Pagina 122 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 09 apr 2017, 21:58
door Jef400
Dat lees ik dus nergens terug... daarnaast heb jij het over rijtijd dat is iets anders dan halteertijd...

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 09 apr 2017, 22:33
door ArrivaBas
Het gaat erom, dat op lijn 350, ook in het Veolia-tijdperk als lijn 50, de rijtijden in de avond en op zondagochtend tussen Gulpen Busstation en Vaals Heuvel drastisch verkort worden. Doet de bus er overdag een kwartiertje over, 's avonds moet dat in elf minuten, terwijl een autorit tussen de twee haltes 13 minuten duurt. Met doorrijden lukt het wellicht, maar meestal komt er alleen maar vertraging bij, als de bus al te laat (regelmatig zo rond de 5 minuten) uit Gulpen vertrekt. Wel liggen de meeste haltes (ongeveer 6 van de 12) in buitengebied, dus die worden meestal overgeslagen. Ik kan wel bevestigen dat de oude lijn 50 richting Maastricht overdag zes minuten stilstond in Vaals, en vaak zelfs nog te laat vertrok, ook als de bus te vroeg uit Aken kwam.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 09 apr 2017, 23:46
door Blab
Die "nutteloze" tijd heb je echter wel nodig als chauffeur. Zowel in Vaals als in Gulpen zijn er relatief veel instappers.
Daarnaast heb je die inlooptijd in Vaals echt wel nodig als je in Aken weer alle stoplichten tegen gehad hebt en dan heb ik het nog niet over de passagierdrukte.
Die tijd in Gulpen heb je ook nodig aangezien er vaak van chauffeur gewisseld wordt.

Maar dat vind Arriva helaas allemaal niet nodig. Het aantal klachten ten opzichte van de oude 50 zie je dan ook flink toenemen. En als het ook maar een beetje druk is zie je de 350 als eerste door de hoeven zakken qua vertraging omdat je die gewoon nergens goed kunt maken.

De 50/350 is de trein tussen Maastricht en Aken. Dat snapt Arriva niet maar dat komt nog wel. Zodra er wat meer hoger kantoorpersoneel terug naar boven de rivieren gaat komt dat wel. Voor nu is het gewoon klote

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 10 apr 2017, 11:40
door Mr-W
Blab schreef:Die "nutteloze" tijd heb je echter wel nodig als chauffeur. Zowel in Vaals als in Gulpen zijn er relatief veel instappers.
Daarnaast heb je die inlooptijd in Vaals echt wel nodig als je in Aken weer alle stoplichten tegen gehad hebt en dan heb ik het nog niet over de passagierdrukte.
Die tijd in Gulpen heb je ook nodig aangezien er vaak van chauffeur gewisseld wordt.
Chauffeurwissels horen in principe al niet tijdens de rit te gebeuren en anders hoort de chauffeur buiten de kantine klaar te staan om de bus over te nemen, vaak zorgen die tussentijdse wissels voor een hoop klachten.

Passagiersdrukte zorgt inderdaad voor vertraging maar dat is bij de meeste lijnen zo. In de avonduren kan ik me niet voorstellen dat die bus enorm druk is.
JeffreyMeijer schreef:Dat lees ik dus nergens terug... daarnaast heb jij het over rijtijd dat is iets anders dan halteertijd...
Qua DRU verbruik maak het niets uit...

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 10 apr 2017, 11:57
door MdJ
Dat ligt aan de concessie. Ik ken een concessie IJsselmond 2014-20zoveel dat de bieding van Syntus terzijde is gelegd door halteertijd niet mee te nemen in de bieding, terwijl dat in de DRU berekening volgens het Programma van Eisen deze halteertijd tot 2 minuten wel moest worden berekend. (IJsselmond is een DRU-gegunde concessie, de provincies zijn opbrengstverantwoordelijk)
http://news.ovtenders.nl/?p=91

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 10 apr 2017, 12:16
door CamilleKreemers
Mr-W schreef:
Blab schreef:Die "nutteloze" tijd heb je echter wel nodig als chauffeur. Zowel in Vaals als in Gulpen zijn er relatief veel instappers.
Daarnaast heb je die inlooptijd in Vaals echt wel nodig als je in Aken weer alle stoplichten tegen gehad hebt en dan heb ik het nog niet over de passagierdrukte.
Die tijd in Gulpen heb je ook nodig aangezien er vaak van chauffeur gewisseld wordt.
Chauffeurwissels horen in principe al niet tijdens de rit te gebeuren en anders hoort de chauffeur buiten de kantine klaar te staan om de bus over te nemen, vaak zorgen die tussentijdse wissels voor een hoop klachten.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van de opstelling van het personeel. In GD wordt ook vaak tijdens de rit gewisseld bij stations of knooppunten en daar staat de chauffeur altijd een paar minuten van tevoren op de halte om de bus snel over te kunnen nemen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 10 apr 2017, 15:03
door Blab
Mr-W schreef:
Blab schreef:Die "nutteloze" tijd heb je echter wel nodig als chauffeur. Zowel in Vaals als in Gulpen zijn er relatief veel instappers.
Daarnaast heb je die inlooptijd in Vaals echt wel nodig als je in Aken weer alle stoplichten tegen gehad hebt en dan heb ik het nog niet over de passagierdrukte.
Die tijd in Gulpen heb je ook nodig aangezien er vaak van chauffeur gewisseld wordt.
Chauffeurwissels horen in principe al niet tijdens de rit te gebeuren en anders hoort de chauffeur buiten de kantine klaar te staan om de bus over te nemen, vaak zorgen die tussentijdse wissels voor een hoop klachten.
Dat ligt volledig aan zaken als waar je personeel gestationeerd is. Raar principe dan.
Passagiersdrukte zorgt inderdaad voor vertraging maar dat is bij de meeste lijnen zo. In de avonduren kan ik me niet voorstellen dat die bus enorm druk is.
Dan weet je niet waar je het over hebt. Aken is een grote stad met goede aansluitingen richting rest van Duitsland. Daarom zie je heel veel toeristen en studenten die gebruik maken van de lijn. Ja ook in de avond. Gemiddeld week(end) verkoop je gemakkelijk een paar blokjes aan kaarten. Los van de OV chip.......

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 10 apr 2017, 19:30
door Jef400
Het lijkt mij zelf weer een gevalletje veel te kort inplannen. Ik heb eigenlijk zelf geen rit meegemaakt op de 350 met minder dan 20 passagiers.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 10 apr 2017, 21:55
door Mr-W
CamilleKreemers schreef:
Mr-W schreef:
Blab schreef:Die "nutteloze" tijd heb je echter wel nodig als chauffeur. Zowel in Vaals als in Gulpen zijn er relatief veel instappers.
Daarnaast heb je die inlooptijd in Vaals echt wel nodig als je in Aken weer alle stoplichten tegen gehad hebt en dan heb ik het nog niet over de passagierdrukte.
Die tijd in Gulpen heb je ook nodig aangezien er vaak van chauffeur gewisseld wordt.
Chauffeurwissels horen in principe al niet tijdens de rit te gebeuren en anders hoort de chauffeur buiten de kantine klaar te staan om de bus over te nemen, vaak zorgen die tussentijdse wissels voor een hoop klachten.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van de opstelling van het personeel. In GD wordt ook vaak tijdens de rit gewisseld bij stations of knooppunten en daar staat de chauffeur altijd een paar minuten van tevoren op de halte om de bus snel over te kunnen nemen.
Dat is erg netjes en dan kun je van chauffeurs wisselen tijdens de rit prima doen. Zoals het in bijv. Oostburg of bij onderaannemers wel eens gebeurt dat er van de route wordt afgeweken om naar de garage te rijden kan echt niet.
Blab schreef:
Mr-W schreef:
Blab schreef:Die "nutteloze" tijd heb je echter wel nodig als chauffeur. Zowel in Vaals als in Gulpen zijn er relatief veel instappers.
Daarnaast heb je die inlooptijd in Vaals echt wel nodig als je in Aken weer alle stoplichten tegen gehad hebt en dan heb ik het nog niet over de passagierdrukte.
Die tijd in Gulpen heb je ook nodig aangezien er vaak van chauffeur gewisseld wordt.
Chauffeurwissels horen in principe al niet tijdens de rit te gebeuren en anders hoort de chauffeur buiten de kantine klaar te staan om de bus over te nemen, vaak zorgen die tussentijdse wissels voor een hoop klachten.
Dat ligt volledig aan zaken als waar je personeel gestationeerd is. Raar principe dan.
Het hangt af van het programma van eisen of zoiets wordt toegestaan, zelf zou ik het als overheid ontmoedigen zeker op streeklijnen omdat je in het ergste geval midden op de route strand door een zieke chauffeur.
JeffreyMeijer schreef:Het lijkt mij zelf weer een gevalletje veel te kort inplannen. Ik heb eigenlijk zelf geen rit meegemaakt op de 350 met minder dan 20 passagiers.
Rustiger dan 20 komt regelmatig voor.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 00:35
door ICE11
Mr-W schreef:Chauffeurwissels horen in principe al niet tijdens de rit te gebeuren en anders hoort de chauffeur buiten de kantine klaar te staan om de bus over te nemen, vaak zorgen die tussentijdse wissels voor een hoop klachten.
Hier bij ons in Aken (ASEAG) wordt altijd tijdens de rit aan de Bushof (= busstation) gewisseld! En als daardoor een kleine vertraging ontstaat, dan is dat zo.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 09:20
door Zonnig
Een chauffeurswissel op korte ritjes lijkt mij niet wenselijk echter als dat bij een (bus-)stations is dan is dat OK.
Bij langere ritten kan je er niet om heen dat het tijdens ritten gebeurd.

Ik zie het al > in Friesland op de 315 (Emmeloord - Groningen) dan is Heerenveen een makkelijk punt om te wisselen!
Waarom in Limburg niet onderweg op de 350 bij Vaals of .... noem maar op.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 12:44
door Durashift
Blab schreef: (..) Gemiddeld week(end) verkoop je gemakkelijk een paar blokjes aan kaarten. Los van de OV chip.......
Is die losse kaart verkoop wel meegenomen bij de passagiersaantallen ten tijde van de Arriva planning?
Lijkt mij dat veel losse kaartverkoop behoorlijk tijdrovend is.. tijd die er kennelijk niet (meer) is.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 14:38
door frankberg19
Op de 305 Eindhoven - Oss wisselen ze altijd op Uden Busstation.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 17:30
door Joshua
frankberg19 schreef:De treinen om de drukte op te vangen, de LINTen hebben verstoren, hadden ze eerst bij Veolia ook, dus niet gek. Arriva wil in september iets anders hebben, nieuwe treinen, waar halen ze die vandaan? Duitsland?
Ik zeg Buffels terug op de Maaslijn! :D
Nieuw interieur er in, ook mooi in de Arriva Limburg kleuren spuiten en rijden maar!

Ik heb geen idee hoeveel Buffels er nog in Nederland zijn, maar op zoveel plekken kan de NS ze zelf niet meer inzetten.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 18:03
door regenmaker
Er staan er nog best wat in Nijmegen van die buffels.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 18:12
door Suus
De buffels die NS niet inzet hebben in 2013 geen revisie gekregen.

Daarnaast moeten de treinen een gelijkvloerse instap hebben. Daar heb ik de buffels nog niet op betrapt.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 18:19
door JWM
Er kan best ontheffing gegeven worden voor een gelijkvloerse instap, zeker als deze bijvoorbeeld uitsluitend op de tussenslag gaan rijden. Vanaf december zijn de Buffels die NS nu heeft rijden werkloos. Wanneer komt er bovenleiding tussen Nijmegen en Roermond?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 18:38
door ArrivaBas
Rond 2021 is het pas gebruiksklaar...

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 20:49
door bartjemestrom
Als we toch gaan speculeren, 6400 + DDM, staat genoeg in Amf en Nm. :?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 11 apr 2017, 22:12
door Gekko123
Leuke speculaas. Alleen jammer dat je daarvoor minimaal 2 6400'en nodig hebt. Eentje voor de tractie en eentje voor de verwarming...

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 19:00
door regenmaker
In Limburg zijn er een aantal wijzigingen per 30 april: Arriva

Zo wordt de route van lijn 1 in Kaldenkirchen aangepast en gaat lijn 56 doordeweeks altijd rijden tussen Wijlre in Gulpen i.p.v. een overstap in Wijlre.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 13:52
door ICE11
Hm, grotere capaciteit op diverse lijnen. Bij de treinen is dat ja nog simpel door een tweede treinstel bij te voegen, maar bij de bus? Zullen dan op de genoemde lijnen twee bussen achter elkaar rijden of komen er versterkingsritten, die niet in de dienstregeling staan?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 14:47
door Chrysa
Waarom niet gewoon een frequentieverhoging?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 14:52
door regenmaker
Inderdaad waarom lijn 350 niet opschroeven naar een 10-minutendienst bijvoorbeeld.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 15:24
door CamilleKreemers
wellicht omdat dat meer DRU kost wat niet in het contract zit?