Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Standaard en praktijk is nog wel een verschil
Ik vraag me af hoe hoog dit eigenlijk is:
In Duitsland heb je nog wel eens 38cm perronhoogte (vgs mij rondom Kassel). Daar is Extra3 met enige regelmaat onderweg om een leuke reportage over te maken. Kunnen ze in België ook wel eens doen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Vrij recentelijk nog een overzicht gevonden van de perronhoogtes in België. Daar zie je dat er eigenlijk nog heel veel stations op 28cm perronhoogte zitten.link
Hoe gaat het met de Flirts in Bressoux intussen? Kunnen ze de 55cm perronhoogte wel handelen?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
In Bressoux wordt omgeroepen dat het perron laag ligt, met daarbij ook een verkeerde uitstapzijde de laatste keer dat ik er langs kwam: dan is de stap wel heel diep
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik was even wat dingen aan het uitproberen in de Glimble-app m.b.t. de Drielandentrein. Er is echt geen touw aan vast te knopen.
Je kunt kaartjes kopen voor een volledige rit van Liège-Guillemins naar Aachen Hbf voor €19,26 of andersom voor €19,32. Waar het verschil vandaan komt: geen idee. Maar ik vind het al heel wat dat een kaartje voor het hele traject mogelijk is.
Meestal krijg je een "enkele reis". Maar soms krijg je een "enkele reis Drielandentrein". Dat heb je zelf niet in de hand en het is ook niet altijd duidelijk welk van de twee goedkoper is. Voorbeeld: je krijgt een "enkele reis" Maastricht-Eijsden voor €1,64 of een "enkele reis Drielandentrein" Maastricht Randwyck - Eijsden voor €2,60.
Naar het buitenland geldt hetzelfde. Een "enkele reis" Maastricht-Visé kost je €4,54. Een "enkele reis Drielandentrein" Maastricht Randwyck-Visé €5,60 en een "enkele reis Drielandentrein" Eijsden-Visé €5,10.
Als ik een rit van Meerssen naar Liège-Guillemins plan, kost me dat €9,38 voor een "enkele reis". Behalve wanneer ik de verbinding om 5:49 kies. Dan start de Drielandentrein pas in Maastricht en krijg ik een overstapverbinding, met een overstap in Maastricht Randwyck. En dan kost het me maar €3,70 voor een "enkele reis Drielandentrein".
Alleen de voorwaarden voor de "enkele reis Drielandentrein" bevatten een regel waarin staat: "Kinderen onder de 12 reizen gratis tussen Eijsden en Luik/Liège-Guillemins wanneer ze worden begeleid door een betalende volwassene." Interessant wel, ik kan me niet heugen dat dit bij de NMBS ooit zo was.
Wat je tegenwoordig ook kunt doen bij Glimble: swipen. Dan worden de reiskosten achteraf bepaald. Ik zou er maar niet aan beginnen. (Overigens mag je dan met de RE18 naar Aachen en met de RE1 of RE9 zelfs doorswipen tot aan Köln Hbf. Maar wat het kost? Geen idee.)
Ik vraag me af of dat tariefverschil hem zit in de oplossing dat Arriva de treinen iov NS rijdt. Vanaf Maastricht krijg je Arrivatarief, maar bij overstap op Randwyck begin je met NS-tarief, zoiets? Voor de reizigers blijft het natuurlijk " "
Ja, daar staat bij dat het een kaartje is voor het hele traject. Voor sommige andere verbindingen krijg je inderdaad wel alleen een deel (Maastricht-Stolberg bijvoorbeeld, dan krijg je alleen Maastricht-Aachen.)
umbusko schreef: ↑zo 19 jan 2025, 23:50
"Kinderen onder de 12 reizen gratis tussen Eijsden en Luik/Liège-Guillemins wanneer ze worden begeleid door een betalende volwassene." Interessant wel, ik kan me niet heugen dat dit bij de NMBS ooit zo was.
Ik kan me juist niet anders herrineren dan dat dit het geval is. Voor het hele nmbs-net overgens.
Uit betrouwbare Eijsdense bron heb ik inmiddels vernomen dat er OV-chipkaartinstructies zijn verschenen.
Ben benieuwd wanneer we in België in kunnen gaan checken.
Het blijft overigens onduidelijk of je in overtreding bent als je bij Arriva incheckt en in Mtr of Mt uitstapt (nou is dat niet controleerbaar, want je kunt altijd zeggen dat je overstapt op een andere Arrivatrein, maar andersom natuurlijk wel); dat kan soms qua tarief gunstig zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Vervoerder tussen Maastricht en de grens is NS, dus ik zie geen probleem met inchecken bij NS als je naar Maastricht gaat.
Het is eerder vreemd dat je naar Luik bij Arriva moet inchecken als je op chipkaart reist.
Dit bordje gaat er natuurlijk wel voor zorgen dat mensen denken dat je ook naar België op een chipkaart moet reizen, terwijl dat in veel gevallen is af te raden.
Waarom is het stukje Maastricht - Eijsden Grens eigenlijk niet naar Arriva overgegaan. Er rijdt inmiddels alleen maar Arriva.
Zou bordjes en paaltjes schelen..