Tram Maastricht - Hasselt

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Daniel »

Het begon ooit met een trein, werd een tram, nu een trambus... Daarna vast een bus waarna men uiteindelijk een snelfietspad gaat aanleggen :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Bemined »

Als die trambus evenveel vrije banen krijgt als de tram zou krijgen is het op zich niet een heel slecht plan. Zeker als de rest van het project al afgeblazen is, een tram zou dan een eilandbedrijf worden met slechts 3 omlopen waardoor uniek materieel nodig is.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door sirvinniei »

Hippe term, trambus.
In de praktijk gaan ze dus gewoon een paar busbanen/stroken aanleggen en elektrische bussen rijden.
De 30 minuten rijtijd lijken me in ieder geval onmogelijk, zeker met bussen. Met de auto doe je er alleen al langer over.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Bemined »

De geschatte reistijd tussen station Hasselt en Maastricht Mosae Forum per tram was 36 minuten voor een tracé van circa 30 kilometer, dus een gemiddelde snelheid van circa 50km/u. Dat klinkt overigens wel optimistisch, zeker gezien er tram niet over de hele rit een vrije baan heeft. Een bus zal het niet sneller doen, maar als de bus wel doorgaat naar station Maastricht kan het voor doorgaande reizigers netto wel sneller worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Vinny »

Wat rijdt er nu eigenlijk? Een belbus? :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door cassie127 »

Lijn 20a :Y
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door ZO6176 »

En die 20A rijdt iedere 5 minuten afgeladen vol?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 20a heeft veel ritten, maar ook een hoop routevarianten. Naar Maastricht lijkt deze lijn grofweg elk (half) uur te rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door PHS »

Niet bepaald, in de spits ongeveer een halfuursdienst (lijn 20a heeft een bizar en onbegrijpelijk dienstregelingspatroon). In het weekend op zaterdag een uursdienst en op zondag maar enkele ritten.

En zo is er in dik tien jaar helemaal niets terechtgekomen van het Spartacusplan (linkje voor informatie). Het enige wat er van de drie tramlijnen is gerealiseerd, zijn de rails bij station Hasselt die waren bedoeld als proefopstelling (Linkje naar Google Maps) :')

Toch vind ik het goed dat nu eindelijk de stekker uit dit onzalige project is getrokken. Het was anders waarschijnlijk toch uitgedraaid op een groot nutteloos werk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door ArrivaBas »

Ik realiseer me nu dat ik bij De Lijn alleen de weekdienstregeling kreeg. :@
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Bemined »

PHS schreef: vr 22 okt 2021, 08:58Het enige wat er van de drie tramlijnen is gerealiseerd, zijn de rails bij station Hasselt die waren bedoeld als proefopstelling
Die rails heb ik wel eens naar zitten turen ja, wat was hier de bedoeling van? Want als ik de tracés bekijk lijkt het erop dat men de tram juist de andere kant op wilde hebben, dus waarom ligt hier rails? Of heeft men gewoon willekeurig ergens rails neergelegd zonder concrete plannen dat dit onderdeel van het uiteindelijke tracé zou worden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Suus »

Er waren ooit drie tramlijnen gepland in Limburg. De andere twee lijnen zijn al eerder trambussen geworden.

Voor de trambus van Hasselt naar Pelt gaan nu 120 panden gesloopt worden in Houthalen bijvoorbeeld, om voor 800 miljoen euro het verkeer in twee tunnels te leggen en van de huidige doorgaande weg een elektrobusbaan te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door sirvinniei »

:shock: dat is bijna vier keer zoveel als het hele Zuidtangent heeft gekost https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zuidtan ... d-Holland)
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Roeland »

PHS schreef: vr 22 okt 2021, 08:58En zo is er in dik tien jaar helemaal niets terechtgekomen van het Spartacusplan (linkje voor informatie). Het enige wat er van de drie tramlijnen is gerealiseerd, zijn de rails bij station Hasselt die waren bedoeld als proefopstelling.
Lijkt een beetje op aan de RijnGouweLijn destijds. 10 jaar leuteren en grootse plannen presenteren, en jawel, op een afgeschermd zijspoortje in Alphen heeft een paar jaar een tramstel staan niksen, maar uiteindelijk... *bus* . Wel hebben allerlei dure ontwerp- en consultancy-bureaus er miljoenen aan verdiend :oops:
Seat Ibiza
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Seat Ibiza »

sirvinniei schreef: wo 20 okt 2021, 17:04 Hippe term, trambus.
In de praktijk gaan ze dus gewoon een paar busbanen/stroken aanleggen en elektrische bussen rijden.
Ik zie iedereen hier reageren dat er nu dus een trambus zou komen, maar zo simpel is dat niet. Nederland en de Vlaamse partners hebben een contract getekend voor een tram. Niet voor een trambus (dat volgens mij overigens niet veel meer is dan een luxe bus). Als Vlaanderen het voornemen om geen tram aan te gaan leggen doorzet, pleegt men dus contractbreuk. En dan zal men aan Nederlandse zijde wel een paar miljoen terugeisen. Terecht.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door en-es »

Zonde hoe een mooi project om zeep geholpen is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door umbusko »

Het is de laatste tijd heel stil geweest over dit project, ik heb alleen in lokale media iets gezien over het inschakelen van de ambassade. Als de Belgen een trambus doordrukken, zijn de Nederlanders schijnbaar van plan om te zeggen "trambus ≠ tram, dus jullie voldoen niet aan de afspraken, dus treedt de clausule in werking waardoor jullie ons moeten betalen". Die verhalen vond ik verder vaag en onduidelijk.

In De Limburger van vandaag lees ik dat ProRail en de gemeente besloten hebben om de spoorbrug in Maastricht over de Maas, op de lijn naar Lanaken, af te breken. (Plusartikel :cry: ). Deze is in 2010 gerenoveerd voor 33 miljoen euro, er hebben daarna 15 treinen overheen gereden en in 2016 is de brug gesloten. Hij zou gebruikt worden voor de tram naar het station, maar dan kon de brug 20 dagen per jaar te kort open (met hoogwater) en sowieso ziet Rijkswaterstaat de brug liever verdwijnen omdat er nu geen grote schepen onderdoor kunnen. Er is een optie onderzocht om een beweegbaar middenstuk toe te voegen, maar dat is te duur bevonden. Er is ook een optie onderzocht om er een fiets- of voetgangersbrug van te maken, maar men vindt het niet de juiste plek dus die sneuvelt nu ook. Blijft over: sloop.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Meltrain »

Waarom hebben er eigenlijk maar zo weinig treinen overheen gereden?
Was het goederenvervoer van/naar Lanaken minder succesvol dan gehoopt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door ArrivaBas »

In een van de uitgaven van Spoorwegen heb ik gelezen dat DVIS, de Belgische waakhond op het spoor, voor de paar honderd meter in België een veiligheidscertificaat voor het volledige Belgische spoornet eist. Dat maakt Lanaken niet interessant voor vervoerders die een toelating in Nederland of België missen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door maaslynx »

Vlaanderen trekt de stekker eruit: https://www.1limburg.nl/plan-tram-maast ... t=topstory

Edit Volgens de Limburger (paywall) will de Vlaamse registeren op termijn een vrijgelegen busbaan voor zelfrijdende bussen. Succes. :')
Laatst gewijzigd door maaslynx op ma 23 mei 2022, 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door PHS »

En daar hebben ze dan achttien jaar over gedaan :')

Afijn, goed nieuws voor Nederland, krijgt de belastingbetaler hier zijn geld terug dat we aan de Vlamingen hadden betaald.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Milco »

Doet mij denken aan de Grote Nutteloze Werken waar België toch wel bovenaan staat. :X
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Meltrain »

Men wil nu een busbaan aanleggen op de plek van de oude spoorlijn. Is het dan niet mogelijk om de oude spoorlijn te reactiveren?
Het deel tussen Maastricht en Lanaken ligt er immers al.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door DDietzen »

Nee joh, want een "elektrische trambus" is natuurlijk véél hipper dan een ouwe saaie trein :Y

Iets serieuzer: in België gaat de federale overheid over de spoorwegen en de gewesten over het andere OV. Aangezien dit project volledig door Vlaanderen wordt georganiseerd en gefinancierd, kan het dus geen reactivatie van de spoorlijn worden, dat valt immers buiten hun jurisdictie. Welkom in België :')
Laatst gewijzigd door DDietzen op ma 23 mei 2022, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door MaartenD »

Welk stuk van de oude spoorbaan. Van Bilzen naar Hasselt wordt het gewoon gebruikt en van Bilzen naar Maastricht gaat het via een vervelende route met drie bruggen over kanalen en een brug over een weg die een tijdje geleden aangereden is.
En komt er dan een vrije busbaan langs het spoor van Bilzen naar Hasselt te liggen?

Daarbij is het profiel van de spoorlijn bij lange na niet breed genoeg voor een tweestrooks busbaan. Vooral niet in de insnijding bij Eigenbilzen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten