Pagina 3 van 4

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 19:38
door maurits-07
HNS224 schreef: ma 08 jan 2024, 11:01 Bezetting van lijn 123 in spiitsrichting is goed te noemen, soms zelfs staanplaatsen.
In de tegenspitsrichting (ochtend Boxmeer- Gemert en in de middag Gemert - Boxmeer) is de bezetting zeer matig, soms maar een enkele reiziger.
Dit zou je kunnen oplossen door Boxmeer- Eindhoven doorgaand te exploiteren nu zowel 123 als 323 halte Groenesteeg aandoen.
Lijn 323 in die vorm bestond in het eerste jaar van deze concessie al zo. Echter is ie in december 2017 opgeheven (vanwege tegenvallende reizigersaantallen?).
Welk voordeel zou je er nu in zien om het weer tot een doorgaande lijn te maken? Dan heb je toch alsnog met slecht bezette bussen in de tegenspitsrichting te maken?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 19:52
door ZO6176
Maar vaak moet een lijn een paar jaar krijgen om door de reizigers gevonden te worden

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 20:24
door huibf
Een koppeling , liefst als 1 lijnnummer is altijd voorcde reiziger beter dan een knip.

Ik zie best potentie om 323 en 123 te koppelen.
Het scheelt ook een paar DRU op jaarbasis in Gemert.

Lijn 28 in Deurne is ook zoiets. Koppel die lijn aan 80 (of weer in Meijel)

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 22:33
door HNS224
Koppeling van 123 en 323 heeft als voordeel dat niet het gehele traject een spits of tegenspitsrichting is maar gemiddeld genomen goed bezet is. Bovendien heb je meteen voor regio Nijmegen/Cuijk/Boxmeer een snelle verbinding met regio Eindhoven icm de trein. Als goed alternatief voor de zeer drukke as Uden-Eindhoven.
Koppeling van lijn 28 aan 80 heeft als voordeel dat 28 weer naar het centrum van Deurne gaat.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 23:26
door maurits-07
Zit zeker wat in wat je zegt. Alleen de trein op Nijmegen Eindhoven is via Den Bosch nog zeker zo’n half uur sneller. Maar voor reizigers (zeker studenten in Nijmegen , de Maaslijn stopt natuurlijk voor de deur) vanuit Nuenen, Lieshout en Beek en Donk/ Laarbeek is het inderdaad veel sneller.

Echter volg ik de redenering dat het Eindhoven-Uden zou ontlasten niet helemaal. In welk opzicht? Dat er dan op die as minder mensen reizen die dan in Uden overstappen van/ naar Nijmegen?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: di 09 jan 2024, 17:55
door HNS224
Dat laatste dus. Wellicht wat minder reizigers op de as Eindhoven-Uden-Nijmegen die in de omgeving van Nijmegen Oost/Heyendaal moeten zijn, zoals studenten.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 09:26
door Mr-W
fogeltje schreef: zo 07 jan 2024, 17:10 Ik zag in Gemert op de Komweg nog zakken over de halte zitten. Ik neem aan dat de haltedienst nog niet geweest is? Ik had helaas geen zin om te wachten om te kijken of er een 322 langskomt.
Bij het Pastoor Poelplein stonden niet eens haltepalen :s
huibf schreef: ma 08 jan 2024, 20:24 Een koppeling , liefst als 1 lijnnummer is altijd voorcde reiziger beter dan een knip.
Nee, dat is niet persé zo, bij een koppeling heb je ook te maken met vertraging van de vorige lijn die wordt doorgegeven, denk aan de Beekse Brug in dit geval, ook 322 heeft hier last van met vaak s avonds fors vertraagde ritten uit Uden.
maurits-07 schreef: ma 08 jan 2024, 19:38
HNS224 schreef: ma 08 jan 2024, 11:01 Bezetting van lijn 123 in spiitsrichting is goed te noemen, soms zelfs staanplaatsen.
In de tegenspitsrichting (ochtend Boxmeer- Gemert en in de middag Gemert - Boxmeer) is de bezetting zeer matig, soms maar een enkele reiziger.
Dit zou je kunnen oplossen door Boxmeer- Eindhoven doorgaand te exploiteren nu zowel 123 als 323 halte Groenesteeg aandoen.
Lijn 323 in die vorm bestond in het eerste jaar van deze concessie al zo. Echter is ie in december 2017 opgeheven (vanwege tegenvallende reizigersaantallen?).
Welk voordeel zou je er nu in zien om het weer tot een doorgaande lijn te maken? Dan heb je toch alsnog met slecht bezette bussen in de tegenspitsrichting te maken?
Waarschijnlijk dat de reizigers op het tussen gelegen traject wel lijn 323 nemen, de ritten tot Nuenen waren voorheen vaak erg rustig tussen Gemert en Nuenen omdat men naar Eindhoven wilde.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 11:49
door umbusko
Mr-W schreef: wo 10 jan 2024, 09:26
huibf schreef: ma 08 jan 2024, 20:24 Een koppeling , liefst als 1 lijnnummer is altijd voorcde reiziger beter dan een knip.
Nee, dat is niet persé zo, bij een koppeling heb je ook te maken met vertraging van de vorige lijn die wordt doorgegeven, denk aan de Beekse Brug in dit geval, ook 322 heeft hier last van met vaak s avonds fors vertraagde ritten uit Uden.
Maar dat is dan weer een reden om doorgaande lijnen te prefereren (als je ook doorgaande reizigers wenst): de zekerheid dat je ondanks de vertraging gewoon over het busstation (of waar de koppeling dan ook is) heen kunt reizen. Anders is het aansluiting overnemen (dus ook vertraging) of de reiziger in de kou laten staan (dus onaantrekkelijke verbinding).

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 16:53
door PepijnOV
HNS224 schreef: ma 08 jan 2024, 11:01 .... soms zelfs staanplaatsen.
Wanneer was dat dan? ik kom geen grote aantallen tegen in de tellingen. Checkt iedereen dan wel in :?: :X

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 21:25
door huibf
Dat lijkt me ook. Kan niet voorstellen dat 123 ooit vol zit.
Maar het zou wel prettig zijn als alle ritten vanuit Boxmeer het rondje afrijden. Het zijn 3 ritten die uitlopend zijn.
Jammer dat dit er weer tussendoor is geslopen, foutje?

Ook het vervallen van de laatste en 2 na laatste rit vanaf Eindhoven van lijn 322 naar Uden van zo tm vr is ook al zoiets... En het wordt ook niet vermeld in de wijzigingen. Best essentieel.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 22:30
door HNS224
Misschien niet duidelijk genoeg geweest. Gemiddeld genomen is 123 een misery line. Komt natuurlijk ook omdat potentie niet benut wordt. De enkele keer dat ik hem heb gereden op maandag morgen zaten de ritten naar Boxmeer van 7.48 en 8.18 behoorlijk vol. Soms wat staanplaatsen tussen St Anthonis en Boxmeer. Maar kan natuurlijk ook zijn gekomen dat studenten met hun weekend tassen breed zaten. Op di-vrij ochtend heb je natuurlijk geen naar Nijmegen terugkerende studenten. Kan goed zijn dat 123 dan leger is.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 12:12
door RnBn
Ik heb hem ondertussen anderhalf jaar geleden een keer op de vrijdag middag gereden (de onderaannemer had geen chauffeurs) en toen was de bezetting van Boxmeer naar Gemert ronduit slecht (minder dan 10 reizigers in totaal per rit waarbij de meeste tot Sint Anthonis) en de andere kant op was het nog erger, daar was het totaal aantal reizigers op een hand te tellen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 12:16
door waldo79
Is 10 reizigers slecht op een rit door voornamelijk landelijk gebied? Ik heb de indruk dat zo'n bezetting op meer lijnen voorkomt.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 12:45
door Mr-W
HNS224 schreef: wo 10 jan 2024, 22:30 Misschien niet duidelijk genoeg geweest. Gemiddeld genomen is 123 een misery line. Komt natuurlijk ook omdat potentie niet benut wordt. De enkele keer dat ik hem heb gereden op maandag morgen zaten de ritten naar Boxmeer van 7.48 en 8.18 behoorlijk vol. Soms wat staanplaatsen tussen St Anthonis en Boxmeer. Maar kan natuurlijk ook zijn gekomen dat studenten met hun weekend tassen breed zaten. Op di-vrij ochtend heb je natuurlijk geen naar Nijmegen terugkerende studenten. Kan goed zijn dat 123 dan leger is.
De enkele keer dat ik met lijn 123 ben gegaan zaten er maximaal zon 12 reizigers in tussen Boxmeer en Gemert.
Qua koppeling weet ik niet of er zoveel potentie zit tussen Laarbeek en Boxmeer of dat opweegt tegen de nadelen van koppelen zoals de aansluiting op de Maaslijn en de hogere frequentie van 323.

