Tram Maastricht - Hasselt

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door maaslynx »

Ik weet dit niet zeker of dit in de overeenkomst staat, maar ik dacht dat het plan op tafel lag om een shuttle te rijden, iniedergeval tussen Mosae Forum en station. Anders denk ik dat het niet heel moeilijk is om een halte aan te leggen aan de Gubbelstraat vlak voor de brug.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Ja leuk zo'n shuttle maar niemand gaat uit de tram stappen, wachten op shuttle, naar het station, wachten op trein, trein naar randwyck pakken, lopen naar eindbestemming. Dan kun je veel beter gewoon een aantal buslijnen van mosae forum naar de universiteit en andere belangrijke bestemmingen laten lopen (bestaat nu deels ook al).
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Seat Ibiza »

Tjekken schreef:Maastricht krijgt overigens 2 haltes, forum mosae (huidige halte) en belvedere (Waar de Bosscherweg over het voedingskanaal heen gaat ongeveer)
Dat is (al geruime tijd) verouderde info, uit de tijd dat Belvedère nog een grote nieuwe wijk had moeten worden. Die halte komt er dus niet, maar er komt wel een halte op de Boschstraat, net ten noorden van de nieuwe bioscoop van Pathé.

De eindhalte heet overigens Mosae Forum.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

olof schreef:
jorgo schreef:Er is redelijk wat verkeer Hasselt-Maastricht in de huidige bus. Ik ga er van uit dat die dan wordt opgeheven en men naar de tram wordt verwezen.
maaslynx schreef:Ik weet dit niet zeker of dit in de overeenkomst staat, maar ik dacht dat het plan op tafel lag om een shuttle te rijden, iniedergeval tussen Mosae Forum en station. Anders denk ik dat het niet heel moeilijk is om een halte aan te leggen aan de Gubbelstraat vlak voor de brug.
Het probleem zit 'm denk ik eerder in de ov-chipkaart: als iedereen moet overstappen naar de gewone stadsbus, dan hebben zij een ov-chipkaart nodig of de reizigers mogen een heel duur ritkaartje kopen. Dat werkt natuurlijk niet.
Combikaartjes verkopen dus: 1 tramrit + 1 busrit binnen Maastricht. Of retour (2 tramritten + 2 buskaartjes binnen maastricht). Of enkel tram voor de mensen die bij mosae forum hun eindbestemming hebben.

Maar goed dat zal wel weer vééél te moeilijk zijn want 2 verschillende landen en federale, vlaamse etc. regering die zich bemoeien, stadsregio, ov concessie, gemeentes etc. :')
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Gekko123 »

trolly schreef:
Suus schreef:Ben er overigens ook niet zeker van wat de spoorbreedte gaat worden, de tramsporen die nu in Hasselt liggen lijken wel metersporig...
Als het Hasseltse net meterspoor is, lijkt normaalspoor voor de hand te liggen. Dan kan het nieuwe tracé als hondenuitlaatplaats dienen tot er normaalsporig materieel gevonden is...
Hierop terugkomend: mijn inschatting is dat deze lijn met meterspoor zal worden uitgevoerd, de precieze breedte weet ik niet zo uit mijn hoofd. Waarom ik dit verwacht is dat alle overige tramnetten van De Lijn (Antwerpen, Gent en de Kusttram) ook met meterspoor zijn uitgevoerd, zodat eventuele materieeluitwisseling tussen de tramnetten per vrachtwagen mogelijk is. Dat is in het verleden al regelmatig gebeurd door Hermelijnen uit Antwerpen en Gent voor de zomermaanden over te brengen naar de kust. Kan mooi, want in de zomer is er in de steden minder trammaterieel nodig, terwijl er bij de kusttram juist behoefte is aan extra materieel in diezelfde periode.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Suus »

Met de nieuwe trams die er nu besteld zijn door De Lijn bij CAF is het niet meer nodig dat er trams van/naar de Kusttram worden gereden én is er geen rekening gehouden met Hasselt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Meltrain »

Goed mogelijk dat de trams voor deze verbinding tegelijk met de trams voor Brabantnet worden besteld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Suus »

Nee, dat worden bussen omdat het slecht gaat met Van Hool.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door trolly »

Gekko123 schreef:Hierop terugkomend: mijn inschatting is dat deze lijn met meterspoor zal worden uitgevoerd, de precieze breedte weet ik niet zo uit mijn hoofd.
:shock: WTF Gekko123! Maar vooruit: ik schat zo'n duizend millimeters.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Lijn65 »

pedaalemmerzak schreef:In andere landen is het juist heel normaal dat verschillende treinlijnen verschillende eindstations hebben in een stad (denk aan london en parijs). In feite fungeert deze sneltram als trein.
Dat betekend overigens niet dat het ook een gewenste oplossing is.
Suus schreef:In Hasselt rijden geen trams, er liggen alleen wel tramsporen: https://goo.gl/maps/o6fc1Ev1HmG2 :lol:
Het zal mij niks verbazen als straks blijkt dat dat stukje spoor niet voldoet en opnieuw aangelegd moet worden. :Y
Basislijn
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door thejay »

Meltrain schreef:Goed mogelijk dat de trams voor deze verbinding tegelijk met de trams voor Brabantnet worden besteld.
Brabantnet en Spartacus zijn 1435 mm. Brabantnet omdat ze ook op de MIVB-sporen moeten rijden, Spartacus omdat eerst nog voorzien was een stuk op het Infrabel netwerk te rijden. Maar ondertussen wil men dus extra rails naast bestaand spoor leggen.

Desalniettemin wilde men een kostenreductie bereiken door een grote(re) bestelling voor de twee netten tegelijk te kunnen plaatsen.
Hoe dat financieel nu zit voor Spartacus is me niet duidelijk. Het aantal trams dat besteld gaat worden is immers kleiner nu duidelijk is dat men in Brabant voor de Exquicity gaat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Nee, dat worden bussen omdat het slecht gaat met Van Hool.
Volgens mij is dat alleen voor de Ringtram (Heizel - Vilvoorde - Brussels Airport) het geval. Een maand geleden heeft de Vlaamse regering inderdaad het plan goedgekeurd om daar een trambuslijn aan te leggen (die eventueel in de toekomst alsnog een echte tramlijn wordt, maar met Ben Weyts weet je het nooit).
Voor de lijn Willebroek - Brussel is zo'n trambus echter economisch gezien een heel slecht idee en wordt de voorkeur gegeven aan een "echte" tramlijn.
De Luchthaventram (Brusssel Noordstation - Brussels Airport) wordt niet benoemd, maar dat is in feite maar een korte verlenging van tramlijn 62. Het zou raar zijn als er dan alsnog een trambuslijn wordt aangelegd (maar zoals gezegd: met Ben Weyts weet je het nooit). Het is wel mogelijk dat die lijn door de MIVB wordt uitgevoerd in plaats van door De Lijn.
trolly schreef:
Gekko123 schreef:Hierop terugkomend: mijn inschatting is dat deze lijn met meterspoor zal worden uitgevoerd, de precieze breedte weet ik niet zo uit mijn hoofd.
:shock: WTF Gekko123! Maar vooruit: ik schat zo'n duizend millimeters.
Ik denk dat hij de breedte van de trams bedoelt. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door n-evo »

Gekko123 schreef:Hierop terugkomend: mijn inschatting is dat deze lijn met meterspoor zal worden uitgevoerd, de precieze breedte weet ik niet zo uit mijn hoofd. Waarom ik dit verwacht is dat alle overige tramnetten van De Lijn (Antwerpen, Gent en de Kusttram) ook met meterspoor zijn uitgevoerd, zodat eventuele materieeluitwisseling tussen de tramnetten per vrachtwagen mogelijk is. Dat is in het verleden al regelmatig gebeurd door Hermelijnen uit Antwerpen en Gent voor de zomermaanden over te brengen naar de kust. Kan mooi, want in de zomer is er in de steden minder trammaterieel nodig, terwijl er bij de kusttram juist behoefte is aan extra materieel in diezelfde periode.
Tot nu toe is er gezegd dat de lijn in normaalspoor wordt uitgevoerd.
De spoorbreedte is normaalspoor (1435 mm); de voertuigen zullen 2,65 m breed zijn.
http://docplayer.nl/9744944-Spartacus-l ... ilzen.html

