Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3080
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Mr-W »

ZO6176 schreef: di 06 jun 2023, 05:34
RobertT schreef: di 06 jun 2023, 00:55 Was toen niet bij de Phileas en de vrije busbanen al gezegd dat de busbanen voorbereidt waren op een tram?
Dat ze er bij wijze van spreken zo een tramrails in konden leggen?
Ik meen mij zoiets nog te herinneren
Klopt.

Wat betreft de dubbelgelede wagens. Het busstation wordt vervangen door een ondergronds exemplaar. Misschien dat dat dan wel past
Op Eindhoven AirPort passen ze niet met de huidige layout.
WALUIGI96
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door WALUIGI96 »

TffpaA schreef: di 06 jun 2023, 08:27
huibf schreef: di 06 jun 2023, 08:19DRU
Digital Resource Units? Deutsche Reichs Union? Directif des Ressources Utilitaires?
Dienstregelinguren
TffpaA
Donateur
Berichten: 5048
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door TffpaA »

Ha, ja. Ligt eigenlijk ook best voor de hand op een OV-forum.

Toch wil ik deze gelegenheid maar weer eens aangrijpen voor een OV-glossary. Of heeft de WIKI dat al?
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door MaartenD »

Voor het spoor bestaat al zoiets: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Spoorafkortingen
Voor algemeen OV heb ik dit net aangemaakt: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Afko ... _in_het_OV

Vul aan naar wens!
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door tjoektjoek »

https://www.spoorpro.nl/lightrail/2024/ ... -of-metro/

Hopelijk denken ze ook een S-bahn-achtigsysteem, zodat omliggende steden ook goed verbonden worden met Eindhoven. Dan denk ik aan Son en Breugel, Sint-Oedenrode, Veghel, Uden, Schijndel, etc. (A50-tracé) en Veldhoven (ASML) en Valkenswaard aan de andere kant, waar je binnen de ring veel haltes hebt en buiten de ring snel bij de omliggende steden bent. De John F. Kennedylaan heeft een middenberm waar je het spoor net als de Amstelveenlijn kan aanleggen. Laten we nou eens niet zo gierig doen om beter ov te realiseren voor de regio die een hele belangrijke rol speelt in deze tumultueuze wereld. Bovendien is dit gedeelte van Nederland aardig bestand tegen de verhoging van de zeespiegel en zou je juist hier moeten investeren.
Wijkhoven
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Wijkhoven »

Ah, kunnen we deze weer uit de kast trekken.

Afbeelding

:trein:
sven_engelen
Berichten: 216
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door sven_engelen »

Zucht... Eindhoven haalt telkens deze luchtfietserij uit de grond en dat zal net zo snel onder de grond verdwijnen zodra blijkt dat het teveel geld kost. Eindhoven moet zich écht gaan focussen op het verbeteren van de OV bereikbaarheid van en naar het centrum en meer focussen op hubs in de buitenwijken. Ook de omliggende dorpen en steden kunnen goede hoogwaardige busverbindingen gebruiken. Het Eindhovense wegennet mag ook nog wel een impuls krijgen. Alle versmallingen van de afgelopen jaren leiden meer tot ellende dan dat het goed doet. Kortom: Kappen met die onzin en kom eens met realistische plannen.
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door teun »

:')

En ik steeds maar denken dat dit een ov-forum is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door trolly »

trolly ook
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door waldo79 »

Maar ik zie geen spoor van een begin om tot een tramlijn te komen.
huibf
Donateur
Berichten: 4359
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door huibf »

sven_engelen schreef: ma 08 jul 2024, 21:20 Zucht... Eindhoven haalt telkens deze luchtfietserij uit de grond en dat zal net zo snel onder de grond verdwijnen zodra blijkt dat het teveel geld kost. Eindhoven moet zich écht gaan focussen op het verbeteren van de OV bereikbaarheid van en naar het centrum en meer focussen op hubs in de buitenwijken. Ook de omliggende dorpen en steden kunnen goede hoogwaardige busverbindingen gebruiken. Het Eindhovense wegennet mag ook nog wel een impuls krijgen. Alle versmallingen van de afgelopen jaren leiden meer tot ellende dan dat het goed doet. Kortom: Kappen met die onzin en kom eens met realistische plannen.
Welke luchtfietserij. De leden zetten hier plaatjes van een metrolijn neer.
Een station bij Acht is behoorlijk realistisch. Dat is geen luchfietserij. Het zal namelijk het station zoveel ontlasten dat er weer ruimte komt voor andere hoogwaardige verbindingen. Het past simpelweg niet meer op het busstation. He gejammer of het wel een IC station moet worden. Ja natuurlijk, anders heeft het geen zin.
De verbouwing van het busstation zou pas ergen in 2030 klaar zijn. Dat duurt nog even.

Het wegennet is prima. De versmallingen van oa de Vestdijk zijn prima. Echter het 'gepolder' over wel of geen autoverkeer op de Vestdijk geeft nu elle lange files. Die weg moet gewoon dicht.

De uitdaging is nu HOV4 over de Mautitslaan.
Laatst gewijzigd door huibf op za 13 jul 2024, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6623
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

De vraag is of dan elke IC op Acht moet stoppen. Met 6 IC's per uur vanuit s-Hertogenbosch zou misschien 1 IC per half uur genoeg kunnen zijn. En dan de IC vanuit Tilburg. Het zullen relatief lange stationnementen zijn. Dat valt nu niet op omdat op Eindhoven Centraal vrij lang gestopt wordt.
Alleen is de HOV-basn die nu over de Marathonloop wordt aangelegd overbodig. Het zal in ieder geval veel DRU opleveren die nu in lijn 400 en 401 wordt verbruikt. Alleen zie ik de provincie wel voor aan dat dan ook het aantal beschikbare DRU wordt verminderd.
Menander
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Menander »

Precies. Station Acht met een gedeeltelijk stop van IC’s in combinatie met een OV-verbinding naar BIC, Airport en later eventueel verder gaat veel reizigers trekken. De huidige HOV-verbindingen zijn redelijk voor vervoer in Eindhoven zelf maar is voor de verdere regio niet zo aantrekkelijk. De reisduur van 20-25 minuten naar de N2 locaties is daarvoor te lang.
De potentie van een OV-verbinding vanuit Acht naar de N2-locaties is hoog en kan met HOV worden ingevuld maar aantallen zijn al snel hoog genoeg voor een railverbinding (mits vrije kruisingen).
Wat betreft DRU: vreest de vervoerder en de provincie niet een verval van 400 en 401 waarmee een frequente dienst door de stad kan worden aangeboden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13636
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Hainje »

Er mogen geloof ik maar iets van 12 bussen per uur per richting over de Noord Brabantlaan, dus je zit daar al snel aan de maximale capaciteit. Dus op zich is het niet erg als er wat minder bussen over die as gaan rijden naar ingebruikname van een tram/hov4/station Acht.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6623
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

17 bussen per uur per richting
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door verfmeer »

Waarom is die limiet daar? Ik heb busbanen in andere steden gezien waar veel meer bussen overheen gaan.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6623
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

De gemeente is bang dat voor de zijstraten het verkeerslicht te lang op rood staat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Suus »

Een intercity-stop bij Acht klinkt wellicht interessant, maar dat kan gewoon niet de oplossing zijn van het probleem. Het ligt al op een redelijke afstand (afhankelijk van de precieze locatie) van de beoogde tweede ASML-locatie. Vanaf het vliegveld, ook een behoorlijke reizigersmagneet, is het nog verder. De eerste locatie van ASML heeft er helemaal niets aan.

Daarnaast heeft het busnetwerk van Eindhoven nu al last van chronische overbelasting, deels veroorzaakt door een personeelgebrek wat zich erg moeilijk laat oplossen. Dat probleem gaat een intercity-stop in Acht ook niet oplossen.

Dus: een vervoersmiddel waarmee je in één keer tot wel 800 mensen op loopafstand van punt A tot loopafstand van punt B kan brengen zou hier uitkomst kunnen bieden. Een netwerk waarmee je in ieder geval een snelle en frequente verbinding hebt tussen:
- Stadscentrum Eindhoven en AMSL 1
- Stadscentrum Eindhoven en ASML 2
- ASML 1 en ASML 2
- Vliegveld en Stadscentrum
- Vliegveld en een intercity-station

Dan is de conclusie eigenlijk dat (met in de goedkoopste variant) een T-vormig tramnet aan de westkant van Eindhoven en in Veldhoven waarschijnlijk de meest efficiënte oplossing is, waarmee je met gemak duizenden mensen naar de gewenste locaties kan brengen, met minder personeelsinzet dan de huidige busdienst en met beperkte wachttijden voor de verkeerslichten voor zijstraten. En als het een succes blijkt (en dat wordt het) dan heeft Eindhoven ook al goed voorwerk gedaan in de vorm van een aantal andere busbanen die ook relatief tot tramnet omgebouwd kunnen worden.

Eindhoven wil een schaalsprong maken naar 400.000 inwoners. Er zijn vrijwel geen steden in Europa met zoveel inwoners die met slechts 2 of 3 treinstations en een busdienst blijven functioneren zonder een groot verkeersdrama te worden. Er is nu een ongekend budget beschikbaar, laat dat helpen om Eindhoven echt de modernste en schoonste metropool van West-Europa worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door waldo79 »

Maar voordat zo'n netwerk van de grond komt is het al 2040.
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door teun »

Het tweede beste moment om een boom te planten is nu. :Y
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door waldo79 »

Ik ben benieuwd :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door trolly »

teun schreef: za 13 jul 2024, 09:42 Het tweede beste moment om een boom te planten is nu. :Y
:Y

Dus daar zal eerst wel een boom over opgezet moeten gaan worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13636
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Hainje »

Een oranje boom?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Z2N »

Als Eindhoven echt een schaalsprong wil maken zou het een automatische metro moeten overwegen. Rennes (van vergelijkbare grootte als de stad Eindhoven) is volgens mij een prima voorbeeld van hoe dat zou kunnen werken: de metro rijdt daar automatisch, zeer hoogfrequent (45x per uur), en veel sneller dan een bus of tram zou kunnen. De bouwkosten zijn daar bovendien redelijk beheersbaar gebleken (de nieuwe lijn B kostte 1,35 miljard, zo'n 95 miljoen per kilometer), en doordat het hele netwerk automatisch geëxploiteerd wordt zijn de exploitatiekosten relatief laag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Suus »

De techniek die in Rennes is gebruikt voor metrolijn B is dusdanig onbetrouwbaar met twee maandenlange stremmingen dat ik dat toch niet wil aanbevelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten