Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Naar Randwyck: Best veel. Al zullen die wellicht het andere half uur de nietoverchecktrein (en vooral: nietstilstatrein) nemen.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Niet de hele trein zal OV-chipkaart gebruiken.ThatPCDude schreef: ↑wo 22 mei 2024, 21:29 ...dat is nou precies de hele trein vanaf Mt richting zuiden.
Minstens de Belgen die naar Maastricht gaan kopen het NMBS-ticket naar Maastricht, bijvoorbeeld in de NMBS Internationaal-app. Als ze verder in Nederland reizen het internationale ticket. In de smarphone-app of op papier, en wellicht ook via de NS-app verkrijgbaar?
Reizigers tussen België, Nederland en Duitsland reizen ook met het Euregio-ticket, zeker als ze dezelfde dag meerdere ritten met trein of bus doen in de hele Euregio, zeker in het weekend of met kinderen.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 30 mei 2024, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Wat meer nieuws over de tarieven en de oorzaken:
Arriva zegt tegen Treinreiziger.nl hard te werken aan een oplossing. “We willen het met onze partners mogelijk maken dat mensen op het hele traject van de Drielandentrein ook kunnen reizen met de OV-chipkaart.” Het eerst komt Eijsden aan de beurt voor een Arriva-incheckpaaltje, “zodat men voor reizen binnen Nederland met de Drielandentrein niet hoeft om te checken.” Volgens Arriva zit het grootste probleem ‘m in de technische structuur achter de bestaande ticketsystemen. “Deze zijn er niet op ingericht om met buitenlandse tarieven of nieuwe tarievenstelsels te werken.” Bovendien valt het Belgische deel van de Drielandentrein onder gezag van de NMBS, met de bijkomende tarieven.
https://www.treinreiziger.nl/nog-geen-o ... oplossing/
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Hmm. Dat verhaaltje klopt niet want in bussen lukt dat wel met verschillende tarieven. En met Duitsland lukt het ook. Ook dat je verschillende tarieven niet zou kunnen aanbieden lijkt me een sprookje. Dat kan nut ook met de OV-Chipkaart, je hebt 20% en 40% en 100% korting. Het lijkt me stug dat dat zo vervoerdersspecifiek is dat dat bij Arriva niet werkt.
En je hoeft het niet met de OV-Chipkaart aan te bieden, je kunt ook zeggen "dat gaat niet met de OV-Chipkaart, koop een kaartje aan het station" zoals dat nu ook gaat met alle kortingen die je in België hebt.
Er lijkt me meer onwil en tegenwerking te zijn dan dat er daadwerkelijk technische barrieres zijn.
En natuurlijk dat je dit al lang opgelost had kunnen hebben. Het is niet alsof de drielandentrein zo plotseling kwam. Ok, de invoeringsdatum is misschien een stuk eerder dan veel mensen verwacht hebben, maar dat kan niet echt een argument zijn.
En je hoeft het niet met de OV-Chipkaart aan te bieden, je kunt ook zeggen "dat gaat niet met de OV-Chipkaart, koop een kaartje aan het station" zoals dat nu ook gaat met alle kortingen die je in België hebt.
Er lijkt me meer onwil en tegenwerking te zijn dan dat er daadwerkelijk technische barrieres zijn.
En natuurlijk dat je dit al lang opgelost had kunnen hebben. Het is niet alsof de drielandentrein zo plotseling kwam. Ok, de invoeringsdatum is misschien een stuk eerder dan veel mensen verwacht hebben, maar dat kan niet echt een argument zijn.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Arriva heeft dit nogal onderschat. Je kan de Belgen niks opleggen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ik hoop stiekem op toestanden zoals in de GrenslandExpress destijds, waar een Syntus-conducteur met zeker 15 blokjes kaartjes moest rondlopen om iedereen een juist kaartje te kunnen verkopen. Leuk voor de tickets-verzamelaars.
Grappig dat men nu verwijst ook naar het Euregioticket. Dat ticket verdient echt meer promotie, want het is een mooi product.
Grappig dat men nu verwijst ook naar het Euregioticket. Dat ticket verdient echt meer promotie, want het is een mooi product.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ze hebben toch niet gezegd dat dat niet werkt? Ik denk dat er met al die verschillende tarieven wel wat afspraken gemaakt moeten worden en software herschreven moet worden, en dat men daar te laat aan begonnen is.MaartenD schreef: ↑do 30 mei 2024, 13:39 Hmm. Dat verhaaltje klopt niet want in bussen lukt dat wel met verschillende tarieven. En met Duitsland lukt het ook. Ook dat je verschillende tarieven niet zou kunnen aanbieden lijkt me een sprookje. Dat kan nut ook met de OV-Chipkaart, je hebt 20% en 40% en 100% korting. Het lijkt me stug dat dat zo vervoerdersspecifiek is dat dat bij Arriva niet werkt.
Van wie dan, van Trans Link Systems, de verwerker van alle transacties met de OV-chipkaart, die wellicht die verschillende tarieven op de verschillende trajecten moet programmeren in zijn systemen?Er lijkt me meer onwil en tegenwerking te zijn dan dat er daadwerkelijk technische barrieres zijn.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Het is ook complexer dan elders. Ik denk niet dat er met de OV-chipkaart al situaties bestaan, zonder tussendoor in- en uitchecken, met vier verschillende kilometertarieven (NMBS, NS, Arriva, en de Duitse AVV/NRW) plus [GEWIJZIGD] 3 verschillende basistarieven. En bovendien voor NS en Arriva moet er daarnaast ook rekening gehouden worden met allerlei producten die in allerlei combinaties op de OV-chipkaart kunnen staan.
Dit was de bedoeling afgelopen september:
Dit was de bedoeling afgelopen september:
Gezien de complexe situatie met 3 vervoerders en opdrachtgevers op dit traject (NMBS, NS, Arriva en de Belgische Federale Overheid, het Ministerie van I&W en de Provincie Limburg) en de bijbehorende verschillende dragers en kilometertarieven, is in samenspraak besloten om bij de start alleen Single Ride proposities en het Euregioticket aan te bieden als Minimum Viable Product (MVP).
Voor Arriva betekent dit dat er minimaal nieuw in- en uitgecheckt zal kunnen worden in LiègeGuillemins, Visé, Bressoux en Eijsden. Hiervoor zal gebruik gemaakt worden van de nu al geldende kilometertarieven van NMBS (Liège-Guillemins – Visé Grens, opdrachtgever de Belgische Federale Overheid), NS (Visé Grens – Maastricht, opdrachtgever het Ministerie van I&W) en Arriva (Maastricht – Heerlen – Aachen, opdrachtgever Provincie Limburg)
https://reizigersoverleglimburg.nl/wp-c ... g-2024.pdf
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 30 mei 2024, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Niet helemaal mee eens wat betreft dat Euregio-ticket. Het is of online kopen of uitstappen in Roermond. Het zou fijn zijn als dat ticket op alle stations in de automaten zit. Toch vind ik dat ticket vrij prijzig. Het is redelijk goedkoop als je in het weekend naar Spa of Hasselt gaat. Dan kun je inderdaad je geld er uit halen met 2 personen of met je gezin. Doordeweeks is dat toch te duur. Maar de meeste reizigers zullen toch naar Aachen of Liège gaan.TomSteyl schreef: ↑do 30 mei 2024, 15:20 Ik hoop stiekem op toestanden zoals in de GrenslandExpress destijds, waar een Syntus-conducteur met zeker 15 blokjes kaartjes moest rondlopen om iedereen een juist kaartje te kunnen verkopen. Leuk voor de tickets-verzamelaars.
Grappig dat men nu verwijst ook naar het Euregioticket. Dat ticket verdient echt meer promotie, want het is een mooi product.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Grenstoeslag is hier niet, behalve dan het feit dat het optellen van losse tarieven voor deeltrajecten doorgaans duurder is dan 1 doorgaand ticket onder hetzelfde tarief.DovaModaal schreef: ↑do 30 mei 2024, 15:58 Het is ook comlexer dan elders. Ik denk niet dat er met de OV-chipkaart al situaties bestaan, zonder tussendoor in- en uitchecken, met vier verschillende kilometertarieven (NMBS, NS, Arriva, en de Duitse AVV/NRW) plus een grenstoeslag. En bovendien voor NS en Arriva moet er daarnaast ook rekening gehouden worden met allerlei producten die in allerlei combinaties op de OV-chipkaart kunnen staan.
Voor het Belgische traject is het gebruik van de OV-chipkaart overigens maar beperkt interessant: voor reizigers van/naar Luik of Visé die tegen vol tarief reizen. Ik moet nog zien dat NMBS-kortingstarieven op de chipkaart verschijnen (zeker het weekendretour) en reizigers van/naar voorbij Luik zijn altijd duurder uit als ze hun Belgisch traject opknippen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Het is ook niet het doel om de OV-chipkaart en andere in Nederland erkende vervoerbewijzen als enige geldig te laten zijn op het Belgische traject dat er uiteindelijk bijkomt. Vanaf Maastricht en alle stations verder tot aan Liège blijft het gewoon mogelijk om Belgische kaartjes te kopen en daarmee doorgaand te reizen naar waar de reiziger heen wil in België. Alleen voor Nederlandse reizigers wordt het makkelijker om tussen Zuid-Limburg en Liège te reizen zonder de trein uit te moeten in Maastricht (hoewel je daarvoor voorlopig tijd zat zou moeten hebben gezien het hok daar een kwartier gaat staan wortelschieten).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Aha, je bedoelt dan de €2,60 basistarief van de NS plus iets soortgelijks voor de NMBS?
Plus nog ruwweg € 1,08 basistarief voor Arriva als de reis verder gaat dan Maastricht?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Het basistarief bij de NMBS is € 2,50.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ik zou niet weten, maar als het een technisch probleem is dan hoor ik heel graag waarom men dat in 2 jaar tijd niet heeft weten op te lossen.DovaModaal schreef: ↑do 30 mei 2024, 15:38
Van wie dan, van Trans Link Systems, de verwerker van alle transacties met de OV-chipkaart, die wellicht die verschillende tarieven op de verschillende trajecten moet programmeren in zijn systemen?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Toch blijft het Euregioticket enigzins een alternatief op dit moment op doordeweekse dagen als je alleen reist en met name als je traject verder gaat dan Maastricht en Luik. Ik schrok nogal van de prijs van een retourtje Maastricht-Luik (€16,60), dat is maar €5,10 goedkoper dan het Euregioticket.ZO6176 schreef: ↑do 30 mei 2024, 16:22Niet helemaal mee eens wat betreft dat Euregio-ticket. Het is of online kopen of uitstappen in Roermond. Het zou fijn zijn als dat ticket op alle stations in de automaten zit. Toch vind ik dat ticket vrij prijzig. Het is redelijk goedkoop als je in het weekend naar Spa of Hasselt gaat. Dan kun je inderdaad je geld er uit halen met 2 personen of met je gezin. Doordeweeks is dat toch te duur. Maar de meeste reizigers zullen toch naar Aachen of Liège gaan.TomSteyl schreef: ↑do 30 mei 2024, 15:20 Ik hoop stiekem op toestanden zoals in de GrenslandExpress destijds, waar een Syntus-conducteur met zeker 15 blokjes kaartjes moest rondlopen om iedereen een juist kaartje te kunnen verkopen. Leuk voor de tickets-verzamelaars.
Grappig dat men nu verwijst ook naar het Euregioticket. Dat ticket verdient echt meer promotie, want het is een mooi product.
Sowieso jammer dat met name in België een samenwerking qua tarieven altijd moeizaam verloopt. Juist bijvoorbeeld het Euregioticket heeft De Lijn de verkoop gestaakt, want geen promotie geweest en op het laatst nog maar 17 tickets per JAAR verkocht.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ja, maar op korte tarieven is het veel erger. Maatricht-Visé is €6,10 voor 13 km, terwijl je daar binnenlands 25 tariefkilometers mee mag reizen, dus vrijwel een verdubbeling van het tarief. Maastricht-Eijsden is maar €2,90, dus waarom een meer-dan verdubbeling van de prijs terwijl je van 9 naar 12,9 km gaat.
Sterker nog: de 11 tariefkm Mt-Visé Grens zou €3,30 moeten kosten, terwijl de 1,9 km Visé Grens-Visé €2,50 zou moeten kosten (en voor dat tarief kan je ook 7 km reizen), samen €5,80.
Waar komen die extra €0,30 vandaan?
Kennelijk is "grens" een excuus om mensen extra geld af te troggelen.
Sterker nog: de 11 tariefkm Mt-Visé Grens zou €3,30 moeten kosten, terwijl de 1,9 km Visé Grens-Visé €2,50 zou moeten kosten (en voor dat tarief kan je ook 7 km reizen), samen €5,80.
Waar komen die extra €0,30 vandaan?
Kennelijk is "grens" een excuus om mensen extra geld af te troggelen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Tot vorig jaar ging die som meestal op. Enige afwijking was dat de hier gebruikte internationale tarieventabel van NS alle prijzen op 20 cent afrondt en dat die tabel eerder wordt vastgesteld (in september al), op basis van de dan verwachte inflatie voor het volgende jaar, wat soms tot kleine afwijkingen (zowel + als -) leidde. Verder waren het gewoon de binnenlandse prijzen.IIVQ schreef: ↑vr 31 mei 2024, 11:42 Sterker nog: de 11 tariefkm Mt-Visé Grens zou €3,30 moeten kosten, terwijl de 1,9 km Visé Grens-Visé €2,50 zou moeten kosten (en voor dat tarief kan je ook 7 km reizen), samen €5,80.
Waar komen die extra €0,30 vandaan?
NS stelt echter in zijn besluit over de tarieven van 2024:
Ik vermoed dat het prijsverschil grotendeels hieraan is toe te schrijven. Ik was dat even vergeten maar er is nu inderdaad weer een prijsverschil ontstaan, ook voor andere grensovergangen dan Hazeldonk, Emmerich en Bentheim.NS schreef:Voor internationale tarieven geldt de compensatie vanuit de Rijksoverheid niet en daarom is NS voornemens de prijsverhoging voor internationale tarieven zoals eerder voorgelegd in de adviesaanvraag te handhaven.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ik heb het geloof ik eerder al eens geschreven, maar een vriend uit Eijsden weet uit ervaring dat vrijwel heel Eijsden (of toch in ieder geval de jeugd) voor een dagje België naar Visé fietst om daar pas de trein te nemen. Dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn en komt door het exorbitante tarief.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Niet veel anders dan al die gele kentekenplaten op stations als Bad Bentheim, Emmerich en Kleve.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Goed voor de lichaamsbeweging :-)
Dat heeft misschien niet alleen met die extra €2,60 basistarief te maken, maar gewoon aan de goedkope Belgische formules die enkel binnenlands bestaan, en dat je daar twee treinen per uur hebt, en dus zekerder voor zowel heen- als terugreis.Dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn en komt door het exorbitante tarief.
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Trein Maastricht - Luik nog zeker twee weken uit de running. Betekent ook dat de Drielandentrein nog even uitstel krijgt.
https://www.ns.nl/reisinformatie/actuel ... id=6031277
https://www.ns.nl/reisinformatie/actuel ... id=6031277
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ik zie dat je nog steeds de Go-Pass hebt in België. Voor jongeren is het dus heel gunstig om hun reis te beginnen op het eerste station in België.Dat heeft misschien niet alleen met die extra €2,60 basistarief te maken, maar gewoon aan de goedkope Belgische formules die enkel binnenlands bestaan, en dat je daar twee treinen per uur hebt, en dus zekerder voor zowel heen- als terugreis.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Die informatie is nog van voordat er twee treinen per uur waren, dus daar ligt het niet aan. Hoogstens aan de mogelijkheid een vroegere eerste (P-)trein te halen. Uiteraard komt het door de Belgische formules, en dat is precies mijn punt: het tarief is over de grens heen niet aantrekkelijk. Als het je €10,60 extra kost voor een retourtje Eijsden-Visé, is fietsen opeens wel erg aantrekkelijk. Als het €2 zou kosten, dan hoeft dat niet nodig te zijn. Het Euregioticket is een fijne optie, maar wel alleen wanneer je binnen de Euregio blijft.DovaModaal schreef: ↑vr 31 mei 2024, 14:21Goed voor de lichaamsbeweging :-)Dat heeft misschien niet alleen met die extra €2,60 basistarief te maken, maar gewoon aan de goedkope Belgische formules die enkel binnenlands bestaan, en dat je daar twee treinen per uur hebt, en dus zekerder voor zowel heen- als terugreis.Dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn en komt door het exorbitante tarief.
Ik weet niet zeker of de Hoppin-planner je een flexbus Eijsden-Visé aanbiedt, maar ook dat is voordeliger dan de trein. En een totaal overbodige inzet van de busjes van De Lijn, zodra men daar massaal gebruik van gaat maken.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
De vorige Belgische tarieven hadden ook een (ietsje duurdere) Go Pass vanaf Maastricht, Maastricht Randwyck en Eijsden. Sinds de wijziging naar internationaal tarief is het vrijwel altijd voordeliger om je reis te splitsen in Visé, ondanks de aanwezigheid van NMBS-automaten in Maastricht en Randwyck. Neem het weekendretour, dat binnen België 50% korting biedt maar internationaal slechts 30%. Totaal krankzinnig.Vinny schreef: ↑vr 31 mei 2024, 18:21Ik zie dat je nog steeds de Go-Pass hebt in België. Voor jongeren is het dus heel gunstig om hun reis te beginnen op het eerste station in België.Dat heeft misschien niet alleen met die extra €2,60 basistarief te maken, maar gewoon aan de goedkope Belgische formules die enkel binnenlands bestaan, en dat je daar twee treinen per uur hebt, en dus zekerder voor zowel heen- als terugreis.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten