Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ja, dat weet ik ook wel. Maar dat betekent nog niet dat ik het er mee eens ben.
Overigens dacht ik altijd dat Duitsers 1 december aanhielden voor het begin van kerstmarkten en dergelijke.
ICE11 schreef: ↑za 23 nov 2024, 21:40Op de 350 reed vandaag minstens een kleine Citea versterkingsritten vanwege de kerstmarkt in Aachen.
Dat lijkt me sterk, op zaterdag rijdt de 350 4x per uur en hoeft/wordt er niet versterkt te worden. Waarschijnlijk heb je de 9167 op omloop 1503, daar zit altijd op zaterdag een CItea op.
umbusko schreef: ↑za 23 nov 2024, 22:44
Ja, dat weet ik ook wel. Maar dat betekent nog niet dat ik het er mee eens ben.
Overigens dacht ik altijd dat Duitsers 1 december aanhielden voor het begin van kerstmarkten en dergelijke.
Nee hoor, die kunnen al van half november starten.
Vandaag is het overigens Totensonntag (laatste zondag voor de adventstijd, dag waarop het kerkelijk jaar wordt afgesloten en alle overledenen geëerd worden) en dan is alles gesloten in Duitsland. Er zijn veel kerstmarkten die pas daarna openen, maar de populairste kerstmarkten, bijvoorbeeld die in Aachen, starten inderdaad al ergens tussen midden november en de eerste advent.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Het was weer lekker druk bij de Outlet in Roermond; in Venlo kwam ik een lijn 77 tegen die op tijd was vertrokken vanaf station Roermond, maar met +37 aankwam in Venlo en ook met +24 weer vertrok.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Dat is op de Duitse feestdagen en steeds vaker op zondag meer regel dan uitzondering. Alles tussen de Wilhelminasingel en de Roermondse brug over de Maas heeft een gigantische trechterwerking.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
ArrivaBas schreef: ↑zo 24 nov 2024, 13:20
Vandaag is het overigens Totensonntag (laatste zondag voor de adventstijd, dag waarop het kerkelijk jaar wordt afgesloten en alle overledenen geëerd worden) en dan is alles gesloten in Duitsland. Er zijn veel kerstmarkten die pas daarna openen, maar de populairste kerstmarkten, bijvoorbeeld die in Aachen, starten inderdaad al ergens tussen midden november en de eerste advent.
Normaal openen de "grote" kerstmarkten op de vrijdag voor Totensonntag. Op deze zondag mogen ze per wet alleen maar in de avond (vanaf 18u) open. Overigens is Totensonntag in Duitsland alleen een dodenherdenking voor de protestantse kerk. De katholieke kerk herdenkt op Allerheiligen, 1. November. Allebei zijn zo genoemde "stille feestdagen", net als goede vrijdag en dodenherdenking (een week voor Totensonntag), waar beperkingen voor evenementen, markten, winkels enz. gelden.
Wij zijn echt wel een beetje doorgeschoten met alles open op zondag. Was laatst een Utrecht en je had niet eens door dat het zondag was. Echter, de Duitsers zijn daarentegen wel zeer strikt in alles dicht op zondag. Supermarkten in grote steden zijn ook gewoon potdicht op zondag, waardoor de halve stad boodschappen gaat doen in de supermarkt in het treinstation of op de luchthaven (die wel open mogen), waardoor de treinstations en luchthavens op zondagen twee keer zo druk zijn dan op andere dagen, terwijl de treinen rustiger zijn.
Bij station Beek-Elsloo heeft vanmiddag een lichte aanrijding plaatsgevonden tussen een lijnbus en een trein. De buschauffeur heeft daarbij echter de plaats van het ongeval verlaten door de reizigers bij de volgende halte te laten uitstappen en daarna naar de stalling te rijden: https://www.l1nieuws.nl/112/2799245/aan ... en-sittard
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Het gaat weer lekker bij onze grote vrienden van Arriva. Al enkele dagen rijdt er geen RE18 tussen Maastricht en Heerlen door beperkingen in de materieelinzet. De datum van de verstoring wordt steeds vooruit geschoven.
Misschien leuk om daar wat data van op te zoeken. Volgens treinposities.nl worden er maar 4 multicourante FLIRTS ingezet: 553, 554, 555 en 556. De 551 en 552 rijden al sinds september niet meer, de 557 zelfs sinds juni niet.
Maar ook de tweetjes worden niet vol ingezet (weet niet of het nodig is), daar is de afgelopen weken elke week 4 stellen van buiten dienst, maar het zijn steeds andere stellen. Die lijken steeds twee maanden niet ingezet te worden. Worden die omgebouwd voor iets?
Van 21 stellen worden er elke week een stuk 15 van ingezet.
Met ruim 1,5 uur van Luik naar Aken en een uurdienst heb je met 4 stellen eigenlijk genoeg, toch?
De 552 en 554 pendelen dit weekend tussen Maastricht en Liège-Guillemins, de 556 en 555 staan opgesteld bij het station. De 557 heeft hier eerder ook een tijdje gestaan. Ik heb elders berichten voorbij zien komen dat er tweetjes waren gesignaleerd in de buurt van Zwolle. Tot op heden zijn er genoeg tweetjes om drie diensten te versterken in de spits. De 454 en 456 staan ook aan de kant in Maastricht.
Marc schreef: ↑zo 08 dec 2024, 12:31
Het gaat weer lekker bij onze grote vrienden van Arriva. Al enkele dagen rijdt er geen RE18 tussen Maastricht en Heerlen door beperkingen in de materieelinzet. De datum van de verstoring wordt steeds vooruit geschoven.
En tussen Heerlen en Aachen vervallen ook sinds vorige week weer ritten.....
Voetnootje: Sinds 28 november rijdt lijn 36 de route langs Jabeek en in Schinveld die eigenlijk per december 2023 in had moeten gaan. Grappig feitje: De halte ''Duikerstraat'' in Schinveld is al sinds 2018 opgeheven, maar de halte staat er anno juli 2024 volgens Google Maps nog steeds...
Ik denk dat fogeltje doelt op de twee Arriva-nachttreinen naar Schiphol (1 vanuit Maastricht en 1 vanuit Groningen).
Ik hoop dat Arriva nog een keer een nachttrein Schiphol-Enschede via Amersfoort, Arnhem en Deventer gaat rijden. Blijkbaar zijn de nachttreinen Schiphol-Maastricht/Groningen toch een redelijk succes.
Marc schreef: ↑wo 25 dec 2024, 13:20
Er is een wonder gebeurd! De RE18 rijdt weer tussen Maastricht en Heerlen en zelfs 2x per uur. Kijken hoe lang het duurt...
De uitval is verplaatst naar de RS15 tussen Sittard en Heerlen welke nu 1x per uur rijdt in plaats van 2x per uur.