Lijn 23 is duidelijk een drukkere lijn die ‘s ochtends tot n uur of 10 wel redelijk loopt en dan vanaf 14h zo’n beetje, de huidige uursdienst is aan de magere kant.
In het weekend en vakantie is lijn 23 zwakker.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 14:29
door RnBn
waldo79 schreef: do 11 jan 2024, 12:16 Is 10 reizigers slecht op een rit door voornamelijk landelijk gebied? Ik heb de indruk dat zo'n bezetting op meer lijnen voorkomt.
Wel als de meeste reizigers op de eerste halte alweer uitstapt (de afstand tussen Boxmeer station en Sint Anthonis Dokter Verbeecklaan is natuurlijk wel significant maar nog geen kwart van de totale rit). zeker als er meerdere andere lijnen op dat traject rijden.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 16:13
door waldo79
Als er zo structureel een beeld is dan kun je bijna de lijn inkorten :X

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 16:30
door WALUIGI96
Een halte bij Oploo en eventueel bij Bronlaak zou misschien ook nog wat extra reizigers kunnen opleveren.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 19:17
door Mr-W
In Oploo komt lijn 23 door de dorpskern, de N272 ligt daarvoor net te ver om interessant te zijn. De Bronlaak zelf wil al enige tijd n halte *bus*
waldo79 schreef: do 11 jan 2024, 16:13 Als er zo structureel een beeld is dan kun je bijna de lijn inkorten :X
Lijn 123 is al zijn vakantiebediening verloren.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 11 jan 2024, 20:18
door huibf
Bronlaak heeft een halte, alleen voor de buurtbus op het terrein.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 01 feb 2024, 07:43
door huibf
Lijn 12 weer in het nieuws:

https://www.ed.nl/eindhoven/somber-verh ... l~ae1b976d

Absurt dat deze lijn, de slechtste lijn in ZOB, zoveel 'actie' kent. Een lijn waar in de nabijheid een andere lijn is te vinden. Lijn 12 heeft al vaker ter discussie gestaan en niet onlogisch ook.

Maar dat neemt niet weg dat er een heel andere koers gevaren had moeten worden. De huidige opzet is korte termijn denken en alleen uit financieel gewin.
Nu kies je voor het snelle geld en de niet frequente reiziger: de Airportreiziger.
Heel radicaal, maar had halte Airport opgeheven. Lijn 400 vervalt. Lijn 401 keert op de rotonde voor de Airportgarage en lijn 20 rijdt via BIC.

Dán had je echt pas je best gedaan om de frequente reiziger te behouden, dat is je toekomst. De frequente reiziger laat je stikken en zegt het OV vaarwel.
De Airport reiziger pakt de taxi of Airport zet zelf vervoer in. Mocht het personeelstekort zijn opgelost zet je hakte Airport weer terug. Binnen 1 dag zit de bus weer vol.

Besparing 10 tot 12 chauffeurs.

Hiermee kunnen in de spits weer extra ritten worden gereden op 2,4.5,401 tm 406 en kunnen de uursfrequentie weer terug. Lijn 12 blijft dan wel vervallen 😀

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: do 01 feb 2024, 12:01
door RnBn
Volgens mij weet iedereen ondertussen wel wat je standpunt ten opzichte van de airport reiziger is, echter zal iedere toerist zijn reis plannen en maakt het niet uit of er Airport op de bus staat. Dat zag je al toen de halte bij airport tijdelijk niet bereikbaar was door werkzaamheden, de tijdelijk halte was met grote schermen aangegeven maar toch liepen er genoeg toeristen naar de halte Flight Forum en BIC om dat in google maps die als eerste haltes eruit kwamen.
Daarnaast is het opheffen van lijn 12 en de verdere beperkingen allemaal ingevoerd zodat er meer bussen op de drukke streeklijnen, en vooral naar ASML kunnen rijden en niet voor de airport, maar daar heb je het dan weer niet over.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 21:01
door fogeltje
ASML zou net als Airport op zijn minst tijdelijk zelf bussen kunnen gaan inzetten zodat het overbelaste stads- en streeknet weer wat lucht krijgt.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: za 03 feb 2024, 00:21
door ZO6176
DAF doet dit al jaren.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: za 03 feb 2024, 12:34
door Meltrain
Waarom rijdt lijn 321 in Gemert via de halte West-Om/Heuvel? Als ik het zo zie, is het een omweg en moet de bus daar omkeren om weer de N272/Zuid-Om te bereiken om weer zijn weg te vervolgen. Dan lijkt het me sneller om de halte West-Om/Heuvel over te slaan of om eventueel een vervangende halte aan te leggen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2023 (-2024)

Geplaatst: za 03 feb 2024, 12:42
door Milco
Omweg is hier wel een heel groot woord, bij de halte keert de bus namelijk terug naar de rotonde om de N272 te volgen. Bovendien is dit een belangrijke overstaphalte tussen diverse lijnen zoals op de wiki valt te lezen.