Met een breedte van 2,65 meter heeft het sowieso geen meerwaarde om de trams in meterspooruitvoering te kopen omdat ze toch niet op de bestaande Vlaamse netten ingezet kunnen worden. In Gent en Antwerpen zijn de nieuwe trams allemaal 2,3 meter breed, met een reden lijkt mij. Van die materieeluitwisseling zal alleen daarom al geen sprake zijn.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door groningen »

Men had het traject tot aan de grens toch klaar vanaf de nederlandse kant?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door reisthijs »

Had je dat niet al eerder gevraagd?

Het Nederlandse deel van de tramlijn loopt voor een deel over de spoorlijn Maastricht-Lanaken en voor een deel over nog aan te leggen nieuw spoor in het centrum van Maastricht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Lijn65 »

reisthijs schreef:Had je dat niet al eerder gevraagd?
Ja, dat had hij:
groningen schreef:Ik dacht dat het trace tot aan de grens al klaar was en dat er zelfs al een goederentrein op gereden heeft.
Als je het even had gegoogled had je het al gevonden: hier
Basislijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Suus »

Valt mij op dat er nog geen enkele Nederlandse politicus is iets heeft gezegd over het feit dat naast de aanlegkosten van de tram in Maastricht, de Nederlandse provincie Limburg ook nog een bijdrage van 6 miljoen moet betalen aan de Belgische provincie Limburg voor het busvervoer in deze provincie en 4 miljoen voor de bovenleiding tussen Mol en Weert. Bovendien wordt van de Rijksoverheid ook nog eens een bijdrage van 4 miljoen euro verwacht voor de bovenleiding tussen Mol en Weert. Vind dat wel een aardig hoge bijdrage worden voor iets waar bovenal de Belgen profijt van zullen hebben.

Ter vergelijking, het volledig dubbelsporig traject Herentals - Mol is 21 kilometer lang, daar heeft de elektrificatie 24 miljoen gekost, dus net iets meer dan een half miljoen per kilometer enkelspoor. Weert - Grens is 10 kilometer, dus met de Nederlandse bijdrage zitten we dan vanuit Weert al ergens voorbij Hamont...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door n-evo »

Ik denk dat er pragmatisch wordt gedacht "Die € 14 miljoen is nog altijd minder dan € 40 miljoen voor een nieuwe brug voor een tramlijn met twijfelachtig toekomstig succes"
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Roel043 »

Ik heb ooit gehoord dat de Wilhelminabrug in de komende jaren ergens sowieso opgehoogd moet gaan worden ivm de gewenste maximale hoogte van binnenvaartschepen in de toekomst. Dus wie weet is er dan nog iets mogelijk voor wat betreft het doortrekken van de tram naar het station.
EtienneM
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 22:55

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door EtienneM »

Het enige wat ik daarover kan vinden is dit stuk: http://www.tramophetgoederenspoor.eu/ho ... nabrug.pdf
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Meltrain »

*Schopje*
Definitief akkoord tramverbinding Maastricht-Hasselt
Hoewel oppositiepartijen Liberale Partij Maastricht, Volkspartij Maastricht, PvdA en CDA eerder een door de Partij Veilig Maastricht ingediende motie steunden om besluitvorming omtrent het bestemmingsplan van de tram over de gemeenteraadsverkiezingen heen te tillen, was vanavond tijdens een extra ingelaste raadsvergadering een ruime meerderheid te vinden voor het bestemmingsplan. En dat betekent een definitief akkoord op de aanleg van een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt.
Bron: RTV Maastricht
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door sven_engelen »

Dus die tram komt er eindelijk! *O*
Spoiler: show
Wellicht dat het de gemeente Maastricht ergens in 2030 nog de mogelijkheid een tramnetwerk in de regio maastricht te maken! :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door trolly »

Dat was misschien een beetje te vroeg gejuicht:

'Tram Maastricht-Hasselt definitief op dood spoor'
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door dylanwild94 »

Gewoon spoorlijn 20 opknappen en weer in gebruikt nemen. *trein*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten