Tram Maastricht - Hasselt

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door cassie127 »

Misschien moet men toch maar eens onderzoeken wat de opties zijn om vanuit Eijsden een boog naar lijn 24 aan te leggen en zo via Tongeren naar Hasselt een trein te kunnen rijden over bestaand spoor.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door JordiBrabant »

Nee, want:
DDietzen schreef: ma 23 mei 2022, 17:58 Iets serieuzer: in België gaat de federale overheid over de spoorwegen en de gewesten over het andere OV. Aangezien dit project volledig door Vlaanderen wordt georganiseerd en gefinancierd, kan het dus geen reactivatie van de spoorlijn worden, dat valt immers buiten hun jurisdictie. Welkom in België :')
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door PHS »

Meltrain schreef: ma 23 mei 2022, 17:52 Men wil nu een busbaan aanleggen op de plek van de oude spoorlijn. Is het dan niet mogelijk om de oude spoorlijn te reactiveren?
Het deel tussen Maastricht en Lanaken ligt er immers al.
Inderdaad. Helaas is nu net besloten om de spoorbrug in Maastricht binnenkort af te breken. Het bijzonder spijtige hieraan is dat als achttien jaar geleden was besloten tot heropening van de spoorlijn Maastricht - Bilzen in plaats van het onzalige tramplan dat besluit nooit zou zijn genomen. De 33 miljoen euro die Nederland in 2010 heeft gestoken in het renoveren van het Nederlandse deel van het traject zou dan nu niet in rook opgaan :')
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef: ma 23 mei 2022, 17:52 Men wil nu een busbaan aanleggen op de plek van de oude spoorlijn. Is het dan niet mogelijk om de oude spoorlijn te reactiveren?
Het deel tussen Maastricht en Lanaken ligt er immers al.
Hoezo zouden ze? Een vrij liggende busbaan is altijd minder storingsgevoel en flexibeler dan een trein of tram.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Dennenboom »

Maar wat levert een dergelijke busbaan aan tijdwinst op als je in Maastricht gewoon over de weg moet rijden?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door regenmaker »

Dan moet men inderdaad ook in Maastricht investeren in een vrij liggende busbaan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: ma 23 mei 2022, 19:19
Meltrain schreef: ma 23 mei 2022, 17:52 Men wil nu een busbaan aanleggen op de plek van de oude spoorlijn. Is het dan niet mogelijk om de oude spoorlijn te reactiveren?
Het deel tussen Maastricht en Lanaken ligt er immers al.
Hoezo zouden ze? Een vrij liggende busbaan is altijd minder storingsgevoel en flexibeler dan een trein of tram.
Maar een trein is over het algemeen sneller en comfortabeler dan een bus. Mensen zijn ook bereid om verder te reizen naar een treinstation dan naar een bushalte.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door ZO6176 »

Eens.
Ga zelf niet langer dan 15 ac20 minuten in een bus zitten. Maar een treinrit van 2 uur is geen probleem
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door PHS »

Gemeente Maastricht wil eerst schadevergoeding voor het afblazen van de tram, en daarna pas kijken naar een alternatieve verbinding. Bron.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Dennenboom »

Groot gelijk!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Vinny »

Suus schreef: vr 22 okt 2021, 15:39 Er waren ooit drie tramlijnen gepland in Limburg. De andere twee lijnen zijn al eerder trambussen geworden.

Voor de trambus van Hasselt naar Pelt gaan nu 120 panden gesloopt worden in Houthalen bijvoorbeeld, om voor 800 miljoen euro het verkeer in twee tunnels te leggen en van de huidige doorgaande weg een elektrobusbaan te maken.
Ze zijn in Vlaanderen gewoon het spoor bijster :mrgreen:
Iets serieuzer: in België gaat de federale overheid over de spoorwegen en de gewesten over het andere OV. Aangezien dit project volledig door Vlaanderen wordt georganiseerd en gefinancierd, kan het dus geen reactivatie van de spoorlijn worden, dat valt immers buiten hun jurisdictie.
Je zult dan dus bij de federale overheid moeten aankloppen. Infrabel heeft ook een telefoonnummer, een ambtenarenapparaat en een verantwoordelijk minister. Maar ja die spreekt Frans, en dan moet je weer je appjes door Google Translate heen halen en dat is zo veel moeite voor een verbinding waar niemand op zit te wachten. :twisted:

Zoiets moet je dan dus internationaal aanpakken, en bijvoorbeeld combineren met het opwaarderen van de spoorlijn Maastricht-Luik. Maar goed, lukt allemaal niet om de betrokken overheden op één lijn te krijgen. Dan kun je beter investeren in een hoogwaardige busverbinding en een attractieve frequentie. Voordeel van een bus is ook dat je flexibeler bent.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door trolly »

Kreten als "flexibel" en "hoogwaardig" hebben al een hoop tramlijnen en -projecten laten sneuvelen. Het eind van het liedje is een lullig busje met een beroerde frequentie, dat een stuk minder reizigers trekt dan een tram. Maar wel goedkoop, ja.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Vinny »

Veel geld uitgeven en helemaal niets laten rijden is ook een optie natuurlijk. :evil:

De tramverbinding Maastricht-Hasselt is gewoon niet levensvatbaar zoals die nu gepland is. Had er dan helemaal geen geld aan uitgegeven..., en ingezet voor een betere busverbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door sirvinniei »

Lekker juridisch gekibbel op kosten van de belastingbetaler.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Meltrain »

Lekker makkelijke opmerking weer. :roll:
In elk geval Maastricht en Limburg willen het geld terug, zodat de belastingbetaler het niet voor niks heeft betaald.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door sirvinniei »

Nou, het gaat me vooral om de houding van Vlaanderen. Dat in plaats van het gewoon teruggeven van het geld voor een product wat ze simpelweg niet geleverd hebben ze het liever op een juridische strijd laten uitlopen. Wat dus juridische verkwanseling van belastingcenten is.
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door trolly »

Benieuwd wat onze zuiderburen met die laatste zin proberen te zeggen, maar het betekent vast niet dat ze die centen per ommegaande over gaan maken,
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door erjeebee »

"over de brug"
_O-
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door IIVQ »

PHS schreef: ma 22 mei 2023, 21:34
De sporen der schande liggen in Hasselt, en in Nederland verwachten ze er 22,6 miljoen euro voor
Wat begon als een wissel op de toekomst, is vandaag voer voor een nieuw lemma in het grote Belgische blunderboek. In al hun doelloosheid verdienen de tramsporen een plek naast de pompeuze Tuikabelbrug over het Albertkanaal - ook in Hasselt, ook aangelegd met het oog op de uitvoering van het Spartacusplan, bedoeld om het achtergestelde openbaar vervoer in Limburg op het niveau te brengen van de rest van Vlaanderen.
De Tuikabelbrug is gebouwd in 1977-1979, ongeveer 10-15 jaar vóór de derde en vierde staatshervorming waar de gemeenschappen en gewesten de bevoegdheden kregen om plannen als het Spartacusplan in te voeren.
Kortom, de Tuikabelbrug is een fout van België (de staat), het tramdeel van het Spartacusplan een blunder van Limburg (de Belgische Provincie).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door The Greyhound »

Meltrain schreef: vr 19 mei 2023, 10:35 Lekker makkelijke opmerking weer. :roll:
In elk geval Maastricht en Limburg willen het geld terug, zodat de belastingbetaler het niet voor niks heeft betaald.
Ik vraag me nog steeds af waarom geen enkele vervoersdeskundige in Nederlands Limburg heeft ingezien dat een tramlijn tussen twee niet al te grote provinciesteden in twee verschillende landen die prima verbonden zijn met een buslijn die geen overdreven hoge frequentie heeft (we spreken hier niet over een tweede Uithoflijn) een dwaling van belgische 'vervoersdeskundigen' was die je niet serieus moest nemen, laat staan geld in moet stoppen.
Trams zijn er voor grote vervoersstromen in grootstedelijke gebieden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door Vinny »

Het is gedeeltelijk een reactivatie van een voormalige goederenspoorlijn. In België ligt die er zo bij:
https://goo.gl/maps/wAmxeQHvdxnCPSCJ6

Even ontroesten en er kunnen wel weer treinen op rijden. Als je zou willen :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Tram Maastricht - Hasselt

Bericht door IIVQ »

Daar is die al gereactiveerd - en opnieuw gesloten - tbv de SAPPI-papierfabrieken in Lanaken.

https://maps.app.goo.gl/U4Rf4mYr9hJdyXZX7
of
https://maps.app.goo.gl/WiF1gfjwQnhcTAba9
zijn betere indicaties hoe het er nu uit ziet (en 20 jaar geleden ook al).

Plus een spoorbrug van 112m die men vanwege strategische belangen niet wil slopen, maar die zo slecht onderhouden is dat 'ie waarschijnlijk sowieso vervangen moet worden, maar iedereen wil de brug weg want het is een van de laatste bottlenecks in het Albertkanaal.

Als de lijn ooit hergebruikt (broodje smos 5€) zal worden is het tracé nog wel vrij, maar komt het neer op complete herbouw van de onder- en bovenbouw.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten