Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Als je erop klikt, word je doorgestuurd naar een pagina om in te loggen, maar volgens mij is dat deel alleen beschikbaar voor ''genodigden''.
Seat Ibiza

Bericht door Seat Ibiza »

Plutona schreef: di 01 okt 2024, 19:12 In de stadsdienst van Maastricht wordt het volgens mij lijn 12 Villapark - Station - Boschpoort en lijn 13 Kanne - Centrum - Boschpoort.
Ik kwam in het document van de provincie /Arriva ook tegen dat de route van lijn 13 wordt gewijzigd en voortaan via winkelcentrum Brusselse Poort gaat verlopen. Dat zou betekenen dat het verzoek van de lokale fractie van D66 wordt gehonoreerd. Zij hadden hier eerder vragen over gesteld. Zie deze link.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

In een nieuwsartikel van jaren terug staat dat Arriva in 2025 volledig elektrisch wil rijden in Limburg: https://rtvmaastricht.nl/nieuws/artikel ... sch%20zijn.

Zijn dit inderdaad nog steeds de plannen momenteel? Voor zover ik weet is er niets elektrisch in bestelling (of het wordt stil gehouden...) en met die paar bussen die eventueel uit Friesland vrijkomen kom je niet heel veel verder...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

En bovendien zou er ook sprake van zijn dat de elektrische bussen toch op de eilanden blijven, maar dit zijn nog louter geruchten.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Daarom schreef ik ook "eventueel". ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Plutona

Bericht door Plutona »

Wist iemand eigenlijk van het nieuwe busstation in Brunssum?
bartjemestrom

Bericht door bartjemestrom »

Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Het valt me trouwens op dat Arriva bij de routebeschrijving de notatie gebruikt zoals het bij ons op de wiki voorkomt. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ICE11

Bericht door ICE11 »

bartjemestrom schreef: vr 04 okt 2024, 18:47 https://www.arriva.nl/plan-je-reis/dien ... burg-2025/

Hier staat alle info voor 2025 ;)
Bedankt!

Ik vrees de reiziger op de RE18 de dupe is, aangezien dat de treinen een wachttijd in Landgraaf krijgen "om de regelmatige vertragingen uit Duitsland op te vangen". Nu zijn er 7 minuten overstap in Heerlen op de IC richting Eindhoven, dat zal dus krap worden.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De overstap in Heerlen wordt 2 minuten, maar van spoor 4 naar spoor 5 op hetzelfde perron en zou dus bij geen tot kleine vertraging in Duitsland prima haalbaar moeten zijn.

Grappig trouwens dat de toeristenbus Gulpen - Vaals het lijnnummer 149 krijgt. 49 was ook het laatste lijnnummer bij Veolia voor de toeristenbus tussen Gulpen, Slenaken en Vaals. Die reed overigens via Euverum Beutenaken en niet via Reijmerstok.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plutona

Bericht door Plutona »

Reijmerstok krijgt dan de gekke situatie dat er doordeweeks een buurtbus en een spitsbus rijdt, op zaterdag een buurtbus en een normale lijnbus en op zondag alleen een normale lijnbus.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zat even uit te zoeken hoe het nou zat met de grensoverschrijdende tarieven op lijn 44, aangezien ik woensdag van bushalte Horbach, Locht Zollmuseum naar Heerlen gereisd ben en dat tot mijn verbazing gewoon met OV-chipkaart kon.

Er zit wat verschil tussen wat Arriva meldt en wat op de wiki staat.

Het blijkt dat Horbach, Locht Zollmuseum echt een "grenshalte" is, dus dat voor reizen van/naar Nederland het Nederlandse tarief geldt, terwijl van/naar Duitsland het Duitse tarief geldt.
Ook voor de haltes Kerkrade, Parkstad Stadion (Preisstufe 2) en Kerkrade, Crombachterstraat (PS 1 of tot Horbach Kirche zelfs Kurzstrecken) geldt van en naar Duitsland een goedkoper tarief dan het gewone overgangstarief.

Als je in een bus van Arriva (met OVC) de grens (ver) overgaat lijkt het volgens de site van Arriva alsof het Übergangstariff gewoon met de OVC betaalt; je hoeft dan geen apart kaartje bij de chauffeur te kopen - maar ik heb dit niet geprobeerd. Ook de chauffeuse zei dat de OV-chipkaart gewoon tot in Aken werkt, maar ik heb niet specifiek gevraagd over dat Übergangstariff.

Verder staan de haltes op de Wiki in Duitsland niet de juiste plaatsnamen aangegeven, Op de wiki staat alles op Aachen, terwijl OVinfo en de tarievenmatrix het over achtereenvolgens Horbach (vanaf (Locht) Zollmuseum), Richterig (vanaf Vetschauwer Weg), Laurensberg (halte Laurensberg) en Aachen (vanaf Driescher Gäßchen) heeft.

Ik kan om door niemand vindbare technische redenen niet aanmelden op de wiki, dus wellicht kan iemand dat aanpassen/aanvullen.

Overigens complimenten aan Arriva dat ze zo'n duidelijke en makkelijk vindbare pagina over het over de grens reizen hebben.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

IIVQ schreef: vr 25 okt 2024, 10:40 Verder staan de haltes op de Wiki in Duitsland niet de juiste plaatsnamen aangegeven, Op de wiki staat alles op Aachen, terwijl OVinfo en de tarievenmatrix het over achtereenvolgens Horbach (vanaf (Locht) Zollmuseum), Richterig (vanaf Vetschauwer Weg), Laurensberg (halte Laurensberg) en Aachen (vanaf Driescher Gäßchen) heeft.

Ik kan om door niemand vindbare technische redenen niet aanmelden op de wiki, dus wellicht kan iemand dat aanpassen/aanvullen.
OVinfo heeft het wel degelijk over ligging in Aachen voor die haltes (volgens OVinfo ben je bijvoorbeeld opgestapt op Aachen, Horbach Locht Zollmuseum), maar ik heb de inconsistenties aangepast (daarbij rekening houdende met de huidige wiki-conventies voor Duitse lijnen).
IIVQ schreef: vr 25 okt 2024, 10:40 Er zit wat verschil tussen wat Arriva meldt en wat op de wiki staat.
Tarieven heb ik niet aangepast, aangezien die volgens mij gewoon corresponderen met wat Arriva meldt:
  • binnen Nederland: Limburg-tarief
  • binnen Duitsland: AVV-tarief
  • grensoverschrijdend: Übergangstarif
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Als eerste, dank je!

Als je in de tarievenmatrix kijkt zie je dat van het Zollmuseum naar Nederland vv. en van Kerkrade, Parkstad Stadion en Kerkrade, Crombachterstraat naar Duitsland vv andere tarieven dan het Ubergangstariff gelden.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik neem de tarieven mee bij het bijwerken naar de nieuwe dienstregeling, dank voor het uitzoeken! Wellicht is het inderdaad het vermelden waard dat er een paar Nederlandse haltes zijn die ook onder het Duitse tarief vallen.

Wat de haltes betreft vind ik nog altijd dat we die Duitse gekkigheid met overal de gemeentenaam vermelden niet 1 op 1 op de wiki hoeven over te nemen (mijns inziens is het alleen maar verwarrend), maar goed, dat is een andere discussie.
Anderzam

Bericht door Anderzam »

De '''storing''' van de RS15 tussen Heerlen en Sittard is niet meer te vinden op ns.nl, maar volgens Treinposities rijdt-ie nog steeds 1x/uur. Is dat nu permanent voor de rest van het jaar? -0-

Edit: op arriva.nl vind ik de einddatum 30 november. Wordt waarschijnlijk ook niet gehaald, maar here's hoping.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

umbusko schreef: vr 25 okt 2024, 11:45 Wat de haltes betreft vind ik nog altijd dat we die Duitse gekkigheid met overal de gemeentenaam vermelden niet 1 op 1 op de wiki hoeven over te nemen (mijns inziens is het alleen maar verwarrend), maar goed, dat is een andere discussie.
Inderdaad. Dat is Duitse gekkigheid. Ik doe er niet een mee... envdraaibhet even vrolijk weer terug.
Plutona

Bericht door Plutona »

De dienstregeling vanaf 5 januari staat in OVInfo.

Zelf was ik vooral benieuwd hoe lijn 12 in Maastricht gaat rijden; blijkt dat hij niet meer via het centrum rijdt, maar via Céramique, de route van TEC-lijn 78 over de Maasboulevard en dan dezelfde route in 2 richtingen, dus geen ronde door Villapark meer. Het ene halfuur naar het Oog, het andere halfuur naar de Mergelweg. Sint Lambertuslaan, Glacisweg en Sint Pietersberg krijgen haltes in 2 richtingen, maar Waldeckpark, Wijngaardstraat en Sint Pieterskade vervallen. Ben benieuwd of dit eigenlijk wel een vooruitgang is...

Lijn 13 rijdt vanaf Biesland bijna dezelfde route richting het station als lijn 62.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik denk dat het voor Sint Pieter wel een vooruitgang is, ook al wordt de verbinding met het centrum iets langzamer. Immers is de verbinding met het station weer terug, en via een vrij snelle route ook. Bovendien blijft een rechtstreekse verbinding met het centrum bestaan, en d.m.v. bediening van Mosae Forum/Centrum en Boschstraat/Markt ook flink wat centraler dan nu. (Boschstraat/Maagdendries en het Koningin Emmaplein zijn voor centrale locaties zoals de Markt en het Vrijthof toch vrij ver lopen.) Ook gaat de bus ‘s avonds weer rijden, op zaterdag weer 2x/uur en ook op zondag 1x/uur (overdag dan wel alleen naar het Oog.)

Voor wandelaars of gewoon bezoekers van het fort (al is daar niet heel veel te beleven) wordt de Sint-Pietersberg nu ook goed bereikbaar. Wellicht slaat het ook voor mensen uit de buurt aan; parkeren is daar op drukke dagen vervelend. Wel is Jekerdal op die tijdstippen op de halte bij de Glacisweg aangewezen, wat vrij ver kan zijn. Maar nog altijd beter dan alleen de Prins Bisschopsingel als alternatief.

Of het ook een vooruitgang is t.o.v. de vroegere grote bus door het centrum weet ik niet helemaal, en vervallen haltes zijn natuurlijk altijd jammer.

Wat betreft lijn 13: ik hoop dat ze zo snugger zijn om van het station tot aan de Brusselse Poort achter een grote bus te blijven hangen. Je wil niet dat je 8-persoonsbusje vol komt te zitten met mensen tot de Brusselse Poort en dat je reizigers naar Kanne moet weigeren.
Philip

Bericht door Philip »

Of lijn 13 gaan versterken. Mijn enige ervaring is op een zaterdagmiddag met 9 reizigers vanuit Kanne en twee personen achtergelaten bij de eerstvolgende halte.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Kunnen ze dan niet beter een LLE-99 inzetten op lijn 13?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Rikkel

Bericht door Rikkel »

Wat een overdreven muziek, maar schot in de zaak dus.
Plutona

Bericht door Plutona »

Lijn 350 gaat blijkbaar het busstation in Aken overslaan vanaf a.s. zondag. Elisenbrunnen wordt alleen nog richting Maastricht bediend. Of was hier al melding van gemaakt?
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Dat had ik nog niet gehoord, maar vind ik nu inderdaad bij de werkzaamheden terug:
van 07 december 2024 05:00 uur
t/m 03 december 2027 17:00 uur
Oorzaak
Wegwerkzaamheden Theaterstraße

Gevolg
Vervallen haltes: Elisenbrunnen ( richting Aken ), Bushof

Advies
Vervangende haltes: Elisenbrunnen ( richting Maastricht )
En bij ASEAG:
Linie Arriva 350

Maßnahme:

Ab dem 07.12.2024 ändert Arriva den Linienweg der Li. 350 in der Aachener Innenstadt.

Es wird dann ab Aachen Hauptbahnhof ohne Zwischenhalt über Wilhelmstraße, Heinrichsallee und Peterstraße zur Haltestelle Elisenbrunnen H3 gefahren

Zeitraum:

Ab Samstag, 7. Dezember 2024

Haltestellen:

Aachen Bushof wird von der Linie 350 vorerst nicht mehr bedientl
Kortom, er wordt een flinke omleiding gereden. Maar daarbij komt de bus wel langs het Bushof; desnoods zou hij daar bij een van de haltes aan de Peterstraße kunnen stoppen.
bartjemestrom

Bericht door bartjemestrom »

Binnenkort zullen de 9204, 9207, 9215, 9219, 9225 en 9226 uit Friesland in regio Venlo gaan rijden. Ze worden nu klaargemaakt door de technische dienst voor dienst.
Plaats reactie