Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Hainje

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Bericht door Hainje »

Maar Waalwijk is een prima stalling, waarom moet dat nou weer weg? -0-
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Waarschijnlijk omdat ze op die lokatie geen aansluiting voor elektriciteit op die schaal beschikbaar is
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
teun

Bericht door teun »

Ik denk dat de provincie inderdaad vooral onzekerheid over de beschikbaarheid van stallingen met voldoende laadcapaciteit wil voorkomen, als dat na de aanbesteding allemaal nog door een vervoerder allemaal geregeld moet gaan worden loop je een stuk groter risico dat dat niet op tijd lukt.
Hainje

Bericht door Hainje »

Klinkt aannemelijk.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
SteveJobs

Bericht door SteveJobs »

SteveJobs schreef: zo 20 okt 2024, 09:34 In het concept PVE staat het eigenlijk al heel duidelijk. Provincie regelt een vervangende stalling voor Waalwijk tot 2030 met voldoende stroom. Ergens in de omgeving van Waalwijk. Mijn gok: Ergens in de straal Drunen / Waalwijk / Kaatsheuvel.
Ik dacht het al. Er is door de provincie een stalling in Kaatsheuvel geregeld! Lezennnn maar! https://www.brabant.nl/publish/pages/13 ... df#page155
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Er moeten dus Brainportlijnen uit Tilburg, Schijndel en Tilburg Zuid worden aangeboden met T100 elektrisch materieel. Wordt dat niet een duur geintje?
Hainje

Bericht door Hainje »

Zoals ik het begrijp wordt de rekening vooral bij ASML gelegd, welke natuurlijk ook belang heeft bij een goede bereikbaarheid. De lijnen zullen wel prijzig zijn, maar scheelt dat ASML nu ook weer geen verlieslatend bedrijf is. Dus de kosten voor de belastingbetaler zullen wel meevallen gok ik.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Als ik even snel kijk naar het PvE dan kunnen de volgende reguliere verbindingen ten oosten van 's-Hertogenbosch komen te vervallen of beperkt worden:
- Lijn 91 (hoeft niet meer door Mill en Haps heen te rijden maar kan er langs gaan rijden als Directlijn, opvallend is dat Odiliapeel wel ontsloten moet blijven d.m.v. de halte Kerk. Waarschijnlijk blijft de lijn wel door Mill en Haps rijden aangezien anders een aparte spitslijn ingelegd moet worden.)
- Lijn 92 Grave - Cuijk (geen eisen)
- Lijn 154/156 Eindhoven - 's-Hertogenbosch (wordt vervangen door BravoDirect, waardoor bediening van Centrum Schijndel en Sint Michelsgestel vervallen)
- Lijn 157 Oss - Eindhoven (geen eisen, parallelliteit aan de 305, bediening Mariaheide en verbinding Veghel - Sint Oedenrode vervallen)
- Lijn 306 (Veghel - Schijndel kan worden afgewaardeerd tot ontsluitende lijn indien wordt gekozen voor route via de N279)

Lijnen die in ieder geval behouden blijven of een variant ervan:
- Lijn 90 (Rosmalen Graafsebaan, Nuland en Geffen moeten bediend blijven worden)
- Lijn 91 (Uden - Cuijk, opwaardering naar Directlijn)
- Lijn 96 (Berghem en Schaijk moeten bediend blijven worden)
- Lijn 99 (Uden - Nijmegen, opwaardering naar Directlijn)
- Lijn 156 in ieder geval tot Den Dungen ontsluitende lijn aangezien die plaats wel door een ontsluitende lijn moet worden bediend. (Persoonlijk zou ik die lijn dan doortrekken via Sint Michelsgestel, Gemonde en Boxtel naar Liempde).
- Lijn 158 (Berlicum, Heeswijk-Dinther en Middelrode moeten bediend blijven worden)
- Lijn 305 (Oss - Eindhoven)
- Lijn 306 (Uden - 's-Hertogenbosch, waarbij Eerde ontsloten worden door een ontsluitende lijn indien via de N279 wordt gereden)
- Lijn 3xx (Eindhoven - 's-Hertogenbosch via Son, Sint Oedenrode en Schijndel)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers

Ik ben benieuwd naar de uitwetkingen ervoor. Helemaal door de nieuwe nummers.
SteveJobs

Bericht door SteveJobs »

CamilleKreemers schreef: wo 23 okt 2024, 03:35 Er moeten dus Brainportlijnen uit Tilburg, Schijndel en Tilburg Zuid worden aangeboden met T100 elektrisch materieel. Wordt dat niet een duur geintje?
T100 bussen zijn niet per definitie duurder. De markt is nog wel minimaal, zeker de EU markt. Al begrijp ik dat er wel ontwikkelingen zijn. Bijvoorbeeld de nieuwe Volvo bussen worden T100 geschikt.
SteveJobs

Bericht door SteveJobs »

Hainje schreef: wo 23 okt 2024, 05:39 Zoals ik het begrijp wordt de rekening vooral bij ASML gelegd, welke natuurlijk ook belang heeft bij een goede bereikbaarheid. De lijnen zullen wel prijzig zijn, maar scheelt dat ASML nu ook weer geen verlieslatend bedrijf is. Dus de kosten voor de belastingbetaler zullen wel meevallen gok ik.
Eens. ASML wil heel veel en graag. Dat zie je vaker bij bedrijven maar staan dan achteraan als het om betalen gaat. ASML daarentegen trekt ook graag de portefeuille.
WALUIGI96

Bericht door WALUIGI96 »

Stond er ook niet ergens dat lijn 91 ook naar Boxmeer zou kunnen, in plaats van Cuijk?
In combinatie met het verdwijnen van lijn 92 heeft Cuijk dan (op een buurtbus en een schoolbus na) helemaal geen busvervoer meer...
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

https://www.brabant.nl/onderwerpen/verk ... t-brabant/

Voor alle info.
Lees vooral de ruim 200 paginas tellende pagina's met beantwoorden van vragen en reakties !

Lijn 99 gaat geheel naar Oost Brabant.
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Fluffing finally, dat mocht eens tijd worden dat ze die lijn geheel naar 1 kant trekken. Het was vroeger altijd drama met die twee OV-autoriteiten. Helaas 15 jaar te laat.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Wat betreft de busverbinding naar Eindhoven.

Het wordt een 3xx lijn naar Den Bosch via Son en st Oedenrode en de rand van Schijndel (4x per uur)
En de huidige 305 van de A50 naar Oss.
De huidigee 156/157 worden gekoppeld in St Oedenrode.
De 306 blijft overigens ook bestaan.

Dit stond eerder al in de plannen van explotatieplannen van 2023. Die ideeen blijven en worden doorgetrokken naar de concessieovergang.
CamilleKreemers

In hoeverre is dat verplicht? Stel dat de vervoerder de 306 zo laat en dan afstemt op de 304 (zoals Arriva de 156 wilde noemen), mag de 156 dan ook naar Boxtel?

In theorie kan dat toch?
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Niet verplicht aangezien de 156 en 157 (bijna) volledig kunnen komen te vervallen als ik de eisen bestudeer. Alleen Den Dungen, Litserstraat heeft nog een verplichting als ontsluitende lijn. Je kan (zoals ik persoonlijk zou doen) de 156 dus ook naar Gemonde, Boxtel en Liempde doortrekken. Sint Oedenrode - Veghel blijft bereikbaar met de 305 via de A50 halte. Je kan de ontsluitende as Sint-Michelsgestel - Schijndel - Sint-Oedenrode - Veghel - Mariaheide - Uden - Nistelrode - Heesch - Oss dan in een keer schrappen en investeren in BravoDirect of andere ontsluitende lijnen (die daadwerkelijk een nieuwe verbinding in het netwerk vormen).

Overigens hoort lijn 82 tussen Boxmeer, Overloon en Venray ook tot deze concessie Oost-Brabant.
CamilleKreemers

Ik heb een vraag over de combinatie van onderstaande eisen
Eis 3.2.1 schreef:De Concessiehouder biedt op onderstaande Verbindingen ten minste één Bravodirectlijn
aan:
a. Tilburg CS – Waalwijk Noorderallee – 's-Hertogenbosch CS;
b. Oss Station – Uden Busstation;
c. Uden Busstation – Eindhoven CS;
d. 's-Hertogenbosch CS – Eindhoven CS, en
e. 's-Hertogenbosch CS – Uden Busstation.
en
Eis 3.2.3 schreef:De Concessiehouder biedt Bravodirectlijnen in ieder geval tijdens de volgende perioden
aan:
a. op werkdagen tussen 06:30 en 24:00 uur;
b. op zaterdag tussen 08:00 en 23:00 uur; en
c. op zon- en feestdagen tussen 09:00 en 23:00 uur.
Hierbij gelden de volgende eisen:
• de eerste volledige Rit naar Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Oss en Eindhoven komt op
werkdagen uiterlijk om 06:30 uur, op zaterdag uiterlijk om 08:00 uur en op zon- en
feestdagen uiterlijk om 09:00 uur aan op het Eindpunt;
• de laatste volledige Rit vanuit Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Oss en Eindhoven
vertrekt op werkdagen niet eerder dan 24:00 uur en op zaterdag en zon- en
feestdagen niet eerder dan 23:00 uur vanaf het Beginpunt.
Houdt dit in dat rond 5:20 al een rit uit elke plek vanaf beginpunt moet vertrekken? Dat klinkt mij heel vroeg in mijn begrijping voor ritten via Waalwijk of vanuit Eindhoven.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Tenzij de rit op een tussentijdse knoop mag starten.
CamilleKreemers

Ik kan me dat niet bedenken op de route Eindhoven - Den Bosch
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Tegenwoordig starten de eerste ritten van de 156 naar Eindhoven in Sint-Oedenrode. Dat zijn matritten vanuit Uden. Als je kijkt naar de eerste 305 dan start die ook rond 5:30 in Uden en komt rond 6:15 aan. Ik vind dat eigenlijk al laat aangezien in Duitsland de eerste ritten vaak rond 4:00 of 4:30 vertrekken.
Hainje

Bericht door Hainje »

Ook op het platteland/regio's vergelijkbaar met Brabant ja?
teun

Bericht door teun »

Zo plat is het land in Sint-Oedenrode nou ook weer niet toch, zat huizen om het een beetje reliëf te geven. :Y
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Hainje schreef: vr 25 okt 2024, 09:57 Ook op het platteland/regio's vergelijkbaar met Brabant ja?
Juist in de plattelandsgebieden komen zulke vroege ritten best vaak voor vergeleken met Nederland. Vaak zijn die van oudsher afgestemd op de ploegendienst van fabrieken. In Nederland is in de plattelandsgebieden buiten de Randstad de eerste rit rond 5:30 gebruikelijk en in Zuid-Limburg zijn een aantal drukke lijnen al om 5:00 opgestart.
Helemaal next level vroeg zijn de eerste ritten op lijn 7300 van Titisee via Zell im Wiesental naar Schopfheim (en Basel). Een vroege rit van Schopfheim naar Basel vertrekt al om 3:55 vanaf het beginpunt. Vanaf Todtnau vertrekt de tweede rit dan om 4:15 naar Schopfheim.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers

Even opgezocht, de 305 uit Eindhoven moet dan rond 5:45 vertrekken (nu 6:15) en 3xx naar Den Bosch moet dan rond 5:30 vertrekken. (nu 6:40)

Voor de huidige 300 en 301 is me niet duidelijk wanneer die lijnen moeten worden geboden. Wel kan ik me indenken dat ze blijven bestaan. Mocht de Waalwijk vermelding inhouden dan vanaf daar de eis geldt, dan kan ik me het bestaansrecht van de stalling Kaatsheuvel indenken.

Zorgt dit er niet voor dat een stalling in regio Eindhoven weer interessant wordt voor deze ritten en de huidige ritten startend in Oirschot ? Ook met oog op de Brainportlijnen die gewenst zijn.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op vr 25 okt 2024, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie