Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
ThatPCDude schreef: ↑za 03 mei 2025, 11:08
In het bestandje van Camille staat ie erin als Middelburg - Terneuzen.
Ik zie in dat bestand 42 ook tot Sint Anna ter Muiden, wordt er gestopt met de lijnen naar België?
nee hoor, maar alleen op NL grondgebied worden er vergoed. De vervoerder is overigens wel verplicht te rijden in Belgie.
De ritten die de lijn in NL rijdt krijgt de NLvervoerder ook vergoed. je kan dat ongeveer tegenelkaar wegstrepen.
Ook weer alleen voor abonnees te lezen, maar ik denk dat er ook niet veel nieuws achter zitten. Want hoe de bussen uitzien is uit andere bronnen toch al bekend.
Het is een heel kort artikel, waarin niet meer beschreven wordt dan hoe het plaatje van een bus op de website van de provincie eruitziet. En dat EBS in het persbericht schrijft dat de bussen wifi, usb-c-aansluitingen, airco en speciale zitplaatsen voor mensen met een beperking krijgen.
Wat is dit voor onnodige zure opmerking?
Je praat over gelede bussen alsof ze een luxe zijn. Die bussen bieden vooral meer staplaatsen en worden vooral juist op drukke stukken uit noodzaak gebruikt om mensen oncomfortabel staand te vervoeren.
In Zeeland heeft het geen zin. Mensen moeten zittend vervoerd worden volgens het PvE. Alleen in de spits mogen maximaal 20 personen maximaal 20 minuten staan.
Een gewone 12 meter bus heeft al 47 zitplaatsen, dus een gelede bus voegt eigenlijk niks toe. Dan kan je voor meer capaciteit beter een 15m bus gebruiken.
Nou tijdens de ochtendspits zitten de scholierenlijnen vaak zo vol dat scholieren gepropt moeten staan. En dat voor minimaal 30 minuten. Maar inderdaad, 15 meter zou al helpen en dan is er dus geen gelede bus nodig. Maar met de 13meter nu is het echt krap in de ochtendspits.
Maar goed, EBS zal van zelf merken hoe het zal verlopen. Wellicht moet de frequentie iets verhoogd worden. Dat zullen we nog wel zien.
Gepropt staan is 80+ passagiers in de bus.
Bij mijn weten heeft geen enkele 15 meter bus 80+ zitplaatsen.
Als het "gepropt staan" klopt en je de "max 20 personen staan voor 20 minuten" wilt respecteren zul je dus geleed moeten gaan of een versterkingsbus er tegenaan gooien of frequentie omhoog gooien (ook extra bus maar op andere tijd)
Misschien dat ze later geleed gaan bestellen ofzo iets want ze gaan nog niet meteen volledig elektrisch rijden als het goed is wel grotendeels en ik dacht dat de scholieren lijnen ook nog niet elektrisch hoeft tot 2030 ofzo
erjeebee schreef: ↑di 20 mei 2025, 10:34
Gepropt staan is 80+ passagiers in de bus.
Bij mijn weten heeft geen enkele 15 meter bus 80+ zitplaatsen.
Als het "gepropt staan" klopt en je de "max 20 personen staan voor 20 minuten" wilt respecteren zul je dus geleed moeten gaan of een versterkingsbus er tegenaan gooien of frequentie omhoog gooien (ook extra bus maar op andere tijd)
In gelede bussen heb je ook niet meer dan rond de 50 zitplaatsen (en dat alleen als het regio-configuratie is, stadsbussen hebben minder).
En als ik lees, wat alles in het PvE staat dan ben ik blij dat wij als planners in Duitsland toch echt vrijheid hebben (wij mogen zelf bepalen op welk tijdstip, met welke rijtijd en welke materieel een lijn gaat rijden) en ik vraag me, of de provincie niet ook nog bepaald of de chauffeurs kaas of worst of hun broodje mogen hebben...
Ik denk, dat zullen dan testbussen van Ebusco BYD zijn of "echte" bussen van EBS uit een andere concessie? Ik vermoed, dat de bus uit Terneuzen dan ook in Middelburg te zien is en diegene uit Goes ook in Zierikzee.
En, citaat "Een groot deel van de bussen wordt elektrisch." - het andere deel zijn dan vermoedelijk de bussen van Van Oeveren en AMZ?
Laatst gewijzigd door ICE11 op di 03 jun 2025, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ICE11 schreef: ↑di 03 jun 2025, 19:46
Ik denk, dat zullen dan testbussen van Ebusco zijn of "echte" bussen van EBS uit een andere concessie? Ik vermoed, dat de bus uit Terneuzen dan ook in Middelburg te zien is en diegene uit Goes ook in Zierikzee.
En, citaat "Een groot deel van de bussen wordt elektrisch." - het andere deel zijn dan vermoedelijk de bussen van Van Oeveren en AMZ?
Ik neem aan dat er meerdere moeten komen naar Zeeland dan want het is op twee plekken tegelijk
Het zijn BYD b12 en BYD b15 sowieso voor de rest heb ik geen flauw idee, ik denk dat je BYD bedoelt ipv Ebusco? En ik ben ook wel benieuwd want er zouden geen bussen van cxx overgenomen worden maar zouden er dan wel bussen van van oeveren en amz over gaan of dat ook niet
Het zou mij niet verbazen als er wat diesels doorstromen vanuit Haaglanden, inzet daarvan mag tot 2030 gewoon. Ook daarna mag diesel overigens nog steeds voor de helft van de ritten op scholierenlijnen, dat moet dan wel nieuw materieel zijn.
Zeelandman schreef: ↑di 03 jun 2025, 20:04
Ik neem aan dat er meerdere moeten komen naar Zeeland dan want het is op twee plekken tegelijk
Had ik toch al vermoed - een voor Terneuzen en Middelburg en een voor Goes en Zierikzee.
Zeelandman schreef: ↑di 03 jun 2025, 20:04maar zouden er dan wel bussen van van oeveren en amz over gaan of dat ook niet
Van Oeveren en AMZ zullen in ieder geval blijven rijden. Dus ik denk dat dat dan de dieselbussen zijn. Citaat: "De vervoersbedrijven Van Oeveren en AMZ blijven betrokken bij de uitvoering." Bron: https://www.internetbode.nl/tholen/4468 ... tief-gegun