Treinverbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
cassie127

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door cassie127 »

Misschien omdat Keolis voor 70% de SNCF is en wie is met 55% ook alweer groot aandeelhouder van Eurostar?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gydo
Contacteer:

Bericht door Gydo »

Ja dat wist ik, maar ik dacht dat DB wel de treinen zou rijden, net als NMBS en NS, DB heeft zelf ook twee EST TGV PBKA-stellen in bezit. Keolis NL rijdt in ons land ook niet de EST.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Zo goed is de samenwerking tussen DB en Eurostar niet. DB kan bijvoorbeeld niet of nauwelijks tickets voor deze treinen verkopen in haar Reisezentrum vestigingen.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

SNCF/SNCB en DB hebben ruzie gehad in de tijd van Thalys. Vervolgens heeft Thalys eind 2016 de exploitatie in Duitsland aan Eurobahn overgedaan, dat voorheen via Keolis een dochterbedrijf van SNCF was. Dat ging trouwens niet geheel probleemloos, in dezelfde periode had Eurobahn opeens een tekort aan machinisten voor de treindienst tussen Venlo en Mönchengladbach. Inmiddels heeft Keolis de aandelen in Eurobahn overgedaan aan een Duits managementbureau en zich teruggetrokken uit Duitsland, maar de overeenkomst voor het rijden van de Eurostar Red treinen bestaat nog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE11

Bericht door ICE11 »

IIVQ schreef: wo 24 jul 2024, 08:40 Op een zaterdag in de zomervakantie?

Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
Het was afgelopen zaterdag, inderdaad. Overigens vandaag ook weer hetzelfde advies met lijnen 350 & 658, dus wel een weekdag, maar het zijn nog steeds schoolvakanties....
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: wo 24 jul 2024, 21:03 maar de overeenkomst voor het rijden van de Eurostar Red treinen bestaat nog.
Eurobahn schermt bij hun wervingen voor machinisten ook met "had je altijd al eens een hogesnelheidstrein willen rijden?".
DovaModaal

Bericht door DovaModaal »

Gydo schreef: wo 24 jul 2024, 19:00 Ja dat wist ik, maar ik dacht dat DB wel de treinen zou rijden, net als NMBS en NS
Kleine correctie: NMBS is niet de vervoerder van de Eurostar-treinen in België, Eurostar heeft zelf een licentie in België en personeel.
Het is enkel in Nederland dat buitenlandse treinen inbegrepen zitten in de concessie van de NS, tot en met 2024. Nadien is onderhandelen vrij tussen de vervoerders.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

ICE11 schreef: wo 24 jul 2024, 22:15
IIVQ schreef: wo 24 jul 2024, 08:40 Op een zaterdag in de zomervakantie?

Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
Het was afgelopen zaterdag, inderdaad. Overigens vandaag ook weer hetzelfde advies met lijnen 350 & 658, dus wel een weekdag, maar het zijn nog steeds schoolvakanties....
Dat lijkt mij dan een fout in de aangeleverde data, want Hafas gaat niet zomaar verbindingen verzinnen niet gepland zijn...
Ik krijg die route van de 658 er trouwens niet uit. Wel krijg ik sowieso vooral adviezen met de 350 en een andere bus of trein binnen Aken tot de Schanz en dan de 350.

Wat ik niet krijg is het advies wat ns.nl geeft: om 12:47 uit Aken de sneltrein 18936 (richting Maastricht) naar Hrl en daar overstappen op de stoptrein 32037 (ri Maastricht Randwyck), die er 1:03 over doet itt de 1:19 voor 350 of 1:10 voor stoptrein naar Schanz en dan 350.

Overigens geeft NS.nl "door beperkingen in de materieelinzet". Is dat een leugen of kan het materieel niet ingezet worden omdat er geen personeel voor is ;-)
en-es

Bericht door en-es »

Afgelopen zaterdag nog mogen ervaren *O*
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dat je de 653 voorgeschoteld kreeg? Of dat er een trein van Maastricht naar Luik reed? Of dat Keolis Deutschland Eurobahn de Thalys Eurostar Red reed?
en-es

Bericht door en-es »

IIVQ schreef: do 25 jul 2024, 12:42 beperkingen in de materieelinzet
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Vandaag was ik op station Eijsden, na afloop van de eerste etappe van het Krijtlandpad. Er staan gebroederlijk paaltjes van NS en Arriva naast elkaar opgesteld, maar nergens uitleg welk paaltje je voor wat moet gebruiken. Er is ook compleet geen tariefinformatie, waardoor ik uiteindelijk zelf maar een echtpaar adviseerde om niet voor bijna 60 euro twee retourtjes naar Aachen te kopen, maar het Euregioticket aan te schaffen. Van de bespaarde 40 euro kan je toch een hoop leuke dingen doen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Off-topic: Succes met dat pad; zitten best wat heuveltjes in op de komende etappes. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Off-topic: Daarom doe ik de route ook, ik zie het als een goede oefening voordat ik met mijn SpoorLangsWandelingen de Ardennen in duik :Y
ICE11

Bericht door ICE11 »

Vandaag vervallen alle RE18 tussen Heerlen en Maastricht vanwege gebrek aan personeel.
en-es

Bericht door en-es »

Tja, met veel bombarie en ronkende persberichten een drielandentrein aankondigen. Gaat weer goed zo. :x
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Het is ook grappig om in Maastricht de vertrekprocedure van de Belgen te zien, dat slaat echt helemaal nergens op. In Duitsland en Nederland sluit de mcn gewoon de deuren terwijl hij op zijn luie stoel zit maar de Belgen maken er een enorm complexe en tijdrovende (nutteloze) procedure van. Duurde meer dan een minuut voordat de trein eindelijk vertrok. Interessant om te zien hoe relatief 'veiligheid' is, ik neem aan dat daarom de vertrekprocedure bij de Belgen is zoals die is (en stukje werkgelegenheid van de conducteur wellicht).
DovaModaal

Bericht door DovaModaal »

Sorry_geen_dienst schreef: zo 11 aug 2024, 15:46 Het is ook grappig om in Maastricht de vertrekprocedure van de Belgen te zien, dat slaat echt helemaal nergens op. In Duitsland en Nederland sluit de mcn gewoon de deuren terwijl hij op zijn luie stoel zit...
Even relativeren dat ook bij de NS (op de meeste treinen) de conducteur de deuren sluit, en deze versie van de Stadler Flirt (zonder de sleutelkast) zou daarvoor niet geschikt zijn;
Ook de NS zou niet op een-twee-drie de rol van de conducteur willen/kunnen terugschroeven zonder akkoord met hen.

Op het Belgische deel van het traject heeft een van de stations een lagere perronhoogte, daar is een uitschuifbare gelijkvloerse trede van geen nut.
Als reiziger ben ik zelf eenmaal (als gezonde dertiger die heel wat bagage moest dragen en op een van mijn kinderen moest letten) bij het op/afstappen tussen trein en perron gevallen, ik zou niet graag gehad hebben dat de trein toen vertrok omdat de machinist mij niet kon zien :-(
waldo79

Bericht door waldo79 »

Maar met het Belgische materieel wat voorheen naar Maastricht reed werd toch op eenzelfde manier de deuren gesloten op de 3 Nederlandse stations?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Nee, daarin hoefde de conducteur niet naar de machinist te roepen "sluit de deuren" ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79

Bericht door waldo79 »

En die nare valpartij van Dova Modaal, met hopelijk geen gevolgen, zal zich toch niet bij de FLIRT in Nederland hebben voorgedaan?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Rijdt Arriva alleen maar met eenmansbediening?

Ik vroeg me af of de treinbegeleider de vertrekprocedure niet vanuit de deuropening van de machinistencabine kan doen... maar die is er niet. Bij niet-gebogen perrons misschien vanuit het geopende raam, maar ja, die van Visé en Bressoux zijn wel (licht) gebogen.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Ik denk dag die treinbegeleider weer niet bevoegd is om aan de knoppen van de stuurtafel van de machinist te zitten.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nee, maar wel om ernaast te staan en zo iets naar de mcn te communiceren. Dat gaat wat makkelijker dan steeds heen en weer rennen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In België is de betrokkenheid van de treinbegeleider bij het vertrekproces strikt vastgelegd. Waar de machinist in Nederland theoretisch gewoon de lamp dat de deuren gesloten zijn mag vertrouwen en vervolgens op basis van de seinen de trein in beweging mag brengen, mag dat in België niet, en moet aan alle voorwaarden in LINDA voldaan zijn voordat de trein mag vertrekken.
Plaats reactie