Aanbesteding Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Roeland »

Wat is daarvan de toegevoegde waarde?
Sluit je dan in Goes goed aan op de treinen?
En is Haamstede - Goes via Kamperland sneller dan via Zierikzee?
Education
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Education »

Het concept beleidskader HWGO is te lezen. Qua connectie met Zeeland staat er niet veel in. Ook geen doorreismogelijkheid van de 104 naar Haamstede.
Twee aparte werelden dus...Alleen in Hoeksche Waard wordt er nog wat aangepast.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Haamstede-Goes via Kamperland kan ik me ook niet voorstellen. Bij de Banjaard is de overstap op de relatie Kamperland-Middelburg volgens mij toch voor meer mensen belangrijker dan een verbinding Kamperland-Haamstede. Dan toch misschien een 133 Middelburg-Renesse en een 1xx Renesse-Zierikzee-Rotterdam. Of zijn er zo veel doorgaande reizigers van Walcheren en West-Schouwen-Duiveland richting Oude Tonge?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Inwoners van Burgh-Haamstede vinden het fijn dat de bus niet meer door het centrum rijdt (dat zijn dan zeker diegene die zelf de bus niet nodig hebben):

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/157 ... e-verlengd
Education
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Education »

Het verbaast me wel.. De telgegevens zullen het wel uitwijzen.. in elk geval is de tijdswinst verwaarloosbaar...
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Roeland »

En als ze nog een extra Hub toevoegen bij de rotonde Steurweg en de rotonde Daleboutsweg, en de Hub Westenschouwen verplaatsen naar de rotonde Cauersweg? dan kan de bus wel enkele minuten sneller worden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Education schreef: wo 12 jul 2023, 17:22 Het verbaast me wel..
Mij niet, want dat schrijven wat de overheid graag wil lezen dat kan de pers hier bij ons ook heeeeel goed! ;)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Volgens de gedeputeerde is het "nieuwe" OV in Zeeland voor de klanten sneller, makkelijker als vandaag en het zal ook nog meer klanten opleveren. :X

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/157 ... n-der-maas
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8784
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Milco »

Ik wist niet dat "klant" Zeeuws was voor automobilist? Dan zou het wel kloppen _O-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Een verslaggever uit Zeeland was op Texel om de Texelhopper te testen. Ook de nadelen van het system worden behandeld: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/156 ... een-topper
huibf
Donateur
Berichten: 4120
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

ICE11 schreef: ma 17 jul 2023, 19:46 Volgens de gedeputeerde is het "nieuwe" OV in Zeeland voor de klanten sneller, makkelijker als vandaag en het zal ook nog meer klanten opleveren. :X

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/157 ... n-der-maas
Ik zal me maar inhouden. Maar wie gelooft die man nu nog. Ik heb nog niet iemand zoveel onzin horen uitkramen. 🤮
Citea
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Citea »

Ze kunnen het best in Zeeland wat hoofdroutes introduceren, zoals bijvoorbeeld Burgh-Haamstede - Oude Tonge - Rotterdam of Middelburg - Spijkenisse, en dan het overige OV aanvullend laten zijn op deze hoofdroutes. En dan niet met frequenties zoals 1x per 2 uur op zondag, maar met minimaal 2x per uur in de brede spits en minimaal 1x per uur daarbuiten, op sommige lijnen een hogere frequentie.
Ook zouden deze hoofdroutes zoveel mogelijk vlak langs dorpen stoppen en bij busstations in plaats van door dorpen.

Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is met het geld dat er is, maar dit lijkt mij wel wat nodig is voor aantrekkelijk OV.

Zijn die OV fietsen trouwens elektrisch? Dan kunnen ze zelfs op lange afstanden makkelijk gebruikt worden, en door meer mensen. Zelfs Borssele - Goes op de fiets is dan minder dan een uur, en je hoeft minder te trappen omdat het een elektrische fiets is. Een elektrische fiets kan maximaal 25 km/h gaan, dat is bijna even snel als een bus, en als je van te voren moet reserveren zoals bij flexvervoer is de fiets zelfs sneller.

Voor de reizigers die niet kunnen fietsen zou er een flexbus rijden of in sommige plaatsen normaal streekvervoer. Hopelijk maken ze dat ook makkelijker.
Laatst gewijzigd door Citea op wo 15 nov 2023, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Een elektrische fiets kan maximaal 25 km/h gaan, dat is bijna even snel als een bus
uhhhhhhhm...
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door teun »

Als je minder hoeft te stoppen concurreert dat kwa snelheid op sommige verbindingen prima hoor.
Dennenboom
Berichten: 1685
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dennenboom »

Niet gestrekte buslijnen die in de dorpen door 30 kilometerzones rijden halen vaak niet een hoge reissnelheid. Ken genoeg verbindingen tussen plaatsen die over de weg 10 km van elkaar af liggen waar de bus er zo'n 25 minuten over doet. Dat is een reissnelheid van 24 km per uur. Dan is de wachttijd en de weg naar de halte nog niet eens meegerekend. Dat gaat inderdaad vaak sneller met de electrische fiets.

Traditionele streekbuslijnen zijn door allerlei verkeersremmende maatregelen vaak ook langzamer dan een paar decennia geleden. Een voorbeeldje uit Friesland: lijn 20 Drachten van Knobelsdorfplein naar Leeuwarden Station duurde in 1978 ongeveer 50 minuten. Nu is daarvoor een uur of meer nodig.
huibf
Donateur
Berichten: 4120
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

sirvinniei schreef: ma 24 jul 2023, 13:23
Een elektrische fiets kan maximaal 25 km/h gaan, dat is bijna even snel als een bus
uhhhhhhhm...
In de stad wel... maar in Zeeland tik je makkelijk 60 aan. Zeker in de nieuwe concessie. Dan rijdt een lijn over 50 km in een ruk door, met hooguit een enkele stop. Dat wil de provincie toch ?
Nog goedkoper is alle OV opheffen. Dan heb je ook geen last van rituitval en vertraging. _O_
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Dennenboom schreef: ma 24 jul 2023, 16:05 Niet gestrekte buslijnen die in de dorpen door 30 kilometerzones rijden halen vaak niet een hoge reissnelheid. Ken genoeg verbindingen tussen plaatsen die over de weg 10 km van elkaar af liggen waar de bus er zo'n 25 minuten over doet. Dat is een reissnelheid van 24 km per uur. Dan is de wachttijd en de weg naar de halte nog niet eens meegerekend.
Ja, maar de bus moet toch naar de mensen komen. En deze wonen meestal in de dorpen en niet langs de rondwegen. Dat de reistijd daadoor lager is dan met de auto is vanzelfsprekend, maar nooit op te lossen, want met het OV ben je altijd trager. Dus is het volgens mij ook verkeerd, als men de bussen per se een hoge reissnelheid wil geven, want dat heeft alleen een positief effect voor de vervoerder (omlopen) en de klanten welke van de eerste tot de laatste halte meereizen. Voor iedereen die tussendoor in- of uitstapt is daarentegen iedere extra omweg een winst.
Dennenboom
Berichten: 1685
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dennenboom »

Mee eens, maar al die verkeersremmende maatregelen (30 km, drempels) maken het voor vervoerders steeds moeilijker om met een aantrekkelijk product te komen. Voorbeeld is ook lijn 57 Deventer - Borculo. Die lijn rijdt na veel protesten weer, maar de reistijd is nu in de middag mede door allerlei verkeersremmers 61 minuten. Dat is 7 minuten meer dan in 1939. Recenter, in 1979, deed de bus er 49 minuten over.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op di 25 jul 2023, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8924
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Het blijft gek dat al die snelheidsremmende maatregelen in Nederland nodig zijn, en er in Duitsland nauwelijks wat aan de hand is op dat gebied. Toch weer die Nederlandse mentaliteit in het verkeer die op deze manier de bereikbaarheid van hele dorpen om zeep helpt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Zeg dat niet, deze ontwikkeling kennen wij ook, maar ik denk dat Nederland een beetje voorsprong heeft. Bijzonder in de grote Duitse steden is inmiddels bijzonder daar waar die Grünen in de gemeenteraad sterk zijn een terugdringen van het gemotoriseerde vervoer te voelen. De maatregelen zijn veelvoudig: Tempo 30, viersporige wegen naar twee sporen verminderen of parkeerplaatsen in de berm afschaffen ten gunste van fietspaden, doorlopende straten doodlopend maken, zo genoemde "Fahrradstraßen" (dus straten waar autos alleen nog gedoogd zijn, zonder enkele parkeerplaatsen, fietsers morgen niet worden ingehaald), ...... Er zijn zelfs stemmen welke het algemene tempolimiet overal binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 willen verlagen. Dat alles dan wel helaas ten nadeel van het OV, want fietsers hebben bij deze politiek absolute prioriteit en er komen massaal nieuwe fietspaden maar amper busbanen en de bussen moeten dus samen met de autos op de versmalde wegen aanschuiven. :neg:
Dionysusnu
Berichten: 638
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dionysusnu »

Er is in de concessies Oost- en West-Brabant onderzoek gedaan naar de doorstroming van 30 tegenover 50. Dat concludeerde dat het eigenlijk weinig uitmaakt voor bussen. In Tilburg waren de rijtijden zelfs sneller op 30-wegen dan bij 50. Dus om nou te zeggen dat "al die verkeersremmende maatregelen" (met name het algemene overal-30) de hele bereikbaarheid om zeep helpen klopt niet.

Ik heb het onderzoek zelf even niet paraat, ik zal even zoeken, maar de cijfers van rijsnelheid waren in ieder geval:
Breda: 30=>26km/h, 50=>27km/h
Tilburg: 30=>28km/h, 50=>25km/h
Den Bosch: 30=>24km/h, 50=>28km/h
Hierbij is alleen de rijtijd, niet de halteringstijd, meegerekend. Daarbij gaat het voor de duidelijkheid over de daadwerkelijk behaalde tijd, niet de geplande rijtijd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Daniel »

Dionysusnu schreef: di 25 jul 2023, 22:04 Er is in de concessies Oost- en West-Brabant onderzoek gedaan naar de doorstroming van 30 tegenover 50. Dat concludeerde dat het eigenlijk weinig uitmaakt voor bussen.
Het ligt inderdaad heel erg aan de specifieke weg. Er zijn genoeg straten in het land waar de bussen weliswaar 50 zouden mogen rijden, maar in de praktijk de 30 nooit halen door weginrichting of verkeer. Daar maakt het weinig verschil inderdaad.
Hooguit op doorgaande ontsluitingswegen zou het wat uitmaken, maar daar is vaak geen sprake van 30 km/u zones.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

ICE11 schreef: di 25 jul 2023, 21:46 Zeg dat niet, deze ontwikkeling kennen wij ook, maar ik denk dat Nederland een beetje voorsprong heeft. Bijzonder in de grote Duitse steden is inmiddels bijzonder daar waar die Grünen in de gemeenteraad sterk zijn een terugdringen van het gemotoriseerde vervoer te voelen. De maatregelen zijn veelvoudig: Tempo 30, viersporige wegen naar twee sporen verminderen of parkeerplaatsen in de berm afschaffen ten gunste van fietspaden, doorlopende straten doodlopend maken, zo genoemde "Fahrradstraßen" (dus straten waar autos alleen nog gedoogd zijn, zonder enkele parkeerplaatsen, fietsers morgen niet worden ingehaald), ...... Er zijn zelfs stemmen welke het algemene tempolimiet overal binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 willen verlagen. Dat alles dan wel helaas ten nadeel van het OV, want fietsers hebben bij deze politiek absolute prioriteit en er komen massaal nieuwe fietspaden maar amper busbanen en de bussen moeten dus samen met de autos op de versmalde wegen aanschuiven. :neg:
En dat terwijl die Grünen landelijk de autolobby op elke mogelijke manier de handen boven het hoofd houdt.
Enfin, ander onderwerp
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4120
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

ICE11 schreef: di 25 jul 2023, 08:15
Dennenboom schreef: ma 24 jul 2023, 16:05 Niet gestrekte buslijnen die in de dorpen door 30 kilometerzones rijden halen vaak niet een hoge reissnelheid. Ken genoeg verbindingen tussen plaatsen die over de weg 10 km van elkaar af liggen waar de bus er zo'n 25 minuten over doet. Dat is een reissnelheid van 24 km per uur. Dan is de wachttijd en de weg naar de halte nog niet eens meegerekend.
Ja, maar de bus moet toch naar de mensen komen. En deze wonen meestal in de dorpen en niet langs de rondwegen. Dat de reistijd daadoor lager is dan met de auto is vanzelfsprekend, maar nooit op te lossen, want met het OV ben je altijd trager. Dus is het volgens mij ook verkeerd, als men de bussen per se een hoge reissnelheid wil geven, want dat heeft alleen een positief effect voor de vervoerder (omlopen) en de klanten welke van de eerste tot de laatste halte meereizen. Voor iedereen die tussendoor in- of uitstapt is daarentegen iedere extra omweg een winst.
Eindelijk iemand die het ook snapt. Bussen moet je niet strekken en de haltedichtheid niet verlagen. In bebouwing is 500 meter onderling toch wel de max.
Srekken kan als er minimaal een lijn blijft rijden, gelijkwaardig in frequentie dan de snelle gestrekte lijn.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8924
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Dionysusnu schreef: di 25 jul 2023, 22:04 Er is in de concessies Oost- en West-Brabant onderzoek gedaan naar de doorstroming van 30 tegenover 50. Dat concludeerde dat het eigenlijk weinig uitmaakt voor bussen. In Tilburg waren de rijtijden zelfs sneller op 30-wegen dan bij 50. Dus om nou te zeggen dat "al die verkeersremmende maatregelen" (met name het algemene overal-30) de hele bereikbaarheid om zeep helpen klopt niet.

Ik heb het onderzoek zelf even niet paraat, ik zal even zoeken, maar de cijfers van rijsnelheid waren in ieder geval:
Breda: 30=>26km/h, 50=>27km/h
Tilburg: 30=>28km/h, 50=>25km/h
Den Bosch: 30=>24km/h, 50=>28km/h
Hierbij is alleen de rijtijd, niet de halteringstijd, meegerekend. Daarbij gaat het voor de duidelijkheid over de daadwerkelijk behaalde tijd, niet de geplande rijtijd.
Met de snelheidsremmende maatregelen doel ik niet op de verlaagde maximumsnelheid binnen een dorp, maar op de aanleg van wegversmallingen of drempels om die 30 te handhaven. Een automobilist kan die in de meeste gevallen gewoon met 30 (of 60 buiten de bebouwde kom) nemen, maar met een bus moet dat veel langzamer omdat de chauffeur het comfort van zijn reizigers in de gaten moet houden. En in sommige gevallen is de vertraging die dan op de route ontstaat het verschil tussen nette aansluitingen op andere buslijnen onderweg, of dat de bus bij elk knooppunt net weg is. Nergens op kunnen overstappen betekent verlies van reizigers, en in het landelijk gebied is dat al meer dan eens de doodsteek voor bepaalde lijnen geweest.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten