ook al niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2334
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Roeland »

Leuk dat ze doorgaande lijnen over de stations van Bergen op Zoom en Roosendaal gaan aanbieden, maar op die stations heb je juist ieder halfuur een treinenknoop (Bgn rond .15/.45 en Rsd rond .00/.30). Hoe gaan ze dat dan doen met de treinaansluitingen op die stations?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9085
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 620 is sinds de coronacrisis veranderd in een soort sterfhuisconstructie door Pouw Vervoer een rit of drie per dag op en neer te laten rijden met hobbelpaard van een Sprinter City, in plaats van dat er in de brede spitsuren een comfortabele Integro in een soort van regelmaat op en neer reed.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 728
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door DPDelft »

Vorige week heb ik er nog een Ambassador op zien rijden. De chauffeuse vertrok wel in haar eentje vanaf Dordrecht ondanks hoopvol openhouden van de deur.
Roeland
Berichten: 2334
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Roeland »

ArrivaBas schreef: di 10 sep 2024, 14:48 Lijn 620 is sinds de coronacrisis veranderd in een soort sterfhuisconstructie door Pouw Vervoer een rit of drie per dag op en neer te laten rijden met hobbelpaard van een Sprinter City, in plaats van dat er in de brede spitsuren een comfortabele Integro in een soort van regelmaat op en neer reed.
En wordt er dan ook niet veel gebruik meer van gemaakt?
kristuipan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:38

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door kristuipan »

Opvallend voor mij is dat er weer voor het eerst sinds 2004 weer een bus door de topaasstraat gaat rijden (de bussluis ligt er nog). Verder valt ook de nieuwe route van lijn 4 princenhage op. Voor de Haagse beemden zal het een grote verbetering zijn. Nu ben je vanaf de paradijslaan sowieso een halfuur kwijt aan naar het station reizen, dat wordt nu iets meer dan twintig minuten. Alleen de verbinding met het centrum is slechter, daarentegen wordt er weer via de merodelaan gereden, waardoor er bij de peersdsbroek kan worden overgestapt (net als vroeger).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21905
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

Hoewel in een eerder artikel was geschreven dat er geen bushaltes vervallen, kun je op basis van de lijnennetkaarten concluderen dat dat toch niet helemaal klopt:
  • In het noorden van Geertruidenberg worden vier haltes straks alleen nog bediend door een scholierenlijn.
  • In Roosendaal vervalt de halte A-dijk (tenzij lijn 220 daar gaat stoppen). Alternatieve haltes liggen overigens dichtbij.
  • Doordat lijn 371 tussen Oosterhout en Dongen via de N629 gaat rijden, vervallen in Oosterhout de haltes Korte Hoogstraat en Kloosterdreef en in Oosteind de halte Hoogstraat. Bij de kruising tussen de Ekelstraat en Provincialeweg ligt er richting Oosterhout een nieuwe halte, maar in de andere richting kan ik die niet vinden. :X
kristuipan schreef: wo 11 sep 2024, 09:53 Opvallend voor mij is dat er weer voor het eerst sinds 2004 weer een bus door de topaasstraat gaat rijden (de bussluis ligt er nog).
Nee, die bussluis is in de afgelopen twee jaar vervangen door een fietspad. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3616
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Tom024 »

Als haltes nog bediend worden door een scholierenlijn vervallen ze toch niet? :') In Ulicoten krijg je straks een zelfde situatie, daar komt enkel in de spits nog een bus.

Ben wel benieuwd hoe men lijn 174 (Made -Waalwijk - Kromme Nol) wil gaan exploiteren. Dat zal wel stalling Waalwijk worden? Aan de West-Brabantse kant zit je toch wel een eindje van stalling Breda af. In zijn algemeenheid blijft het ambitieniveau toch wel laag, vooral in het weekeinde.
CamilleKreemers
Berichten: 4451
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Is er geen stalling in Schelluinen?
Heel_Holland_Spot
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Die is van Qbuzz DMG
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13086
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Hainje »

Tom024 schreef: wo 11 sep 2024, 10:42 In zijn algemeenheid blijft het ambitieniveau toch wel laag, vooral in het weekeinde.
Tja, het is Arriva hé. De enige overeenkomst bij de combinatie Arriva en ambitie is dat beide woorden met een A beginnen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
BusOV40
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door BusOV40 »

Mee eens. In Breda Stad geen hogere frequenties meer op zaterdag. Zo zie je maar: de ritten die je schrapt komen vaak niet terug.
En ook de ontsluitende lijnen rijden alleen nog maar door de weeks. Ze enkel en alleen vol ingezet op de Bravo Direct lijnen.
Laatst gewijzigd door BusOV40 op wo 11 sep 2024, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4451
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Is dat niet wat de provincie eiste?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9281
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door regenmaker »

Exact dat is precies wat de provincie eiste. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BusOV40
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door BusOV40 »

Wat precies?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13086
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Hainje »

Er is een verschil tussen wat de provincie eist en wat je uiteindelijk kunt bieden/biedt als vervoerder. En op Arriva HQ hebben ze doorgaans nu niet echt visie zoals Qbuzz bijvoorbeeld wel toont.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21905
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Bericht door Meltrain »

In vergelijking met sommige gebieden vind ik de plannen van Arriva hier nog best goed.
Er ontstaan veel meer doorgaande lijnen, zodat reizigers meer rechtstreekse verbindingen krijgen. Dat zou best tot meer reizigers kunnen leiden.

Wel vind ik lijn 177 maar een halfbakken oplossing: die lijn begint op een plek waar weinig mensen zijn (station Lage Zwaluwe) en brengt de reizigers hoogstens naar de weg die langs het industriegebied Moerdijk loopt in plaats van de bedrijven zelf.
BusOV40 schreef: wo 11 sep 2024, 17:07 In Breda Stad geen hogere frequenties meer op zaterdag.
Als ik de Wiki mag geloven rijdt op dit moment alleen lijn 4 tussen CS en Princenhage in het weekend vaker dan 2x/uur.
Overigens lijkt de lusroute in Heusdenhout te vervallen, dus daar gaan de frequenties wel omhoog.
Tom024 schreef: wo 11 sep 2024, 10:42 Als haltes nog bediend worden door een scholierenlijn vervallen ze toch niet? :') In Ulicoten krijg je straks een zelfde situatie, daar komt enkel in de spits nog een bus.
De haltes in het noorden van Geertruidenberg worden nu dagelijks van vroeg tot laat bediend en straks nog maar 2x per werkdag. Dan zijn ze inderdaad niet volledig vervallen, maar wel bijna.
In Ulicoten vervallen "alleen maar" de ritten tijdens de doordeweekse daluren.
BusOV40 schreef: wo 11 sep 2024, 17:07 En ook de ontsluitende lijnen rijden alleen nog maar door de weeks. Ze enkel en alleen vol ingezet op de Bravo Direct lijnen.
Rondom Breda rijden alleen lijn 170 en 173 in het weekend, waarbij eerstgenoemde dan een veredelde stadslijn is en laatstgenoemde niet op zaterdag rijdt. Maar eigenlijk is dat niet anders dan nu, want de lijnen die nu wel op zondag rijden, worden straks BravoDirect. (Alleen de verbinding tussen Made en Raamsdonksveer komt zo te zien te vervallen op zaterdag.)
Op veel BravoDirect-lijnen gaat de frequentie op zondag wel omhoog.

Rondom Roosendaal rijden de meeste ontsluitende lijnen gelukkig wel in het weekend, maar daar rijdt dan ook geen BravoDirect.
De verbinding tussen Oud Gastel en Willemstad keert wel weer terug op zaterdag en de verbinding tussen Oud Gastel en Dinteloord wordt voortaan zelfs dagelijks van vroeg tot laat aangeboden.

in Bergen op Zoom komen straks nog maar drie Brabantse lijnen, maar die bieden wel alle huidige verbindingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten