Tram Maastricht - Hasselt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 38181
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Tram Maastricht - Hasselt
Tram Maastricht - Hasselt komt er
Geplaatst op: woensdag 19 februari 2014 20:49
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 februari 2014 20:54
De gemeenteraad van Maastricht heeft op 18 februari goedkeuring verleend voor het trajectdeel door het centrum van de grensoverschrijdende tramlijn naar Hasselt. Hierdoor kunnen de aanbestedingen voor de aanleg van het Nederlandse deel van de tramroute beginnen.
De tramlijn zal beginnen bij het treinstation van Maastricht waar het busstation wordt heringericht. Vanaf hier gaat de tram de via de Wilhelminabrug de maas over en via de Bassinbrug naar de Boschstraat. Bij de Bospoort sluit de lijn aan op de bestaande spoorlijn naar Hasselt.
Oorspronkelijke tekst
THE council of the Dutch city of Maastricht granted planning approval on February 18 for the city centre section of the cross-border regional light rail line to Hasselt, Belgium, allowing tendering to begin for construction of the Dutch part of the route.
The line will start outside Maastricht mainline station, where the existing bus station will be rebuilt and a new underground bicycle parking area will be constructed. The line will then run through the city centre, crossing the River Maas on the Wilhelmina road bridge and using existing bus lanes wherever possible. Trams will call at a station on Maasboulevard before continuing via the Bassinbrug bridge to Boschstraat. At Bospoort the line will join the existing Maastricht – Lanaken – Hasselt heavy rail line, which will be electrified as part of the project.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Geplaatst op: woensdag 19 februari 2014 20:49
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 februari 2014 20:54
De gemeenteraad van Maastricht heeft op 18 februari goedkeuring verleend voor het trajectdeel door het centrum van de grensoverschrijdende tramlijn naar Hasselt. Hierdoor kunnen de aanbestedingen voor de aanleg van het Nederlandse deel van de tramroute beginnen.
De tramlijn zal beginnen bij het treinstation van Maastricht waar het busstation wordt heringericht. Vanaf hier gaat de tram de via de Wilhelminabrug de maas over en via de Bassinbrug naar de Boschstraat. Bij de Bospoort sluit de lijn aan op de bestaande spoorlijn naar Hasselt.
Oorspronkelijke tekst
THE council of the Dutch city of Maastricht granted planning approval on February 18 for the city centre section of the cross-border regional light rail line to Hasselt, Belgium, allowing tendering to begin for construction of the Dutch part of the route.
The line will start outside Maastricht mainline station, where the existing bus station will be rebuilt and a new underground bicycle parking area will be constructed. The line will then run through the city centre, crossing the River Maas on the Wilhelmina road bridge and using existing bus lanes wherever possible. Trams will call at a station on Maasboulevard before continuing via the Bassinbrug bridge to Boschstraat. At Bospoort the line will join the existing Maastricht – Lanaken – Hasselt heavy rail line, which will be electrified as part of the project.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Hij komt er dus! *O* Weinigen hadden hier vertrouwen in, maar uiteindelijk lijkt het toch goed te lopen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ondanks een vernietigend MER-rapport en een rendabiliteit van iets meer dan 20%. Voor Nederland een interessant project omdat er nog meer Belgen in Maastricht komen shoppen maar voor Hasselt als Shoppingstad is dit de doodsteek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Nog even snel voor de gemeenteraadsverkiezingen. 

Ik reis ongeveer 2x/week van Dt naar Dvd of Asdz en terug.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ik moet dat nog zien, want hoeveel extra reizigers gaat die tram trekken?Bee schreef:Voor Nederland een interessant project omdat er nog meer Belgen in Maastricht komen shoppen maar voor Hasselt als Shoppingstad is dit de doodsteek.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Op de site van Het Belang van Limburg staat een fotoreeks met simulaties, ik weet niet of ze echt realistisch zijn. zie hier
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Hoezo is Brug Lanaken enkelbaans? Ik denk niet dat dat de capaciteit ten goede komt...
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Het is ook niet de Brug Lanaken maar de Spoorbrug Gellik die je op op de impressies ziet, en dat is een beschermde vierendeelbrug.
Overigens, met de frequentie waarmee ze willen rijden heb je echt geen dubbelspoor nodig.
Overigens, met de frequentie waarmee ze willen rijden heb je echt geen dubbelspoor nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Oh, oké, maar wat is die frequentie ook alweer?
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Maximaal halfuursdienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Dan is enkelspoor inderdaad wel mogelijk/logisch ja, bedankt!
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Geleuter.Bee schreef:maar voor Hasselt als Shoppingstad is dit de doodsteek.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Goede reden om binnenkort naar Hasselt te gaan :D.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Vandaag een artikel in de NRC-Handelsblad. De Wilhelminabrug; een brug te ver. Er moeten zulke aanpassingen komen dat het prijskaartje naar de 100 miljoen euro gaat. Beschouw het als dood, maar misschien...
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Maar misschien! Misschien komt er een kabelbaan. Of een metro. Of een vliegend tapijt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Maar misschien ook niet...
Tram Maastricht - Hasselt komt er
Een lijn die grotendeels parallel aan een spoorlijn of op een oude spoorbedding rijdt, strandt in het centrum van Maastricht op slechts enkele honderden meters van een recent gerenoveerde spoorbrug...
Wat klopt hier niet?
Wat klopt hier niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Het hart van de dode brug :Y
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Met het project opzich, een lightrail in Limburg leek me niets verkeerd, alleen de manier waarop ze het willen uitvoeren :')
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
In de 2de Wereld Oorlog was de brug bij Arnhem 1 te veel; met het OV is het dus de brug over de Maas. Waarom gaan ze dan niet gewoon via de spoorbrug en stoppen bij het station.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Dan kan je er sowieso beter een treinverbinding van maken.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Klein probleempje is wel dat Bilzen in de kleine (Demer)vallei ligt.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Dan zit je sowieso weer met extra beveiliging (ATB enz) en dat is een stuk duurder dan trambeveiliging. Dat was volgens mij toch de voornaamste reden dat er niet voor een treinverbinding is gekozen.Ronald schreef:Dan kan je er sowieso beter een treinverbinding van maken.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Woman. Life. Freedom.
Woman. Life. Freedom.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Aan de Belgische kant hoef je voor een trein echter voor een groot deel geen nieuw spoor te leggen. Scheelt toch ook lijkt me.
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 25 mar 2015, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten