Pagina 13 van 19

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 17 okt 2023, 14:28
door sirvinniei
Goede argumentatie:
Wij snappen ook wel dat er op sommige momenten een kleinere bus moet rijden. Maar wij zijn niet voor niks buschauffeur geworden. Een chauffeur wil gewoon met een grote bus rijden.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 17 okt 2023, 14:43
door TffpaA
Altijd al wel vermoed dat die lui ergens voor aan het compenseren waren (zie ook de belachelijk grote snorren), maar nu is het dus bevestigd.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 17 okt 2023, 14:46
door Hainje
Ja verdorie, nu vallen we door de mand -0-

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 17 okt 2023, 17:00
door DDietzen
Als je door de mand valt moet die bus juist KORTER! :twisted:

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 17 okt 2023, 17:05
door Hainje
:mrgreen:

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 14:11
door Education
https://www.pzc.nl/middelburg/provincie ... ~acd069a4/

Harry houdt zich vast aan het plan en wil het zelfs al eerder invoeren op Schouwen. Zelfs in 2024.
Renesse zonder vaste lijn en rond de 395 is nog niks bekend.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 15:54
door CamilleKreemers
Het plan is extra miljoenen nodigen Den Haag zou dat moeten betalen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 16:18
door Education
Men krijgt natuurlijk geen extra miljoenen voor dat uitgeklede vervoersplan wat men wil handhaven.. Lijkt me logisch.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 16:25
door sirvinniei
Heel raar idee, maar misschien is het vervoerplan wel uitgekleed omdat er te weinig geld is :roll:

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 11:08
door ICE11
Hier een verslag te lezen zonder inloggen:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... rijk-nodig

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 11:39
door sirvinniei
Ook zou Arriva het nieuwe vervoersplan wel willen uitvoeren, maar dan alleen als ze ook treinvervoer mogen doen.
Dit is toch gewoon een onderhandse gunning?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 11:53
door TomSteyl
Heeft die provincie Zeeland geen enkele vervoersdeskundige in dienst eigenlijk? Want ik hoor echt veel luchtfietserij van Van der Maas. In het journaal van Omroep Zeeland hoorde ik hem weer de suggestie doen voor een eigen provinciaal vervoerbedrijf, zoals Westerschelde Ferry (mede uitgevoerd door Movenience), maar zoiets kan wettelijk gewoon nog steeds niet.

Sowieso is de OV-tewater verbinding tussen Breskens en Vlissingen inmiddels een soort van besloten vervoer geworden, toen de OV-chipkaart werd afgeschaft daar.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 12:00
door Philip
sirvinniei schreef: vr 20 okt 2023, 16:25 Heel raar idee, maar misschien is het vervoerplan wel uitgekleed omdat er te weinig geld is :roll:
Te weinig geld is een politieke keuze. Het OV-budget in Zeeland is nog niet de helft van dat van Groningen https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/09 ... et-noorden

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 12:22
door sirvinniei
Zeeland is dan ook een provincie met hoge kosten en weinig inkomen door de dunbevolktheid.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 15:07
door Philip
Dat verklaart geen lager budget per inwoner.

Friesland is net zo dunbevolkt en heeft wel een geslaagde aanbesteding uitgeschreven.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 15:25
door Cas
Drenthe is bovendien minder dichtbevolkt en heeft ook weinig spoor om mee te werken, en daar wordt geslaagd OV neergezet, blijkbaar voor evenveel geld per inwoner als Zeeland.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 17:42
door CamilleKreemers
Ik heb de indruk dat in Drenthe het OV beter gebruikt wordt, omdat het netwerk beter aansluit bij de OV wensen van de inwoners. Bijvoorbeeld in Middelburg en Goes kun je vanuit de wijken een stuk minder frequent bij de trein komen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 17:49
door Education
Men schermt nu met het 50 Tesla plan op Schouwen. Ik moet dat allemaal nog wel zien.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 18:41
door sirvinniei
Friesland en Drenthe hebben vergelijkbare systemen, laagfrequente gestrekte lijnen met als aanvulling de hubtaxi en opstapper, die nog veel duurder zijn dan de haltetaxi.
Stadsdiensten zijn wel beter maar worden ook veel meer gebruikt.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 21 okt 2023, 20:38
door Philip
Het punt dat jij maakte is dat geldgebrek de oorzaak is voor het uitgeklede vervoersplan. Daar hebben we het over. Friesland heeft geen uitgekleed vervoersplan, wel een hoger budget per inwoner. Het één is logischerwijs het gevolg van het ander. Drenthe heeft een vergelijkbaar budget, maar een provincie met meer affiniteit met het OV dan Zeeland.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 10:17
door waldo79
De discussie valt in herhaling.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 14:58
door DPDelft
Philip schreef: za 21 okt 2023, 20:38 Het punt dat jij maakte is dat geldgebrek de oorzaak is voor het uitgeklede vervoersplan. Daar hebben we het over. Friesland heeft geen uitgekleed vervoersplan, wel een hoger budget per inwoner. Het één is logischerwijs het gevolg van het ander. Drenthe heeft een vergelijkbaar budget, maar een provincie met meer affiniteit met het OV dan Zeeland.
Misschien kun je dit onderbouwen met cijfers?
Ik moet de data wel ergens hebben maar kan er op dit moment even niet bij. :@ Dat geeft misschien wat meer duidelijkheid in de discussie.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 16:49
door Vinny
Als het gaat om de data in het CBS linkje:
Bedrag in euro's per jaar per inwoner - Provincie
€ 32,00 - Noord-Holland*
€ 36,00 - Zuid-Holland*
€ 44,00 - Noord-Brabant
€ 70,00 - Drenthe
€ 73,00 - Limburg
€ 75,00 - Zeeland
€ 83,00 - Flevoland
€ 94,00 - Fryslân
€ 94,00 - Gelderland
€ 105,00 - Overijssel
€ 132,00 - Utrecht
€ 173,00 - Groningen

* In Noord-Holland en Zuid-Holland zijn gemeentes vaak (deels) verantwoordelijk voor het OV, waardoor het bedrag een vertekent beeld geeft
Ik weet niet of je kunt concluderen of meer geld beter OV betekent. Ik vind vooral de provincies Noord-Brabant en Groningen opvallen. Die wijken behoorlijk af van het gemiddelde.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 17:06
door Z2N
Noord-Brabant hoeft bijna geen regionaal treinvervoer te betalen, in tegenstelling tot Groningen waar NS maar 3 stations bedient. Dat vertekent de cijfers al best wat.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 17:18
door Daniel
Dat verklaart het nog maar deels: Utrecht heeft ook veel budget, maar 0 regionale spoorlijnen. (Het enige niet-NS station in Utrecht valt onder een concessie van Zuid-Holland)